رواية غرام الفارس الفصل السادس 6 بقلم هبه ابو بكر


 رواية غرام الفارس الفصل السادس 6 بقلم هبه ابو بكر


البارت السادس 


فرح بصدمه : أنتي بتقولي إيه ياماما 

ثم اردفت بغيظ و غل:  أنتي متأكده من اللي بتقوليه ده 

وفاء و هو تجز علي أسنانها : أنتي إيه مبتفهميش بقولك البلد كلها بتكلم عليهم

.................................................................

خرج فارس من الدوار و أتجه ناحيه الغفر فرآه الغفر فنهضوا من مجلسهم أحتراما له

فارس بلهجه حاده و صوت غاضب : عاوز اللي مسئول عن اللي حصل يبقا عندي هنا و تحت رجلي مفهوم و لا لا 

الغفر بايمأءه : مفهوم جنابك

ثم رحل فارس من أمامهم عائدا للدوار مره أخري

......................................................


بعد أن سمعت فرح هذا الحديث من والدتها غضبت كثيرا فنهضت من علي فراشها و اتجهت ناحيه باب الغرفه و فتحته بعنف و خرجت مهروله من الغرفه تنوي ان تعلم تلك الفتاه درسا لن تنساه و اتجهت ناحيه غرفه الضيوف و وفاء خلفها و ظلت تطرق الباب بعنف و هي تردف بصياح غاضب






فرح بغضب جحيمي : أفتحي الباب 

فزعت غرام من هذا الطرق العنيف و ابتلعو ريقها بخوف و اقتربت من الباب تنوي فتحه و معرفه ما يحدث

فرح و هي تطرق الباب بعنف : بقولك افتحي يا و** 

فتحت لها غرام و انصدمت مما فعلته فرح بها فهي بمجرد ان فتحت لها الباب قامت بجذبها من شعرها و ظلت تكل لها الصفعات و الضربات هي و والدتها 

وفاء و هي تسدد لها اللكمات : اه يا فاجره عاوزه تخربي علي بنتي وتخدي منها جوزها 

فرح بصياح : مش هسمحلها ياماما سامعه مش هسمحلك تاخديه مني

كل هذا تحت صراخ غرام من عنفهم و ضربهم لها فتجمع كل من بالمنزل ناحيه الصوت ل يجدو وفاء و فرح يضربان الضيفه 

فاطمه بغضب : في ايه يا وفاء بتضربوها ليه اجده 

فرح : الهانم الحلوه تبقا عشيقه جوزي و البلد كلاتها عرفت و بيكلمه عنهم عرفتي بنضربها ليه يا خالتي


في نفس الوقت كان فارس يدلف للدوار و وصل لمسامعه صوت صريخ و أصوات عاليه قادمه من ناحيه غرفه الضيوف فأتجه بسرعه ناحيه الغرفه فوجد زوجته و والدتها يضربون غرام بعنف و هي علي الارض و تصرخ و كل من بالمنزل شاهدوا هذا ووالدته تحاول النزاع بينهم اما غرام فهي كانت مستسلمه تماما لهم

فارس بصوت عالي و غاضب  : فرح ابعدي عنها 

أبتعدت فرح عنها و أقتربت منه و أردفت بغل : خايف عليها ليه ها يبقا الكلام مضبوط و بنت الكلب دي عشيقتك 

صفعها فارس علي وجها و نظر لخالته وفاء : خالتي طلعي بنتك أوضتها و خليها تخاف علي نفسها أبتلعت وفاء ريقها بخوف منه فهي تعلم انه لن يمر الامر مرور الكرام فأخذت ابنتها من يديها و صعدت بها و هي تلعن تسرع ابنتها و تلعن نفسها لانها لم توقفها و تمادت معها

أما فارس فاتجه هو و والدته ناحيه غرام التي كانت أعتدلت في جلستها و ضمت ركبتيها و كانت تبكي بشده

نظر لوالدته و هو اردف بهدوء نسبي

فارس : أمي لو سمحتي دخليها أوضتها و أنا هبعتلك البت هنيه خليها تمسحلها وشها و تدهنو

أؤمات له والدته و نظرت لغرام بشفقه و قامت بمساندتها علي النهوض

فاطمه : جومي يا بنتي جومي

فنهضت معها غرام و دلفوا الي الغرفه 

.................................................................

