رواية غرام الفارس الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم هبه ابو بكر


 رواية غرام الفارس الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم هبه ابو بكر


#البارت_الثاني والثلاثون 

#غرام _الفارس _


جلست فرح بمكانهاا مره اخري و ظلت تفرقع اصابعهاا بعض الوقت فهي تنتظر نزول غرام و فارس فهي تريد روئيتها و هي تنتاول العصير فذلك ستشفي غليلهااا

لتنتبه لدخول جميله غرفه الطعام للتنظر لها بحقد انا جميله

جميله : صباح الخير يا فرح

فرح ببرود بعض الشئ : صباح النور

جميله و هي تجلس بمكانها و تبدء بتناول فطورهاا : هي شهد مصحيتش لسه

فرح : ايوه






لتنبته لدخول فارس و غرام لتبتسم لهم

فرح : صباح الخير

فارس و غرام : صباح النور

غرام باستفهام و ابتسامه بسيطه علي محياهاا : صاحيه بدري يعني انهارده

لتتوتر فرح و لكنها سريعا ما اخفت توترهاا : و لا بدري و لا حاجه انا نازله قبليكو بحاجه بسيطه اوووي

لتنظر غرام لجميله : صباح الخير يا حلوه

جميله : صباح النور يا روماا

لتنهي جميله طعامهاا سريعاا و تنهض من مكانهاا و هي تودعهم

جميله : يلا سلام انا بقاا عشان ورايا حاجات شغل كتيرر

فارس و هو يبتسم : سلام

ليرجع فارس لتناول طعامه اما فرح فتركيزهاا كان مع غرام فهي تنتظرها علي احر من الجمر حتي تشرب العصير فهي حتي الان لم تشربه و لم تقربه لتنتبه علي نهوض فارس من مكانه و توديعه لغرام

فارس و هو يقبل جبينها : حبيبتي خلي بالك من نفسك ها

غرام بابتسامه : حاضر يا حبيبي

ليغادر فارس لتنظر فرح لغرام

مبتاكليش يعني يا غرام الاكل قدامك زي كا هو و كمان العصير بتاعك

غرام و هي تبتلع طعامها و تقول بمرح : لا متهيألك ده انا الايام دي مش مبطله اكل

لتغتصب فرح ابتسامه علي وجهها لينتبهوا لدخول شهد

شهد بسرعه و هي تبحث عن فارس و تقف بجانب غرام : هو فارس مشي و لا ايه

غرام : اهاا خرج من شويه

شهد و هي تأخذ العصير من امام غرام و تشربه

فرح بغيظ : شهد ده عصير غرام انتي ايه قله الذوق دي

لتشرب شهد العصير حتي اخره غيظا بفرح

غرام بضحك : سبيها يا فرح هي شربته خلاص

شهد و هي تضع الكوب علي الطاوله لتنظر لفرح

شهد : هو انا شربت عصيرك ده بتاع غرام انتي مالك بقاا ياباي

لتتكأ فرح علي اسنانها ففرح قد خربت لهاا مخططهاا

فرح : يلا سلام بقاا

………………………………………………………..

وصل فارس المزرعه ليجد اسر بانتظاره

فارس بسخريه : انت ايه شايفني في منامك و لا ايه

اسر : هههه ظريف زي بنت عمك بالضبط

فارس و هو ينظر له : بدعيد اللي قولت كده تاني

اسر : بقولك دمك خفيف اوووي زي شهد ده انتو عيله فله

فارس : اسر كفايه هزار و قول ايه اللي جايبك بدري كده

اسر : جاي اقنع شهد عشان توافق عشان اكيد لو عمك كلمها من غير ما قنعهاا هترفض و حطتحت هترفض دي مليون خط

فارس : و انت بقاا ناوي تقنعها ازاي

اسر و هو يحك دقنه : مش عارف بس اكيد هلاقي طريقه

لينتبه اسر لهاا

اسر : يلا يلا اتكل اهي وصلت ادعيلي الله يعيني

فارس بضحك : روح لمصيرك يا بني

ليغادر فارس و يذهب لمكتبه

اما شهد فقد لمحت فارس و هو يقف مع اسر لتتأفف في سرهاا من روئيته صباحاا

لتسير من امامه كأنها ام تراه

ليلحق بها اسر و هو ينادي عليهاا : شهد

فلم تستجيب له لكنها توقفت عندما سمعت ندائه الذي تكرر لتلتفت له بغضب : نعم خير مش شايفني مردتش عليك

