رواية هند والدجال الفصل الخامس 5 والاخير بقلم حنين عادل


 رواية هند والدجال الفصل الخامس 5 والاخير بقلم حنين عادل


Part 5


كنت في استراحة قدام المدرسة الثانوية قاعدة بقرأ كتاب لأنك الله كنت مبتسمة 


لفت نظري حد بيقعد قدامي برفع راسي لقيته هو الشيخ شامل 


لاول مرة ماحسش بخوف لما اشوفه ابتسمت وانا ببُص ليه وبقفل الكتاب  


_خير ؟!


قعد : عديتي ال18 هاتكوني مراتي !


هند: لأ انا مخطوبة وبحب خطيبي شوفلك واحدة غيري


بص لي بغضب: انتي كده بتتحديني وانا ماحدش يتحداني هاتكوني ملعونة وكل اللي بيحبوكي هائذيهم !


هند :  في ايد ربنا كله في ايد ربنا مش في ايدك انت دجال بتاع وهم هوا ...انا مش خايفة منك انا متحصنة من اي اذي بربنا ربي وربك ...


وقف وهو شكله مش ناوي علي خير لقيت حد بيخبط علي كتفي لفيت لقيت نوح وببُص تاني عليه لقيته اتبخر خوفت منه بعد كلامه 


نوح قعد : مالك في ايه 


بصيت لنوح بتوتر وحكيت له علي كل حاجة وعلي الوشم اللي في رقبتي وعلي سبب خوفي من الارتباط حكيت له كل حاجة بالتفصيل ..


نوح بحزن : دجال يا هند !


هند : والله كنت صغيرة  مش عارفه ازاي عملت كده كان ادراكي غير دلوقتي اكيد وربنا يسامحني 


نوح : والميكانيكي عمل ايه 


هند : مش عارفه اي اخبار عنه ومحاولتش اعرف ..


نوح : احنا لازم نروح لشيخ وعندي بإذن الله يقدر يصد آذي الدجال ده بس روحي انتي دلوقتي وانا هاحدد معاه ميعاد واجي اخدك ونروح له


هزيت دماغي ومشيت بس ماروحتش لقيتني بمشي واروح علي سارة صاحبتي الوحيدة وانتيمتي حسيت اني عاوزة افضفض بتعرف تفهمني وتحتويني هي بير أسراري الصديقة الوحيدة اللي طلعت بيها من الدنيا 


وقفت قدام باب شقتها سمعت دربكة وصريخها وصوت تكسير خبطت بسرعة وانا خايفة وهموت من القلق عليها فين وفين لما فتح لي جوزها وكان شكله يخوف زي ما يكون سكران 


ببُص وراه لقيتها واقعة علي الأرض بتنزف دم من مناخيرها ووشها مليان كدمات 


زقيته ودخلت اجري عليها كان مغمي عليها ومش بتفوق ...


هند بزعيق وعصبية وخوف وتوتر : 

عملت فيها ايه يا غبي !


حطت أيدها علي مناخيرها تشوف نفسها ونزلت عند قلبها تسمعه بودنها اتنهدت بارتياح وطلعت تليفونها اتصلت علي الإسعاف..

بقلم الكاتبة حنين عادل 

*_________________________*







كانت قاعدة جنبها وماسكة أيدها وهي علي سرير المستشفي ودماغها ملفوفة بشاش ودراعها متجبس واهلها حواليها


طلع أن ده مش اول مرة يعتدي عليها بالضرب وأنه مدمن مخدرات وصايع وده سبب رفض ابوها ليه بس مراية الحب عامية


كانت بتعيط علي منظر صاحبتها وقلبها واجعها اوي عليها 


اتكلم ابوها بقلة حيلة :

ليه كده يا بنتي توجعي قلبي عليكي قولتلك اطلقك منه مش موافقة ليه عاجبك فيه ايه البهدلة وقلة القيمة والضرب 


فتحت سارة عينيها وبصت عليهم كلهم وانفتحت في العياط  .


حضنتها هند وانفتحت في العياط :

 مالك يا حبيبتي اهدي في حاجة واجعاكي ..


سارة بصت لها بدموع:

سامحيني يا هند سامحوني كلكم انا آسفة ليكم كلكم 


ابوها :  انتي اللي سامحيني يا بنتي انا اللي وافقت عليه لما اصريتي عليا قولت يمكن يكون فعلا بقي كويس  ورميتك الرميه السوده دي ياريتني ما وافقت!


سارة : سامحني انت يابابا انت ماكنتش في وعيك انا روحت للشيخ شامل عشان توافق علي عبد الرحمن انت كنت صح لما كنت رافض بس انا اللي غبية واستاهل 


_شيخ شامل مين !


