رواية غرام الفارس الفصل الاربعون 40 والخاتمة بقلم هبه ابو بكر
💜💜الخاتمه 💜💜
بعد مرور ١٥ سنه
كانت غرام بغرفتها تكمل ارتداء ملابسها فاليوم ستجتمع جميع العائله و يقضون اليوم مع بعضهم
لتجد الباب يفتح فجاءه يصاحبه دخول نبيل ابنها
نبيل بغضب : ماما خلي بنتك تلم نفس بدل ما المها انا
لتنظر له غرام بغضب : ايه ده انت ازاي تكلم عن اختك كده يا نبيل
ليتتأفف نبيل : انا اسف يا ماما بس بنتك منرفزاني كل كلامها دلوقتي عن فارس و بعدين انا مش فاهم هو طايقها ازاي ده انا اهو اخوها و مش طايقها و بعدين ده اصغر منها
غرام بتنهيده : نبيل ياريت ملكش دعوه باختك و مش كل ما يبقو هنا تضايقها و بعدين هما ٦ شهور اللي بينهم يعني مش حاجه
نبيل : خلاص خليها متكلمش فارس و انا مش هكلمها
غرام بضحك : طب متقول انك بتغير علي اختك من فارس
نبيل : و افرضي يعني مش اختي و بعدين المفروض تبقا قريبه مني انا انا اللي اخوها مش هو
لتدخل غرام الغرفه
غرام : ماما خلصتي لبس
نبيل : اهه الهانم شرفت
لتتجاهله غرام الصغيره : متقوليش لسه دول خلاص علي وصول
لتنهض غرام من مكانها بتأفف : ما انتي لو طلعتي بره انتي و اخوكي هخلص لبس بس انتو معطلني يلا بقاا بره و سبوني اكمل
لتخرجهم غرام من الغرفه و تغلق الباب في وجههم
لتلتفت الصغيره : عجبك كده اهي طردتنا
ليمسكها اخيها من ذراعيها : عارفه يا غرام لو لقيتك لازقه لفارس انهارده هعمل فيكي ايه
غرام بتوجع : اه دراعي يا نبيل و بعدين انت مالك اصلا انت هتعمل فيها الكبير متنساش ان انا و انت تؤام يعني نفس السن فمتعملش بقا عليا كبير
نبيل بغضب لا يليق بسنه : غرام متنرفزنيش
فقالت غرام لتثير استفزازه : اه قول بقا انك بتغير منه عشان احلي منك و اطول منك و اللي يشوفكو يقول عليه هو الكبير
نبيل و هو يزيد.من ضغطه علي يديها : غرام قولتلك متستفزنيش
غرام : اااااااه اه اوعي كدا
لياتي صوت من خلفهم
ايه اللي بيحصل ده
ليترك نبيل يد اخته بمجرد ان سمع صوت والده
فارس بصرامه : اخر مره اشوفك بتمد ايدك علي اختك بالشكل ده يا نبيل مفهموم
نبيل بتبرير : يا بابا انا
ليشاور له فارس بيديه : فاهم و لا لا
نبيل و هو ينظر لغرام بتوعد : فاهم
فارس : يلا اتفضل انت و هي علي تحت
ليغادر كلا من غرام و نبيل من امام والدهم الغاضب
ليدخل الغرفه ليجد غرام امام المرآه ليقترب منها و ينظر لها من خلال المرآه
فارس بهمس : لسه مخلصتيش
غرام : خلاص هلف الطرحه بس
ليقترب من رقبتها و يطبع قبله عليها و ينظر لها من خلال المرآه مره اخري
فارس بعشق : كل ما بتكبري بتحلوي يا غرامي
لتبتسم غرام له : بعد كل السنين دي يا فارس و بتقولي بتحلوي ده انا الكبر بان عليا
ليمسك فارس يديها و يجعلها تقف امامه : لو عدي عليكي ١٠٠ سنه و شعرك كله ابيض و وشك وو ايدك كرمشو هفضل احبك العمر كله و هشوفك اجمل ست
لتبتسم غرام و تقترب منه حتي تعانقه ليبادلها اياه باخر مشتاق
فارس بضحك : متيجي نلغي ام العزومه دي و نقضي اليوم مع بعض
لتبتسم غرام : لا طبعا مينفعش انت عارف ان اخر يوم في الاسبوع ده بتاع العيله و بعدين انا اللي هقولك يا كبير برضو لتكمل بخبث : و بعدين الليل طويل يا فارس يا حبيبي
ليبتسم فارس بمكر : فعلا الليل طويل بس مفيش مانع لو خدت تصبيره دلوقتي
فاقترب منها و اختلطت انفاسهم عندما قام بتقبيلها بنهم و شغف و ظل يتعمق في قبلته معها لتبتعد غرام عنه عندما وجدت يديه تتمادي لتقول : لا كده مبقتش تصبيره و يلا بقا اتفضل انزل خليني اخلص
فارس بتأفف : تصدقي انك فصيله و مش نازل يا غرام ليقترب منها حتي يشبع منها و يبثها عشقه و شغفه بها
………………………………………………………..
