رواية لتملك قلبي الفصل الرابع 4 بقلم شهد

رواية لتملك قلبي الفصل الرابع 4 بقلم شهد

رواية لتملك قلبي الفصل الرابع 4 بقلم شهد

 

4

أدم كان بيعيط وهو بيحاول يفتح الباب وفجأة لقي الراجل بعد عن فريدة

الراجل بص ل أدم وقال:هتديني اللي انا عايزوا زي ما بتقول

أدم كانت عينه علي فريدة وقال:اللي انت عايزوا

الراجل:وانا أثق فيك ازاي

أدم:انا كلمتي سيف وبعدين كفاية اني ممو*تكش بعد اللي حصل 

الراجل قرب وطلع مفتاح من جيبه وفتح الباب وأدم كان لسه علي الارض زي ما هو وعينه علي فريدة

أدم جري ناحيتها وحاول يفوقها بس كانت زي ما هي

أدم شالها وخرج بسرعة 






في المستشفي 

أدم كان واقف لحد ما الدكتور خرج وأدم قال بخو*ف:فريدة كويسة

الدكتور:هي جالها غيبو*بة سكر ومحاولة اعتد*اء

أدم:هي كويسة

الدكتور:احنا علقنا لها محاليل وهتفوق علي بكره بإذن الله

أدم هز رأسه وقعد علي الارض مكانه وعيط وهو بيقول:كانت هتتا*ذي بسببي

بعد وقت 

أدم دخل الأوضة اللي فريدة نايمة فيها وقعد علي الكرسي ومسك ايدها وبا*سها

أدم حط راسه علي ايدها وغمض عينه بتعب

تاني يوم

أدم صحي علي صوت تليفونه وكان جده وكان رن كتير 

أدم:هقوله ايه دلوقتي اكيد بيسأل علي فريدة

أدم بص لفريدة اللي لسه نايمة وقام خرج بره

أدم:ايوا يا جدي

عبدالله بز*عيق:فين فريدة عملت فيها ايه

أدم بتعب:معملتش فريدة معايا 

عبدالله بز**عيق:المشكلة انها معاك انت،انت المشكلة يا أدم كونك قريب منها مشكله

أدم بز**عيق هو كمان:جدي فريدة اغلي حاجة عندي ومستحيل افكر اذ*يها خليك عارف ده

أدم قفل التليفون خالص ودخل لجوه بس وقف لما لقيها قاعده وبتعيط

أدم قرب منها بسرعة وقال:اهدي يا فريدة 

فريدة بعيا*ط:ده...

أدم وهو بيمسك ايديها:اهدي خالص محصلش حاجة

فريدة بعياط:ازاي

أدم وهو بيهديها:لما اغمي عليك لحقتك محصلش حاجة صدقيني

فريدة بقت تعيط وهو ضمها وقال:اهدي يا فريدة انتي تعبا*نة 

فريدة بعياط:انا خا*يفة قوي يا أدم

أدم وهو بيطبط عليها:متخا*فيش وانا جنبك

فريدة وهي بتبعد عنه:أدم انت بتقولي كده عشان اهدي

أدم مسك ايديها وقال:وحياتك عندي ما بكذ*ب انتي زي الفل يا فريدة

فريدة غمضت عيونها وهو قال:ارتاحي يا فريدة 

فريدة فتحت عيونها وقالت:جدو زمانه قالب الدنيا

أدم:جدك عرف انك معايا بس مقولتلوش حاجة

فريدة غمضت عيونها وقالت:مش ديه نفس البنت اللي كانت معاك في المكان اياه

أدم ابتسم للحظه وقال:فاكرة انتي مبتنسيش 

فريدة فتحت وقالت:اه فاكرة وفاكره انك كنت بتبو*سها

أدم سكت للحظه وهي قالت:ليه كانت هتعمل فيا كده.انا مش فاهمه

أدم:بصي مش هقولك غير أنها كانت عايزة تو*جعني بيكي يا فريدة

فريدة:ليه

أدم:قولتلك مش هقول غير كده

فريدة سكتت للحظة وقالت:كنت بتعيط

أدم بتنه*يدة:كنت بمو*ت

فريدة:بعد الش*ر

أدم بهدوء:بجد للحظه حسيت اني متك*تف مش عارف اعملك حاجة وانتي بتصر*خي عليا حسيت اني كنت عايز امو*ت في اللحظه ديه