سارة بدموع : كنت بحب عبد الرحمن وهاموت نفسه وكنت خلاص فكرت في الانتحار لكن في واحدة صاحبتي 

قالت لي عليه ليا قالت إنها كانت حامل وأبوها لو عرف هايقتلها والواد اللي عمل معاها كده كان  مجوزها بورقة عرفي وقطعها الدنيا داقت بيها لحد ما شافت له بوست عالفيس قالت تروح ومش هاتخسر حاجة وحل لها مشكلتها وخلي الواد يجي يتقدم لها 


خدت كلامها ثقة وروحت له قال لي أنه هايعمل لي اللي انا عوزاه في مقابل بس مش مقابل فلوس لأ 


بصت ل.هند بدموع : 

كان المقابل انتي يا هند 


بصت لها هند بإستغراب :

ازاي كان المقابل انا 


كملت سارة كلامها :

قال لي أنه هايخلي بابا يوافق علي عبد الرحمن ونتجوز في مقابل أن اعرفه علي حد من صحابي واحدة يعني كويسة مش بتكلم ولاد محترمة ماحدش لمسها 


وانتي اول واحدة جت في دماغي فحكيت له عنك وانك عايشة عادي وراضية بعيشتك ومتفوقة ومش هتحتاجي له  وعشان تروحي ليه كان لازم يكون عندك مشكلة


بصت لها هند بصدمة :

وبعدين !


سارة بشهقات ودموع :

اداني الكيسة اللي فيها الحشيش المزيف وحطيتها تحت المرتبة بتاعت سرير ابوكي وانتي بتعملي شاي في المطبخ لما كنت عندك قبلها بيوم 


بس والله كنت عارفه أنه مش حشيش وعمو عبد الحميد هايطلع منها !


وقفت هند بصدمة والدموع ملت عينيها :

يعني كل اللي انا عيشته ده بسببك تلات سنين وانا عايشة في خوف وقلق وكوابيس بسببك 


ابوها بصدمة وخيبة أمل :

مش معقول انا مش مصدق ودني بنتي تعمل كل ده تروح لدجال وتحط حشيش هو انا بسمع صح 


هند بدموع : والميكانيكي اللي اتسجن ظلم والوشم اللي علي رقبتي والآذي اللي ممكن يطول نوح وبابا وكل اللي انا فيه ويا عالم هايحصل ايه كمان 


والأيام اللي كانت مش بتعدي .... ايه ده انتي أنانية اوي مش بتحبي الا نفسك تدمريني عشان تظبطي حياتك ! انا مش مسامحاكي يا سارة يا صاحبتي يا اللي كونتي حبيبتي 


خدت شنطتي وطلعت من المستشفي وانا مش مستوعبة ازاي في ناس كده ازاي صاحبتي الوحيدة تكون هي سبب تعاستي 


وكالعادة روحت لبابا اترميت في حضنه وحكيت له كل اللي حصل لحد ما نمت في حضنه من كتر التعب والعياط .

*__________________________*

في نفس المكان اللي بنقعد عليه انا ونوح في مطعم علي النيل وفي نفس الترابيزة .


نوح: سامحيها يا هند كانت عندها 15 سنة ماكنتش واعية كفاية ولا عارفه هي بتعمل ايه 


هند: وان سامحتها هاسامح نفسي ازاي علي اللي اتسجن ظلم بسببي !


نوح : ما هو ده الخبر الضروري اللي نزلتك تقابليني عشانه 


هند باهتمام : ايوه ايه هو ؟!


نوح: انا سألت عليه وعرفت انه اخد براءة وطلع 


هند : ازاي حد براءة ؟!


نوح : قواضي المخدرات بيكون ليها حلول كتيرة بس محتاجة محامي كبير وده اللي حصل جابوا محامي وطلعه منها ودفع غرامة !


اتنهدت بارتياح ...تليفونها رن مسكته وردت 


هند بخوف : مستشفي ايه طيب انا جاية حالا


نوح : في ايه يا هند ؟!


هند بدموع: بابا عمل حادثة وهو في المستشفي 

*__________________________*

وفي المستشفي 


عبد الحميد : اهدي يا هند والله انا كويس 


هند : انا السبب في ده انا السبب !


عبد الحميد : يا حبيبتي انتي السبب ازاي انا اللي غلطان اتشغلت بالتليفون والعربية دخلت في عربية تانية والحمد لله اهو انا كويس انا أغمي علي بس عادي !


هند بعياط: شامل يا بابا بينفذ تهديده وهيئذيكم انا خايفة اوي 


حضنته بخوف وفضلت تعيط حاول يهديها لحد ما هدت وراحت تغسل وشها..


نوح : انا عارف شيخ كويس يقدر يفيدنا بستأذنك يا عمي اني هاخدها ليه ..


عبد الحميد : ياريت يابني ..ياريت !

*________________________*

_اللي حصل لابوكي ده جزء صغير اوي من اللي اقدر اعمله انا كان ممكن اموته بس سايب لك فرصة تفكري !


