رواية عالم موازي الفصل الخامس عشر 15 بقلم رشا منصور


 رواية عالم موازي الفصل الخامس عشر 15 بقلم رشا منصور


#الجزءالخامس_عشر

#عالم_موازي 


أنجي….

فضلت أدعي ع شلتوت واعض' فى إيد يحيي لحد ما دخلت غرفة العمليات. واخدت حقنة💉 البنج وروحت لعالم تاني وأول ما فوقت لقيت نفسي نايمه ويحيي وأمي والممرضة بتقيس ليا الحرارة ولقيت سرير البيبي جمبي شاورت ل يحيي اللى أول ما بصلي قالي مبروك يا قلبي 

يلا فوقي وشوفي أبنك زى القمر طالع عسل زيك يا قلبي قولت له عاوزة أشوف لؤي 

قالي لؤي الله إسم جميل ولقيت ماما جابت لؤي ليا اخدته فى حضني يااااه إحساس جميل آوى نسيت كل الألم. بمجرد ما شوفته وبوسته😙ونمت وهو فى حضني







يجنأ….

أول ما شلتوت طلب مننا نروح أنا وايسآ نرا'قب آسيا شوفنا من بعيد مجموعه من الجن واقفين مع سامويا وآسيا مستخبيه وخا'يفه منهم قررت أنا وايسآ نلهي الجن لحد ما آسيا تبعد عن المكان وبالذات لما شوفت واحد من الجن الطيار بدأ يطير ويدور قريب منها طرت بسرعه عليه بصيت له وضحكت وقولت له متعرفشي حاجه هنا تسليني أصلي زهقانه' ولوحدى ياتري فى حد من أصحابك د'مة خفيف ولا كلهم مبوزين' كدا زيك ….


لقيته قالي لو لوحدك ممكن سيدنا السيد يضمك للقرناء اللى معاه ووقتها هتفضلي معانا هنا ع طول ومتبقيش زهقانه إيه رأيك قولتله إيه سيدك. 


هو انت عبد' للأنس ازاى إذا كنت انا قرينه وعمري ما كنت عبده عند الانسية الملزومة.  بها يا خسارة' طلعت ضعيف.. 

مع ان شكلك بيقول غير كدا أنا انخد'عت فيك ولسه هطير قالي أستني هنا أنا لسه لحد دلوقتي معرفشي اسمك إيه 

ببص شوفت شهياص ومعاه واحد من الجن التابع للسا'حر 


لحقت بسرعه بصيت للجن اللى معايا وقولت له وأنا كمان رشامنصورلسه معرفشي اسمك لو أنت مش مشغول ممكن نقعد فى مكان ونتعرف ع بعض ولا سيدك. مش هيسمح لك 


لقيته اتعصب' وقالي سيدي. أنا صحيح خادم. له لكن هو من غيري ملوش لازمة ميعرفشي يعمل حاجه 

قولت له طب ياعم الجامد تعالى نقعد سوي صحيح هو السا'حر موجود دلوقتي ولا فين 


قالي لا لسه مش جاى دلوقتي قولتله طب كويس علشان نقعد مع بعض براحتنا هو قدامه أد إيه ويحضر 

قالي بعد تلات ساعات من دلوقتي قولتله جميل أنا هشوف الانسية اللي معايا هخليها تنام وهكون عندك هنا بعد تلات دقايق وانت كمان فهم أصحابك أنك هتغيب. عنهم شويه 


وطيرت بعيد وعملت نفسي مبسوطة وبطير بشكل دوران كنت قاصدة اتأكد إذا كان فى حد ورايا ولا لاء 

وأول ما اطمنت روحت ع شلتوت ولقيت آسيا معاه وقولت لهم السا'حر هيكون موجود بعد تلات ساعات وأنا هكون مع جن خادم. له وأى معلومة هقدر أعرفها هوصلها ل ايسآ عن طريق الإتصال الذهني' (التخاطر) وطرت بسرعه وروحت للجن اللى لقيته منتظرني 


شهياص. ..

أول ما شوفت الجن المتتبع آسيا بعد ما سمع كلامها مع شلتوت طار بعيد عنها روحت وراه وابتديت فى تأليف حوار 

معاه وهو استجاب ليا كنت بحاول استدرجه فى الكلام يمكن اطلع بأي معلومة واتفاجأت أول ما سألته عن الجن اللى عارف حقيقة السا'حر إنه قالي  


فى مجموعه من الجن السا'حر حابسهم' فى زنز'انه من حديد' موصله بمولد كهرباء وع أبوابها تعاويذ ميقدرش حد من الجن يقرب منها وبيتعر'ضوا لعذ'اب خطير. 

وأى حد مننا بيخالف. أوامر السا'حر بيدخلوا معاهم ومش بنشوفه تاني 


علشان كدا كلنا بنسمع كلامة ومنقدرش نخا'لفه ابدااا😔

اتعصبت😲 مجرد ما سمعت كلامه وقولت له بقي الجن اللى علموه وخلوه بقي سا'حر جزاهم. انهم يتعذبوااا…


بقي واحد من الأنس يعمل معانا كدا أنا لازم ابلغ ملوك الجان. ونحرر' كل خدام الجان اللى عنده إحنا طول عمرنا أحرار واللى يحكمنا ملوك وعظماء الجان مش واحد دجال. زى ده 

لقيته قالي ياريت تحررونا. منه بأسرع وقت لأنه هو ناوى يسيطر. ع ملوك الجااان نفسهم وبدء بالفعل واخد 

سامويا بنت الملك مرجان أسير'ة عنده ومخليها تحت رحمته علشان يساوم بها الملك مرجان ويخليه تحت أمره وينفذ له طلباته ولو رفض ساعتها هيعذ'بها ويخلي صر'اخها يسمعه كل الجان علشان تكون عبره للكل 


مجرد ما سمعت كلامه عن سامويا واللى ناوي عليه السا'حر بقيت عاوز احر'قة وافصص عظامة….. 