في منزل فهد و فرح
دخلت فرح غرفه مي صاحبه ال ٢٠ عاما
شهد بتسئاول : خلصتي يا مي
مي : ايوه يا ماما خلاص جاهزه
شهد : طب روحي شوفي يحيي جهز و لا لسه و انا هروح احضر لفهد هدومه
مي بابتسامه : حاضر
لتخرج شهد من الغرفه و تتجهه ناحيه غرفتها مره اخري لتجد فهد بانتظارها و المنشفه علي خصره ينتظرها
شهد : اسفه جدا كنت بس بشوف مي و يحيي جهزو و لا لسه ثواني و هدومك هتبقا طالعه
ليجذبها فهد من ذراعيها : اهدي بس مالك متسربعه كدا ليه
شهد : مش متسربعه و لا حاجه انا بس مش عاوزه نتأخر
فهد و هو ينظر لعينيها بعشق : و مين قالك ان احنا هنتأخر لسه بدري يا حبيبتي
شهد : لا طبعا مش بدري انت عارف اني بحب اروح بدري اساعد غرام و اضبط.معاها
فهد و هو يجذبها من خصرها : نفسي اعرف هو انتي ليه بتحبي تتعبي نفسك
فرح بتوضيح : انا مش بتعب نفسي و لا حاجه يا فهد.بالعكس انا ببقا مبسوطه و انا بعمل كدا
فهد بابتسامه جانبيه : طيب يا ستي مدام ده بيبسطك اعمليه
لتبتسم له فرح و تتعلق برقبته : تعرف ان انا مديونه لفارس
ليجز فهد علي فكيه : ايه اللي جاب سيره فارس دلوقتي
ليفك يديها من حوله و يتحرك من امامها لتلحق به و تمسكه من خصره و تقربه منها و تلتصق به : متفهمنيش غلط يا فهد انا بحبك انت انت بس و فارس دلوقتي ابن عمي و بس و بعدين اديني فؤصه اكمب كلامي و اققوبك ان انا مديونه ليه عشان اختارك ليا و جوزني بيك و الحمد لله عايشه معاك في سعاده مكنتش احلم بيها و ربنا رزقنا ب يحيي ده غير مي اللي كانت عوض من ربنا ليا اول مجوزتك
فهد بابتسامه : مكنتش متخيل ان مي ممكن تتعلق بيكي كده
فرح بابتسامه : فاكر اليوم اللي رجعت فيه من الشغل و لقيتها بتقولي ماما
فهد : كنت عارف انها بتحبك بس مش لدرجه تقولك ماما بس الصراحه فرحت اووي و كنت فرحان بيكي اكتر لما شوفت معاملتك ليها
شهد : كان لازم اعاملها كده انا عشت احلي سنين عمري نفسي بطفل يعني انا كنت محرومه و هي كانت يتيمه و انا جربت قبل كده ان اعيش من غير اب ما بالك بقا هي اتحرمت من امها و هي لسه عندها سنتين يعني تعرف امها من الصور و بس و ملهاش اي ذكري معها
فهد : بس ربنا بيحبها عشان رزقها بيكي
شهد : ده انا اللي ربنا بيحبني عشان رزقني بيكو و عرفته حكمته من اني مكنتش بخلف
لينتبهو علي صوت طرقات علي الباب
ليتجه فهد.و يقوم بفتح الباب ليجدها ابنته برفقه ابنه صاحب ال ١٠ اعوام
يحيي : ايه يا بابا لسه مخلصتش لبس انت و ماما
لينتبه فهد انه لا يرتدي شئ
طيب انا هدخل البس بسرعه لتضحك شهد عليه و تتجهه ناحيه اطفالها
شهد : ايه يا مي الحلاوه دي
مي بخجل : انتي اللي حلوه يا ماما و عينيكي حلوين
لتقبلها شهد.من وجنتها لتنزل لمستوي طفلها : ايه يا حبيبي انت زعلان مني و لا ايه