هند بتنده بخوف وهيستريا في الحمام لما جرت تفتحه مافتحش وشامل واقف مبتسم برعب :

يا بابا بااااااابا يا نووووووووح


بيختفي وقت فتح نوح الباب وعبد الحميد واقف معاه 


هند بتحضن ابوها بانهيار:

شامل شامل يا بابا بيقول أنه السبب وأنه كان هايموتك كان هنا كان هنا وبيقول عاطيلي فرصة افكر انا خايفة خايفة اوييييي


بيبُص ابوها لنوح :

يلا يا نوح نروح للشيخ اللي قولت عليه 


بقلم الكاتبة حنين عادل 

*_______________________________*







بتقعد هند قدام الشيخ وجنبها نوح وأبوها 


بيحكوا له كل حاجة عن شامل من البداية وبتوري له الوشم ...


الشيخ  بيطمنهم وبيقول أنه علاج اي مشكلة القرآن 

بيقرأ قرآن وبيبتدي الكلام :

أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم 

انما فعلتموه كيد ساحر ولا يفلح الساحر حيث آتي 


بيقرأ قرآن علي ميه وبشربها والوشم بيروح ...


هند : طب وظهوره ليا زي الجن


الشيخ : ده كان سحر وانتي تقدري تتحصني منه بالقرآن اقري قرآن دائما قبل ما تنامي واول ما تصحي خلي ذكر ربنا دائما علي لسانك 


اللي يشتغل في السحر والشعوذة والعياذ بالله باع روحه للشيطان ولا يفلح الساحر حيث آتي ملعون ومطرود من رحمة ربنا 


قربي يابنتي من ربنا وماتخافيش علي حبايبك حبايبك في حماه وتحت سماه عيشي حياتك وما تخافيش !


هند : معقول يعني شامل كده مش هايقرب لي تاني بالسهولة دي 


ضحك الشيخ : شامل وأعوانة اللي مسخرهم لخدمته مافيش أضعف منهم ربنا قال في كتابه العزيز أن كيد الشيطان كان ضعيفا


كلامه ريحني وبقيت كويسة وأحسن حاجة أن شامل ماعتش بيظهر لي بعد ما حصنت نفسي بالقرآن


حياتي بقت احسن والحمد لله بقيت بحس براحة نفسية كبيرة سامحت سارة وكلمتها كفاية اللي هي شافته 

من لا يرحم لا يُرحم 

*______________________*

النهاردة اسعد يوم في حياتي يوم فرحي علي نوح 

مانكرش اني خايفة علي نوح لانه بلغ عن شامل وشامل اتحبس خايفة أي حاجة تحصل ولكن انا سايباها لله 


اخدني نوح اشوفه والبوليس داخل عليه ومسكه وبان فعلا أنه إنسان زي اي انسان ضعيف مانفعش نفسه كان بيوهم الناس أنه هاينفعهم ازاي ؟!


الحمد لله دائمًا وابدًا انا بقيت علي اقتناع تام ان أي حاجة هاتحصل قدري ونصيبي يارب تمم لنا فرحتنا علي خير


شوفت نوح ببدلة العريس كان حلو زي عادته بس النهاردة حلو بزيادة 


نوح : بسم الله ما شاء الله ايه الجمال ده


مسكت طرحتي وانا بلف بالفستان الابيض:

بجد حلوة ؟!


نوح : أميرة هاربة من القصص الخيالية جاءت لتنير قصري وتفترش قلبي 


روحت القاعة وانا في ايد بابا ماشية علي ممر طويل مليان ورد ابيض علي اغنية 


طُلي بالأبيض طُلي يا زهرة نسيان ...


نوح اخدني من ايد بابا وقعدنا كلنا وقدامنا المآذون وفرحتنا مش سايعانا


كتب الكتاب وقال جملته الشهيرة :

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير..


بيشيلني نوح ويلف بيا بفرحة 


نوح : انتي عارفة انك أعظم انتصارتي يا حبيبة امبارح وحبيبة الوقتي وحبيبتي لبكره ولآخر وقتي 


وبتشتغل أغنيتنا اللي بنحبها سوا وبنرقص عليها 

جانا الهوى جانا ورمانا الهوى رمانا

ورمش الأسمراني شبكنا بالهوى

آه ما رمانا الهوى ونعسنا واللي شبكنا يخلصنا

دا حبيبي شغل بالي يابا يابا شغل بالي

عدينا يا شوق عدينا

على بر الهوى رسينا

دا العمر معاه وهوايا هواه

زوق يا نسيم خطاوينا

ويا نجوم السما ضمينا

وخدينا بعيد وحدينا

وخلينا كده علي طول ماشين

آه ما رمانا الهوى ونعسنا واللي شبكنا يخلصنا

دا حبيبي شغل بالي يابا يابا شغل بالي ❤️🌟....تمت ❤️ 


ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبة الجيل 😎 


#هند_والدجال

#بقلم_حنين_عادل

#كاتبة_الجيل😎

تمت                    

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×