فريدة خب*طته وقالت:متجيبش سيره المو*ت

أدم ابتسم وقال:ارتاحي شوية عشان نروح عشان جدك هيق*تلني لما يشوفني 

فريدة بصتله بغ*ضب فقال:خلاص مكنتش اقصد 

جدك هيو*لع فيا لما يشوفني حلو كده

فريدة:ما كلهم ا*ذي فيك انت اهب*ل

أدم ضحك وخرج اما هي فغمضت عينيها

عند مريم

نزلت من البيت وكانت هتركب عشان تروح الكلية لقيت إسلام في وشها وعلي وشه ابتسامة

إسلام:صباح الخير

مريم خدت نفس وقالت:انت قادر تكون طبيعي اما انا ف لا وخصوصا ان الخطوبة وكل ده كذ*بة 

إسلام كش*ر وقال:ماشي يا مريم 

مريم جت تمشي فقال:اعملي حسابك عشان انا قولت ل باباكي وهننزل نشتري فستان الفرح سوا والنهاردة

مريم بصتله ولسه هتتكلم سابها ومشي وهي بقت تش*تمه

عند فريدة

وقفت بت*عب وأدم كان دخل بعد ما خلص إجراءات الخروج وقرب منها وقال:متأكده انك كويسة

فريدة هزت رأسها ومشيوا سوا







في بيت عبدالله

فريدة دخلت مع أدم واول ما عبدالله شافها قام قرب منها وحضنها وقال:انتي كويسة يا فريدة

فريدة هزت رأسها وقالت:اه

عبدالله بعدها عنه وبص ل أدم وقرب منه وفجأة ضر*به بالقلم وفريدة حطت ايدها علي بوقها بصدمه وهي مبر**قة

عبدالله بز*عيق:قولتلك تبعد عن فريدة يا أدم حصل ولا لا

فريدة قربت من جدها وقالت بسرعة:لا يا جدي ده 

عبدالله بز*عيق:اوعي تكذ**بي وتداري عليه 

أدم كان بيبص لجده وهو ساكت ولف عشان يخرج ف جده قال:فريدة انتي هتتجوزي ياسين 

فريدة بر*قت وأدم شد علي ايده وخرج 

عبدالله بصلها وقال:خليه يجي مع اهله

بالليل عند مريم

في محل فساتين 

مريم كانت واقفة ساكته وإسلام قال:حلو ده

مريم بصت ل إسلام وقالت:انت عايز ايه بالضبط

إسلام بصلها وقال بهدوء:عايزك

مريم بر*قت فقال:عايز اتجوزك متفهميش غل*ط

مريم بصت ناحيه فستان وفضلت ساكته اما هو فقال وهو بيشاور علي واحد تاني:ممكن تجرب ده

مريم بصتله بض*يق وهو ابتسم

بعد يومين وتحديدا عند فريدة

كانت خلصت لبس وكانت لبسه فستان أسود وياسين قاعد مع والدته وعبدالله تحت

فريدة بصت لنفسها في المرايا وابتسمت وراحت ناحيه الباب وفتحته بس لقيت أدم في وشها

فريدة:أدم 

أدم فضل ساكت وقال:انتي بتكر*هيني

فريدة هزت رأسها بر*فض وقالت:انت مجنو*ن يا أدم

أدم بت*عب:انتي ليه محبيتنيش

فريدة:بحبك بس زي اخويا

أدم قرب منها وهي بترجع وقفل الباب وشدها ناحيته وقال وهو بيقرب:افهمي انا بحبك يا فريدة ومش هقدر مستحيل اقدر اشوفك مع غيري

فريدة فجأة ز*قته وقالت:فوق يا أدم ياسين تحت وجاي يطلب ايدي

أدم بعد عنها وهي قربت تفتح الباب وفجأة أدم وقع علي الارض........

تفتكروا أدم حصله ايه

Shahd

#لتملك_قلبي


                     الفصل الخامس من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×