رواية ليليان المالك الفصل العاشر 10 والاخير الجزء الثاني بقلم نورا فريد


 رواية ليليان المالك الفصل العاشر 10 والاخير الجزء الثاني بقلم نورا فريد


ليليان مسكت الفاظة و كسرتها


ليليان.. تعرف ترجعها زى ما كنت ها تعرف ترجعني زى ما كنت بصص في الارض ليه مفيش اجابة صح دلوقتي مفيش حاجه تربطنا بى بعض غير زين فرصة سعيد يا استاذ مالك 


مالك خرج من المنزل و ليليان انهارت


انا محدش يتوقعني 


كان بين الحياة والموت نعم انه مالك عمل حادثة و هو بيسوق و دخل في غيبوبة


فلاش


ليليان بعصبية.. هو انا بس اللي بغلط و انت يعيني الملاك البريء راييح فين انا بكلمك


مالك .. انا غاير علشان لو قعدت اكتر من كده مش ضامن ايه اللي ممكن يحصل


ليليان بصرخ.. هو انا كل ما اكلمك تسبني و تمشي


مشهد تانى 


مليكة كانت شغل عند مالك بحجة انها مش لقيه شغل حاجة زى كده و بعد الحح كتير من ليليان على مالك وافق ان يشغل مليكة 


مليكة.. كنت عند طنط النهاردة و شوفت عاصم هناك بس انو دمو خفيف جدا هو و مراتك في الكوميديا قابلز مفيش منو بعد كده الاتنين مع بعض مسخرة


مالك بغيرة.. مليكة 


مليكة.. اسفة يا مالك بس اللي بيحصل ده مش يرضي ربنا و انت لازم تعرف مش ها كذب عليك اكتر من كده هى اه صاحبتي بس الحق حق ليليان بقلها فترة مش مظبوطة تشوف عاصم وشها يتحاول لى قلب دى مش بتبطل هزار معاه ده مش بيروح من عندهم اصلا ليليان شكلها عجبها الوضع فكك منها و خليك مع اللى بتحبك بجد 


مليكة تقرب منو مالك زقها و ضربها كف قوى جدا 


مالك بعصبية.. انتي كدبة و بتقولي اي كلام بتتبلي على صاحبتك انتي مش طبيعية انتي مريضه انا مش عايز اشوف وشك تانى اطلعي بره 


مشهد تانى


مالك كان متخنق مع ليليان و رايح يصالحها و يعتذر منها بسبب عصبيته عليها لكن شاف ليليان قعدة مع عاصم


عاصم .. انا عارف انكي بتحبي مالك جدا بس هو عصبي جدا و انتي بتحبيه


ليليان بعصبية.. بس انا مش بحبه مالك خالص


مالك سمع الكلمة دى و اتعصب و مشي بغضب راح لى شركته كانت مليكة موجودة


مالك .. ده انتي بقا مسمعتيش عن حاجة اسمها كرامة بقا


مليكة اقتربت منو.. هو انا علشان بحبك و عايزة راحتك ابقا من غير كرامة يا مالك انا بحبك و عايزك يبقا ليه تكابر بعد ما شوفت و عرفت ليليان على حقيقتها دى واحدة بتعايرك علشان اقل من مستوها سورى يعني مسحة بى كرامتك الارض ازاي تحبها بعد اللى بتعملو فيك خليك معايا صدقني مش ها تندم و بالنسبة الحب مش مهم ها يجي بعدين المهم ان اكون معاك


مالك .. مليكة






مليكة حطت ايديها على بوقه.. ششش انا بحبك يا مالك بحبك اكتر من ليليان طاوعني المرة دى بس صدقني مش ها تندم


مالك شال ايد مليكة من عليه و ضربها كف قوي و بعدين مسكها من شعرها.. اخرسي يا حيوانية عايزني اخون مراتي عايزني ادمر حب عمري علشان واحدة زيك اطلعي بره اطلعي بره حياتنا يا عديمة الكرامة بره 


