رواية الروح المنكسرة الفصل الثالث 3 بقلم لولو وائل

رواية الروح المنكسرة الفصل الثالث 3 بقلم لولو وائل

رواية الروح المنكسرة الفصل الثالث 3 بقلم لولو وائل

 

البارت التالت


فى صباح اليوم الثانى بدأو بوضع الطعام وكانت روح سوف تتناول الطعام ولكن اتى ياسر ورمى طعامها على الأرض


ياسر:انا مش قولت البت دى ملهاش اكل 


السجانه:بس البنت مكلتش من امبارح وكده هتتعب 


وامسك ياسر روح من شعرها وظلت تصرخ وتبكى بشده 


روح ببكاء:خلاص انا مش جعانه شبعت بس بالله سبنى 


ياسر ببرود:مليش مزاج


وبدأ الرؤيه تنعدم عند روح الى ان فقدت الوعي تماما ذهبت نور عليها مسرعه هى والسجانه واخذوها الى العنبر 


نور:هو انا ينفع اجبلها اكل من الكانتين


السجانه:اه روحى يلا بسرعه 


وأتت نور ببعض الطعام والمشروبات لروح وافاقت روح واكلت بسرعه حتى لا يراها ياسر






روح: نور بقولك اى هو انا ينفع أكمل دراستى هنا 


نور مش عارفه والله هو انتى فى سنه كام يابنتى 


روح:فى اولى ثانوى وامتحاناتى فاضل عليها 7 شهور 


نور:طب متقولى للضابط شريف ده طيب اوى وممكن يساعدك


روح:مش هيضربنى يعنى 


نور:لا متخافيش هو احسن من ياسر


وذهبت روح للسجانه وطلب منها ان تقابل الضابط شريف 


السجانه :حاضر يابنتى هقولو


وذهبت السجانه لمقابلة الضابط شريف وقالت له ان روح تريد أن تقابل الضابط شريف واذنو لها وذهبت لمقابلته 


شريف:تعالى يا روح كنتى عايزه اى 


روح بخوف:كنت عايزه شواية كتب اقرأ فيهم هو ينفع 


شريف :عايزه كتب اى


روح:عايزه كتب انجليزى وفرنساوى والمانى وإيطالى


شريف:ماشاء الله انتى معاكى كام لغه يا حبيبتى 


روح:8 انجليزى وفرنساوى وايطالى والمانى وكورى وصينى وتركى وروسى 


شريف:ماشاء الله طب بصى انا هحاول اتكلم مع سيادة اللواء وهقولك الرد


روح:ماشى 


وذهبت روح الى الزنزانة مره اخرى منتظره الرد 


•••••••••••••••

اللواء:هى كانت مسجونه فى اى 


شريف:بيقولو ضربت جوز امها علشان حاول يقرب منها 


اللواء:انا حاسس ان البنت دى مظلومه باين عليها البراءه والاحترام 


شريف: وانا كمان حسيتها زى بنتى بالظبط هى بس كانت عايزه مجموعة كتب علشان تكمل تعلمها 


اللواء:انا معنديش مشكله بس المشكله  ان المدرسه الى هى فيها دوليه ومعتقدش انهم هيرضو يدخلوها المدرسه 


شريف:هنخليها تمتحن السنه دى بس والسنه الجايه ننقلها حكومه 


اللواء:تمام 


شريف:هخلى ياسر ياخدها تروح تجيب حاجتها بس ياريت تصالحها لانك مبهدلها 


ياسر:حاضر هروح اصالحها


وذهب ياسر الى العنبر وعندما رأته روح خافت وظلت تبكى من الخوف شعر ياسر بالشفقه والحزن اتجاها وحزن على ما فعله


ياسر:متزعليش  منى  انا جاى اخدك تجيبى حاجتك علشان تذاكري علشان امتحاناتك 


روح:بجد يعنى هكمل تعليمى


ياسر:اه بجد يلا بينا


واخذها وذهبو الى بيتها لتجلب أغراضها نزل ياسر من السياره وصعد الى الأعلى وطرق الباب كثيرا ولكن لا رد نزل وسأل البواب 


ياسر:هما فين الناس الى فى الشقه 


البواب:سفرو يابيه 


ياسر:طب وحاجات روح الى كانت معاهم متعرفش فين 


البواب:روح يا البنت دى اتبهدلت اوى بعد موت ابوها وامها ظلمتها هى وجوزها منهم لله هى رملتى حاجاتها يابيه وانا احتفظت بيها مرضتش ارميها ابدا 