يحيي : ايوه زعلان
لتنظر فرح باستغراب لكي و بعدها نظرت لابنها مره اخري : ليه يا حبيبي
يحيي : هشان قولتي لمي انتي حلوه و معبرتنيش بكلمه
لتضحك فرح علي تفكير ابنها
فرح : حبيبي انت حلو بكل حالاتك مش محتاج اققولك انك حلو
يحيي : بجد يا ماما يعني انا شبه بابا
مي : بابا مين يا بني ده انت احلي منه
فرح : اهو سمعت بقاا
ليخرج فهد من الحمام : مين ده اللي احلي مني
يحيي بتلقائيه : انا يا بابا مي و ماما بيقولو انس احلي منك
فهد بابتسامه : اكيد يا قلبي احلي بس لازم تعرف ان الراحل مش بشكله الراجل باخلاقه و دينه و معاملته للناس فاهم قصدي ايه يا يحيي
يحيي : لا مش فاهم يا بابا
فرح : بكره تفهم يا قلب ماما يلا بقا نتحرك عشان منتأخرش
………………………………………………………..
في منزل اسر و شهد
شهد بغرفتها : يا اسر اااااسر
اسر : ايه ايه بتنادي كدا ليه في ايه
شهد بغيظ : تعال طلع عيالك دول مش عارفه البس منهم
اسر : هما كانوا عيالي لوحدهم ان شاء الله
ليدخل فارس الغرفه
فارس بتسئاول : في ايه يا ماما بتزعقي كده ليه
شهد : فارس تعالي خد اخواتك ملك و مالك و خليهم يطلعو بره يكملو خناق( ملك و مالك تؤام يبلغون ال ١٣ سنه )
فارس : في ايه ملك في ايه يا مالك مزعلين ماما ليه
ملك : مالك يا فارس ضربني و دني من شعري
و انا معملتوش حاجه
مالك : لا عملت يا فارس الهانم ميت مره اققولها ملكيش دعوه بهدومي و برضو تنكش فيهم و لبست اكتر تيشيرت بحبه و عاوزه تخرج بيه
لينظر اسر لفارس : يلا شوف اخواتك زي ما امك قالت و انا هدخل البس
فارس : اه يعني البس انا فيهم بقاا ماشي يا ماما ماشي يا بابا
ليقترب من ملك و مالك و يقوم بامساكهم من ملابسهم و يسير بهم لخارج الغرفه
شهد : جدع يا فارس يا قلب امك
لتنظر لاسر : شايف ابنك عامل ازاي طالعلي
اسر بسخريه : لا وانتي الصدقه دي ملك اللي طلعالك دي بتلبس هدوم اخوها من دلوقتي
لتترك شهد ما بيديها و تتجهه ناحيه اسر : انت قصدك ايه يا اسر قصدك ان انا كنت مسترجله
اسر : هاا لا يا قلبي انا مقولتش كده انا قصدي انها بتحب تلبس تشيرتات رجالي ليقول بخبث : فاكره لما كنت بتلبس التشيرتات بتاعتي
شهد باستفزاز : لا مش فاكره و روح كمل لبس
اسر بتسئاول : طب متنسيش ان احنا بكره معزومين عند ماما
شهد بتسئاول : خالتك رايحه
اسر : اكيد اصلا ماما عازماهم عشان ندي نزله اجازه مع جوزها
شهد : متجبش سيره البت دي يا اسر قدامس عشان بتعفرت
اسر : انتي لسه يا شهد منستيش موضوع ندي دي اتجوزت و سافرت و خلفت و انتي لسه مبطيقهاش
شهد و هي تكمل ارتداء ملابسها : و هفضل مش بطيقها يا اسر و لو بعد ١٠٠ سنه عندك مانع
اسر : لا يا شهد معنديش براحتك
شهد : طي بلا بقا كمل لبسك بسرعه اتاخرنا
اسر : طيب طيب
………………………………………………………..
