رواية انا وابن خالتي الفصل العاشر 10 والاخير الجزء الرابع بقلم عمرو راشد
انا ابني اتخ*طف وانتو قاعدين كدا محدش عايز يتحرك
= عايزانا نعمل ايه يا هند؟،، لوسيندا معاها جيش قوي ولو روحنا هنمو*ت كلنا
خلاص خليكو انا هروح لوحدي
" مروان مسك ايدي وقالي
انا اللي هروح ولوحدي،، دا ابني انا وانا اللي مسؤول اجيبه
" هارون رد وهو بيزعق
استنى انت كمان هتروح فين؟،، لوسيندا حاليا مستنية اكيد واحد فينا يروحلها ومحدش يعرف هيحصل ايه هناك
= انا مش هقعد ولا هستنى دقيقة واحدة تاني،، انت بقا عندك طريقة تانية خليها لنفسك
" عبدالله رد وقال
يا جماعة دا مش وقت خناق خلينا نفكر ونشوف هنعمل ايه
" مروان رد عليا وقال
وانا مش هستنا حد،، انا خلاص قولت اللي عندي
= انت عايز تفهمني انك هتروح ل لوسيندا و تاخد ابنك بسهولة كدا
بسهولة ولا بصعوبة هاخده،، انا مش هسيب ابني مهما كان
" قومت من مكاني ومسكت ايد مروان
وانا كمان جاية معاك،، لو رجعنا هنرجع سوا ولو هنمو*ت يبقا مو*تنا سوا
" شاهر اتكلم ساعتها وقال
الله على مشاعركو الرقيقة دي بجد،، ممكن بقا نأجلها
= انت مصمم تعيد الكلام تاني صح؟
اقعد شوية ونشوف هنتصرف ازاي في المصيبة دي
" مروان رد عليه
انت مصمم تعيد الكلام تاني صح؟
= انت هتتعبنا يا مروان والموضوع مش ناقص تعب،، اقعد واطمن ابنك هيبقا معاك النهاردة
تقدر تقولي ازاي؟
= طب ما تقولي انت ازاي؟،، هتروح عند لوسيندا تعمل ايه؟
هعمل اي حاجة حتى لو هتاخدني مكانه
= يا حبيبي متقلقش هي كدا كدا هتاخدك مكانه،، اتا لو روحت عندها اضمنلك انك مش هتخرج من عندها حي،، اعقل يا مروان وفكر كويس
خليك في حالك انت،، انا مطلبتش مساعدتك،، انا هروح ومش عايز حد يمنعني
" انا و مروان مشينا لحد باب الكوخ ولسة مروان هيحاول يفتحه لقينا سكي*نة اترمت علينا و دخلت في الباب،، بصينا ورانا لقينا هارون واقف وباصصلنا بمنتهى الهدوء وقال
لو لا انتو مش هينفع تخرجو لسبب واحد،، احنا مش لوحدنا في المكان دا،، الجن حوالينا في كل مكان يعني لو خرجت برا احتمال كبير متعرفش توصل عند لوسيندا اساسا،، ولو عرفت تهرب من الجن مش هتعرف تهرب من الحيوانات المفترسة اللي موجودة حواليك
" مروان كان باصصله بغضب وفجأة قرب منه ولسة هيمسك في هارون لكن هارون رفع صباعه وشاور على مروان،، مروان وقف في مكانه كأنه اتثمر،، هارون حرك صباعه ل فوق ومروان اترفع معاه ل فوق،، هارون بعدها اتكلم وقال
انا اقدر احبسك هنا ليوم الدين،، اسمع كلامي وانا اللي هجيبلك ابنك
" هارون قبض ايده و بعدها مروان وقع على الأرض ،، جريت على مروان وبدأت أحاول اسنده عشان يقوم،، هارون رجع يتكلم وقال
الكل دلوقتي راجع وهينت*قم وانا مش هفضل واقف اتفرج عشان كدا انا محتاج الكل معايا
" شاهر رد عليه
طب معلش انا هروح اجيب عشا عشان اكيد بعد ما تخلصو هتبقو جعانين
= وانت مش جاي معانا ولا ايه يا شاهر؟
بلا شاهر يلا زفت بقا،، يااخي ارحمني،، أقطع علاقتك بيا وسيبني،، عايزنا نروح نحا*رب تاني
= الولد مخطو*ف وهو ملوش ذنب في اي حاجة
صعبان عليك الواد؟،، وأنا مش صعبان عليك يا هارون
= نخلص بس الحر*ب دي واوعدك مش هقولك على اي حاجة تانية
اخر موسم يعني
= اخر موسم يا شاهر صدقني
" عبدالله اتكلم ساعتها وقال
اخر موسم يعني ايه يا شاهر،، يعني ناوي تمشي وتسيبني؟
" شاهر رد عليه
ليلى انا.. انا..
