رواية انتقام الحوت الفصل السادس 6 بقلم عزيزه زيدان


 رواية انتقام الحوت الفصل السادس 6 بقلم عزيزه زيدان


_الديب فاكر نفسه هينجي بعملته معايا وهعديهاله بالساهل هههههه ميعرفش مين هو أمجد العويسي

-كانت ضاربه قاضيه منك يا أمجد بيه

_قولي يا عوض أخباره دلوقتي إيه قطع النفس ولا لسه؟

-بضحكه خبيثه مرمي بين الحيا والموت لا طايل دنيا ولا آخره

_ههههه يستاهل هو اللي جابه لنفسه لما قرر يلعب معايا من الأول ويطلع الوحش اللي جوايا

-بس فيه حاجه تانيه يا أمجد بيه واحتمال تبوظلنا الشغل كله

_قول يا عوض مستني ايه حاجه ايه دي؟

-هاشم بيه كلمني وقالي أبلغ معاليك واقولك صفقه السلاح مش هتدخل البلد غير بشرط

_بانفعال وكمان بيتشرط هاشم كبر وخرف وشكله نوي علي موته

-لا اهدي كده يسعاده البيه ده بالذات مينفعش ده هو اللي بيمشلنا الشغل كله





_منا متنيل عارف يا عوض انجز أخلص قول قالك إيه

-كان شرطه أن يحي بيه الحوت يتجوز بنته هايدي هانم

_بصدمه يحي يتجوز هايدي وأكمل بضحكه خبيثه هههههه دماغك طلعت شغاله يا هاشم بس كله في صالحنا وهتبقي كده خاتم ف صباعي

-بس المشكله يحي بيه ميعرفش حاجه عن شغلنا ده هنقنعه يتجوزها إزاي

_سيب يحي عليا أنا هعرف اخليه يوافق ازاي

**********************

(أذكر الله وصلي على محمد)


ف فيلا أمجد العويسي...

_يحي بيه صحي ولا لسه

-الخدامه بحترام لسه يا أمجد بيه أي أوامر تانيه

_ايوه اتفضلي اطلعي بلغيه إني عايزه ف المكتب قبل ما ينزل

-تمام يا أمجد بيه

_استني صحيح أنغام هانم فين؟

-انغام هانم خرجت تعمل شوبنج يافندم وزمانها علي وصول

_ماشي اتفضلي اعملي اللي قولتلك عليه

_ف غرفه يحي........

_الو ايه يا باسط مالك نازل زن من الصبح ليه

بخبث وحشتني ف بطمن عليك

_انجز مش ناقصه غلستك ع الصبح أنا لسه نايم مفوقتش

-طيب كنت ببلغك أن حجزتلك تذكره سفرك وهتتحرك النهارده بليل

_بستغراب وصدمهسفر ايه وتذكره ايه

-لا بقولك ايه انت تصحالي كده وتصحصح للكلام انت ناسي مؤتمر الدولي اللي الشركه مدعوه فيه بطاقه الدعوه وصلت وانت هتسافر

_بضيق طب ما انت كل سنه بتسافر انت يا بيه بتقولي أنا بقي ليه

-بمكر ما هي أيام الدلع دي خلصت خلاص ومش مسافر المره دي وانت اللي هتسافر يا شقيق

_بشك ريحني وقولي يا باسط انت بتخطط لايه وناوي علي ايه والحكايه فيها ايه

-بمسكنه أنا طب ده أنا حتي بحبك بس انت لازم تكون واجه الشركه المره دي ودايما يسألوني ف كل مؤتمر علي صاحب الشركه اللي هو انت يعني وأنا مببقاش عارف أقول ايه 

_بشك ماشي يباسط هحاول اصدق والسفر ده كام يوم ومعاد الطياره

-الطياره هتتحرك الساعه تسعه بليل والسفر أربع أيام

_بنفعال ايه أربع أيام ليه أن شاءالله

-بمكر بقولك إيه روح اسالهم هما يلا اسيبك أنا بقي تجهز نفسك يبطل

ليدق باب الغرفه...

