رواية القدر او الحب الفصل الثاني والاربعون 42 بقلم جوري محمد
الفصل الاثنين والاربعون
القدر او الحب
بقلم جوري محمد
لن تستطيع الهرب من قلب عاشقة ..بحثت عنك في جميع الممالك وبين صفحات الكتب وفي أزقة الكلمات ...نظمت أشعارها ورسمت لوحاتها وغزلت أحلامها من خيوط وردية وخبأتهم تحت وسادتها لأجلك انت... فقط...
سوف تأتيها بطوع إرادتك ..فليس لدي قلبك خياراً آخر ........
وتفاجأه رعد عندما شاهدها والدموع تنهمر من عيناها وهي فاقده الوعي فاقترب منها وبيده بدا يزيل دموعها ويحدثها انا كنت مصدقك ما كنتش محتاج دليل علشان اصدق نظره عينيك البريئة ولكن كان لازم نعمل محضر عشان نخلص من الموضوع ده انا مش عارف اقول لك ايه كل اللي اقدر اقوله لك اني من اللحظة دي هبقى ابوك واخوك وصديقك وابنك وحبيبك
مامت بسمه انت بتكلمها ليه يا ابني هي مش سامعاك انت عارف لما ترجع لوعيها مش هتكون فاكره اي حاجه وهتسالني حصل ايه وليه هي رقده في السرير
رعد طيب ده كده كويس يبقى هي مش هتعيش لحظات الحزن تأني ومش هتبقى في الذاكرة
انت عارف يا ابني لما كانت بتحصل لها الحاجات دي في بدأيه جوازي من المرحوم كان بياخدها في حضنه وبيطبطب عليها وهي فاقده الوعي يفضل يقرا لها قران احيانا كانت الدموع بتغرق وجهه هو حبها وحس بيها العوض من ربنا لانه فقد نعمه الانجاب وبدات ام بسمه تعيط دافع فلوس كتير لابوها عشان يفضل بعيد عنها عشان ما كانش عايز يعيشها في اي مشاكل
رعد طبطب على كتفها ما تخافيش يا ماما انا هحافظ عليها زيه بالظبط واكتر هي من اللحظة دي هتكون بنتي
ام بسمه عارف انا حاسة بيه ان هو فرحان دلوقتي ان دعوته استجابت لانه كان دايما يصلي ويدعي لها ان ربنا يرزقها بزوج يتقي الله فيها
ام بسمه انا هروح اعمل لك فنجان قهوه
رعد وكوبأيه عصير ليمون لبسمه عشان هي ان شاء الله هتفوق دلوقتي
ام بسمه يا رب انا هروح اعملها بسرعه وخرجت ولكنها تركت الباب مفتوح فاقترب رعد من بسمه بوضع يده على راسها وبدا يقرا لها القران وحاول بقدر الامكان ان يحتويها ان يجعلها تشعر بالأمان لعل ذلك يساعدها في استعاده وعيها
ونتركه ونذهب لندى التي تبكي وهي تاخذ حمامها
واثناء مرور ام بسمه سمعت صوت بكائها
ام بسمه انت بتعيطي يا ندى يا حبيبتي ما تعيطيش انت في الحمام
ندى مش قادره يا خالتي تعبانه
ام بسمه طب يا حبيبتي خدي الشاور واخرجي وتعالي عيطي هنا في حضني
ندى حاضر
وبعد فتره بدات بسمه تستعيد وعيها كأنها كانت نائمه فاخذ ت تفرد يديها يمينا ويسارا كأنها تحاول ان تنشط جسدها ولكنها وضعت يدها على قلبها عندما شاهدت رعد يجلس بجوارها وهو ينظر لها ويضع يده على خده ويبتسم
بسمه يا لهوي هو احنا اتجوزنا انا اخر حاجه ان احنا كنا بنقرا الفاتحة ايه اللي حصل
رعد الحمد لله انك انت ولم يستطيع اكمال حديثه
بسمه ايه يا عم انت هو احنا بقى بينا احضان كمان وقامت بضربه بالبوكس في كتفه فهمني ايه اللي حصل
رعد يا بنتي انت تعبت واحنا بنقرا الفاتحة واغمى عليك شكلك مش بتاكلي كويس انا عارف حبي يعمل اكتر من كده
بسمه حبي ايه يا ابني ده انا لسه عارفاك ثم فين الجميع ابعد كده ما تقعدش جنبي لحد يدخل وفين امي
رعد اه يا واطيه كنت من شويه بتحلمي بيا
بسمه يا راجل انا وقلت بقى ايه
رعد اسكتي اسكتي اسكتي قلتي حاجات كثير عيب عيب ما اقدرش اقولها
بسمه للدرجة دي
رعد وهو يقترب من اذونها قلتي بحبك يا رعد وعايزه اتجوزك النهارده قبل بكره
