رواية خارج عن المألوف الفصل العاشر 10 والاخير الجزء الرابع بقلم نشوه عادل
- طب يلا بسرعة مفيش وقت انا هدخل وانتم خليكم هنا مع البنات
حازم: تدخل فين لوحدك انا مش هسيبك انا جاى معاك ويا نخرج سوى يا نموت سوى
ياسين: حازم مش وقت الكلام ده خليك انت مع فارس مينفعش يكون لوحده متقلقش ان شاء الله خير
دخل ياسين بسرعة وبمجرد ما دخل الباب اتقفل بقوة جريوا كلهم ع الباب بيحاولوا يفتحوه ويكسروه لكن كأنه من حديد ومتفتحش ابدا دخل ياسين وهو بيقرأ قرآن وحاسس بحاجة غريبة لكن جمد قلبه وكمل للنفق اللى جابه منه الصندوق اللى كان فيه التاروت لكن ملقهوش لف وشه وخرج وفتح الباب بسهولة
هبة : انت كويس؟
ياسين: الحمدلله بس انا ملقتش الورق
فارس: نعم يعنى ايه احنا لازم نلاقيه معقول يكون نائل خباه مننا!
ياسين: ممكن ليه لا بس الاكيد ان هو هنا مش بعيد ...بص ياسين ع الشاليه اللى نائل كان بيدخله وقال: انا متأكد ان الورق هناك
حازم: اسمع احنا كلنا هندخل معاك مش هنفضل نتفرج عليك
ندى: حازم عنده حق يا ياسين قوتنا اننا نكون مع بعض مش ده كلامك
دخل الجميع ع الشاليه اللى كان مهجور وكأن محدش دخله من سنين ولاحظه وجود جلد تعبان مشوا جوة اكتر وحسوا ان فيه دخان بيلف حواليهم وعمل عليهم دايرة وحبسهم فيها صرخت البنات لكن الشباب حاولوا الثبات وبسرعة الدخان اختفى وهما جروا لحدوا ما لقوا الصندوق
ياسين: بسرعة يا فارس هات البنزين والخشب وانت يا حازم ولعه
بالفعل ولعوا وبدأ ياسين يرمى الورق ف النار وكانت الصدمة ...روان بخوف: ده..ده مش بيتحرق يا ياسين
الكل مصدوم ...ياسين: احنا لازم نخرج من هنا بسرعة
وفعلا راحوا ع الباب لكن اتقفل بقوة فضلوا يجروا والحاجات بتتشال لوحدها وتترمى عليهم لكن بيتفادوها
ياسين: خليكم جنب بعض امسكوا ف بعض اوعوا تبعدوا هو مش هيقدر علينا ان شاء الله
لكن هبة الخوف اتمكن منها وقالت: لا انا عاوزة ارجع بيتنا
وطلعت تجرى وسابتهم وهما وراها بيحاولوا يوقفوها لكن هى كانت بتجرى والمشكلة كل ما تجرى كل ما المسافة عن الباب تبعد ولما قربت الدنيا ضلمت فجأة فصرخت: ياسين ...حازم ...يا ندى...يا جماعة انتم فين؟!
وكانت سامعة اصواتهم كأنه جاى من ورا ازاز مكنتش سمعاه كويس طلعت فونها وقادت الكشاف وكانت زى ما تكون ف اوضة كبيرة مفيش فيها لا ابواب ولا شبابيك وفجأة احبال كتيرة نزلت عليها وشدتها لفوق قدر الشباب يكسروا باب الاوضة اللى كانت فيها
فارس بصدمة: هى راحت فين انا متأكد انها دخلت هنا
حازم: الله يخربيت تهيؤاتك اكيد اتلخبطت هو الزفت ده قدر يخدعنا ويدخلنا ع الغرفة الغلط
فارس: يا جماعة اقسم بالله العظيم انا شايفها بعينى دخلت ع هنا
ياسين: خلاص خلاص تعالوا ندور عليها برة
وفعلا لفوا وشهم لكن فجأة النور جه وحسوا بصوت جاى من السقف رفعوا وشهم وشافوا فتحه بتخرج ع برة وفجأة نزلت منها هبة مشن*وقة صرخت البنات بخوف والشباب مصدومين
ياسين: لحد هنا وكفاية بقى مش هسمحلك تاخد حد تانى مننا مش ممكن
خرج ياسين والكل وراه وبقى ياخد الورق من النار بايده .... حازم: ياسين انت بتعمل ايه ايدك يااااسين
لكن ياسين مسمعلوش وفنط الورق وفرده وفجأة حس بضل واقف جنبه
ياسين: نائل انا عارف انك هنا وسامعنى انا عرفت الحقيقة وعرفت انت اد ايه اتظلمت وازاى اتأذيت لما شوفت ابنك بيم*وت قصادك بس انت خلاص انتقمت من الناس اللى اذوك لكن الناس التانية واللى احنا منها ذنبنا ايه
صرخة قوية جعلت كل الموجودين يحط ايده ع ودنه من قوته ياسين: انت مكانك مش هنا خلاص جسدك فنا وروحك مكانها مش ف عالمنا لازم تمشى
