رواية الروح المنكسرة الفصل الثاني 2 بقلم لولو وائل

رواية الروح المنكسرة الفصل الثاني 2 بقلم لولو وائل

 رواية الروح المنكسرة الفصل الثاني 2 بقلم لولو وائل


البارت الثانى


وبعد مرور سنين حتى اصبحت روح 15 عاما وهى على نفس الحال من الحزن وفى يوم ذهبت سيرين للمحامى اخر لتحاول اخذ ما تريده وذهب ابناء اكرم زياد وحسن الى المدرسه وظلت روح نائمه متعبه 


شعرت روح وهى نائمه ان احد يقترب منها استيقظت مفزوعه ورأت أكرم أمامها


روح بخوف وبكاء:أنت بتعمل اى هنا


اكرم:بستغل الفرصه 


وابعدته روح عنه واسرعت وهى تبكى بشده الى خارج وأكرم وراها وامسكها  وحاول التقرب منها ولكن اخذت إحدى التحف وضربته على رأسه وظلت تبكى وذهب الى غرفتها وضمت قدميها الى صدرها وظلت تبكى الى ان اتت قوات الشرطه الى المنزل وأخذتها وحاولت روح التحدث مع امها ولكن صفعتها صفعة قويه اسقطتها على الأرض وذهبت الى القسم


روح ببكاء وخوف:والله يا عمو الظابط انا معملتش حاجه 


ونالت روح معامله قاسيه فى القسم وضرب واهانه وبعد انتهاء التحقيق ذهبت الى النيابه


وكيل النيابه :احكيلى يا روح اى الى حصل


ردت روح بخوف:يعنى حضرتك هتصدقنى


وكيل النيابه :اه هصدقك قوليلى بقى اى الى حصل من غير خوف


ردت روح:عمو أكرم حاول يقرب منى وجرى ورايا وقولتله سبنى فى حالى بس هو قرب منى تانى بس انا ضربته بالتحفه على رأسه وجريت على اوضتى بس والله هو ده كل الى حصل 


وكيل النيابه:وليه مقولتيش كدا فى القسم   


روح:علشان عمو الضابط ضربنى وشتمنى ومرضيش يصدقني 

 

وكيل النيابه:أمرنا نحن وكيل النائب العام بتحويل تهمة روح ياسين المنصور الى الطب الشرعي والكشف عليها وثبوت ادعائها 

••••••••••••••••••





فى صباح يوم جديد ذهبت واجرت تحليل الطب الشرعي وبعدها بفتره من الوقت ظهرت النتائج واخذها وكيل النيابه وعندما اطلع عليها 


روح:صدقتنى يا عمو انى مش بكدب 


وكيل النيابه بغضب:بقى عيله ذيك تضحك علياا وتخليني اصدقها وتطلعي كدابه 


روح ببكاء وخوف:والله العظيم مبكدب انا بابا الله يرحمه علمنى مكدبش على حد


وكيل النيابه:كويس انه مات قبل ما يشوف واحده زباله زيك وهى بتفترى على الراجل الى ربها واعتبرها زى بنته والله لوريكى


امر وكيل النيابه بغلق القضيه وتحويلها للمحكمة وسجنها لحين موعد المحكمه


اصبحت الدموع هى وسيلة روح الوحيده وكانت الدموع تستمتع من النزول منها 


•••••••••••••••

فى أسبانيا فى قصر عائلة العزيزى مات سليمان العزيزى بالمرض الخبيث مثل صديقه العزيز ياسين وظلت زوجته وأمه تبكى حتى الصباح التالى وقرروا النزول الى مصر ليدفن فى مدفن عائلته وظلت زوجته تبكى هى وابنها سليم الى ان نزلو مصر ودفن ولكن بصدفه رأت سلوى اسم ياسين المنصور صرخت وظلت تبكى بحرقه عليه 


سليم:اهدى يا ماما 


سلوى ببكاء حار:سافرنا ومكنتش اعرف اى حاجه عن ياسين ارجع الاقيه مات بس انا كده اطمنت ان الصحاب بقو مع بعض وابوك مبقاش لوحده ربنا يرحمهم يارب 


