رواية انتقام شمس الفصل التاسع 9 بقلم زهرة عصام


 رواية انتقام شمس الفصل التاسع 9 بقلم زهرة عصام


انتقام شمس 9 
إنتوا بتعملوا اية ؟! 

زياد بص ليه و شمس أول ما شافته ضحكت و قالت:- 
تعال يا جدو شو زياد معاه تلفزيون صغيرة بيجيب كارتون و قصص حلوة أوي 

حمزة بص على الأوضة لقي الوضع مبهدل و الألعاب في كل مكان فـ بص لـ زياد و قال:- 
يا أخي عيب علي سنك ، بقي دا منظر واحد داخل الكليه بداية السنه ؟! 

زياد وقف و حط ايده في وسطه و قال:- 
مالي بقي يا أستاذ حمزة ؟! دلوقتي مش عاجبك زياد ؟ اه ما إنت أخدت غرضك مني و رمتني و شردتي أنا و العيال و الغلبانه دي 

شمس ببراءة و طفولة رغم إنها كتمت ضحكتها بصعوبة جدا:- 
زياد هو إحنا غلبانين ؟ طب لي مش نقعد في الشارع عشان الناس يدونا فلوس كتير و نبقي مش غلبانين 








حمزة بصبها بصدمة و قال:- 
إنت علمت البت اية دي مكملتش معاك نص ساعة يا زفت 

زياد بص لـ شمس و اتكلم بجدية مصطنع:- 
لا يا حبيبتي إحنا كدا مش غلبانين إحنا كدا شاحنتين تعالي بقي نوريهم أنا علمتك اية يكش يطمر فيهم 

- يلا يا شموسة اضحكي ضحكة رقاصيين....

شمس بصت ليهم و تقدمت خطوة و هي بتضحك 

- هيهيهيهيهي 

زياد رد عليها و قال:- 
سافلة 

شمس هزت كتافها و قالت:- 
أحبك يا حواش 

الجد و حمزة بصوا لبعض بصدمة و الجد قال:- 
مسموح ليك تعمل فية اللي إنت عاوزة يا حمزة ألا أنا لو مسكته في ايدي مش هيطلع حي ابدا 

حمزة بص لـ زياد بغضب و قال:- 
اية اللي إنت علمتوه ليها دا يا حيوان ، شايقة جاية ولا رايحة كباريه ؟! 

شمس عنيها لمحت و قالت:- 
الله جدو عاوزة أروح كبارية ، جدو و حياتي أروح خلي حمزة يوديني كباريه 

حمزة بصلها بصدمة و زياد ضحك و قال:- 
هي أصلا ناوية الانحرا ف بس كانت محتاجة اللي يوجها وأنا قومت و هقوم بالمهمة دي ،

وقف جنبها و بصلها و قال:- 
متقلقيش يا شمس أنا هوديكي الكبارية 

ثني زراعة حتي يتح لها الفرصة أن تتعلق به و قال:- 
يلا عشان نلحق و نروح قبل معاد نومك 

شمس بصت للجد و ضحكت و حطت اديها في ايد زياد اللي مشي بغرور كانه عريس في ليلة فرحه لحد ما وصل عند الباب بص لـ حمزة من طرف عينه و قال:- 
لو سمحت تنحي جابنا عشان أنا عاوز أخرج أنا و شموسة عندنا معاد مع كباريه " دُنيا شعلقني " 

حمزة بص لـ شمس اللي هزت راسها مؤكده على كلام زياد 

ضغط على ايده و مسك شمس من اديها برفق و قال:- 
خد يا جدي امسك دي كدا 

و بص لـ زياد اللي أول ما شاف منظره بلع ريقة بصعوبة و قال:- 
طبعاً أنا لو حلفتلك بالطلاق من " دُنيا شعلقني " دلوقتي إني بهزر مش هتصدقني صح 

حمزة شمر عن ساعديه و قال بسخرية:- 
لا يخويا إزاي و دي تيجي برضوا دا أنا أكتر واحد مصدقك و مصدق إنك مظلوم في البيت دا ، تعال بقي عشان أردلك المظالم بتعاعك و أديك مكافأة على طيبت قلبك المفرطة دي 