في سياره اميمه و بلال
اميمه : بنات مش عاوزه شقاوه هناك مفهوم و اياك حد منكو يمد ايده علي حد من العيال سامعين
حمزه : اكيد يا ماما احنا مش صغيرين يعني احنا خلاص كبرنا علي الكلام ده(حمزه يبلغ من العمر ١٤ سنه)
منه : حاضر يا ماما (تبلغ من العمر ١٠ سنوات)
بلال : متسبيهم يا اميمه براحتهم
اميمه : انا بنبهم بس يا بلال
بلال : الولاد عاقلين متقلقيش
………………………………………………………..
وصلت جميله برفقه زوجها كرم صديق فارس الذي كانت تعمل بمزرعته من قبل
اميره ابنتها ذات ال ١٢ عاما
اميره : ماما هو مالك و ملك وصلوا
جميله : لسه حبيبتي عربيه اسر مش بره
اميره : طب هما هيتأخروا
جميله : لا يا حبيبتي مش هيتأخروا
اميره : ماشي
لتستقبلها عرام باشتياق شديد
غرام : الواطيه اللي مش بتسئل و مبقتش تيجي غير كل فين و فين
جميله : والله غصب عني يا غرام اميره واخده كل وقتي و من ساعه موت جدو و بابا و طنط فاطمه وانا الصراحه مش قادره اقعد في البيت ربنا اللي عالم اني باجي عشانكو انتو لكن لو علي البيت فانا مش عاوزه ادخلو تاني
غرام بحزن : الله يرحمهم و يرحم عمو مصطفي
فارس من خلفها : اهلا يا كرم اهلا يا جميله اتفضلوا
جميله بابتسامه : ازيك يا فارس اخبارك ايه
كرم : اهلا يا خويا بتسئل اووي ده انا مبشوفش وشك
فارس بضحك : و هتشوفوا ازاي و انت بعيد عن البلد يا فالح
كرم : انت هتلكك ده هو ٢ رايح جاي و تبقا عند
غرام ة طب متقولوا لنفسكو و تبقو تيجو بدل ما بنشوفكو اخر الاسبوع كده
شهد من خلفهم : عجبك كدا اهه جميله اللي كل مره توصل اخر واحده وصلت قبلنا
اسر بتأفف : خلاص يا شهد ارحمي امي صدعتيني
غرام لجميله : المجانين وصلوا
جميله : طب اسكتي بدل متسمعك
غرام : علي رائيك
اهلا يا شهد اهلا يا اسر
اسر : اهلا يا خويا لينظر لكرم
اسر : مش عوايدكو يعني تيجو بدري كل مره تيجو اخر ناس
كرم بضحك : اهو بقا نصيبك عشان تاخد كلمتين في عضمك
اسر : بس يا خفه لينظر لفارس ليجده ليبتسم : و انت بتضحك علي ايه
فارس : عليك طبعا
كاد يرد عليه ليقاطعهم صوت شجار لذهبوا اتجاه الصوت ليجدو نبيل يتشاجر مع فارس
فارس : هو انت هتعمل فيها الكبير ده هما ٦ شهور عمي
نبيل : فارس متستفزنيش ملكش دعوه بغرام فاهم
فارس باستفزاز : لا مش فاهم و بعدين انت مالك
نبيل : انت عبيط يالا دي اختي
لتقترب شهد من ابنها : جرا ايه يا يالا انت بتزعق لابني ليه
نبيل : ابنك يا عمتي لازق في اختي من ساعه ما جه
فارس : من ساعه ما جيت ايه انا لسه واصل و يدوب لسه هسلم عليها وقفل ثدامها زي القضا المستعجل
نبيل : مش هتسلم عليها يا فارس
شهد : لا ده انت زودتها اووي لتمسك نبيل من ملابسه في ايه ياض انت محدش عارف يلمك و لا ايه
غرام بلهفه : يخربيتك يا شهد سيبي ابني انا محلتيش غيره
اما الباقي فكانوا يشاهدون ما يحدث باستمتاع و يكتمون ضحكاتهم
شهد : منا لو سبته هيسوء فيها و بعدين فيها ايه لما فارس يسلم علي اختك ها هيأكل منها حته يعني
نبيل ببجاحه : اه هياكل منها حته و بعدين انا مش برتاحله
شهد بسخريه : مش بترتحالو اسمع بقا انا ابني في نفس سنك يعني متفكرش نفسك كبير عليه فاهم يالا