= اخرس متنطقش اسمي على لسانك،، فين الوعود اللي انت وعدتني بيها،، فين السعادة اللي قولت انك هتخليني أعيشها،، فين الفلوس اللي استلفتها مني يا حرا*مي
الموجة أعلى مني يا ليلى
= وفين العوامة يا شاهر،، العوامة فين بتاعتك؟
راحت،، العوامة راحت،، راحت
= يعني خلاص هتمشي؟
غصب عني،، انا نفسي اشوف بلاد برا واتعلم وااخد الدبلوم
= وهنا مينفعش؟
فات اوان الكلام دا خلاص،، انا..
= لا
انا...
= لا
انا همشي
" هارون زعق ساعتها
سؤال واحد بس ونفسي حد يجاوبني،، هو انتو ليه بتستنو وقت المصا*يب بالذات وتهزرو،، يعني ليه مبنعملش الكلام دا في وقت تاني مثلا
" شاهر رد عليه
ببساطة عشان مفيش وقت تاني
= طب يلا احنا هنتحرك دلوقتي،، اظن ان تأثير المفاتيح لسة على كل واحد فيكو،، مروان بيطير وهند بتتحكم في النار،، وعبدالله بيعمل ايه؟
" شاهر رد
هيعملنا سندوتشات دلوقتي عشان ناخدها معانا
" هارون خرج من جيبه مفتاح وقرب من عبدالله و غر*ز المفتاح فيه،، عبدالله كان ظاهر عليه الالم لثواني وبعدها اتكلم مع هارون وقال
هو دا بيعمل ايه؟
= قوة خارقة تقدر تحا*رب بيها جيوش
طب انا عندي سؤال،، هنعمل ايه في نسرين؟
" شاهر رد عليه وقال
انسى نسرين يا عبدالله،، نسرين مبتحبكش
= بابا انا بحب نسرين
وانا كمان بحب نسرين
= ايه؟
بحب نسرين ايوا وهو دا السر اللي فضلت مخبيه عنك 25 سنة
= يا بابا نسرين عندها 24 سنة اصلا
انا حبيتها وهي جنين يااخي انت مالك
= انا مش هقدر ابعد عنها
هتخالف أوامر ابوك يا عبدالله؟
= العفو يا بابا انا بس..