وذهب ياسر واخذ اشيائها وركب سيارته 


روح:ممكن اطلب منك طلب معلش 


ياسر :اتفضلى


روح:ممكن أزور بابا 


ياسر:حاضر 


وذهب الى مقابر ولدها وذهبت روح عندما توقفت عند مدفن ولدها أطلقت صرخات الم وخزن شديده على وفات ولدها وتركها فى هذه الدنيا الظالمه وعندما رأها ياسر ادمعت عيناه عليها وحزن على ما فعله بها وهى فتاه بريئه  


وبعد أن هدئت قليلا ذهب إلى القسم واخذت روح الكتب وظلت تذاكر الى ان اتى موعد امتحاناتها واجتازت بنجاح 


نور:ان شاء الله تنجحى وتطلعي الاولى


روح:ان شاء الله 


نور:هو انتى ليه مفيش حد جيه يزورك خالص


روح بحزن:انا مليش حد فى الدنيا غير بابا الله يرحمه وانتى اهو بقيتى معايا لما تخرجى اكيد هتيجى تزورينى


نور:اكيد يا حبيبتى هبقى معاكى دايما انتى بقيتي اختى


روح:عايزه أسألك على حاجه هو ليه لما عمر ده بيجليك زياره بترجعي فرحانه اوى 


نور:عمر ده حب طفولتى بس معرفش اذا كان بيحبنى ولا لا 


روح:ربنا يسعدك يارب 


نور:ويسعدك ياروحى ويبعد عنك الحزن 

•••••••••••••••

وبعد مرور فتره خرجت نور من السجن بعدما استطاع عمر إخراجها وظلت روح 5 سنوات حزينه وحيده ولكن كانت تأتى نور لتزورها دائما ولكن بعد ما تتشاجر مع عمر ليسمح لها بزيارة صديقتها 


نور:عمر انا عايزه أزور روح 


عمر:برضو هتقولى روح كفايا بقى وابعدى عن البت دى 


نور:عمر ارجوك دى ملهاش حد غيرى دى بنت طيبه اوى لو شوفتها هتحبها والله 


عمر:طيب اجهزى ويلا


نور:هوا 


وذهبت نور مع عمر لزيارة روح 


السجينه:روح عندك زياره 


وذهبت روح مسرعه لانها تعرف جيده انها صديقتها نور 


نور:روح وحشيتنى اوى بجد 


روح:وانتى كمان وحشتينى انتى الى كنتى مصبرانى على العيشه دى بجد


وعندما رأها عمر انصدم من برأتها وجملها


نور:ده بقى يا روحى عمر خطيبى


روح:اذيك يا استاذ عمر 


عمر:لا انتى تقوليلى يا ابيه عمر انا لما شوفتك حسيتك زى اختى أمنه بالظبط


روح:ماشى يا ابيه 


نور:مش قولتلك هتحبها دى طيبه اوى وقلبها ابيض


عمر:فعلا عندك حق انا ظلمتها بجد 






وانتهت الزياره وبدأت اجرأءت نقل روح لسجن النسا بعد اتممها السن القانوني وسأل عمر عن سبب سجنها وبدأ يدور على برأت روح 


ونقلت روح الى سجن النسا وعندما رأها الضابط المسئول انصدم من برأتها وعينها التى تشبه لون الزجاج ولكن يظهر عليها الحزن والانكسار وكيف سوف يدخلها مع هولاء النساء الذين بالداخل 


الضابط زين:اسمك اى يا بنتى 


روح وهى تنظر  الى الأرض:أسمى روح


زين:انتى باصه للأرض ليه يابنتى بصيلى ومتخافيش 


روح:هو انا هروح فين دلوقتى 


زين:هتروح يابنتى سجن النسا انا لو عليا مدخلكيش مع الوحوش الى جوا دول  


روح بخوف:هما ممكن يضربونى 


زين: متخافيش انا هنبه عليهم محدش يقربلك 


روح:ماشى 


زين:بس خدى بالك فى بكره ضابط جاى ياريت متتكلميش معاه اصلا لانه صعب اوى وعصبى وممكن يموتك فعلا 


روح :حاضر


زين:يا عسكرى خدها على الزنزانة ونبه عليهم محدش يلمسها والا الضابط سعيد هيولع فيهم كلهم 


العسكرى محمد:حاضر


واخذ روح الى الزنزانة 


العسكرى:انتى ياست منك ليها الى هيقرب من البت دى سعيد بيه مش هيرحمها انتو فاهمين 


ودخلت روح الى سريرها وهى خائفه من نظراتهم وأتت سيده اليها 


السيده:وانتى بقى يا حلوه جايه فى اى 


وكانت سوف ترد حياه دخل العسكرى وطلب من السيدات الذهاب لعملهم وترك روح لتنام 

يتبع....


                   الفصل الرابع من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×