_يحي بضيق اتفضل

-الخدامه باحترام أمجد بيه طالب حضرتك يا يحي بيه تحت ف المكتب

_بضيق تمام اتفضلي انتي وأنا هحصلك

ف المكتب......

_صباح الخير يا أمجد بيه طلبتني من الصبح يعني؟

-بحب تعالي يا يحي اقعد عايزك ف موضوع

_بجديه اتفضل حضرتك سامعك

-بص يا يحي يا بني انت دلوقت كبرت وبقيت راجل واسمك تقيل اوي وعملت امبراطوريه وانت لسه عندك 29 سنه وحققت نجاح ف السوق والوطن العربي والأوروبي كله وانا طول عمري أفتخر بيك وأقول ده ابني وتربيتي وضهر وسند ليا

_كمل يا حاج سمعك

-دلوقتي يا يحي انت حققت ووصلت لكل حاجه إلا حاجه واحده بس وهي أنك مكونتش اسره

_بعد أذنك يا حاج انت عارف رأيي ف الموضوع ده

-امجد بمقاطعه وعلشان كده أنا قررت اجوزك خلاص مش هسيبك لنفسك تاني

_بانفعال وأنا مش عيل صغير وجواز مش هتجوز وخلص الكلام

-بحده وانفعال استني عندك أنا لسه مخلصتش كلامي

_بخضه ايه مالكوا فيه اي صوتكوا عالي ليه مالك يا أمجد

-تعالي يا أنغام شوفي البيه ابنك مش عايز يتجوز وبيعترض علي اوامري

_يحي بانفعال الحوت مبياخدش أوامر من حد وجواز مش هتجوز وخلص الكلام علي كده عن اذنكم أنا خارج

-بنفعال اعمل حسابك الجمعه الجايه هنروح نطلب أيد هايدي من هاشم بيه

-بغضب وتحدي ع جثتي مش هيحصل يا أمجد بيه

_يبقي ملكش قعاد هنا ف البيت ده واعتبر أن ملكش أب وأم من النهارده يا يحي بيه

_امجد ف نفسه (صحيح طالع عنيد وقوي زي أبوك واللي خلاني أقدر على أبوك يخليني أقدر عليك)

_انغام بعياط يحي استني يا يحي ابوك مضايق بس شويه يحي يا يحي....ليه كده يا أمجد ليه تقوله كده

-بنفعال منتيش شيفاه بيعصي اوامري إزاي

_بعياط وغضب أفهم بقي يا أخي مفيش أوامر بين الأب وابنه فيه موده ورحمه طول عمرك تؤمره يا أمجد وتحسسه بالفرق وتفكره أنك جايبه من ملجأ ودلوقتي تطرده بره البيت انت ايه ايه يا أخي أنا طالعه اوضتي احسن 

*************************

(أذكر الله وصلي على محمد)


عند صدفه......

_بنوم ألو يا نور عايزه ايه مش قولتلك مترنيش ع الصبح يحيو*نه النهارده اجازتي سبيني ارتاح

-باسط بضحك بس أنا مش نور يا آنسه صدفه

_صدفه بصدمه واحراج أنا أنا أنا مقصدش والله يا مستر باسط بس متوقعتش حضرتك وبعدين حضرتك جبت رقمي منين

-انتي ليه محسساني إني داخل اشقطك؟ ورقمك موجود ف cv وحضرتك موظفه ف الشركه

_صدفه بإحراج آه صح عندك حق يمستر باسط تمام حضرتك طلبتني ليه

-بخبث عندك شغل بره النهارده

_بنفعال نعااااااااااااااام النهارده إجازتي وشغل بره ازاي يعني مش فاهمه

-بخبث عندك شغل ف سويسرا لمده اربع أيام

_بصدمه سويسرا!!!!!!