سليم:يارب اللهم امين


سلوى:انا عايزاك تدور على روح يا سليم


سليم:حاضر يا امى هدور عليها 

•••••••••••••••••••

 فى المحكمه نرى الجميع يدخل القاعه ودخلت ولدت روح وكانت تنظر لها بكره شديده وكان الناس ينظرون الى روح بشفقه وبعدها دخل مجموعه من القضاه وبدأ كل الناس بلجلوس وبدأ وكيل النيابه بالتحدث

وكيل النيابه:سيدى القاضى حضرات المستشارين قضيتنا انهارده مستحيل ان ننظر لها بعين الرحمه او الانسانيه فى طفله ليس فى قلبها رحمه او الانسانيه التى دمرت وخربت بيت امها وفعلت أمره شنيع وهو ضربت زوج امها وفعلت له عاهه مستديمه ذلك الراجل الذى ضمها الى حضنه بعد وفاة ولدها وكان يعوضها عن حنان الاب ولم يحرمها من عطفه ويشعرها باليتم لكن تلك الملعونه قامت بضربه وفعلت له عاهه مستديمه وقضت على حياته ولم تشعر بالخوف وافترت عليه بالكذب ولكن هى كاذبه ولا يجب أن ننخدع بوجهها البريئ بل يجب أن يطبق عليها اقصى العقوبه وتنفيذ ماده 115و122 من القانون المدنى وتنفيذ ماده 106 و215من قانون الجنايات ومادة 115 من قانون الطفل 


القاضى: بس انت مش شايف ان المواد دى هتبقى ظالمه فى حق طفله 


وكيل النيابه:بالعكس يا سيدى انا لو بيدى اديها إعدام علشان تبقى عبره لغيرها 


القاضى: بعد الإطلاع على الأوراق حكمت المحكمه على المتهمه روح ياسين منصور بالسجن 15 عاما ويتم تحويلها للاحداث حتى تتم السن القانوني وبعدها تذهب إلى سجن النسا


روح:حضرت القاضى ممكن اسألك سؤال 


القاضى:اسألى يا بنتى


روح:حضرتك حكمت وحضرت الوكيل حكم انتو راضين عن حكمكو 


وكيل النيابه:اه راضيين انا لو بإيدى اعدمك


روح بدموع شديده:سوف يأتى يوم وتعلم انك حكمت على طفله بريئه  كل ذنبها انها يتيمة الاب والام رغم وجود امها على وش الدنيا لم تغيرنى الايام سوف اظل روح الذى حلم ولدها ان تأتى هذه الدنيا دخلت تلك الدنيا ناقيه وطاهره وسوف اخرج منها ناقيه وطاهره سأفضل روح ولكن لست سعيده بل حزينه ولقد سلمت امرى لله العلى العظيم انتم لستو بشر تحكمون بالاوراق 


سيرين:منك لله


روح بصريخ ودموع:والله العظيم مظلومه والله العظيم مظلومه هيجى يوم وهتطلبو منى السماح هيجى يوم وتعرفون انى مظلومه ومعملتش حاجه هيجى يوم تعرفو انى كنت على حق وكلكو على باطل انا مش هسامح حد وخصيمه الى ظلمني ليوم الدين حسبى الله ونعم الوكيل .


القاضى برهبه:رفعت الجلسه 

••••••••••••••••••

رجعت مرة أخرى سلوى وبقيت العائله الى اسبانيا وهى حزينه على موت حبيبها وصديقها وزوجها دخلت القصر وهى تشعر بالفراغ بداخلها أين حبيبها الذى كان يجعل هذه القصر يشع بهجه وفرح وليس حزن وظلام 


سلوى:الله يرحمك يا حبيبى 


سليم:اهدى يا ماما هو فى مكان احسن كان بيتعذب بسبب المرض 


سميره:الله يرحمك يا بنى يومك جه قبل يومى يا نور عينى 


سلوى:اهدى يا ماما علشان متتعبيش لازم تكلى علشان تاخدى العلاج 


سميره:ماانتى يابنتى برضو مكلتيش حاجه 


سليم:خلاص يلا ناكل كلنا مروه يلا تعالى 


مروه:جايه اهوو


(سليم ومروه اخوات وسليم ليه صديق مقرب وهو يوسف )


