رواية علمتيني ازاي احب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم امل شعبان
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب) الفصل 24
كنت انا وحنان خلاص مش قادرين نمسك الضحك اكثر من كده لدرجه حنان كان هيغمى عليها من كتر الضحك 😂😂😂😂😂
بدات احس ان شيماء بدات تتضايق من ضحكنا عليها بصراحه لان الموقف كان يضحك اوي
حاولت اتوقفت عن الضحك لكن حنان اللي كانت مافوره في الضحك اوي حاولت اغمز لحنان كذا مره تتوقف عن الضحكه ولكنها ما انتبهتش
ليا الجاموسه دي قربت من حنان وهمست في ودنها بصوت واطي بطلي ضحكه ياغبيه شيماء زعلت
بينما كانت شيماء تنظر لي نظره حزن كانها تخبي دموعها كانت مفكره ان انا بتريق عليها مع حنان
ثم قامت من على الكرسي وهي تنظر الي وبنبره وبصوت حزينه ساذهب الى التواليت
ثم ذهبت
حنان باستغراب هي اتضايقت مننا ولا ايه
نظرت الى حنان بغضب عماله اغمز لك اغمز لك يا حنان وانتي زي الجاموسه مش مبطله ضحك
بسبب خطا ما كناش قاصدينه كسرنا بخاطرها
بينما كانت حنان تنظر اليه وتحاول تخفي ضحكتها ولكن سرعان بدات بالضحك مجددا
تصدقي يا بنت يا حنان انتي حلوفه بقولك البنت كسرنا بخاطرها زمانها عماله تعيط جوه وانتي عماله تضحكي بردك
حنان بدات تاخذ نفس عميق وحاولت تمسك نفسها عن الضحك هي موجهه نظرها الى فرح
خلاص يا بنتي مالك بتبصيلي ليه كده بصراحه الموقف ليه حكيته بيضحك يعني غصب عننا
ما كناش قاصدين نضايقه
نسيب فرح وحنان ناخد لفه عند احمد
بينما كان احمد واقف امام خزانه ملابسه
هو شارد في افكاره
ينظر الى ملابسه مش عارف يلبس ايه
لانه معتاد على اللبس الرسمي
وبدا يختار بدله سوداء اللون وقميص ابيض
هو ينظر اليهم بدا يهمس بصوت منخفض
لا شكله مش مناسبين
ثم دخل الملابس تاني الى الخزانه
احمد اللي ما فيش حاجه ما يقدرش يعملها
مش عارف يلبس ايه
ثم تذكر فرح والملابس اللي هي ترتديها
ثم همس بصوت منخفض
لبس كاجوال هو المناسب
ا بينما كان احمد شارد في افكاره افاق صوت الجرس
بينما رانيا وكريم وصلوا بيت احمد بدا يرن الجرس
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
رانيا اول احمد فتح الباب اخدته بالحضن قلقت عليك اوي يا احمد لما رحت المستشفى ما لقيتكش ورنيت عليك انت ما كنتش بترد على اتصالاتي
احمد كان واقف مستغرب وهو يشعر بالاحراج من انفعال رانيا وبدا يبعد رانيا عنه
بينما كريم كان ينظر الى احمد نظره كره بدا كره الى احمد يزيد ثم اخذ نفس عميق
و توجه ناحيه رانيا واحمد وهو يرسم على وجهي ابتسامه وبنبره صوت هاديه
في ايه يا جماعه هنفضل واقفين كده على الباب ولا ايه
احمد نظر الى كريم وبنبره صوت رجوليه
ايه اللي انت بتقوله ده يا كريم البيت بيتك
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
ثم بدا بالدخول وجلسوا في الصالون
احمد كان جالس كل شويه يبص في الساعه
بدات تلاحظ الرانيه هو انتي مستني حد يا احمد او وراك مشوار
ا
حمد نظر اليها باستغراب وبنبره صوت هادئه
ليه يعني يا رانيا بتقول لي كدا
رانيا
اصل شايفاك كل شويه تبص في الساعه
ثم تدخل في الكلام كريم
هقوم اشوف اي حاجه في المطبخ نشربها
رانيا هي تنظر الى كريم بابتسامه اوكي اعملي معاك واحد اسبريسو
كريم نظر اليها اوكي يا رانيا ما انت مش هعمل لك يا احمد قوم اعمل لنفسك ثم ذهاب الى المطبخ
رانيا بدات بالضحك هي تنظر الى احمد لذيذ اوي كريم
ثم قامت من مكانها وجلست جنب احمد ومسكت يدي وبنبره صوت مايصه انت ليه مش حاسس بيا يا احمد
بينما احمد ينظر الى رانيا مرسوم على وجه الغضب شال ايده فورا وقام من جنبيها وبنبره صوت رجوليه
انت اتمديت حدودك معايا يا رانيا ويا ريت التصرف اللي انتي عملتيه على الباب دوت ما يتكررش تاني
رانيا
وقفت رانيا قدام احمد وهي تشعر بالاهانه وبنبره صوت تكبر انت ليه بتعاملني كده وبعدين انا هبقى خطيبتك قريب المفروض ما عملتك تبقى كويسه معايا احسن من كده
احمد
