رواية زهرة وسط اشواك الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم فريدة احمد
هقدم الخلع ياحمزة واهينك. طالما مش عاوز تطلقني بهدوء.. انا هرفع القضية. هقل منك قدام الناس واخلي شكلك ميسواش حاجة واهينـ...
قالتها زهرة بقوة وتحدي لكن ملحقتش تكمل كلامها
لان حمزة محسش بنفسه غير وهو نازل علي وشها بالقلم
حطت زهرة ايدها علي خدها بصدمة وبصتله بكره وقالت ... هتفضل طول عمرك حيو..
بس علطول صفية لحقتها وحطت ايدها علي بوقها قبل ماتكمل.... بس يازهرة. بس عيب كده
وهي بتهديها و في نفس الوقت بتحميها من حمزة اللي رفع ايده وكان هيضربها تاني
و رجعت بصت ل حمزة بلوم وعتاب.... لييه كده ياحمزة. ليه بس كده يابني
ليلي هي كمان بصت لحمزة بلوم .... ليه ياحمزة. الزاي تمد ايدك عليها كده.
حمزة بغضب ... مش شايفين واقفة بتقل ادبها وبتبجح الزاي
وبص ل زهرة وبتحذير..... اقسم بديني لو لسانك ده طول بعد كده وفكرتي تقلي ادبك تاني لاكسرلك دماغك. سااامعة
زهرة.... انا بكرهك
حمزة.... وهخليكي تكرهيني اكتر
كانت زهرة واقفة بتبصله بكره وغضب شديد وهي كاتمة دموعها
حمزة... لأخر مرة هحذرك. هتهبلي في الكلام وتقلي ادبك هكسرلك عضمك.
و خرج بغضب وهو مش طايق نفسه
فوق علي السلم كانت واقفة حبيبة وهي بتبص علي زهرة بشماته وراحت علطول لأمينه تقولها وهي مبسوطة باللي حمزة عملو في زهرة
دخلت حبيبة الاوضة لامينه وهي بتقول.... الحقي ياخالتي.
وهي مرسوم علي وشها ابتسامة شماتة
امينة.... في ايه. ومالك مبسوطة كده
حبيبة ببتسامة تشفي.... حمزة اتخانق في زهرة تحت وضربها
امينة ... دا بجد. وليه. ايه اللي حصل
حبيبة وهي بتقعد علي الكنبة... قلت ادبها عليه ف ضربها. تستاهل
مكانتش امينة مبسوطة باللي سمعته بالعكس كانت اول مرة تحس انها متضايقة ان في مشكلة حصلت بين حمزة وزهرة وده اللي لاحظتو حبيبة اللي خدت بالها انها مفرحتش زي كل مرة وسالتها وقالت... حساكي مش مبسوطة ياخالتي
اتنهدت امينة وقالت.... اكيد مش هبقي مبسوطة لما اعرف انهم اتخانقو. ربنا يهديهم لبعض
بصتلها حبيبة باستغراب وشك... مالك ياخالتي.. هو انتي مبقتيش عاوزاهم يتطلقو
امينة بهدوء.... ابني بيحبها وسعادتو معاها ياحبيبة. وانا عمري ما هبقي مبسوطة وانا شايفة ابني تعيس. ربنا يصلح مابينهم ويرجعو لبعض
حبيبة وهي مش مصدقة قالت بجنون... بتقولي ايه ياخالتي. واناا. انتي وعديتني انك هتجوزيهولي
امينة.... انسيه ياحبيبة. انسيه. حمزة مش ليكي. هو بيحب زهرة من صغره. وانتي ياحبيبتي مليون واحد يتمنوكي
..
تحت
بصت صفية لزهرة وقالت.. ينفع اللي عملتيه ده.. مفيش واحدة تعمل كده
صفية كانت بتكلمها وهي بتحملها الغلط وبتلوم عليها
بصتلها زهرة جامد وهي مش مصدقة ... عملت ايه. انا عملت ايه ياعمتو
صفية.... مفيش واحدة ترد علي جوزها كده مهما يكون. في حدود في الكلام. انتي غلطتي يازهرة
زهرة بدموع.... وهو ايه. مغلطتش.. دا ضربني
قربت صفية حضنتها بزعل عليها.... ياحبيبتي مش بقول انو مش غلطان.. انتي بس مكانش ينفع تردي عليه كده.وتخليه يتعصب ويمد ايده. مفيش راجل يستحمل ان مراتو تهينو حتي لو بالكلام.. وانتي غلطتي جامد
ليلي... مكانش ينفع يازهرة تقوليلو كده.. انتي عارفة انو عصبي. دا غير ان مفيش اي راجل هيستحمل مراتو تقولو كلام زي ده
زهرة وهي مش مصدقة موقفهم.... يعني دلوقتي بقيت انا اللي غلطانة وهو الملاك البرئ.. انتو الزاي كده..