اسر بغيظ : ممكن اعرف الهانم مش بترد علياا ليه

شهد : انت غبي يلا اكيد يعني مش عاوزه اكلم معاك كفايه اني شوفت وشك علي الصبح اصلي بتشائم منك

اسر و هو يجز علي اسنانه ليقوم بامساكها من ذراعيها بغضب :شهد احترمي نفسي انا لحد دلوقتي مش عاوز اوريكي الوش التاني

شهد و هي تشعر ببعض النغزات في بطنهاا : اسر امشي لتفلت يديها و كادت تتحرك من امامه ليمنعها مره اخري

اسر : مش هتتحركي من هنا غير لما نتكلم

شهد بتوجع : اااااه

اسر و هو يعقد حاجبيه : مالك يا شهد

شهد بصوت اعلي : بطني مش قادره ااااه

ليقلق اسر من منظرهاا و يري انتباه العاملين لهاا ليخبر احدهم بابلاغ فارس و بالفعل اسرع العامل لابلاغ فارس

ليخرج فارس من مكتبه بسرعه ليجد اسر يحمل شهد و يضعها بسيارته

فارس : مالها شهد يا اسر

اسر : اركب بس و هقولك

ليركب فارس و اسر سريعاا ليقود اسر السياره باقصي سرعه لديه

و مازالت شهد تصرخ من الوجع

اسر و هو ينظر لهاا : انتي بتولدي يا شهد و لا ايه

شهد و هي تضربه : الله يخربيتك وشك قولتلك بتشائم منك

ليمنع فارس ضحكته و يسال اسر : مالها يا اسر ايه اللي حصل

اسر و هو ينظر له بالمراه : معرفش انا واقف بكلم معاها و مره واحده لقيتها قعدت تصوت معرفش ايه اللي حصلهاا

فارس بتسئاول : انتي كلتي حاجه يا شهد

شهد بتوجع : مكلتش حاجه مشربتش غير عصير

اسر : اومال في ايه

فارس : هنعرف اكيد

………………………………………………………..

كانت فرح بغرفتهاا تسير ذهابا و ايابا و تقضم اظافرها بتوتر و غيظ فكيف لم تفكر بشكل صحيح فهي بذلك تكشف نفسها بنفسها كان عليها ان تفكر و تخطط بشكل سليم فماذا اذا اخذو شهد للمشفي و كشفوا عليها سيكشفوا امرهاا من خلال التحاليل و غرام كذلك و لكن كل ما فكرت به في وقتهاا انه عليها ان تجض الطفل فهو من سيربط غرام و فارس لتدبدب في الارض و تلعن و تسب نفسها لغبائهاا و تسرعهااا

فرح : غبيه غبيه غبيه هيكشفوكي مهو مفيش غيرك ممكن يعمل كدا اوووووف لتظل تفكر حتي خطرت فكره في راسهاا لتخرج من الغرفه و هي تنوي تنفيذهاا فهليها ان تنقذ نفسهااا

………………………………………………………..

في المستشفي

كانت شهد تنام باحد الغرف و اثار الوجع ظاهره علي وجهها و اسر و فارس يجلسون معهاا و الدكتور يرا الملف الخاص بهاا

فارس : خير يا دكتور ايه سبب اللي حصلهاا ده

الدكتور و هو ينظر لفارس : من تحليل الدم اللي عملناه اتضح انها واخده نوع دواء قوي

اسر باستغراب : دوا لايه يادكتور

شهد و هي تنظر للدكتور : انا مبخدش ادويه انا اصلا مشربتش حاجه غير عصير

الدكتور : الحقيقه الدوا ده بيسبب الاجهاض

فارس و الشك يثاوره : انت متاكد يا دكتور

الدكتور : اكيد ده شغلي

ليشكره فارس و اسر ليستأذن الطبيب و يغادر من الغرفه

شهد : فارس

لينتبه لها فارس : ايوه يا شهد

شهد : انا العصير اللي شربته مكنش بتاعي كان عصير غرام

ليتنهد فارس فهو قد فهم بان غرام المقصوده لياتي في باله فرح و بدء يشك بها و لكن فرح تغير كثيرا و اصبحت قريبه من غرام لما قد تفعل ذلك

فارس لنفسه : انت غبي يا فارس مفيش غير فرح قال و بتسئل نفسك عملت كده ليه انت نسيت انها كانت مراتك و بتحبك من و هي عيله

ليخرجه من شروده صوت اسر : بتفكر في ايه يا فارس

لينظر فارس لهم ليجدهم يبحلقون به : شهد اسمعيني كويس و تنفذي اللي هقولك عليه

………………………………………………………..

