رواية عوضي الحلو الفصل السادس عشر 16 بقلم دعاء تهامي

رواية عوضي الحلو الفصل السادس عشر 16 بقلم دعاء تهامي

 

#عوضي_الحلو 

#Bart_16


صحيت الصبح حست بحاجه مكتفاهاا مان مازن حا*ضنهاا 

شالت ايده براحه واتاملت ملامحه حست بحركته قامت بسرعه من جنبه ابتسم وكمل نوم 


اخدت شاور ونزلت وسابته نايم 

ف البيت تحت 

منار: سلووووي 

سلوي: اي ي بت يخرب بيتك م انا جنبك اهو 

منار: الحق عليا اني بسيطك ف البيت غوري 

سلوي: انا هطرش بسببك ف يوم من الايام 

منار: تعرفي اللي حصل 

سلوي: لع حصل اي 

منار: ايوه م انتي نايمه ف العسل وكل اللي حصل ده م حستوش 

سلوي: حصل اي ي بت 

منار: شفتي يختي احمد امبارح باليل"***********"حكتلها كل اللي حصل 

سلوي: طب وجدي كويس كل ده يحصل ومحدش يقولي 

منار: جدك كويس واحمد سافر وجدك طلب نحضر لفرحك دلوقتي 

سلوي: هو فين دلوقتي 

منار: طلع يتمشي ف الارض شويه 

سلوي: طب الحمدلله 

منار: المهم بقولك اي 

سلوي: اي 

منار: الشاڕ؏ اللي يليه 😹

سلوي: تصدقي انا غلطانه اني بتكلم مع واحده زيك 

منار: تصدقي انا اللي غلطانه دانتي نكديه 

سلوي: غوري ي بت من وشي 

منار: والله م يحصل دانا هاخدك النهارده نشتري شويه حاجات 

سلوي: روحي لوحدك 

منار: هموت واعرف انتي ازاي كنتي عايشه ف البندر وعبيطه كده 

سلوي: مش بطل من الكليه للبيت ومن البيت للكليه 

منار: امال مازن عرفتيه ازاي 

سلوي: اول مره شوفته فيها ف الشارع واخد علقه بسببي وبعدين طلع صاحب الفندق اللي مقدمه فيه 

منار: امال اتجوزتوا ازاي 

سلوي: عشان يوافق علي الشغل طلب مني اني اروح معاه علي خطوبة الاكس علي اساس اني حبيبته مكنش قدامي حل تاني ف وافقت 

وطلع هو اللي مشتري الشقة اللي قصادي بالظبط ف مع الوقت بيبقا قريبين ولما عرف حكايه فهد ف اقترح عليا انن نتجوز ويحميني من اي حاجه تاذ*يني






منار: اوعدنا يارب 

سلوي: قري يختي 

منار: لع مش بقر بس حكايتك حلوه فيها اكشن مش جواز صالونات والسلام 

سلوي: طيب يختي 

منار: بصي انتي بتلهيني ف الكلام والست امي هتيجي تهزقني يلا عشان منتاخرش 

سلوي: طب ومازن 

منار: ماله 

سلوي: ميعرفش اني هطلع 

منار: ابقا ماما تقوله يلا يختي راعي اننا سناجل يعني 

سلوي: يلا يختي 


مشيوا راحوا يتشروا الحاجات اللي محتاجينهاا ومازن بعد شويه صحي بص عليها ف الاوضه مش موجوده اخد شاور ونزل يدورا عليها ملقهاش 

مازن امال راحت فين دي 

لقاء سوسن قدامه سالها علي سلوي 

سوسن: راحت هيا ومنار يشتروا شويه حاجات ولقتك نايم محبتش تصحيك 

مازن: اهاا وجدي فين 

سوسن: راح الارض من الصبح 

مازن: طيب 


عده اليوم كل واحد ف مشاغله اتجمعوا باليل كانوا قاعدين ف الجنينه سلوي ومنار وسوسن والجد طلع نام 