دموعها نزلت اكتر.... انتو مش عارفين انا فيا ايه ولا حاسة بإيه. انتو الزاي. الزاي مش حاسين بياا
مسكت ليلي ايدها وقالت .... والله ماقصدي.. انا حاسة بيكي والله. ومكنتش عاوزاكي تردي عليه كده علشان ميعملش اللي عمله ده. مكنتيش تستفزيه يازهرة و تديله فرصة يمد ايده عليكي
صفية.... ياحبيبتي كنتي استحملي شوية مفيش راجل بييجي بالطريقة دي. مفيش راجل بييجي بالعند والتحدي
زهرة مسحت دموعها وهي بتقول.... عندكو حق. انا غلطانة فعلا. انا اللي سمحتلو يعمل فيا كده ويتحكم فيا.. انا غلطانة اني سايبة الكل يتحكمو فيا ويختارولي حياتي. غلطانة علشان قولت لا مش عاوزة اكمل معاه. غلطت المفروض مقولش كده صح الزاي اقول كده واعترض. الزاااي . المفروض احط في بوقي جزمة قديمة وارضي بحياتي معاه اللي اتفرضت عليا واسكت..
نزلت دموعها وهي بتقول..... طيب انا مش ضمناه ومش واثقة فيه. مش قادرة اثق فيه... طيب يسيبلي الحرية. هو انا مش من حقي اختار حياتي
صرخت فيهم... اناا من حقي اختاااار. من حقي
كملت بصوت ضعيف.. دي اقل حقوقي لاني مش ملك حد
صفية... محدش قال كده. ومن حقك تختاري ياحبيبتي
زهرة.... يبقي يسيبني . يديني الحرية. انا مش قادرة اكمل. ومش عاوزة اكمل. لان لو كان فيه امل 1% اني اكمل معاه. دلوقتي خلاص الواحد ده مبقاش موجود بعد اللي عملو.
وخرجت من البيت وهي بتعيط من غير ما ترد عليهم
اما حمزة ف كان خد عربيته ومشي بلا وجهة محددة وهو مخنوق و حاسس بالندم وغضبان من نفسو بعد اللي عملو
....
وقفت زهرة قدام باب الفيلا وهي بتعيط بقهر وفتحت الباب ودخلت بس بمجرد مادخلت اتفاجات ب رحيم نازل من علي السلم بيلبس في ساعتو باستعجال وهو بيكلم حد علي التليفون وبيقول... مسافة السكة وهكون عندك
زهرة علطول مسحت دموعها قبل مارحيم ياخد بالو
لكن رحيم كان خد بالو فعلا وقرب عليها بقلق... مالك يازهرة
زهرة وهي حابسة دوعها.. مفيش
وهي بتحاول متبصلوش ومنزلة وشها في الارض علشان ميشوفش خدها اللي معلم عليه القلم ولسه هتطلع
رحيم وقفها.... استني
زهرة.... نعم
رحيم بشك وقلق وهو شايف منظرها.... فيه ايه.. مالك
وهو بيرفع وشها بإيده واول ما شاف مكان القلم معلم علي وشها اتصدم
رحيم.... مين اللي عمل فيكي كده
زهرة .... مفيش
رحيم بحدة وغضب.... مين اللي ضربك.انطقيي
زهرة بتوتر وخوف .... مفيش يارحيم. دا. دا
رحيم مسك وشها بين ايديه وبحنية... مين ياحبيبتي اللي عمل فيكي كده.. اتكلمي. وانا اقسم بالله لاجبلك حقك. مين يازهرة
زهرة بلعت ريقها بخوف .... قولتلك محدش.انا طالعة انام. تصبحـ.