مفيش بس،، فرحك على بت عمك سمير الأحول الأسبوع اللي فات
= بابا انت قصدك الأسبوع الجاي؟
ماهو عشان ابوها احول هنقوله كدا
= هو احول ولا اهبل؟
التلاتة ومتسألش كتير
= حاضر
عشان انا بتخنق
" مروان اتكلم ساعتها مع هارون وقاله
انا رايح ل لوسيندا،، اكيد هتبقا ارحم من اللي احنا فيه
" شاهر رد عليه
الموضوع بسيط يا جماعة مش محتاج كل الكلام دا
" هارون بص ل شاهر وقاله
وانت عرفت ايه الخطة؟
= ايه دا هو في خطة؟
هو انت عايز مني ايه؟
= انا مش عايز حاجة،، انا عايز اسمع الخطة
انتو كلكو هتروحو ل لوسيندا وانا هرجع ادور على التعويذة
= وهنروح نعمل ايه كلنا هناك؟
اسمعني يا شاهر،، انا معتمد عليك اعتماد كلي،، انت لازم تقضي على اي حد هيكون مع لوسيندا،، هما دول مصدر قوتها
= وبعدين؟
هتبقا لوحدها وساعتها هنقدر نسيطر عليها
= تفتكر دا هينجح؟
هينجح بس اعمل اللي انا بقوله بالظبط،، لازم تفصل بين لوسيندا واللي معاها عشان تقدر تحا*ربهم
" مروان مسك ايدي انا وعبدالله بعدها شاهر حاوطنا كلنا وفي ثانية لقينا نفسنا قدام القصر،، كان شكله جديد وكأنه متهدش ولا حصل فيه اي حاجة،، شاهر وعبدالله كانو هما اللي قدام وانا ومروان ماشيين وراهم،، دخلنا القصر وشاهر باصص حواليه وفي كل ناحية لحد ما لمحنا قدامنا لوسيندا وهي قاعدة على كرسي فخم جدا زي كرسي الملوك،، قربنا منها وهي ابتسمت وقالت
اهلا بيك يا شاهر وباللي معاك
" شاهر رد عليها
قبل اهلا وسهلا بس انا عايز اعرف مين اللي بيعمل القصر دا بالطريقة دي،، انتي لو المقاولين العرب نفسهم هما اللي معاكي مش هيصلحوه كل شوية بالشكل دا
= ما قولتلك قبل كدا لوسيفر هو اللي بيعمل كل دا
طب بالله عليكي لو شوفتي لوسيفر ابقي قوليله يعدي عليا اصل انا عندي الحوض بيجيب مياه كتير،، مشكلة بسيطة في السباكة مش هتاخد منه وقت يعني
= طب ما تقوله انت بنفسك
معلش خليها وقت تاني نكون جايين من اول النهار ونقعد براحتنا
" عبدالله قرب من شاهر وقاله بصوت واطي
اسألها الواد فين؟
" شاهر بص ل لوسيندا وقالها
الواد فين؟
= عندي متقلقش
" شاهر لف لينا وقال
خلاص يا جماعة نطمن كلنا هو طلع عندها الحمدلله
" مروان زعق وقال
يعني ايه عندها،، انا عايز ابني
" لوسيندا ردت
عايز ابنك!!
" شاهر رد
لا دا هو مش انا
" اتكلمت انا ساعتها
ابني ملوش دعوة بكل دا،، دا عيل صغير
= ذنبه الوحيد انك امه
لو ليكي حق تعالي واعملي فيا اللي انتي عايزاه لكن ابني ملوش دعوة
= احب اقولك انك انتي وابنك وجوزك مش هتخرجو من هنا اساسا
" شاهر قال ل عبدالله
الحمدلله محدش جاب سيرتنا
" لوسيندا ضحكت وقالت
وانت كمان معاهم يا شاهر
= مع مين معلش؟
مع صحابك
= والله انا حاسس اننا هنتقل عليكي،، كدا هيبقا كتير يا ست لوسيندا والله
" ساعتها لقينا اكتر من كائن ظهرو ووقفو جنب الكرسي اللي قاعدة عليه لوسيندا،، ومجموعة تانية واقفة فوق وباصة علينا،، ومجموعة تانية ورانا،، شاهر بص ل عبدالله وقاله
دي خطة 424