سوسن: انا هطلع انام بكره هيبقا يوم تعب وانتي كمان ي سلوي روحي نام عشان وشك يبقا منور 

منار: وه ياما وانا مش عايزه وشي ينور 

سوسن: هيا العروسه 

منار: وانا اخت العروسه 

سوسن: بت مش فايقه لوجع دماغك روحي اتخمدي 

منار: تشكري ي نبع الحنان 

سلوي: يلا تصبحوا علي خير 

منار: بقولك ي سلوي تعالي نامي معايا انهارده 

سلوي: واشمعنا 

منار: م انهارده اخر يوم ليكي وهتجوزي 

سلوي: بس انا متجوزة 

منار: ومالو ي ست هتنامي معايا انهارده 

سلوي: طب يلا بس هروح اجيب هدوم من الاوضه واجي 

منار: والله م يحصل هدومي هيا هدومك يلا مش هسيبك 

سلوي: يلا يختي عارفه مش هتسكتي 


راحت سلوي نامت مع منار ومازن كان مستنيها ف الاوضة فكر يروح يشوفها وبعدين قعد مستنيها لحد م نام علي الكنبه مكانه 


ف صباح يوم جديد اللي هو يوم الفرح كان كله مشغول 

ناس بتركب زينه الفرح وناس بتد*بح وسلوي ومنار عند الميكب ارتست 

وسالم كان مع مازن بيقنعه انه يسلبس جلابيه الصعيد وبعد اقناع كبير وافق انه يلبسها رغم انه مجربهاش قبل كده بس وافق 

ف الليل كانت الطبل البلدي 

كل اتنين بيرقصوا قصاد بعد 

والبنات بتتفرج عليهم من فوق 


الجد: اي ي ولدي مش ناوي ترقص ف فرحك 

مازن: حاضر ي جدي 


قام ركب الحصاان ومسك العصا*يه وابتدا يرقص 


نزلت جري ندهت سلوي من تحت اخدها عشان تتفرج 

منار: شوفي مازن وهو بيرقص ده طلع بيعرف يركب خيل 

سلوي: اي ده وبيرقص حلو كمان 

منار: يخبتك 

سلوي: تعالي ننزل لاحسن حد يشوفنا 

منار: خلينا شويه بس 

سلوي: هتجبيلنا مصيبه ف الاخر 


خلصت الليله بعد رقص وغناء لبعد نص الليل 

الجد: يلا روح لمراتك 

مازن: حاضر ي جدي 






دخل الاوضه لقاها قاعده علي السرير لسه بفستانهاا 

مازن: انتي سلوي 

سلوي: لا شبحهاا 

مازن: اها كده اتاكدت انك سلوي 

سلوي: 😹😹😹😹🙂بس تصدق شكلك اختلف خالص بجلابيه الصعيد 

مازن: حلو ولا وحش 

سلوي: لا حلو بقولك اختلف 

مازن: بس انتي احلي الفستان هياخد منك حته 

وشها جاب الوان من كلامه 

سلوي: انا هروح اغير 

مازن: طماطم 

سلوي: اي 

مازن: وشك قلب طماطم 


دخلت اخدت شاور وغيرت هدومهاا ل بجامه مريحه 

وطلعت وهيا بتنشف شعرهاا من غير متاخد بالها نطرت الميه ف وش مازن 

سلوي: انا اسفه مكنتش اقصد 


قرب منها وشال شعرها من علي عنيها وقال بصوت واطي علي فكره شعرك حلو اوي 

دفات قلبها اتسارعت من قربه 

مازن: متخافيش مش هعمل حاجه 

بعد عنها ودخل الحمام ياخد شاور 


طلع كانت هيا نايمه 

مازن: شبه الملايكه وانتي نايمه 

خدها ف حضنه ونام جنبهاا 


ف صباح يوم جديد 

صحي مازن الاول اخد شاور وصحي سلوي 

جهزوا ونزلوا 

اول م نزلوا كلهم اتفاجوا بيهم ووووو

يتبع

#بقلم_دعاء_تهامي 


                الفصل السابع عشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×