-بخبث متقلقيش يحي بيه هيكون معاكي مش هتبقي لوحدك

_بصدمه كمااااان اهي كملت ده إذا مولعش فيا وولعت فيه

-بمكر بتقولي حاجه يا آنسه صدفه ؟

_هااا لأ خالص يا مستر باسط بقول ميتنج ولا صفقه جديده

-بجديه لأ ده مؤتمر والشركه مدعيه فيه وانتي هتحضريه انتي ويحي وحجزتلك الطياره الساعه تسعه بليل

_اوكي تمام كده يا مستر باسط

-اوكي اسيبك أنا بقي تجهزي جود لاك

_داده يا داده مشوفتيش بابا

-انا هنا اهو يحبيبتي تعالي يا حبيبه بابا

_صدفه بعد أما حضنته وباسته من خده كنت عايزه أبلغ حضرتك بحاجه

-بحب قولي يا حبيبتي سامعك عايزه تقولي ايه

_بحماس مستر باسط كلمني وبلغني إني عندنا مؤتمر برا ف سويسرا لمده اربع أيام وأنا لازم أحضره

-ايوه يحبيبتي عارف شركتنا كمان جالها دعوه وأونكل سليم اللي هيحضر

_طيب يا حبيبي طيارتي الساعه 9 بليل هطلع اجهز بقي عن أذنك

-بخبث قوليلي الأول مين هيحضر معاكي المؤتمر

_بضيق يحي بيه الحوت 

-ماشي يحبيبتي أنا خارج وهتاخر بليل متنسيش تاخدي بالك من نفسك وأول ما توصلي الاوتيل تبلغيني ومش محتاج اقولك بنتي أنا واثق فيها قد ايه 

_بحب ماشي يا أحلي بابي ف الدنيا واكملت بمشاغبه متقلقش يحبيبي ده أنا تربيه فريد بيه

**********************





(أذكر الله وصلي على محمد)


ف المستشفي......

_هااااا يدكتور طمنا ايه الأخبار اخوي زين

-الدكتور بجديه متقلقش هو كويس والعمليه نجحت وقدرنا نشيل الرصاصتين بس أربعه وعشرين ساعه يفوق وهيتحط تحت الملاحظه أن شاءالله

_بارتياح الله يطمنك يا دكتور الله يطمنك وربنا يعديها ع خير د-الدكتور بعمليه عن أذنك واتفضل أرتاح

****************************

(أذكر الله وصلي على محمد)


ف الطياره........

_لو سمحتي يا آنسه مكان حجزي هنا جنب الشباك

-صدفه وهي بتقلع النضاره ولسه هتكلم...بصدمه يحي بيه انت جيت؟

_يحي بصدمه انتي بتعملي ايه هنا دلوقت!!

-انا هنا علشان أحضر مع حضرتك المؤتمر زي ما بلغني مستر باسط

_يحي بغيظ آه يا باسط الك*لب دلوقتي عرفت انت كنت بتخطط لايه

-صدفه بستغراب افندم!!حضرتك بتكلمني انا؟

_بغيظ لأ مبتكلمش اتفضلي اقعدي مش كنتي عايزه تقعدي جنب الشباك

-صدفه بحماس وسقفت بايديها الاتنين هيه هتسيبني أقعد جنب الشباك بجد

_يحي لنفسه بستغراب مالها دي ملبوسه ولا اي ده كله عشان هتقعد جنب الشباك 

بعد نصف ساعة من الزمن.....

_مضيفه الطيران بمياعه حضرتك تشرب ايه يا يحي بيه

-يحي بدون اهتمام وهو باصص ف اللاب توب بتاعه ومركز فيه شكراً مش عايز شوفي الانسه اللي جنبي تطلب ايه

_الضيفه بسهوكه بس حضرتك لازم تشرب حاجه يا يحي بيه لسه الرحله طويله وده غلط ع صحه سعادتك

-صدفه بقرف لا وحيات ام*ك غلط علي صحه سعادته!!!