في المساء دخلت جميله غرفتهاا و اتجهت ناحيه الدولاب لتخرج ما سوف ترتديه و كادت تغلقه لتلمح شئ غريب بين ملابسهاا لتمد يدهاا و تخرج ذلك الشئ لتجده ازازه دواء صغيره لتمسك هاتفهاا و تكتب اسم الدواء لتنصدم مما يفعله الدواء و تستغرب ماذا يفعل ذالك الدواء بغرفتهاا لتضعه في جيبهاا و تخرج من الغرفه

………………………………………………………..






في الاسفل وصلت شهد برفقه فارس لتستقبلهم غرام

غرام لشهد : مالك يا شهد وشك اصفر كده ليه

شهد و هي تنظر لفارس : مفيش بس بطني وجعاني شويه

لتنزل فرح و هي تقترب منهم و ابتسامه علي وجهها : حمدالله علي السلامه

فارس : الله يسلمك

لتقترب فرح من شهد : مالك يا شهد وشك اصفر كدا ليه و باهت

شهد : بطني وجعتني بس شويه و فارس وداني المستشفي

لتبتلع فرح ريقهاا بتوتر و تسئلها : و عرفتي ايه السبب

شهد : تسمم اكلت حاجه مسممه

فارس لفرح : عشان قولتلك مليون مره يا شهد متاكليش الاكل اللي بتاكليه ده اهو اديكي كنتي هتروحي مننا

شهد : تف من بوقك بس يا اخي انا لسه في عز شبابي و مدخلتش دنياا

غرام و هي تضحك : طب تعالي ياللي عايزه تخشي دنيا تعالي

لتساندها غرام و تصعدها لغرفتهاا

غرام بتسئاول : انتي فعلا عاوزه تخشي دنياا يا شهد

شهد : هههههه انتي مسكتي في الكلمه ليه يا غرام دي كلمع و السلام

غرام بخبث : طيب حيث كده بقاا مش هقولك حاجه و مش هفنح بوقي بكلمه

شهد باستغراب : انتي بتقولي ايه

غرام : مقولتش

شهد : غرام قولي اللي عندك

غرام : اصل في عريس متقدملك

شهد بانعقاد حاجبيها : مين بقا ان شاء الله

غرام : اسر

شهد : اسر اسر

غرام بضحك : اسر اسر

شهد و هي تقف : لا طبعاا انا مش موافقه

غرام بتسئاول : ليه بس

شهد : مبطقهوش يا غرام بني ادم مغرور كده و شايف نفسه مش عارفه علي ايه

غرام : طيب انا قولت اققولك عشان تبقي عارفه و لو عاوزه نصيحتي وافقي عليه عشان هو شاريكي بجد.و مش هتلاقي واحد شاريكي زيه كل يوم يا شهد فكري كويس عشان باباكي لما يكلمك متتفاجئيش

شهد : هو بابا عارف

غرام : ايوه و جدك كمان و عمو احمد هيفاتحك في الموضوع عشان يشوف رائيك و انا رائي انك توافقي

شهد بتفكير : مش عارفه بقااا ربنا يسهل

………………………………………………………..

في الاسفل

بعد صعود غرتم برفقه شهد ظلت فرح واقف في مكانها مع فارس و ظل فارس يتطلع عليهاا فهو يلاحظ توترهاا و خوفهاا و يلاحظ انها تحاول تخفيه لترفع عينيها لتجده يتطلع اليهاا

فرح و هي نبتلع ريقهاا : انتي بتبصلي كدا ليه يا فارس

فارس : لا مفيش سرحت بس شويه

لينتبه علي صوت جميله من خلف فرح لتلتفت فرح تنظر لهاا

جميله و هي تقترب من فارس : فارس عاوزاك ثواني في المكتب

فارس بموافقه : ماشي

لينظر لفرح : عن إذنك يا فرح

فرح : اتفضل

ليغادر فارس برفقه جميله لتظل فرح تتطلع عليهم

اما في المكتب

فارس : خير يا جميله موضوع ايه اللي عاوزاني فيه

جميله و هي تخرج ازازه الدواء الصغيره من ملابسهاا : انا لقيت الازازه دي بين هدومي يا فارس