مليكة بغضب.. بقا تضربني انا علشان دى علشان ليليان صدقني ها تندم و ترجعلي


مالك .. لو لمحت وشك تاني وحيات ربنا ما هسيبك


باك 


بالفعل كل ده حصل و مليكة صاحبة مش كويسة و بتجري وراء مالك لكن في الحقيقة بقا ان مالك صدها و اللى حصل ده كله كان حلم أو تخيل من مالك كان بيتخيل لو عمل زى في الحلم و خان ليليان تخيل كمية الضريبة اللى ها يدفعها عمروا كله و اخيرا فاق مالك من الغيبوبة لانو بقلو تلات شهور 


فى غرفة مالك 


مالك بتعب.. لي ليليان


الممرضة.. هو انا متهيالي


مالك.. ليليان


الممرضة.. حمدالله على سلامتك اخيرا فوقت


مالك مفيش على لسانو غير ليليان الممرضة راحت تنادي الدكتور علشان يطمنو على مالك و بعدين دخلت ليليان اللى بقلها شهور مستنيه يفوق و خرج الدكتور و الممرضة 


ليليان بدموع فرح .. اخيرا فوقت يا مالك اعرف يا سيدي غلاوتك عندي بس مش بالطريقة دى انا كنت هموت من خوفي عليك 


مالك مسح دموعها .. شششش بعد الشر عليكى انا اسف يا ليليان مكنش قصدى اعلي صوتي عليكى أو ازعقلك


ليليان بحب.. انا اللي اسفة يا مالك اتعصب عليك بس كان غصب عني


مالك نظر لى لبس ليليان و وجهها الشاحب 


مالك .. انتي كويسة يا حبيبتي... ايه اللي حصل مال وشك مصفر ليه اكيد خايفه عليا بس مش لدرجة الاسود


ليليان.. بعد الشر عليك متقولش كده تاني لا اشغل الجنونة قوم بقا لانك وحشتني اوى 


مالك .. متخفيش طول ما انا معاكي


و هنا جت لين و حمزة اللى اتجوزو قبل حادثة مالك و بعد مرور اسبوع مالك و ليليان رجعوا لى بيتهم


ليليان.. نورت بيتك


مالك .. البيت و حياتي منورين علشان انتي فيهم 


مالك و ليليان قعدوا فى الصالون


مالك .. انا عايز اعرف كل حاجة من ساعة ما دخلت الغيبوبة العجيبة دى


ليليان بابتسامة حزينة.. مفيش حاجة حصلت بابا توفاه و بعديه باسبوع ماما توفاءة بس مفيش حاجات كتير حصلت كنت خايفة ل تسبني انت كمان كل حاجة حصلت وراء بعضها حتي مليكة اللى بقول عليها صاحبتي طالعت قذرة هو انا وحشة اوى كده لدرجة ان كل اللى حولي بيسبوني لم انت تعبت حسيت اني وحيدة


مالك جذبها ليه و حضنها بحب.. انتي احلي حاجة حصلت في حياتي عمي ابوكي كان تعبان اوى و انتي كنتي شايفة حالتو بتسوء ازاي  طنط كانت بتحبو اوى عمرهم انتي عملتي اللى عليكى هوم كانوا بيحبوكي اوى 


ليليان بدموع.. مكنش قصدى ازعل ماما مني بس والله العظيم كنت خايفة عليها


مالك بيحرك ايده على شعرها.. هششش انتي كده بتقلقيهم عليكى هوم والله العظيم ارتاحوا عمي كان ما تعبان اوى و اظن مكنتشي ها تستحملي تشوفي و هو في الحالة دى و طنط كمان ما يعلم بحالها الا ربنا ربنا يرحمهم


ليليان.. وحشوني اوي يا مالك اوى 






مالك قعد يسمع ليليان بتركيز و هو بيفتكر الكابوس اللى أو الحلم اللى حلموا في الغيبوبة و الحقيقة كان بيحمد ربنا انو ده كلو طالع حلم و انو مخانش ليليان


