رواية القدر او الحب الفصل الثالث والاربعون 43 والاخير بقلم جوري محمد


 رواية القدر او الحب الفصل الثالث والاربعون 43 والاخير بقلم جوري محمد


الفصل الثالث والاربعون والاخير


 القدر او الحب 

بقلم جوري محمد


احب ذاتي مثلما تشكلت 

اعتذر عن كوني 

صعبة …

عنيدة 

كموهبة خام 

فلا تعتبره غرورا ياانت …


 

ونترك رعد في طريقه الى بيت بسمه التي تجلس في غرفتها تبكي ونروح لادم ونور

ادم... ايه يا نور لسه ما خلصتش تصليح 


نور... لسه في صمولة مش عارفه اربطها قوي


ادم ...هاتي وانا اربطها 


نور ..يا ابني دي تحت 


ادم..... وانت كنت عايزه تنزلي تحت العربية  بشكلك ده ولادي عاملين فيكي الكيرفي الضخم ده


نور... هاقول لك ايه يا ابني هنا ورشه يعني فيها الرافعات العربية هتبقى فوق وانا واقف عادي 


ادم... طب قولي هربطها فين وانا اربطه


وفعلا نور قالت لادم وادم ربطها والعربية اشتغلت وسلمتها للحاج محمد


نور اشوف وشك بخير بقى يا بابا 


الحاج محمد حبيبتي والله هتوحشيني ولكن نقول ايه بيت جوزك هو مكانك ومكان ولادك حافظي عليه وانت يا ابني على فكره ان حصلت مره ثانيه وزعلتها تأني اوعدك انك انت مش هتعرف لها مكان فاهم


 ادم فاهم يا عم انا لا يمكن ازعل نور وهنا نزلت الحاجه جميله كنت هتمشي من غير ما تسلمي عليا


 نور والله ابدا كنت هطلع فوق دلوقتي عندك انا وادم نسلم عليك هتوحشيني قوي يا ماما


 جميله وليه يا حبيبتي هوحشك كل يوم لازم تعدي عليا انا مش هيكفيني مكالمات تليفون


 ادم طيب ممكن نخليها كل يومين علشان انا لازم انا اللي اجيبها 


جميله هقول ايه ماشي هم كل يومين اوعوا يزيدوا عن كده واقتربت من نور واحتضنتها هتوحشيني


 نور وانت كمان يا ماما

 ومشيت نور وادم على الفيلا بتاعتهم 


ادم ...يلا يا نور علشان نطلع اوضتنا 


نور.... لا يا عم انا هانام في الاوضه لوحدي 


ادم... ليه يا نور 

نور....اصل انت مش عارف انا مش بأعرف انام بالليل الاولاد بيقعدوا يخبطوا جامد في بطني ف افضل  اتحرك يمين وشمال وانت مش هتعرف تنام وراك شركه


ادم.... لا هاعرف انام ولو صحيتي اصحى معكي وهروح الشركة  وهاكمل شغل عادي ما تحرمنيش يانور انى اشاركك الشهر الاخير معاكي انت واولادنا خلص الكلام انا هفضل نائم معاكي لحد لما يجوا على وش الدنيا


نور دخلت لتبديل ملابسها بملابس مريحه لتنام وبعد ما قامت بالتمدد فوق سريرها تفاجات بأدم الذي يقترب منها ويمسك قدميها


 نور ادم انت هتعمل ايه


 ادم هقوم بتدليك رجليك علشان تسترخي وتروحي في النوم 


نور وانت عرفت منين المعلومة دي


 ادم كنت بتفرج على فيديوهات لدكاترة كتير عن كيفيه مراعاه صحه الحامل اكيد انت ما كنتش بتنامي عشان ما كانش حد بيدلك لك رجليكي


 نور لا والله ماما الحاجه كانت على طول تخليني انام وتفضل تدلك لي رجلي لحد ما اروح في النوم


 ادم انت محظوظة نور ان كل اللي بيقابلك بيحبك ويعاملك كويس


 نور الحمد لله كانت ماما بتقول من حبه ربه حبب في عباده ودي دايما الدعوة بتاعتي اللهم ارزقني حبك وحب من يحبك






ادم.  اللهم آمين 💗

يلا اقفل عينيك علشان ترتاحي وانا اول ما تروحي في النوم هنام على طول 


نور حاضر


 وفعلا اغمضت نور عيناها وبدا ادم في تدليك قدميها وذهبت هي في نوم عميق

ونسيبهم يناموا 


ونروح عند منزل بسمه ورعد وصل وقام بالاتصال على بسمه قومي افتحي الباب علشان اكلمك مش عايزين مامتك تصحى كفايه تعب اللي تعبته النهارده


 بسمه حاضر واغلقت الهاتف وقامت بفتح باب شقتها لرعد الذي دخل وامسك يداها وجلسه هو وهي على الأريكة عايزه افهم معنى كلامك 