وأتت الخادمه ووضعت الطعام وبدأ الكل بتناول الطعام ولكن بحزن شديد على وفاة سليمان العزيزى

•••••••••••••••

الضابط:اسمك اى 


روح:أسمى روح ياسين منصور


الضابط :واخده كام سنه 


روح:15 سنه 


الضابط:مستحيل انتى هتقعدى معانا كتير ولسه هتترحلى على سجن النسا 


روح بحزن:لله الأمر من قبل ومن بعد الى حضرتك عاوزه يا عمو الضابط 


الضابط الاخر بإستهزاء: عمو مين يابت أسمو سيادة العقيد فاهمه


روح بخوف: فاهمه 






ونزل كف على وجهها وبسبب قوته ارتمت على الأرض وجرحت شفاها ونزلت دماء منها وهى تبكى بشده 


الضابط الاخر :ليه كده يا ياسر


ياسر:متتخدعش ببرأتها البت دى شطانه ضيعت مستقبل جوز امها ولازم تتربى من جديد 


وساعدها الضابط حتى تقوم ونظر لياسر بعصبيه 


الضابط شريف:تعالى ورايا يا بيه 


وذهبو الثلاثه واخذو كل متعلقتها ولكن اخفت روح القلاده التى أعطاه اياها ولدها بين ملابسها حتى لا يراها احد وأخذتها إحدى السجينات الى عنبر الاطفال


دخلت روح الى العنبر وذهبت الى السرير وجلست تبكى والدموع تستمر بالنزول دون توقف بسبب وفات ولدها الحبيب والضرب والاهانه التى تعرضت له الى ان دخل الضابط ياسر اليها 


ياسر بسخريه: شايف ان شكلك حلو فى هدوم السجن 


روح:الى حضرتك شايفه حلو يبقى حلو 


ياسر بعصبيه مسكها من شعرها وهى ظلت تصرخ وكان يضربها بكل قسوه دون رحمه تركها وهى متألمه وتبكى بغزاره


ياسر بعصبيه:البت دى متكلش ولا تشرب انتو فاهمين 


وذهب ياسر وظلت روح تبكى بغزاره الى ان بنت من البنات وتسمى نور ذهبت اليها 


نور: اهدى يا حبيبتى 


روح ببكاء:هو بيكرهنى ليه 


نور:والله يابنتى مش عارفه هو انتى اسمك اى 


روح:أسمى روح وانتى 


نور:انا أسمى نور هو انتى جايه فى اى 


روح:ممكن تقولى انتى الاول 


نور:بصى يا ستى انا من عيله كبيره اوى عيلة العامري من الصعيد ودى عيلة بابا وماما كانت من القاهره بابا نزل القاهره علشان شغل وشاف ماما وحبها بس جدو رفض الجوازه علشان هى من للقاهره وبنت البندر يعنى وكده بس بابا مسمعش الكلام واتجوزها وجدو طردو من البيت وبعد كده ماما جبتنى وبعدما تميت 15 سنه بابا مات ورجعنا تانى الصعيد علشان ندفنو فى مدافن العيله وجدى رجعنا و وبعدها بسنتين بدأت حياتنا تستقر شوايه من المشاكل وكنت نازله علشان اجيب حاجه من البقال حاول يتقرب منى ضربته وبعدها حبسونى بس عمر ابن عمى بيحاول يطلعني منها وانتى بقى دخلتى فى اى


روح:نفس سبب دخولك برضو بس الى كان بيتقرب منى جوز امى بس انا ضربته على دماغه بس محدش صدقنى حتى امى سبتنى لوحدى 


نور:متخافيش انا معاكى يلا علشان هيطفو النور علشان ننام


روح بخوف شديد :لا انا بخاف من الضلمه


نور:متخافيش انا معاكى تعالى نضم السراير وتنامي جمبى


روح:ياريت 


وعندما ما ضمو السراير نامت روح بأحضان نور وعندما اغلقت النور خافت روح بشده ولكن ضمتها نور اكتر حتى تتمكن من النوم 

يتبع.........


                   الفصل الثالث من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×