وقولت له إحنا لازم نتصرف وانت لازم تساعدنى قالي اساعدك ازاى إذا كنت أنا محتاج اللى يساعدنى 


قولتله عاوز أعرف فين مكان الزنزانة' وإذا كان عليها حر'اس ولا لآ. … عوزك تجمعلي كل المعلومات عنها وهقبلك هنا بكره وأنا هتصرف 

ومجرد ما خلصت كلامى معاه اختفيت مكنتش طايق.  نفسي وفضلت اطير والف أماكن كتير واستعديت. أصحابي واخدتهم عند شلتوت علشان نفكر كلنا فى حل نحرر. سامويا والجان وفى نفس الوقت نقضي. ع السا'حر 


شلتوت….

فضلت قاعد مع آسيا لحد ما يجنأ جت وقالت لنا ع ميعاد السا'حر وطارت تانى بسرعه وفضلنا منتظرين اى أخبار جديدة وببص لقيت شهياص حضر ومعاه أتنين أصحابه وبلغني كل اللى عرفوه من الجن الخادم. للسا'حر 


قولت له كدا يبقي إحنا محتاجين للأنسية هى اللى هتقدر تروح للسا'حر من غير ما يشك فيها 

بس هو ممكن أعوانه يكشفوا حقيقتها ووقتها هيهر'ب هو وكل الجن اللى معاه وفضلنا نفكر


 لقيت آسيا قالت لنا بسيطه نخليها تروح تقول جزء من الحقيقه أنها عملت جلسه تحضير ومن وقتها وحاسه ان فى جن معاها وطبعا لما أعوانه يقولوا للسا'حر ان اللى معاها يبقي شهياص هيفرح لأنه عاوز يسيطر. ع أبناء ملوك الجان 


قولت لها أنتي بتقولى ايه انتي عاوزة تخلي شهياص طعم له لقيت شهياص قال وأنا موافق ووقت ما أحضر قدامه هحر'قة قولت لهم انتوا بتفكروا ازاى هو اللى معاه هيسبوك تقرب له أصلا ده انت هتلاقي نفسك بعدها خدام عنده وممكن يخفيك انت كمان وبدل ما تبقي سامويا بس هتبقي أنت معاها وبعد كدا هيساوم ملوك الجان عليكم ويسيطر. علينا كلنا 


لقيتهم بيبصوا لبعض ومحتارين ببص لقيت ايسآ حضرت 

وقالت لنا 


ايسآ….

أول ما قربت من الجن اللى واقف مع سامويا بصيت لهم وضحكت وقولتلهم ايه اللمه دى هو فى عصير بيتوزع هنا ولا ايه لقيت سامويا بصتلي وقالت لا فى خفة د'م يا سكر 😞






قولتلها يبقي انتي واقفه هنا غلط. وفضلت أضحك خدت بعضها وطارت فى إتجاه ايسآ عرفت ان كدا ايديت المهمه. بتاعتي فضلت واقفه اتريق. واقولهم هى غيرانه منى اظاهر. صاحبتكم دى معقدة آوى مش طا'يقه تشوف واحدة أحلي منها 


لقيت واحد منهم ضحك وقالي اللى بتتكلمي عليها دى بنت ملك الجان يعني اللى زيك شغال خدام. عندها 

قولت له وهى بنت الملك واقفه معاكم هنا ليه بتشم هواء وفين الحرا'س بتاعها  ياعم قول كلام يعقل أنا مش هبله 


قالي دى مخطو'فة وبقت من خدام سيدنا السيد 

قولت له وده يطلع مين من ملوك الجان … 

قالي ده من الإنس ضحكت وقولت له يعني بنت الملك خدامه للانس يبقي كدا أنا أحسن منها 


أنا اللى كنت مسيطرة. ع الانسية بتاعتي مش زيكم خدامين. عند إنسان لحم ودم' وممكن من نفخه واحدة يطير


 وطيرت وأنا بضحك عليهم كنت قصده استفز'هم علشان اقلبهم علي السا'حر وروحت المقابر عند آسيا 


وأول ما وصلت لقيت شلتوت بيقولى يا ايسآ محتاجين يجنأ حالا ومينفعشي حد فين يستدعيها لأنها مع جن طيار وهيحس بينا 


قولت له بسيطه هتواصل معاها وركزت وأرسلت لها علشان تحضر حالا وبعد دقيقه كانت جت ومتنر'فزة لأنها كانت بتاكل ضفادع🐸 وأول ما استد'عيتها خا'فت يكون فى حاجه حصلت وسابت الأكل وجت بسرعه…. 


شهياص… 

حسيت ان فى خطة' فى دماغ شلتوت وناوى ينفذها سألته 


بتفكر فى ايه يا شلتوت لقيته بص ل صاحبي وقاله إيه رأيك فى الانسية عجباك وغمزلي وفضل يضحك 

بعدها اختفي وحضر بعد لحظه ومعاه الانسيه أنجي 


أنجي. …

كنت نايمه وفجأة صحيت ولقيت نفسي واقفه قدام آسيا وايسآ ويجنأ وشلتوت وشهياص الضخم. واتنين معاه شكلهم يقر'ف الكلب. الحزين….

ولقيت شلتوت بيقولى اظن نمتي وارتاحتي كفايه ودلوقتي  آن الأوان وبص لواحد من الجن المقر'ف ده لقيت الجن قرب مني واول ما لمسني عااااااا😲 

يتبع….

ياتري إيه اللي ناوي عليه شلتوت ؟؟؟

بقلم    #رشامنصور


           الفصل السادس عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا    

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×