رواية يوميات عروسة في بيتها الجديد الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبد الله

رواية يوميات عروسة في بيتها الجديد الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبد الله

 رواية يوميات عروسة في بيتها الجديد الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبد الله


الخامسة


حاولت اصحي محمود من النوم ولكن محمود مش كان عاوز يصحي لحد ما اتفاجأت بان محمود قام وقف مكانه وبص لي بصة مرعبة وقرب عليا اوي علشان يخنقني .

محمود كان بيخنقني جامد لدرجة اني حسيت اني بموت .حاولت اني امنعه مش قادرة .عاوزه اصرخ مش قادرة .

وفجاة لقيت محمود بيصحيني من النوم ... 

الحمد لله طلع حلم مش حقيقة ...لا ده مش حلم ده كابوس .

محمود لما صحاني من النوم قالي مالك وشك اصفر وعرقانه ليه ؟ بصراحه خوفت احكيله علي الحلم يزعل مني .

قمت جهزت لمحمود الفطار واللبس وخرج محمود علي شغله وانا قعدت افكر في الحلم .





بعد كده قلت اروح اشوف ريهام جارتي الغريبة .

روحت ارن عليها الجرس مفيش حد رد عليا .قلت يمكن تكون نزلت تشتري حاجه .

رجعت شقتي ورتبتها وفجأة لقيت محمود رجع من الشغل .

استغربت اوي الساعه لسه قبل ١٢ الضهر وهو بيرجع حوالي الساعة ٥ بعد العصر .

: خير يا حبيبي رجعت بدري ليه كده ؟ 

: ابدا مفيش .حسيت انك وحشتيني .

نظرات محمود كانت مش طبيعية زي العادي بتاعه وكلامه بردو مش طبيعي حتي شكله كان متغير  .قلت يمكن حصل حاجه في الشغل زعلته .

دخلت المطبخ اخلص اللي كنت بعمله علشان اروح اقعد معاه .

محمود جه ورايا المطبخ وحضني وبقه بيبوسني بشكل مش طبيعي خالص .قولتله طيب استني يا حبيبي اخلص الحاجات دي واجيلك .

لقيته  مسكني من ايديا وكان عاوز يحبني في المطبخ .

انا قولتله لا كده مش هينفع واخدته علي  اوضتنا .

الغريبة ان محمود كان مش بيتكلم خالص تقريبا .والاغرب انه هجم عليا زي الوحش .

قولتله مالك يا حبيبي انت بتعمل كده ليه .لكنه مش رد عليا وكأنه مش سمعني .

وكان عاوز يتعامل معايا بطريقة متوحشة ولأول مرة اصرخ وابعده عني رغم اني بحبه يمكن اكتر من نفسي  .

لكن قوته كانت مش طبيعيه لدرجة ان السرير اتكسر ووقعنا علي الارض .

محمود مش طبيعي خالص وبدأت احس ان الحلم اللي حلمته بالليل بيتحقق وبقيت خايفة منه اوي .

الحمد لله قدرت اقاومه لحد ما فلت من ايديه وجريت بره الاوضة .

كنت خايفة ادخل تاني عند محمود وخوفت انه يخرج الريسبشن ورابا .

دخلت الحمام ولما خرجت قعدت تاني في الرسبشن وبعدين ناديت علي محمود علشان احاول اهديه واصلح الموقف معاه لاني مش عاوزه نزعل مع بعض .






ناديت علي محمود لكنه مش رد عليا .دخلت ابص عليه لقيته مش موجود .دورت عليه في الشقة كلها مش لقيته .قلت يبقي اكيد نزل يجيب حاجه من الشارع .

محمود اتاخر كتير تحت وكنت قاعدة خايفة انه لما يرجع يعمل كده تاني .

حوالي الساعة ٥ بعد العصر لقيت محمود رجع واول ما دخل الشقة لقبته مسك ايديا  باسها وقالي وحشتيني اوي يا قلبي .

قولتله : انت اكتر . بس انا زعلانه منك .

: ليه يا عمري ؟

: علشان اللي عملته .

: عملت ايه ؟ 

: اسأل نفسك .

: مش عارف .قوليلي انتي .فكريني .

حكيتله اللي عمله واني زعلت اوي من تصرفاته دي .

محمود اقسم بالله انه لسه جاي من الشغل حالا وانه مش جه قبل كده .وبدأ يسألني مين اللي جه وايه اللي حصل ؟

حكيت له كل اللي حصل بكل امانه وصراحة .

محمود بقه هيتجنن واقسم تاني انه معملش كده وانه لسه راجع من الشغل .

انا صدقت  محمود لان فعلا تصرفاته كانت مش تصرفات محمود ابدا .

وبدأنا نشك ان في عفربت في الشقة .

محمود اتصل بواحد صاحبه بيعرف في المواضيع دي شوية وحكاله في التليفون عن الحاجات الغريبه اللي بتحصل في الشقة .وسأله يعمل ايه .

صاحب محمود قاله علي شيخ هيحللنا المشكلة دي بسهولة .

محمود اتصل بالشيخ بيومي وحكي له علي الحاجات اللي حصلت لنا  في الشقة.

الشيخ بيومي قال لمحمود انه لازم ييجي بنفسه يشوف الشقة وهو هيعرف السبب وهيحل المشكلة دي بسهولة .

الشيخ بيومي جه  البيت وقعد معانا في الريسبشن وسمع مننا كل اللي حصل معانا بكل تفاصيله .

الشيخ بيومي  لف الشقة كلها وهو بيقرا حاجات بصوت مش مفهوم ورجع قعد علي الكرسي وفتح كتاب كان جايبه معاه وبدأ يقرا منه .

وفجأة نار مش نعرف مصدرها  مسكت في الكتاب لحد ما ولع .والشيخ بيومي صرخ اعوذ بالله من الشيطان الرجيم . اعوذ بالله من الشيطان الرجيم .اعوذ بالله من الشيطان الرجيم .

منظر  الشيخ بيومي وهو بيجري بسرعه وهو مرعوب خلانا نموت من الرعب .

يتبع 


                الفصل السادس من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×