بسمه والله مش مصدقاك واصبحها وجهها احمر مثل الطماطم
رعد طيب وانا هكذب ليه ما احنا كده كده هنتجوز حتى حطي عيني في عينك كده
بسمه ايه يا عم بلاش شغل الافلام ده يا ماما
رعد وكان سوف يكمل حديثه ولكن قطعه عندما دخلت ام بسمه الحمد لله يا حبيبتي انك فوقتي انت اغمى عليك في قرأيه الفاتحة
بسمه يعني المهم قريناها ولا ما قريناها
رعد مش قلت لك بتحبيني
بسمه علشان اعرف انتم قافلين الدي جي ليه احنا لسه رقصنا ومش بتزغرطوا ليه
رعد بصوت ونظره عين غاضبه ترقصي ايه يا ماما هو انت متجوزه فتحيه بنت خالتك
بسمه وهي تبتسم من السعادة لانها شعرت بغيره رعد عليها على فكره احنا لسه ما جوزناش بس انا ما عنديش بنت خاله اسمها فتحيه واحنا كنا هنرقص بنات بس مع بعض
رعد وهو يقترب من وجيها ما فيش رقص ولما تحبي تمارسي مهاراتك مرسيها قدام جوزك هو ده الكلام سامع ولا لا
بسمه حاضر يا رعدي
رعد ايه الستات دي ما بتجيش الا بالعنف لازم الواحد يزعق عشان تسمعي الكلام
بسمه ما قلنا خلاص وراحت ضربها في كتفه حتى كادت ان تتسبب في سقوط رعد ثم قامت بإظهار عضلاتها قويه برده
وظل يضحك ثلاثتهم حتى دخل الجميع وظلوا يضحكوا حتى شاهدت ندى تقف من بعيد
بسمه وقامت وذهبت اتجاهها ندى حبيبتي انت جيتي تحضري قراءه فتحتي ولكنها صاعقت عندما رات وجه ندى الذي يكسوه اللون الازرق ب
بسمه وهي تحتضنها وتبكي هو اللي عمل فيك كده يا حبيبتي خليكي قاعده هنا معانا واحنا نخليه يطلقك هنرفع عليه قضيه خلع وانا عندي المحامية الشاطرة وقامت بوضع يدها على حماتها ولا ايه رايك يا طنط
مامت رعد بعد ان لمحت نظره عين ام بسمه بانها تجاريها في الكلام حاضر يا حبيبتي نرفع لها قضيه
بسمه شكرا ليك يا جميل خلاص بقى يا ندى اضحكي ثم انا عايزه طلب منكم
نور ايه يا ست الطلب اؤمرينا
بسمه انا مش فاكره احنا قرينا الفاتحة ممكن نقراها
ادم يعني انت جيتي في جمل نقرا الفاتحة من تأني وبدات الزغاريط تعلوا وتعلو وايضا الضحكات مره اخرى
وتمت قراءه الفاتحة
نور ....انا هامشي بقى مع الحاج محمد
ادم.... لي نور هو انت لسه زعلانه مني
نور .....لا بس في حته عربيا جاءت تتصلح عند الحاج محمد وانا عايزه اللي اصلحها
ادم... يبقى انا هانام في العربية واستنى لما تصلحيه وبعد كده نمشي ولا اقول لك انا اصلحها معك
نور.... انا مش هاعرف اشتغل منك حاجه
ادم ...لا مش هاتكم خالص هاقعد ساكت كده اتفرج عليك بس
نور ماشي يا عم يلا بينا
عند بسمه بقت يا حبيبتي فرحانه جدا
ورعد رن عليها
بسمه... ايوه يارعد في حاجه
رعد...على فكره انتي وحشتيني
بسمه... بجد انت هتبدا تغني عليا من دلوقتي
رعد..... انا عايزه اقول لك على حاجه
بسمه... انا عارفه اللي انت عايز تقول عليه نور حكيت لي علي كل حاجه
رعد.... بس انا عايز اقول لك ان انا طلعت مش بحب نور يمكن عجبتني الشخصية بتاعتها بس الاحساس اللي انا بحسه اتجاهك دلوقت احساس جميل جدا حاسس اني عايز افضل معكي طول العمر هتقولي امتى حصل هاقول لك ما اعرفش بس فعلا انا حاسس كده
بسمه.... انا كمان زيك بالضبط في شعور اتجاهات فعلا حلو
رعد... خلاص يا بسمه احنا اتفقنا يبقى نكمل مع بعض
بسمه بس انا مش عايزه اتجوز وبدات دموعها تنهمر
انا ما ينفعش للجواز
رعد انتي بتقولي ايه بصي بطلي عياط اقفلي وانا جاي لك دلوقتي
وبكده الفصل خلص يا ترى ايه اللي حصل مع بسمه خليها تقول كده