رحيم وقفها و بحدة ..... مييين اللي عمل فيكي كده. قولي
زهرة بدموع مقدرتش تمنعها.... حمزة
وهي بتعيط
رحيم غمض عينه بغصب وهو بيقول... يابن الكااالب.. ورحمة امي ماهسيبو
زهرة بسرعة.... لا يارحيم. متتخانقش معاه بسببي
بلعت ريقها وقالت... انا اساسا اللي استفزيتو
بس رحيم مكانش سامعها الغضب كان عاميه من حمزة وهو بيتوعدلو ... اقسم بالله لاندمو. هعرفو الزاي يرفع ايده عليكي
وهو بياخد مفاتيحة من علي الترابيزة وبيتحرك علشان يروح لحمزة
لكن زهرة علطول لحقته وهي بتقول.... علشان خاطري يارحيم بلاش متتخانقش معاه بسببي. علشان خاطري.. قولتلك انا اللي غلطانة. انا غلطت فيه. علشان كده عمل اللي عملو
رحيم وقف وبصلها بتركيز... غلطتي الزاي يعني
زهرة.... قولتلو كلام ميصحش اقوله
رحيم.... ايا كان ميرفعش ايده عليكي
وباسها علي راسها وقالها... وغلاوتك عندي لأجبلك حقك
وسابها وخرج وهو مستحلف ل حمزة
وزهرة طلعت اوضتها وهي قلقانة وخايفة
..
عند حمزة
دخل رحيم وبدون اي مقدمات قرب علي حمزة اللي واقف شارد ناحية الشباك ولكمة في وشه
حمزة رجع لورا خطوتين علي اثرها وهو حاطط ايده علي بوقة اللي جاب د،م... يابن الل...
رحيم بغضب .. اقسم بالله لو مديت ايدك علي زهرة تاني لأقطعهالك. ساااااامع... انا كنت لحد النهاردة بتعامل معاك علي انك اخويا وابن عمي. بس تمد ايدك عليها اقسم بالله هتشوف مني تعامل تاني. لا هعتمد قرابة ولا اخوة.. زهرة خط احمر فاااااهم.
وبتحذير.... لو قربتلها متلومش الا نفسك
قرب منو وقال بتهديد... و هتطلقها زي ماطلبت. اخر مهلة ليك بكرة. بعد بكرة هتشوف مني تصرف تاني خالص مش هيعجبك ياحمزة. وانت عارف انا ممكن اعمل ايه...
اخرك بكرة
وسابه وخرج
...
في اخر الليل
حست زهرة بخنقة قامت فتحت البلكونة اتفاجات بحمزة اللي قاعد في عربيته مغمض عينه و سرحان وهو بيانب في نفسه
كانت زهرة بتبص عليه بدموع وهي بتعاتبه في نفسها وبتقول...... ليه عملت كده. ليه
وهي دموعها بتنزل.. كان نفسي تكون احن عليا من كده. حتي لو غلطت فيك او شتمتك. كنت نفسي تستحملني. تحسسني انك معايا وجمبي مهما اعمل او اغلط. تستحملني. تحسسني انك انت اماني الوحيد..
حمزة كمان في نفسه.... مكنتش حابب اعمل كده وازعلك مني. ليه اضرتيني اعمل كده. ليه. ليه يازهرة. انا مش عاوز اخسرك.
كانت دموعها بتنزل بوجع وهي بتقول... مش هسامحك ياحمزة. مش هسامحك.
لكن مرة واحدة مسحت دموعها بعنف وقالت ... بس خلاص.انا مش عاوزاك معايا. ولازم اندمك
وهي بتحط ايدها علي بطنها
اتنهدت ودخلت وقفت قدام المرايا وهي بتبص علي وجهها بحزن
لكن كانت بتتوعدلو بداخلها وبتقول ... اقسم بديني ياحمزة لاندمك علي القلم ده وادفعك تمنه غالي اووي بس بطريقتي. هعرف الزاي اندمك واوجعك بجد
تاني يوم صباحا
قامت زهرة ولبست وخرجت وهي واخدة قرارها
وراحت للدكتورة اللي اول ماكشفت عليها قالت.... ماشاء الله البيبي كويس وصحته زي الفل
وقامت قعدت علي كرسي مكتبها وابتدت تكتبلها علي علاج
قامت زهرة عدلت هدومها وقعدت قصادها
الدكتورة.... ودي شوية فيتاميـ..