لياخذها فترس منها و هو يتطلع اليهاا : ايه ده يا جميله

جميله : انا عملت سيرش عنه اول ملقيته ده دواء اجهاض يا فارس و شديد كمان

لينظر لهاا فارس و قد تأكد بانهاا فرح

فارس : شهد انهارده شربت عصير غرام

جميله بترقب : و بعدين

فارس : جالها مغص انهارده واخدناها المستشفي و الدكتور قالنا انه باين من تحليل الدم انه دواء اجهاض

جميله بتفكير : فرح يا فارس فرح اول واحده صحيت انهارده و دي مش عادتهاا و انت اكتر واحد عارف الكلام ده كويس

فارس بتنهيده : عارف يا جميله عارف فرح بقت خطر علي غرام و علينا كلناا

جميله : معاك حق فرح مش طبيعيه يا فارس و لازم تتعالج اللي هي بتعمله تصرفات واحده مش طبيعيه و احنا مش لازم نستني لحد متأذي حد فينا و خاصه غرام

فارس بتفكير غامض : يبقا لازم تخرج من البيت يا جميله لازم تبعد عننا

جميله : انت بتفكر في ايه يا فارس

فارس و هو ينظر لها : هقولك

………………………………………………………..





كانت شهد بغرفتهاا تفكر في كلام غرام عن اسر لا تنكر بانها شعرت بالسعاده و لكن لا ف اسر شخصيه مغروره و متكبره لتطرد تلك الفكرخ من بالها لتسمع صوت قادم من الشرفه لتنهض من مكانها و هي تقترب لتجد اسر يدخل من الشرفه لتشق شهد بخوف و خضه

شهد : بسم الله الرحمن الرحيم

اسر بمرح : ايه شوفتي عفريت

شهد و هي تلكمه : انت كمان بتهزر انت ايه اللي مدخلك اوضتي انت اتجننت يا اسر

اسر و هو يقترب منها : و انتي لسه عارفه اني اتجننت

شهد و هي ترجع خطوه للوراء و تقول بتلعثم : اطلع برا يا اسر بدل ما

ليقاطعها تسر و هو يقترب : ايوه بقا بدل ما ايه عايز اعرف

شهد بتلعثم : هصوت و هلم البيت عليك و شوف فارس هيعمل فيك ايه

اسر و قد اقترب منهاا اكثر : مش همشي من هنا غير لما تعمل ايه اللي انا عايزه

شهد : و ايه هو بقا اللي انت عايزه

اسر و هو يهمس بجانب اذنيهاا : اصل انا طلبتك من فارس و هو كلم باباكي و هو هيكلمك عشان يعرف رائيك انا بقاا مش هطلع من هنا غير لما تقوليلي انك موافقه

ليبعد عنها و يري وجهها احمر من الخجل و من وقع كلماته عليهاا

اسر بابتسامه خفيفه : قولتي ايه

شهد و هي تحاول ان تسترد قوتهاا : لا طبعا انا مش موافقه

ليبتعد اسر و يتجهه ناحيه الفراش و ينام عليه

اسر : طيب خليكي بقاا مش موافقه لما تغيري رائيك ابقي صحيني

لتقترب منه و تقوم بلكمه : قوم من هنا انت بتستهبل

اسر بعند : انا قولتلك اللي عندي

شهد : ماشي يا اسر هوافق

اسر و هو ينهض من مكانه : انت قولتي ايه سمعيني تاني

شهد : موافقه يا اسر بس افتكر انك انت اللي اخترت

………………………………………………………..

اما بالاسفل اجتمع جميع العائله علي الطاوله لينهض فارس من مكانه و هو يقول

فارس : في موضوع مهم لازم كلكوا تعرفوه

لينظر الجميع لبعضهم ليردف نبيل

نبيل : جول يا فارس ايه هو الموضوع

لينظر فارس لفرح : فرح ان شايف اني لازم اجوزك عشان كداا شوفتلك عريس مناسب

لتنظر له فرح بصدمه و…………

يتبع.....


               الفصل الثالث والثلاثون من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×