_يحي بدون إهتمام اعملي اللي قولتلك عليه وشوفي الانسه تشرب ايه

-ولسه هتتكلم قطعتها صدفه وقالت بجديه ايه هو مش قالك شوفي الانسه تشرب ايه ولا هو كتر كلام وخلاص

-المضيفه بغيظ اتفضلي حضرتك تشربي ايه؟

صدفه بقرف هاتيلي عصير فريش يروق دمي بدل ما هو اتحرق بسبب اللي يسوي وميسواش

وبعد ما مشيت صدفه بتكلم نفسها آه يناري منها لو طولتها هنيمها ف بيتهم شهرين بت ملزقه ومسهوكه قال وبتقوله صحتك يا يحي بيه وبتقول كده وهي بتقلد طريقتها وهنا ولم يتمالك يحي نفسه لينفجر ف الضحك قائلاً

_انتي. ايه يا شيخه مصوره واتفتحت عماله تفركي وتاكلي ف نفسك ع حاجه فاضيه اصلا ومش مهمه ليه

-صدفه بانفعال آه ما حضرتك مشوفتهاش عماله تدلع عليك إزاي وتتمرقع ده كان ناقص تقعد علي حجرك كمان

_يحي بخبث طب وانتي ايه مضايقك بقي ف الموضوع ؟

-صدفه بارتباك وأنا وأنا وأنا هضايق ليه أنا أصلا مش مضايقه وراحت لبست نضارتها تاني

_يحي بمكر لأ ما هو واضح أنك مش مضايقه فعلاً واضح اوووي

-صدفه بضيق حضرتك تقصد ايه!!!

_يحي بملل مش هنخلص النهارده بقي انتي عايزه تتخانقي مع اي حد وخلاص اتفضلي العصير بتاعك اهو جبتهولك اهي

لتأخذ صدفه منها العصير ولم تبدأ ف شربه إلا ورأت المضيفه تقترب من يحي وتمسح علي شعره لتقوم مره واحده وتمسك يدها قبل أن تصل لشعره ليعتدل الآخر وينظر إليهم

_صدفه بغضب وهي ماسكه أيدها لأ بقي ده انتي زودتيها اوووي 

-المضيفه بغيظ وانتي مالك انتي بتحشري نفسك ليه

_صدفه ومرارتها كادت أن تتفقع بسبب بجاحتها فعلاً أنا مالي تعالي بقي أما اوريكي أنا مالي لتقوم برش العصير ف وجهها وتمسك بشعرها لتصرخ الأخري بها قائله

_المضيفه بغضب ابعدي عني يا حيوانه

-صدفه بشر ده أنا هوريكي هو انتي لسه شوفتي حاجه عماله تتميعي وتتسهوكي وتدلعي عليه وأنا قاعده قدامك ومفيش احترام ليا وانتي بجاحتك وصلت الطياره اللي جنبنا وأنا ساكته ايه مفكراني بقرون وهتجاهلك واسكت وسكتلك عشان معملش مشاكل وشكلك ميبقاش  زف*ت بس أنك تقربي عليه وتلمسي شعره لحد هنا وتعاليلي بقي

_يحي بجديه صدفه سببها

-لا مش هسيبها

_يحي بصبر صدفه سبيها بقولك

-بنفعال لأ مش هسيبها لازم اربيها

_يحي بغضب وصوت عالي رعب كل من كان ف الطياره قولتلك مره سبيها

-صدفه وهي علي وشك البكاء خلاص سيبتها أشبع بيها وقعدت مكانها ولبست نضارتها ومسحت دمعه نزلت منها وبصت للشباك

واستمرت الرحله علي هذا الوضع حتي هبطت الطياره علي أرض سويسرا

***********************

(أذكر الله وصلي على محمد)


ف سويسرا......

