رواية عوضي الحلو الفصل الحادي عشر 11 بقلم دعاء تهامي


 رواية عوضي الحلو الفصل الحادي عشر 11 بقلم دعاء تهامي


#عوضي_الحلو

#Bart_11

الجد: عم يقول اي المخبول ده الكلام ده صوح ي بت انطجي 

سلوي: ايوه ي جدع صح 


قلم جي علي وش مازن بعد ما بعد سلوي واخده بدالها 

مازن: مسمحش لحد يضر*ب مراتي قصادي مهما كان دي بقت ف حمايتي 

الجد: واي اللي جابك بعد العمله الوا*عره دي 

مازن: تسمح انن نتكلم جوا 

الجد: مفيش بينا حديت تقدر تاخد مراتك وترجع مكان م جيت 

مازن: انا اسف ي جدي اني بخالف كلامك بس انا لازم اتكلم معاك 






دخل من غير م يرد عليه 

مسك ايد سلمي ودخل بعده لقاه قاعد ف اوضه القعده وعصايته ف ايده

مازن: تسمح نتكلم لوحدنا 

الجد: قول اللي عندك وخد مراتك وامشي 

مازن: اولا انا بعتذر علي الطريقه اللي اتجوزنا فيها وعارف ان مش دي الاصول واني كان لازم ادخل البيت من بابه بس الظروف حكمت كده تاني حاجه ي جدي انت كنت ناول تجوزها لابن عمها دي واظن انك عارف انه شخص مش كويس ومتعا*لج من الاد*مان غير انه زير نساء وكل همه متعته 


الجد: اي 

زمان: ده كلام يثبت كلامي ده تقرير من المستشفي اللي اتعالج فيها وده حكم بقضيه هر*بان منها تقدر تشوف بنفسك 


الجد: علاء 

علاء: تحت امرك ي جدي 

الجد: شوف الكلام اللي بيقوله ده صوح 


علاء اخد الورق من مازن وبص فيه ورجع بص لجده 

علاء: صح ي جدي كل اللي بيقوله ومعاه اثبات بكده 

محمد: اي الكلام اللي عم يتقال ده ي محمد وانت كنت عارف ان ابنك اتعالج وغير القضيه اللي عليه وقولت انه مسافر ف شغل 


محمد: مهو ي بويا لو كنت عرفت كنت طردته ي قت*لته 

الجد: وانت خابر عملت اي لما اعرف من الغريب هيتغير حاجه 

محمد: حقك عليا ي بويا انا غلط ف حقك كان لازم اقولك 

الجد: بعد اي 

محمد: اللي تحكم بيه يمشي ي بويا

الجد: هشوف وانت ي مازن 

مازن: نعم ي جدي 

الجد: لما انت عارف الاصول مجتش ليه من الباب لما انت شاريها 

مازن: انا اسف ي جدي انا عارف اني غلط بس احنا كتبنا الكتاب بس معملناش حاجه غير بعد موافقتك 


الجد: بكره قراري هتسمعوه 

مازن: اللي تحكم بيه ي جدي احنا موفقين بيه 

الجد: دخلي جوه واندهي عفاف من جوا تحضر الاوضة عشان تباتوا فيها 

سلوي: حاضر ي جدي 


ف الليل كان الوقت متاخر وسلوي قاعده ف الجنينه 

مازن:سرحانه ف اي 

سلوي: الهواء جميل اوي ف البلد الزرع والهواء العيشه وسطهم حاجه تانيه بتحس براحه نفسيه من جواك 

مازن: فعلا الجو هنا ميتعوضش 

سلوي: مازن هو اي اللي انت قولتله افرض جدي وافق علي جوازنا 

مازن: ومالو هنعمل فرح 

سلوي: انت بتهزر عندنا هنا مش زي عندكم ف عادات وفيه تقاليد 

مازن: عارف ده 

سلوي: نعم ولما انت عارف موافق ازاي 

مازن: موافق عشان ده الاحسن ليكي عشان لما كل واحد يروح ف طريقه يكون معاكي سند تلاقي اهلك ف ضهرك مش تبقي لوحدك 


سلوي: بس انت متعرفش جدي ولا تعرف تفكيره 

مازن: انا واثق انه هيعمل الصح 

سلوي: مش مطمنه 

مازن: كل حاجه هتبقا  كويسه اطمني 

سلوي: ان شاءلله يارب انا هطلع انام عشان تعبت من الطريق 

مازن: تصبحي على خير 

سلوي: انت مش هتنام 

مازن: هفضل شويه وهنام 

سلوي: طب تصبح على خير 

مازن: وانتي بخير 





بعد شويه دخل الاوضه كانت نايمه قعد اتامل ملامحهاا شويه ولما حس انها هتصحي عمل نفسه نايم 


صحيت الصبح فتحت عنيهاا لقته جمبها 

فاق علي صوتهاا وهبا بتصرخ اععععع 

مازن: اي ف اي 

سلوي: انا جيت ازاي هنا 

مازن: علي رجليكي 

سلوي: وانت نمت جنبي ليه 

مازن: اناا 

سلوي: اها انت امال انا 

مازن: مش عارف جيت ازاي هنا 


سلوي لسه هترد عليه باب الاوضه خبط 

قامت سلوي تفتح كانت عفاف 

عفاف:  صباح الخير البيه الكبير بيقولك انزلوا عشان تفطروا 

سلوي: صباح النور ي داده حاضر 


رجعت بصت عليه لقته دخل ياخد شاور 

طلع ودخلت هيا تاخد شاور ونزلوا وهما ماسكين ايدين بعض 

صباح الخير 

الجميع صباح النور 

مد الكرسي ليها وقعد جمبهاا 

الجد: قراري هو********

يتبع

#بقلم_دعاء_تهامي 


                الفصل الثاني عشر من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×