قاطعتها زهرة لما قالت.... انا جيالك علشان انزل البيبي يادكتورة
الدكتورة سابت القلم من ايدها بصدمة واستغراب... ايه. ليه
زهرة.... عاوزة انزله.. ممكن تعمليلي العمليه
الدكتورة.... ليه. ليه عاوزة تجهضي نفسك
زهرة... دي اسباب شخصيه و انا محتاجة انزله. لو سمحتي موافقة تعمليلي العملية
وقبل ماالدكتورة ترد زهرو قالتلها.. ارجوكي وافقي
الدكتورة..... اسفة يا مدام. انا مش بشتغل في العمليات دي
طلعت زهرة من شنطتها فلوس كتير وحطتها قدام الدكتورة وقالت... كل اللي تطلبيه انا تحت امرك
وبعد محاولات كتير من زهرة الدكتورة واقفت لانها كمان لما شافت الفلوس طمعت لأن زهرة عرضت عليها مبلغ كبير جدا
وبعد ما اخدت المعاد مع الدكتورة اللي اتفقت معاها انها تروحلها تاني يوم
راحت زهرة تاني يوم بعد ماحسمت امرها وجهزت نفسها خلاص للعملية ووصلت المستشفى ومن هناك كلمت شيري لانها كانت لوحدها بعد ماحست انها خايفة تكون لوحدها في وقت زي ده
وبمجرد ما شيري عرفت راحتلها فورا وهي قصدها تقنعها تتنازل عن اللي في دماغها وفضلت تحاول معاها لكن زهرة كانت واخدة قراراها ومصممة
شيري .... يازهرة بلاش. علشان خاطري. انتي كده بتضري نفسك. فكري انتي كده بتنتقمي من نفسك مش منو
زهرة وهي مش مدياها فرصة.. شيري انا كلمتك علشان تبقي جمبي وقت مابعمل العملية. لكن انا واخدة قراري ومش هتنازل
شيري بعصبية وغضب .... وانا مش هسمحلك تعملي كده.سااامعة.مش هسمحلك
رقت نبرتها شوية وحاولت تكلمها بهدوء وقالت بعد مامسكت ايدها وهي بتحاول تقنعها.... انا خايفة عليكي. صدقيني خايفة عليكي. اللي بتعمليه ده غلط. وحرام
زهرة.... متخافيش. انا عارفة بعمل ايه
شيري.... لا انتي مش عارفة. انتي مش مدركة انتي بتعملي ايه. انتي بتضري نفسك وبتخسررري. فكري يازهرة تاني. هتندمي صدقيني
لكن زهرة ردت عليها بملامح جامدة .. انا فكرت وقررت. وعارفة نتيجة اللي بعملو. متقلقيش.انا مش هخلف من حمزة. مش عاوزة حاجة تربطني بيه. لو الطفل ده اللي هيربطني بيه مش عاوزاه
زهرة كانت بتتكلم وهي بايعة مش هاممها حتي نفسها جواها اصرار غريب تنفذ اللي في دماغها
شيري بصتلها بيأس وهي مش عارفة تتصرف معاها الزاي
لكن صممت انها تمنعها بأي طريقة وبعد دقايق قامت شيري من جمبها وقالتلها انها داخلة التواليت
وراحت بعيد و بعد مااختفت عنها علطول اتصلت علي حمزة
شيري.... حمزة. الحق زهرة بسرعة. بسرعة ياحمزة
حمزة بقلق..... فيه ايه
شيري.... زهرة حامل
وقبل ماحمزة يستوعب شيري قالت..... زهرة حامل ودلوقتي في المستشفى مصممة تنزل البيبي. الحقها ارجوك. انا مش قادرة عليها
قفلت شيري مع حمزة ورجعت ل زهرة بس اتصدمت لما ملقتهاش
شيري علطول قربت علي الممرضة اللي وافقة وهي بتسألها.... فين المدام اللي كانت هنا
الممرضة....حضرتك دي دخلت العمليات من شوية
شيري بجنون..... انتي بتقولي ايه... ااووعي كده وهي بتحاول تدخلها
الممرضة برفض.... ممنوع يامدام المريضة دخلت من بدري والدكتورة حاليا ابتدت تعملها العمليه
شيري بصدمة.. انتي بتقولي ايه
يتبع.....
#زهرة_وسط_اشواك
#البارت_ال33
#بقلم_فريدة_احمد