بسمه وهي تفرك في يداها رعد اتكلمي 


بسمه علشان اكيد انت لما نتجوز هتطلب بحقك الشرعي وانا مش هقدر اديه لك 


رعد ليه مشكله صحيه عندك او هتكوني مش مستعديه نفسيا لو كده ما تقلقيش انا معاكي في جميع الاحوال اتكلمي يا بسمه افهم ايه اللي بيحصل معاكي


 بسمه وهي تبكي لا عشان مش عايزه اخلف منك 


رعد ليه اي امراه بتحلم تعيش احساس الأمومة ولو بتحب جوزها بتبقى عايزه تخلف منه انت ليه مش عايزه تخلفي شايفاني ايه 


بسمه علشان خايفه مش عايزه اجيب اولاد يعيشوا نفس حياتي 


رعد بس انا مش هبقى زي باباك انا بحبك 


بسمه ما كل الرجالة بيقولوا كده وبعد كده يخونوا عايزه اليوم اللي انت هتسيبني فيه اكون لوحدي


 رعد وهو شعر بالشفقة عليها فهذه الحالة التي وصلت اليها بسبب ابيها


انا رجل حين احب من صميم قلبي ..

اصون

احمي.. لا اخون 

اضحي بحياتي من اجلها

احكي عنها بفخر 

انظر لها باكتفاء

احفظ غيبتها كأنها حاضرة

افرش طريقها بالنجوم ليشعرها بالسعادة

دي شخصيتي انا بسمه انت ما تعرفيش عني حاجه يا بسمه انا عشت نفسي اللي انت عشتيه بس انا استحملته وعديت الفترة دي 


بقلم جوري محمد

بسمه يعني ايه مش فاهمه


 رعد يعني انا والدي ترك امي وتزوجوا امراه اخرى انا مش مولود في بقي معلقه دهب زي ما انتي فاكره انا بدات من الصفر اشتغلت كل شيء تتخيليه قدامي يجيب فلوس شرط يكون حلال علشان اساعد والدتي في مصاريفها ووالدتي ايضا بدات في مجال المحاماة من الصفر حتى اصبح لها مكتبها الخاص


 انا عايزه اكد لك يا بسمه عمري ما هسيبك وعمري اللي اتظلم ما بيظلم لانه حس بالوجع نتيجة الظلم ده وانا يا ستي عايز اجيب منك عيال كثير قوي علشان مش عايز حد فيهم يحس بالوحدة عايزين نعمل عيله كبيره وتأكدي انا عمري ما هظلمك احنا من اللحظة دي هنعتبر بندا حياه جديده فتوكلي على الله وسيبيها ان شاء الله ربنا هيوفقنا وتبقى عيلتنا عائله سعيدة


 وعلى فكره بعد الجواز مامتك هتيجي تقعد معانا البيت كبير وندى كمان لحد ما تقف على رجليها وهنساعدها انها تكمل تعليمها لحد ما ربنا يرزقها بالزوج الصالح اتفقنا 


بسمه وهي تقوم بازاله دموعها بظهر يداها كالأطفال اتفقنا 


رعد وهو يحاول ان يجعلها تضحك فاقترب عليها لكي يحضنها 


بسمه ايدك احنا لسه ما اتجوزنا


رعد خلاص انا هقوم امشي عشان ما تهورش 


 بسمه امشي


 رعد انا ماشي


 بسمه مع السلامة كلمني لما توصل


 رعد حاضر واقترب من الباب ولكنه لف فجاه و واعطى قبله لبسمه على خدها ثم غمز لها و شاور لها بأيده ونزل 


وبعد ان اغلقت بسمه الباب قامت بوضع يداها على خدها وهي تضحك قليل الادب 


مامت بسمه كانت تسمعهم وهي تضحك وتتمنى الفرحة ان تتم لابنتها ويرزقها بالذرية الصالحة ولكنها دخلت مسرعة على غرفتي حتى لا تجعل بسمه تشعر بالأحراج


وعدت الايام وهم كلهم في فرح وسعادة وحدد الفرح الكبير بعد ما نور ما تولد وتقوم بالسلامة وجاء موعد الولادة


 نور.... قوم يا ادم مش قادره خلاص هاولد 


ادم ...نامي يا نور انت كل يوم تقولي نفس الكلام 


 نور... هاقول ايه انت غبي انا عارفه وادري


 ادم ...أسطوانة الشتيمة بتاعتك دي مش هتخلص يلا خلينا نمشي للدكتور عشان يرجعنا ثاني


 وفعلا ادم ونور وصلوا مستشفى ونور لسه قاعده تصوت والدكتور اخذها على العمليات


وادم اتصل بوليد وقال له 


وليد.... جاء هي بقيلها قد ايه في العمليات


 ادم... بقى لها ثلث ساعه لسه حتى انا ما سمعت صوت الاولاد


وبعد شويه ولدت نور وجابت وليد وتوفيق زي ما هي حبت تسميهم والكل بقى فرحان بالطفلين اللي دخلوه على حياتهم جديد وبعد كده حددوا الفرح بعد شهرين حتى تكون نور استعاده صحتها 