= لا دي خطة منتخب مصر
خطة متتخب مصر هي اللي احنا عاملينها دي،، منك لله يا هارون على خطة اقفش الله يسترك دي
= انا قولتلك من بدري نغير هارون
ونجيب مين؟
= حسن شحاتة
المعلم
= لا أنا عايز حسن شحاتة مش بتاع شاورما
ماهو حسن شحاتة اسمه المعلم،، ملوش علاقة بالشاورما
= اصل هما دايما يقولو دخيلك معلم بد اياك لحمة ولا دچاج
انا بدي كشري
= لك اعطيك شاورما تاكل فخدك وراها
هو دا سوري؟
= لا دا ابو عمر السوري
دا اللي فاتح جنب بيتكو صح؟
= هو بعينه
اولا ابو عمر السوري دا مش من سوريا دا من سوهاج
= وهي سوهاج وسوريا ايه؟
ايه؟
= أخوات طبعا
صح،، هي دي الوحدة الوطنية اللي انا عايزها يا عبدالله
" مروان قاطعهم وقال
ممكن بس نبقا واخدين بالنا اننا واقفين عند لوسيندا في وسط قصرها
" شاهر رد عليه
ما انا واخد بالي
" لقيت لوسيندا شاورت وكأن دا امر للكائنات عشان تبدأ تتحرك ناحيتنا،، شاهر ساعتها أتكلم وقال
اهو كدا ازعل منك بقا يا لوسيندا وهضطر اعمل حاجات انا مش عايزها
= ايه هي؟
" شاهر رفع صباعه ل فوق وبدأ يخرج منه نور احمر بعدها شاور ب ايده على الكائنات اللي فوق وفجأة لقيناهم كلهم وقعو على الأرض بعدها لقينا الكائنات اللي كانت واقفة جنب لوسيندا بدأت تجري علينا،، بصيت ورايا وبدأت احرك ايدي في الهوا لحد ما ظهرت كورة النار بين ايدي وقبل ما يقربو عليا كنت رمتها عليهم،، اما المجموعة اللي كانت ورانا مروان طار و اخدهم كلهم بجناحاته وطار بيهم برا القصر و رماهم برا بعدها دخل بسرعة،، الكائنات قامت من على الأرض ولسة هتدخل تاني من باب القصر،، عبدالله ساعتها شاور ب ايده على الباب وفجأة لقيناه اتقفل بقوة،، بعدها شاهر خرج من الجسم البشري اللي كان فيه وطار على فوق وبدأ يحار*ب الكائنات اللي كانت موجودة هناك اما انا جريت وبدأت ادور على ابني،، لكن دورت في كل مكان وملقتوش،، خرجت برا تاني عشان الاقي الكائنات عددها زاد أكتر وعبدالله ومروان وشاهر بيحا*ربوهم وشوفت ساعتها لوسيندا وهي قاعدة على الكرسي بتاعها و ابني جنبها،، جريت عليها وقولتلها ب شر
هاتي ابني
= لو عايزاه تعالي وحاولي تاخديه
" كنت لسة هقرب منها لكن فجأه ظهر ضل اسود طويل جدا وراها،، رجعت خطوتين ل ورا ولقيتها هي ابتسمت وقالت
اصلها مش بالبساطة دي يا هند
= انتي عايزة ايه؟
فين المفاتيح؟
= المفاتيح كلها مع هارون
امممم هو مش هارون اصلا كان سايبها معاكو؟
= وخدها تاني،، لو عايزاها أنتي روحي وخديها منه
انتي اللي هتاخديها منه يا هند
= هاخدها ازاي يعني؟
بأي طريقة المهم ان المفاتيح تجيلي
" ساعتها سمعت صوت من ورايا بيقول
وانا جيتلك اهو يا لوسيندا
#بقلم : #عمرو راشد
بصيت ورايا لقيته هارون،، ساعتها مجموعة من الكائنات هجم*ت عليه لكن قبل ما يوصلو له كان هارون رفع صباعه وخرج منه صعقة كهربا صعق بيها الكائنات ووقعت على الأرض،، هارون بص ل لوسيندا مرة تانية وقال
هاتي الولد و هتاخدي المفاتيح