ليتدخل فارس : خلاص يا شهد سيبيه و انت يا نبيل مش كل مره علي الحوار ده
نبيل : اوووف حاضر
فارس باستفزاز : ما كان من الاول
لينظر له نبيل بغيظ : شايف يا بابا شايف مستفز ازاي و بيستفزني
فارس بصرامه : قولتلك خلاص انت و هو
لينظر فارس الصغير لغرام بحب جارف لتبادله نظراته
و بعد مرور بعض الوقت
كان مالك يجلس مع طفلته المفضله اميره و كانوا يمزح معها
اما فارس و غرام فكانت غرام تجلس معه و تقص عليه ما يحدث معها في المرسه و تحكي له عن صديقاتها
و كذلك حمزه و ملك اما منه و يحيي فكانوا يلعبون سويا
و كان نبيل يجلس يتطلع علي فارس بغضب فهو يري ان شقيقته تحبه اكثر منه و هذا ما يجعله يعامل فارس بتلك الطريقه فهو لا يكره و لكنه يغير علي شقيقته
و كانت مي تلتي تكبرهم جميعا سنا نجلس مع النساء و تتساير معهم لتلاحظ نبيل يجلس بمفرده لتنهض من مكانها و تذكر باتجاه
مي بضحك : يا بني حرام عليك عينك كنزلتش من عليهم متخفش مش هياكلها والله
نبيل : والنبي يا مي ملكيش دعوه بيا و سبيني
مي و هي تتجاهل حديثه و تجلس بجانبه : انت غيران علي غرام من فارس صح
نبيل : اكيد اي اخ بيغير علي اخته و مش بيبقا عاوز حد يقربلها
مي : بس هما مش صغيرين يا نبيل و صداقتهم قويه
نبيل : انا مش عاوز الصداقه دي تبقي بينهم عاوزه يبعد.عنها
مي : طب هقولك علي رائي انا شايفه انك بدل ما تحاول تبعد فارس عنها قربلها انت غير معاملتك معاها و شوف ازاي ساعتها انت هتبقا اققرب ليها منه و صدقني هي بتعند معاك عشان انت علطول بتزعق
لينظر لها نبيل بتفكير : كيف لم يخطر بباله هذه الفكره
نبيل : انتي شايفه كده
مي بتأييد : ايووه و انا كده نصحتك عاوزه تمشي بنصحيتي يبقا احسنلك مش عاوز انت حر
لتنهض من مكانها و تتجه ناحيه فرح
فرح بابتسامه : كنتي بتقوليلو ايه
مي : كنت بعرفه يتعامل ازاي مع غرام اسلوبه غلط جدا و غيرته جامده من فارس عليها و كده مش كويس
لتبتسم لها فرح و تقول بفخر : جدعه يا مي برافو عليكي يا حبيبتي
ذهب نبيل باتجاه فارس و غرام
نبيل بابتسامه لم تصل لعينيه : ممكن اقعد معاكو
غرام : لا مش ممكن
لينظر لها فارس نظره اخرستها : اكيد يا نبيل انت مش محتاح اذن
ليحمحم نبيل : انت عاوز اعتذرلك يا فارس علي اللي حصل
فارس : انا مش زعلان منك يا نبيل انت اخويا و معزتك في قلبي كبيره
ليبتسم له نبيل
لتقوم غرام بوضع يديها علي جبين اخيها : انت سخن يا نبيل
نبيل : لا طبعا انا بس عاوز ابدء معاكي انتي و فارس صفحه جديده و صدقوني مش هضايقكو تاني مي فهمتني و ورتني اللي مكنتش شايفه
غرام باستغراب : و ايه هو اللي انت مكنتش شايفه
نبيل : صداقتكو القويه و بتمني ابقي جزء من الصداقه دي
ليحتضنه فارس : انت كده كده جزي منها يا نبيل احنا عيله واحده
ليبتسم له نبيل و يظل جالس معهم
اما فارس فكان يتابع كل هذا عن بعد و فخور بابنه و بعائلته ليتنهد و هو يتذكر جده نبيل و يتذكر ايام طفولته لينظر تجاه غرامه و يرمقها بنظرات عشق و غرام و يحمد الله عليها
.
.
.
❤❤❤❤💛 النهاية 💛❤❤❤❤