احمد بنبره صوت رجوليه ما انا عارف اللي انت هتبقي خطيبتي بس دي تمثيليه وانت عارفه عشان ستي تكمل علاجها لكن هتتمادي حدودك يا رانيا
قطع صوت تليفونه اللي بيرن اخذ تليفون وهو موجه نظره الى رانيا هرد على المكالمه وجايلك
بينما كان رانيا واقفه متجمده مكانها هي تشعر بالغضب بدات تتحدث بصوت منخفض مهما سمعت منك كلام يسم بدن لن اتركك بسهوله لانك انت ملكي انا فقط لن اتركك بسهوله يااحمد
بدات بالخروج بينما هي خارجه تذكرت شنطتها
ذهبت تاخذ شنطتها لفت انتباهه علبه فتحتها وجدت في داخلها سلسله حريمي انيقه جدا بدات تغير معالم وجهها الى استغراب بدات تسال نفسها احمد بيعمل ايه بسلسله حريمي بينما هي شارده في افكارها سمع صوت كريم جاي رجعت العلبه مكانها واخذت شنطتها هي خارجه من الصالون وقفها كريم
كريم في ايه مالك يا رانيا رايحه فين كده
رانيا وهي متعصبه روح اسال صاحبك وبدات بالخروج
كريم استني يا رانيا لكنها لم ترد عليه وخرجت
ثم خرج مسرعه خلفها
نسيبهم وناخد لفه عند فرح
بينما فرح كانت جلسه في مكتبها براجع بيانات في الكمبيوتر اتت رساله من هاتفي اخذت التليفون بشوف مين كان الاستاذ احمد
باعتلي جهزي نفسك عشان في اجتماع يا فرح
استغربت
ازاي مع ان استاذه شيماء ما قلتليش حاجه
بعتله تمام يا استاذ احمد الساعه كام الاجتماع
احمد 10 دقائق وهاجي اخدك من قدام الشركه
تمام يا استاذ احمد
حطيت تليفونك في شنطتي ودخلت الى التواليت كنت واقفه امام المراه انظر الى ملامح وجهي كنت حاسه ان انا مبسوطه اوي طلعت احمر الشفاه حطيت القليل على شفايف ثم وضعت على خدودي من احمر الشفاء لكني كثرت في خدودي اوي يا نهار اسود ايه اللي عملته في نفسي ده كاني واخده
بوكسين في وشي بدات امسح خليته على خفيف
ثم نظرت الى شعري في المراه بقرف ايه المنظر العره ده كنت لفه شعري كحكه
ايه اللي انا عاملاه في شعري ده كان في خازوق فوق راسي
فكيت شعري ورحت فرده كان شكلك كيوت اوي لفت انتباه هدومي اللي كانت شبه الشحاتين
كنت ارتدي بنطلون البوى فريند ثلجي وارتدي تيشرت ابيض مخطط
يعني تعميت في نظري البس التيشرت بتاع الحراميه
كنت انظر الى المراه لاول مره في حياتي اهتم بشكل للدرجه دي

افقت على صوت رساله جات من تليفوني كان استاذ احمد بعتلي مستنيك تحت
خرجت من الشركه وانا واقفه وانا عماله التفت حواليا امال فين استاذ احمد قال اللي هو مستنيني تحت وما فيش حد
لفتت انتباهي سيارته مش دي سياره استاذ احمد امال هو فين
كان في شخص يقف جنب السياره لكني لم ارى وجهك كان يعطيني ظهري
توجهت ناحيه السياره وانا انظر الشخص اللي كان واقف جنب السياره التفت اليه كان استاذ احمد
وقفت مكاني بدهشه معقول هذا استاذ احمد طب ازاي استاذ احمد من ساعه ما اشتغلت في الشركه وهو استايل لبسه اسود ورسمي نهارك اسود يا فرح وانا من حبي في الراجل بقيت اتخيله في كل مكان
بينما فرح كانت واقفه متجمده مكانه كان احمد ينظر اليها
هي دي مالها واقفه مكانها ما بتتحركش ليه ممكن تكون ما عجبهاش اتستايل لبسي ذهب اليها احمد

بينما فرح كانت واقفه وهي تنظر اليه يخرب بيت امك ايه الحلاوه دي فعلا على الراي المثل الخنفيسه في عين امها عنقاء هو ايه الهبل اللي انا بقوله ده
بينما احمد اقترب من فرح هو ينظر اليها ويبتسم فرح فرح ولكن فرح كانت في عالم سمسم ما سمعاش حاجه
فرح بينما انا كنت انظر اليه بدات اشعر برشفه في قلبي كان عم يطير من الفرح افقت من هذا الشعور الجميل على صوت احمد
ايوه يا استاذ احمد
احمد انتي كويسه يا فرح عماله اكلمك ما كنتيش منتبه
فرح بتوتر لا مش كويسه قصدي كويسه يعني
احمد انتي متاكده انك بخير
ايوه بخير بس شكلي اخذت ضربه شمس عشان كده مش مركزه في الكلام
احمد نظر اليه باستغراب ونظر الى الجو كان الجو جميل
نسيبهم وناخد لفه عند حنان
حنان خرجت من مكتب شيماء هي متوجهه الى فرح بصيت على المكتب ما لقيتهاش
امال راحت فين المجنونه دي