= عارف يا هارون لولا ان دماغك ناشفة كان زماني عملت معاك علا*قة
دي حاجة انتي واللي زيك يتمنوها بس دا مش موضوعنا،، المفاتيح معايا اهي لكن الولد يرجع الاول
= وانت فاكر اني هقدر اثق فيك؟
ملكيش عندي حل تاني
= لا ليا
" ساعتها الضل الأسود اتحرك ناحية هارون ووقف قدامه،، لقيت فجأه هارون عنيه قلبت للون الأحمر وخرج من الجسم البشري اللي كان فيه ووقف قدام الضل لكن في ثانية لقيت الضل اختفى،، بصيت جنبي لقيت عبدالله موجه ايده ناحية الضل وهو اللي عمل كدا،، هارون قرب مني وقال
التعويذة معايا،، روحي هاتي ابنك
" هارون رفع ايديه الاتنين للسما و بعدها نزلهم بسرعة وساعتها بدأت احس ب زلزال في القصر،، لوسيندا قامت من مكانها و لسة هتهج*م على هارون لكن كنت وراها و ساعتها حركت كورة النار و رمتها عليها،، وقعت على الأرض وبدأت تصرخ بعدها بثانية هارون رفعها من على الأرض ب ايده وفي ثانية كانت طارت و لزقت في الحيطة،، جريت انا ساعتها على الكرسي بتاعها وخدت ابني من عليه،، الزلزال كان بدأ يكون أقوى والقصر فعلا بيتهز،، بصيت على هارون لقيت عنيه قلبت للون الاحمر وبدأ يقول كلام مش مفهوم وبصوت مرعب،، الزلزال بقا اقوى و القصر ناقصله دقايق وهيقع،، هارون كان بيعيد نفس الكلام اللي بيقوله واللي انا مش فاهمة معناه لحد ما لوسيندا بدأت تصرخ بصوت عالي جدا وفجأة لقيتها بتدخل جوا الحيطة وبيتقفل عليها من كل ناحية،، اما شاهر و عبدالله ومروان كانو قضو على كل الكائنات اللي موجودة،، مروان ساعتها اتكلم بسرعة وقال
يا جماعة يلا مفيش وقت القصر هيقع
" مروان فرد جناحه و اخدني انا وعبدالله،، بصينا على هارون وشاهر اللي كانو لسة واقفين مكانهم،، عبدالله زعق وقال
يلا يا جماعة انتو واقفين ليه؟
" هارون رد وقال
احنا مش هينفع نرجع معاكم،، احنا السبب في كل اللي انتو فيه دا عشان كدا لازم نبعد تماما عن حياتكم عشان تعرفو تكملو اللي باقي،، وبالنسبة للمفاتيح هتلاقوها في البيت،، خلي بالكم منها وحافظو عليها كويس واستخدموها في الخير،، الخير وبس،، مش فاضل غير مفتاح واحد وهو دا اللي معايا دلوقتي،، هو دا اللي هيرجع كل حاجة زي ما كانت،، هارون كان باصصلنا ومبتسم بس فجأه غر*ز المفتاح اللي معاه في جسم شاهر و بعدها غر*زه في جسمه،، الاتنين كانو بيصرخو بصوت عالي جدا جدا،، صراخهم كان مرعب،، والاتنين اتحولو ل رماد،، القصر كان بدأ يقع خلاص،، مروان ساعتها طار بسرعة وخرجنا من القصر،، ومن ساعتها كل حاجة رجعت زي ما كانت بالفعل الا هما،، كل اللي أنا عملته ضاع،، انا مكنش ينفع امنع القدر انه يحصل،، انا وخالتي كنا السبب في كل حاجة من البداية ،، خالتي بدأت وانا كملت،، ناس كتير اتأ*ذت وفي ناس ما*تت حتى خالتي ما*تت بسبب افعالها،، أما انا هدعي ربنا انه يسامحني على كل اللي عملته او كل اللي حصل بسببي،، بدأت الايام تعدي،، شهر ورا التاني ورا التالت لحد ما كملنا 6 شهور،، عبدالله الحمدلله عرف بنت تانية اسمها