زاد الصوت وفجأة ظهر نائل بجزء بشرى وجزء افعى ..نائل: انت فاكر انك تقدر تتحدانى انت اضعف منى بكتير
ياسين: بالعكس انا اقوى منك بايمانى بربنا وبنفسى انت اللى خايف منى ومن وجودى بعد ما كشفتك
نائل: قصدك ع نرجس لا اخدت جزائها المرة اللى فاتت نجت منى المرة دى حرقت الكوخ بتاعها
ياسين: مش قولتلك انك كائن ضعيف وكافر الاول بعت نفسك للشيطان وم*وت نفسك غير اعمالك بالسحر انت ملعون زى المخلوق اللى بقيت منه زيك زى الشيطان اللى بيعت ليه نفسك وبقيت منهم
نائل: عاجبنى ثقتك الغريب ان انتم كبشر بتخافوا تترعبوا مننا
ياسين: احنا مش بنخاف من مخلوقات زينا زيهم كلنا من صنع الله فكيف نخاف المخلوق والخالق معنا انتم مخلوق ضعيف جدا ولولا دعوة ابوكم سوميا اللى دعاها بحسن نية مكنتش قولت كده ( معلومة بسرعة سوميا هو ابو الجن والله سبحانه وتعالى قال له يا سوميا ادعونى بما تشاء فقال سوميا: ادعوك يا ربى ان تجعل من ذريتى الكهل فينا شاب وان نرى ولا نُرى يعنى نشوف ومنتشافش وان نعيش عمر اطول من كل الكائنات الاخرى فاستجاب الله عز وجل لدعائه) نرجع لباقى قصتنا
نائل: تأكد ان كل اللى بتقوله ده ف الفاضى ونهايتكم زى اصحابكم
ياسين: بالعكس مش هتلحق يا نائل
دب ف قلب نائل الخوف ورفع ياسين بعد ما كتفه لفوق بديل الافعى اللى كان فيه وقبل ما الشباب يوصلوا ليه عمل دوامة بالورق وهوا قوى خلاهم كلهم لزقوا بالحيط
ياسين: انت برج العقرب ...فتح نائل بوقه وخرج لسانه ولف حول رقبة ياسين ...كمل ياسين بخنقة: دوقت من نتائج افعالك لكن ابنك اللى دفع الثمن لكن انت مصيرك جهنم اللى خلقت بعدها من نار لما بيعت نفسك للشيطان لكن تأكد ان مصيرك جهنم ومنها واليها ستعود اللهم انى اسألك بعهد سليمان الذى اتيته من الملك ما لم ينبغى لاحد من بعده ان تنصرنى عليه بحق قولك الا تنصروه فقد نصره الله اللهم انى اسألك باسمك الاعظم ان تنهيه بالنار التى خلقته منها يا الله يا الله يا الله
وفجأة احس نائل بنار عظيمة مسكته من ديله اللى اتفك عن ياسين وفضلت النار تجرى ف جسمه وهو يصرخ لحد ما اتحول لشرار صغير واختفى وقع ياسين مغمى عليه وجرى الشباب عليه فوقوه وبعدها حرقوا الورق
فارس: اللهم لك الحمد يارب الحمدلله يا شباب ربنا نجانا
روان: يلا بينا نمشى من المكان ده
خرجوا وكانت الدنيا ضلمة وطلبوا اوبر وفجأة ظهرت عربية من وسط الضلمة دى ..فارس بخوف: يا ياسين انت ..انت مش قولت انه مات العربية دى ظهرت ليه انت كنت قايل ان نهايتى ع عربية جاية من الضلمة لكن فجأة لقوا مازن نازل وبيجرى عليهم
فارس بفرحة: صاحبى انت لسه عايش الحمدلله
مازن: انا نجيت من الموت بأعجوبة ومش هتصدقوا ازاى
حكى ليهم مازن لحد ما الافعى وجهت عليه الخناجر كمل وقال: خلاص كان بينى وبين الموت ثانية وفجأة الفون يتحول من اغنية لقرأن ولقيت ليك التعبان ده بيصوت اتفك من عليا واتفحت حفرة من الارض واختفى فيها
فارس: يعنى ربنا اللى نجاك من عنده
مازن: حقك عليا يا ياسين انت وحازم متزعلوش منى بس اللى كنا فيه مستحيل بنى ادم يصدقه
ياسين: الحمدلله انك بخير والموضوع انتهى للابد خلاص احنا كسرنا اللعنة
تعدى السنين وروان ومازن يتجوزوا وفارس يقرب من ربنا اكتر ويتجوز واحدة متدينة وحازم اعترف بحبه لندى اللى نجحت ف البحث بتاعها وعملت من الداء دواء أما ياسين فقرر يروح يعيش ف بيت ابوه وامه واتجوز من واحدة اتعرف عليها بالشغل وتوتة توتة خلصت الحدوتة
#خارج_عن_المألوف_الجزء_الرابع الاخيرة
#بقلم_نشوه_عادل
تمت