ليليان بعدت عنه.. مالك 


مالك بحب.. نعم يا قلب مالك 


ليليان.. كنت عايزة اقولك على حاجة حصلت قبل الحادثة


ليليان حكت لي مالك على عاصم و على رخمتو و هو كان بيستمع ليها


ليليان.. كان بيتصل بيا من ارقام غريبة انا والله عملت ليا حظر كذا مرة بس لم اتخنقت معاك كان بيحاول يصلحنا على بعض و انا قولت ليه اني مش بحبك


مالك بيحاول ميتعصبش.. و بعدين


ليليان.. انا بموت فيك 


مالك .. ليليان انا مش ها تكلم ولا ها حسابك على اللى فات بس بعد كده لم تحصل اي حاجة تقولي متخفيش انتي مش متجوزة بلطجي


ليليان.. ايه اللي بتقولو ده انا خبيت لانى كنت خائفة عليك عاصم مش زى ما انت فاكر عاصم ده شيطان و بالنسبة لي الزفتة التانية لو مش عايز تشغلها معاك تاني انا مش ها منعك


مالك .. خلاص بقا بلا عاصم بلا الزفتة التانية من هنا و رايح محدش يعرف حاجة عن حياتنا عايزة تزعلي ازعلي بس متسبيش بيتك زعلانة مني تحكيلي و انا كمان


ليليان.. ايه الحكمة اللى جتلك فجأة دي يا مشمهندس 


مالك .. لم عملت الحادثة و روحت في الغيبوبة اكتشفت ان اد ايه انا كنت ندل معاكي معقول يكون معايا القمر ده و اتنخنق معاه أدرجت النعم اللى عندي خد بالي من حاجات كتير اوى و انا مش ناوى اخسر كل ده علشان خناقة تافهة زى دى 


ليليان.. لو الغيبوبة هتخلينا ريقين كده يارب اتخلها انا كمان 


مالك .. بطلي طولت لسانك ده 


ليليان .. صحيح كنت هنسا هو انت مش ملاحظ فيا حاجة غريبة


مالك .. والله يا ليليان من يوم ما عرفتك و انتي اغرب بنادم شوفتو في حياتي بحسك انكي تركيبة فريدة من نوعها قولي


ليليان قامت.. قبل الحادثة ساعة الخناقة


مالك .. يخربيت دى خناقه مش عايزة تخلص


ليليان.. كان المفروض اقولك انى حامل بس حضرتك نكد على اهلي و معرفتش اقولك 


مالك .. ايه 


ليليان.. اه والله زى ما بقولك انا حامل يا مالك هو انت مش فرحان اوع تكون بتفكر انى اموت ابني


مالك قام شال ليليان و قعد يدوخ بيها بفرح .. انا فرحان اووى انتى احلي حاجة حصلت في حياتي بحبكككك


ليليان.. و انا كمان بموت فيك بس نزلي مالك انت لسه تعبان و انا دوخت نزلي الله يكرمك


مالك نزل ليليان و هو حقيقي طير من الفرحة.. لو لولد هنسميه زين 


ليليان.. لو بنت لين أو مليكة


مالك .. لو اخر اسم مش هسميه لى بنتي اقولك اسميها فوزية بس مليكة مستحيل


ليليان.. طب اهد انا لم صدقت اننا اتصلحنا


مالك .. بحبك


ليليان بابتسامة.. و انا كمان 


و دائما انتي سندي وقت وقوعي و محنتي دائما اماني في وقت خوفي 


ملحوظه مالك كان في غيبوبة كل ده و كان بيتخيل لو خان ليليان ممكن كان يحصل ايه في حياتهم 


انتظروا الخاتمه

#بقلمي_نورا_فريد

#ليليان_المالك


               الفصل الحادي عشر من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×