ملك،، بنت كويسة وطيبة والاهم من دا كله متعرفش حد اسمه لوسيندا،، انا و مروان علاقتنا كانت بتتحسن تدريجيا،، كل واحد فينا تعبان وفي حاجة جواه مأثره على نفسيته ولكن بنحاول نكون كويسين خصوصا قدام ابننا وقدام الناس،، ولكن في كل الاحوال اقدر اقول ان حياتنا استقرت لحد ما في يوم كنا قاعدين بنفطر انا و مروان وعبدالله،، سمعت جرس الباب بيرن،، مروان قام يفتح لقينا اتنين لابسين نضارات شمس،، مروان اتكلم وقال
نعم؟
" واحد منهم اتكلم وقال
انا شاهر شهير الشنهوري الشهير ب شاهر شهير الشنهوري
" بعدها قلع النضارة وقال
مساء الانوار يا حبيب قلبي
" قومنا انا وعبدالله وجرينا بسرعة عليهم،، اتكلمت انا وقولت
شاهر انت كويس؟
= شاهر طول عمره كويس
" بصيت على الشخص اللي كان واقف جنبه،، قربت منه وقولتله
انت هارون؟
= انتي عرفتيني بالسرعة دي
لا دا أي حد هيعرف ان هارون و شاهر مستحيل يتفرقو
" عبدالله ساعتها قرب من شاهر وحضنه،، بعدها دخلنا كلنا وقعدنا على السفرة،، مروان اتكلم وقال ساعتها
احكولنا بقا ايه اللي حصل
" هارون رد عليه وقال
انا لقيت اننا مينفعش نرجع عالم الجن فقررت استخدم المفتاح عشان نقدر نعيش معاكم على الأرض بشكل طبيعي
= بيعمل ايه المفتاح دا يعني؟
يعني احنا بقينا بني آدمين،، المفتاح دا بيقدر يحول الجن ل بني آدم،، كان اتعمل مخصوص عشان يعاقبو بيه اي جن يخرج عن القواعد
" عبدالله اتكلم وقال وهو باصص ل شاهر
يعني خلاص هتقدر تحضر فرحي؟
= هو أنا كنت مشلول وجيبتولي كرسي ولا ايه،، سواء جن أو بني آدم كنت هحضر عادي
يعني انت دلوقتي بقيت بشر زيي؟
= زيك و زي كل الناس
يا حبيبي يا شاهر
= هتتجوز خلاص يا عبدالله،، هتتجوز وتسيب سوسو
ملكش دعوة ب سوسو
= يعني انت هتتجوز ونخونها مع سوسو؟
ايه حرف النون دا،، نخونها ازاي يعني؟
= عايز تخونها لوحدك؟
الطبيعي اه
= بجد انت ازاي كدا؟
انت اللي ازاي كدا؟
= انت ازاي حنين كدا؟
انا ازاي هحبك كدا؟
= هو ازاي انت كدا؟
زي الاخوات يا شاهر عادي
= أخوات ايه و زفت ايه،، برضو بتاكل الجبنة الرومي في العيش،، انت متخلف يا عبدالله؟،، ازاي هتتجوز وانت كدا
= الجبنة الرومي في العيش يا شاهر معروفة
لا الجبنة الرومي في الفينو يا حبيبي
" هارون اتكلم ساعتها وقال
خلاص يا شاهر بقا مش مهم
= لا مش خلاص وأنا مش هقفل الموسم دا غير لما ياكل الجبنة الرومي الفينو
" بعدها شاهر بص ل مروان وقاله
انا عايز العيش اللي في المنطقة كله،، كله يبقا عندي هنا
" عبدالله كان قام و دخل المطبخ،، شاهر قام وراه وهو بيقوله
سيب العيش اللي في ايدك ياالا
" هارون رد عليه وقال
خلاص يا شاهر تعالى وسيبه
= بلا شاهر بلا زفت بقا
" بعدها شاهر بص قدامه وكمل طريقه للمطبخ
انا شايفك وانت بتسخنه اهو،، والله ما هتاكله يا عبدالله و بإما انا او انت في البيت دا....
" لو عجبتك الرواية سيب كومنت لطيف ♥️
#عمرو_راشد
#انا_وابن_خالتي 4 " لعنة المفاتيح السحرية " 10
#النهاية
تمت