رواية عوضي الحلو الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم دعاء تهامي

رواية عوضي الحلو الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم دعاء تهامي

 

#عوضي_الحلو

#Bart_21

احنا هنسافر 

مازن: يس 

سلوي: علي فين 

مازن: علي لندن ومن لندن علي كندا 

سلوي: اعع مش مصدقه بجد بس انت عرفت ازاي اني عايزه اروح كندا 

مازن: من حسابك الفيس كان جاي ف الميموري انك عايزه تسافري على كندا وحاجات كتيره تانيه 

سلوي: اعععع بحبك بجد مش مصدقه 

مازن: ربنا يقدرني واسعدك دايما 

سلوي: سعادتي جنبك وبس مش محتاجه حاجه تانيه 

مازن: يديمك نعمه في حياتي 🫶

سلوي: ويديمكك اجمل اشيائي ♥🦋






نزلوا من العربيه ركبوا الطيارة الخاصه اللي كانت مستنيه مازن 

بعد عدت ساعات كانوا وصلو مطار لندن 

اللي كان فيه عربيه مستنياهم اول م طلعوا من المطار 


سلوي: انت مرتب كل حاجه بقا 

مازن: امال 

*نورت لندن ي مازن بيه 

مازن: نورك ي هاشم 

ركبوا العربيه واتجه لبيت مازن او نقدر نقول عليه قصر من التراث الرفيع 

دخل البيت كانت امه واخته ف انتظاره اختي واخته اتقدموا نحيته 

مازن: ماما وحشتيني 

الام: مازن حمدالله على سلامتك اخيرا رجعت لينا الحمدلله حمدالله على سلامتك 

ميساء: وحشتني ي مازن 

مازن: وانتي كمان ي قردة 

ميساء: يوووه ي مازن مش هتتغير 

مازن: لا هتفضلي قردة ف نظري 

ميساء: طب فين المفاجئه اللي انت محضرهاا 

مازن: اها صح نسيت اعرفكم 


راح ناحيت سلوي ورجع عند مامته وهيا معاه 

مازن: اقدملكم سلوي مراتي 

ميساء: اي اتجوزت 

الام: ليه كده ي بني انا كان نفسي افرح بيكك ليه تحرمني من اللحظه اللي اشوفك فيها عريس

مازن: حقك عليا ي ماما كل حاجه جت بسرعه اقعدي واحكيلك كل حاجه 


قعدوا مع بعض ف الريسبشن وحكالهم كل حاجه حصلت لحد م اتفقوا انه جوازهم هيكمل 

الام: يعني انتوا دلوقتي بتحبوا بعض 

مازن: اها ي ماما 

الام: بصت ل سلوي واتكلم 

تعالي اقعدي جمبي هنا 

سلوي قامت بتردد وقعدت جمبها 

نعم ي طنط 

الام: قالت بحده متقوليش ي طنط 

سلوي: امال اقولك اي 

الام: ابتسمت وكلمت بحب تقوليلي ي ماما 

سلوي: حاتر ي 

الام: ي اي 

سلوي: ي ماما 

ميساء: والله وعرفت تنقي يواد ست البنات وزي القمر 

الام: فعلا ادب وجمال ربنا يحفظك 

ميساء: انا بقا ميساء اخت الواد ده 

سلوي: وانا سلوي مرات الواد ده 😹😹😹😹

ميساء: شكلك دمك خفيف وهنعرف نعيش مع بعض 

سلوي: اكيد طبعا 

ميساء: طب تعالي بقا نقعد سوا وتحكيلي علي مصر 🇪🇬

سلوي: يلا 

ميساء: هنطلع الجنينه ي ماما ولما الاكل يجهز اندهي علينا يلا ي سلوي 


اخدت سلوي وطلعت الجنينة ومازن كان قاعد مع مامتهم 

الام: طمني عنك ي ابني امورك ماشيه ازاي 

مازن: بخير طول مانتوا بخير 

الام: دايما يارب قولي ي مازن حبيتها بجد وهتكملوا سوا ولا لسه جوازك علي ورق 

مازن: صدقيني ي ماما بحبها وهيا كمان بتحبني وهنكمل حياتنا سوا ونخليكي تيته كمان 

الام: امتي بس اشيل اطفالك 

مازن: قريب ان شاءلله 

الام: زي م اختارت ي ابني 

مازن: تسغي ست الكل 


عند سلوي وميساء ف الجنينه 

ميساء: احكيلي بقا عندك كام سنه كلية اي رقم بطاقتك كام مقاس الكوتشي كام 

سلوي: اي حيلك حيلك واحده واحده 

ميساء: لا عشان اعرف كل حاجه جاوبي يلا 

سلوي: عندي يختي 22 سنه كليه هندسه رقم البطاقههه معرفهوش مقاس الكوتشي 37

ميساء: ده مقاس اطفال ده 

سلوي: سؤال انتي ازاي بتتكلمي مصري كويس كده 

ميساء: عشان يختي انا اتربيت ف مصر وكبرت هناك ف بعرف اتكلم مصري كويس جيت لندن كان عندي 15 سنه ودلوقتي عندي 20 بس منستش حاجه ف الخمس سنين دول وعندي صحاب ف الكليه مصريين 

سلوي: كليه اي 

ميساء: كليه فنون انا اللي اختارتهاا بحب الرسم بشكل مش طبيعي تعالي اوريكي لوحاتي 





اخدتهاا ودخلوا زي الجراش بعيد عن البيت شويه 

ميساء: دي ي ستي ورشه الرسم بتعتي 

سلوي: جميل اوي 

ميساء: شوفي اللوحه دي رسمتها ل مازن اخويا 

سلوي: هو انا ينفع اخدها احطها ف الاوضة 

ميساء: امممم 😉ايوه بقا الحب 

سلوي: بس ي بت 

ميساء: الاه هو احنا ف موسم الفراوله خلاص يختي والله انا مش مازن 

😹


شويه وندهت عليها هنا عشان الاكل 

كانوا متجمعين علي السفره ف جو ملي بالحب 

هنا: طلبت منهم يعملوا اكلات مصرية عشانك 

سلوي: تسلميلي ي ماما 

ميساء: ايو مرات ابنك بقا وانا بط البطه السودة لما بقولك مش بتوافقي 

الام: معلش

مازن: صح ي ماما نسيت اقولك 

الام: اي ي ابني 

مازن: هنسافر الصبح كندا 

الام: انتوا لحقتوا 

مازن: كام يوم ونرجع 

ميساء: ايوه شهر عسل بقا اوعدنا يارب 

الام: انتي مين قالك هتتجوزي 

ميساء: ليه كده ي ماما يعني هقعد معاكي العمر كله 

الام: لا يارب القي حد يستحملك 

ميساء: شكر ي ماما 


خلصوا اكل وطلعوا يناموا كان الليل جي 

كانت قاعده بتتامل ف اللوحه ومازن جي من وراهاا 

علي فكره تتاملي الطبيعة احلي 

سلوي: لا انا بس كنت 

مازن: اهدي بلاش التوتر ده 

سلوي: لا مش متوتره ولا حاجه كنت سرحانه بس 

مازن: فيا مش كده 

سلوي: اهاا لا يوه بقا 


ضحك علي خجلهاا وخدهاا ف حضنه تعالي ننام عشان تعبتي النهارده ولسه بكره هنسافر تاني 

سلوي: تصبح على جنه

مازن: وانتي من اهلي 🦋

يتبع

#بقلم_دعاء_تهامي 


             الفصل الثاني والعشرون من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×