زياد بخوف و هو بيبص لـ جده عشان يلحقة:- 
لا مش عاوز أنا بعمل الخير و ارميه في البحر 

حمزة بابتسامة سخرية:- 
كمان لا دي المكافأة كدا تتضاعف 

زياد بصوت مش مسموع:- 
الحقني يا جدي أبوس ايدك 

حمزة مسكه من لياقة قميصة و جره وراه و هو بيقول :- 
لو عزرائيل نفسه مش هيلحقك من ايدي يا كلـ ـب 










زياد بصياح :- 
ابقي اقري على روحي الفاتحة يا شمس و ورزعي قرص بعجوة متخلكيش بخيبة و نتنته و توزعي قرص ساده و افتكريني كل ما تضحكي ضحكه الرقاصين ادعيلي بالرحمة والمغفرة و إن ربنا يجعل أعمالي الطيبة في ميزان حسناتي 

حمزة بحدة:- 
إنت هتمشي بسكات ولا !!! 

زياد قطع حديثه و قال:- 
نفسها ولا أنا هنشي زي الحذمة القديمة مكان متحطها هتلاقيها 

شمس ضحكت على مناكفة زياد و خفت دمه اللي دايما مودياه في داهية و جايبة ليه المشاكل 

........

- زيزي بتلم هدومها في الشنطه بغيظ و هي بتقول:- 
بقي كدا يا حمزة تقف في وشي أنا عشان خاطر جدك كله من الراجل العجوز دا ، ما تموت بقي يا اخي و تريحنا دا اية القرف دا و الله لانتقم منك انت و ثريا الزفت دي على البهدله دي ، و أول انتقام هيكسرك هو إني ابقي أم لـ ابن معتز عشان تبقي تقف في وشي تاني ماشي يا نشأت أما إنت بقي يا ثريا فـ إنت ليكي روقة و هتكون قريب أوي 

و بعد ما أخلص منك يا نشأت هاخد حمزة تحت طوعي و كدا كدا معتز زي الخاتم في صباعي ، كدا مش فاضل غير شهاب و بـ شمس هقدر اشوه سمعته ، و بعد كدا كل الهيلمان دي هتبقي أنا المتحكمه فيه و مش بس كدا دا أنا هتحكم فيكم شخصيا كله بالصبر يطيب ماشي يا عيلة و***** أما عرفتكم مين هي زيزي مبقاش أنا 

.........

ثريا أخدت هدومها و نزلت عند نشات اديته كل اللي طلبه منها و في نفس الوقت زيزي أخدت شنطه هدومها و نزلت و الاتنين اتقتبلوا عند بداية دراجات السلم و بصوا لبعض من فوق لتحت 

لسه هيخرحوا من باب البيت لقوا سهيلة داخلة بإبتسامتها المعهودة و هي بتقول:- 
هاي يا جماعة اي دا إنتوا اخدين حاجتكم و راحين فين اوعوا تكونوا هتسافوا تاني ملحقتش اقعد معاكم أنا 

زيزي بصت ليها بـ احتقار و ثريا بصت ليها من فوق لتحت و محدش فيهم رد عليهم و كل واحدة لبست نظاره شمس و خرجت من باب القصر 

سهيلة لوت شفايفها و قالت:- 
يلا في داهية أهم سابوا براح و براح كبير أوي أهو الواحد يبرطع هنا لوحده 

أخدت شنطة اديها و طلعت على السلم لكن لقت شمس نازلة من فوق فـ بصت ليها و قالت بحدة :- 
إنت مين ؟ أنا أول مرة أشوفك هنا ؟ و اية مطلعك فوق عند أوض النوم كدا ؟! 

شمس بصت ليها و قالت بتوتر:- 
.....

........

إنت اية اللي مشعلقك فوق كدا يا زياد ؟! 

- زياد ببلاهه:- 
بتشمس و بدور على الماء و الخضرة و الوجه الحسن بس مكنتش اتوقع أبدا إني ألقاه وجه عكر 

يتبع......

همسات ليله 
حكايات آخر الليل 
انتقام شمس 
عائلة الدغيدي 
بقلم زهرة عصام


                    الفصل العاشر من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×