أيمن : عفارم عليكو يا رجاله هو ده الكلام الصح


دلف بلال مجلس والده فوجده مجتمع برجاله

بلال بغضب : اطلعو برا 

فنظر الرجال لايمن الذي أؤما لهم برأسه حتي يغادروا

بعد أن خرج رجاله أردف بلال بأنفعال

بلال : البلد كلها بتحكي عن غرام و فارس يا بوي بيقولو انها عشيقته

صدح صوت ضحكات والده بالمكان و اردف من بين ضحكاته

أيمن : طب و أنت إيه اللي مضايقك

بلال بأستنكار : أزاي يعني يا بوي دي بنت عمي في الاول و الاخر يعني من لحمنا و دمنا و احنا متفقناش علي كده انت قولتلي انهم هيحكو انها هربت و اللي ساعدها فارس لكن عشيقته دي لا يا بوي كده سمعتها بقت علي كل لسان في البلد

أيمن : متتحمأقش اووي بس كده و بعدين هو ده اللي انا عاوزه يحصل

بلال باستغراب : عاوز سمعتها تبقا علي كل لسان ليه يا بوي !!!

أيمن بخبث : عشان اغسل شرفي بيدي و اقتلها و محدش يقولي تلت التلاته كام فهمت بقا

بلال بانفعال : بس أحنا مكناش متفقين علي أننا نموتها و بعدين عاوز تموتها ليه ما انت خدت اللي انت عاوزه

أيمن بغل : صحيح خدت اللي انا عاوزه بس انا مش هسيبها عايشه لازمن تحصل ابوها مش هطيق حاجه من ريحته تبقا عايشه و فيها نفس لازمن تحصل ابوها و امها

.................................................................






دلف فارس الغرفه و قام بدفع الباب خلفه بقوه  فوجد خالته ما زالت مع زوجته بالغرفه و تحاول تهدئتها فهي ما زالت غاضبه 

فارس بصرامه : أطلعي بره يا خالتي

نظرت لابنتها و أؤمات له راسها و خرجت من الغرفه

فاقترب فارس من فرح : أنا عاوز افهم بقا ايه اللي انتي عملتيه ده ؟

فرح بغل : تفهم !

هو انت عاوزني اشوفك جايب عشيقتك لحد هنا و اسكت و اسيبها كدا في حالها

فارس بسخريه : لا اضربيها و بهدليها

ثم أقترب منها و قام بجذب شعرها 

فارس بصوت كفحيح الافاعي : انتي عارفه كويس اني مبحبش امد ايدي علي حرمه بس انتي زودتيها اوووي انهارده يا فرح

فرح بوجع : اه يا فارس شعري 

فجذبه بقوه اكبر : عارفه يا فرح لو اللي حصل ده اتكرر تاني


فرح بتوجع : ااه خلاص بقا سيب شعري يا فارس

ترك فارس خصلات شعرها و قام برفع سبابته و اردف بنبره محذره

فارس: أنا قولتلك و أنتي حره يا بنت عمي

ثم خرج من الغرفه و اغلق الباب خلفه بغضب

..

ذهب ايمن مع رجاله بعد ان رفض بلال أن يذهب معه فهو لا يوافق علي ما يريد ابيه فعله بابنه عمه الي دوار العمري و طلب أن يقابل نبيل العمري

بلغ الغفير نبيل العمري بمجئ أيمن المنشاوي

فقام الغفير بأصطحاب أيمن و لكن دون رجاله لحديقه الدوار فاصطنع ايمن الغضب و هو يقترب من نبيل العمري

نبيل : تعال يا أيمن

أقترب ايمن منه و هو يردف : انا عاوز بنت خوي يا حاج 

أؤما له نبيل : حقك طبعا دي بنت اخوك

أتي فارس من خلفهم و اردف بتحدي 

فارس : لا مش حقه لما يبقا عاوز يجوزها ابنه غصب يبقا مش حقه يا جدي

أيمن بغل و غضب مصطنع : أنت بذات متتكلمش بعد عملتلك السوده بقا اجيلك أمبارح عشان أخدها من هنا تقولي


                   الفصل السابع من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×