وجاء ميعاد الفرح العرسان بيستعدوا ويل العروسات بيستعدوا وكل عريس يستلم عروسته من الحاج محمد وفاطمة طبعا من باباها بدأوا الفرح 


 نور.... حبايب قلبي زمنهم بيعيطوا دلوقت 


ادم لا ما تخافيش مامت رعد ومرات الحاج محمد ومامت بسمه هيباتوا مع بعض النهارده و هيخلوا الاولاد معهم 


نور... انت مرتبها بقى 


ادم... فعلا هههه النهارده فرحي دي اللحظة اللي انا مستنيها يا نور

نور وهي تبتسم


نروح عند رعد و بسمه رعد الف مبروك يا بسمتي 


بسمة...... يبارك فيك يا رعد


وليد..... الف مبروك يا طماطم 






فاطمه.... الله يبارك فيك يا وليد اخيرا بقى ربنا كتب لنا نتجمع مع بعض بعد حب كم سنه


وليد.... قعد يضحك فعلا اخيرا دي بدأيه يا بنتي عايزك تستعدي للمفاجات اللي جايه كتير

فاطمه ربنا يستر على اللي جاي 


وبدا الجميع يذهبون لتهنئه العرسان وبعد ذلك قاموا يتراقصون على الانغام الرومانسية


 وخلص الفرح وكل عريس راح مع عروسته الى غرفتهم الخاصة بالفندق


 وكلهم صلوا ودعوا الدعاء و اتمنوا ان ربنا يبارك لهم في حياتهم اللي جايه ويرزقهم بالذرية الصالحة 


وبسمه ورعد بيجروا وراء بعض 


بسمه... طب والله انك قليل الادب  انا مش عارفه ودوا الشباشب فين

 

رعد ...يا خرابي على الهبل شبشب يا هبله انا رميت كل الشباشب بره وامسكها من زراعيها اهدي كده يا حبيبتي ما تخافيش 


بسمه يعني وعد منك ما فيش قله ادب

 رعد خالص ثم قام باغلاق النور بسمه يا قليل الادب رعد اسكتي 


 ونسيبهم ونروح نشوف فاطمه وليد


وليد اللي انت لابساه ده هو انا متجوز بنت اختي 


فاطمه وهي تضحك يا ابني مش انت قلت لي من هنا ورايح البسي محترم وشعرك ما يبانش بنفذ اللي انت قلت لي اهو هتلاقي زوجه صالحه زي كده 


وليد يا عيني عليك ويعني جيتي تنفذي الكلام ده من اللحظة دي ابداي من بكره يا فاطمه


 فاطمه لا حاسة لو ما بداتش النهارده هكسل


 وليد لا احنا هنستهبل استعنا على الشق بالله وقام بحملها ونتركهم لاستكمال ليلتهم نروح لنور وادم


ادم وهو يضع يده على خده نور انت صليت العشاء اربع مرات


 نورا لا انا حاسة ان انا ما صليتهاش حلو ما فيش تركيز وخشوع


 ادم اخلصي يا شيخه نور 


نور لا انا غلطانه اني سبت الاولاد مش عارفه انام سمعاهم بيعيطوا صوتهم في وداني وقلبي بيعيط من جوه


 ادم  وهو يضحك ومين قال لك ان احنا هننام يتحدث وهو يغمز بعيناه لها


 نور حاسة ان نفسي مكتوم مش بيطلع حلو 


ادم العبي غيرها يا قلبي 


نور لا انا هقوم اصلي


 وادم لم يعطيها فرصه لتذهب شكلك كده مش هتيجي الا بالعنف يا اسطى


 نور عنف يبقى انت اللي بديت وقامت بامساك الوسادة وضربت ادم


 ادم لا على فكره انتي مذاكرة المنهج غلط الجزء ده في ثالث يوم بصي يا بنتي وتعلمي الصباحية ان شاء الله هحضر لك الفطار ودلع وهزار


 ثالث يوم من باب التغيير نضرب بعد بالمخدات والريش يطير ويملا الاوضه بتاعتنا جو الافلام بقى احنا لسه في جزء قبل كل ده بقى لازم نرجعه وقام بامساك يداها وسكتت شهرزاد وذهبوا الجميع في علمهم الخاص


وبكده انتهت السطور القديمة في حياه نور و بدات الحياه تكتب فيها سطور جديده لا يوجد فيها   حزن ان شاء الله وفيها فرحه باستمرار لها ولوليد ولكل الابطال بتاعت روايتنا


اتمنى تقولوا رايكم في الرواية واللي عنده نقد يقوله لكي استفيد من اخطائي ولا اقوم بتكرارها في الرواية القادمة ان شاء الله

 تمت          

بعد انتهاء رواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×