_ممكن لو سمحت مفتاح الغرفه ف الاوتيل

-اتفضل يحي بيه بس ممكن حضرتك تمضيلي هنا

-تمام كده وده المفتاح التاني

_تمام شكراً

_يحي بجديه خدي ده مفتاح اوضتك لو هتطلعي ترتاحي وأنا هعمل حاجه وهطلع أرتاح أنا كمان ومتنسيش تجهزي ع سبعه علشان المؤتمر

-بضيق مشيت ومردتش عليه

يحي ف نفسه(عنيده وغريبه ودماغها ناشفه بس ميبنش عليها وراح ضحك لما افتكر شكلها وهي ماسكه شعر المضيفه)

***************************






_ف غرفه صدفه.....

_صدفه بعد ما خدت شاور ولبست ترنج رياضي كت وفردت شعرها ع جنب وحطت روج بس وبرفيوم المخصص ليها قررت تكتشف بقيت الغرف لتدخل الي صاله كبيره وتنظر بنبهار للمكان ثم تتجه إلي البلكونه لتري الفيو الجميل لتستمع الي صوت احدهم ليدب الرعب بداخلها وفي نفس الوقت يشعر احدهم بوجود أمر مريب ليتسحب ع أطراف أصابعه ويكتشف الأمر

_صدفه لنفسها يلهوووي فيه حد هنا ولا ايه أنا لازم استخبي لتختبئ وراء ستار  بالغرفه ليتجه اليها هذا الشخص ويعرف مكانها فقد كانت الستار صغيره ولا تداريها باكملها ولم تغطي قدمها ليرفع الستار عنها ويتصنم مكانه

_بصدمه انتي بتعملي ايه هنا!!

-هي أيضاً بصدمه لا تقل عنه حضرتك اللي بتعمل ايه هنا وازاي تدخل غرفتي

_بصدمه غرفتك ايه دي غرفتي أنا وجبتي المفتاح منين ؟

-مجبتش حاجه ده المفتاح اللي حضرتك ادتهولي جيت فتحت بيه

_ليقول هو تعالي وريني غرفتك فين

-لتاخذه هي الأخري اهي غرفتي اهي حضرتك بقي بتعمل هنا اي!!!

_لينظر لها الآخر ويأخذ باله ويسرح بها قائلا ايه اللي انتي لابسه ده

-لتتذكر الأخري وتقول اطلع برررررررررره

_ليضحك هو ويذهب لاكتشاف أمر الغرفه ويتركها غاضبه ومشتعله من الغضب


عند خدمه الاوتيل..........

_ممكن أعرف حضرتك إزاي تحجز غرفه واحده لينا إحنا الاتنين

-انا آسف حضرتك بس باسط بيه طلب يحجز جناح كامل بغرفتين غرفه لحضرتك وغرفه للانسه

_ليذهب يحي ويلتقط تلفونه قاصدا الإتصال بباسط

-بخبث معقول وحشتك ومش قادر علي بعضي ده هما كام ساعه بس اللي غبتهم عنك يشقي

-يحي بغضب أقسم بربي لوريك جايبها معايا من غير ما تقولي وحاجز جناح كامل لينا احنا الاتنين

-بمكر الله اهدا يحبيبي مش كده صحتك الإنفعال الزايد غلط عليك يحوتي يحبيبي وبعدين البنت أمانه عندنا يرضيك احجزلها ف غرفه بعيد عنك وحد يضايقها ويكون إحنا السبب

_بغضب لأ تحجز جناح لينا إحنا الاتنين وتبقي ضربت عصفورين بحجر

-بخبث اديك قولت جناح يعني مش غرفه واحده ليكوا انتوا الاتنين كل الحكايه أنهم غرفتين بس ف مكان واحد بس

_لا يشيخ كتر خيرك والله بس لما ارجعلك يباسط محدش هيحلك من ايدي واللي بتفكر فيه مش هيحصل أبدا

-والله انت أدري بقي يصاحبي يلا اسيبك أنا عشان ترتاح

ليغلق يحي الموبايل قائلا ودي هتعامل معاها ازاي دي بقي ولا هقولها ازاااي!!!

********************


#انتقام_الحوت

#البارت _السادس

للكاتبه/عزيزه ذيدان


                       الفصل السابع من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×