رواية انتقام امراة الفصل الخامس 5 بقلم مريم اشرف
الظابط بتوتر: اهدى بس يا دكتور حسام واحكيلنا كل الحكايه بالتفصيل!
حسام بعياط: هي..هي قالتلي انها هترجع البيت..فقولتها تتصل عليا لما توصل عشان اطمن عليها..وبعدها بساعتين اتصلت عليا أمها وقالت ان هي لسه مجاتش وتيليفونها مقفول من وقتها..ولما رحت ادور عليها لقيت العربيه بتاعتها بس ساره ملهاش اثر!.
الظابط بحزن: بس احنا منقدرش نعمل حاجه غير لما يمر يوم كامل أو حتى أكثر على اختفائها..
حسام بعصبيه أرعبت الكل: يوم كامل وزفت ايه؟!!..بقولك مراتي مختفيه!!!..
الظابط بحسم: وانا بقولك مش هكتب المحضر غير لما تمر 24ساعة عالأقل..ده القانون يا فندم..وخطيبة حضرتك عاقلة وكبيره..مش صغيره يعني تخاف عليها..واتفضل اتطلع بره لو سمحت..
حسام وهو بيخبط على مكتبه: انت متعرفش انا مين ولا ايه؟!..اعرفك بقى!!..حسام الزياني..صاحب أكبر مستشفى فيكي يا مصر!!..وعلى فكره لو حصلها حاجه فعرف ان انت السبب ومش هتردد اسجنك وقتها!!
الظابط بقلة حيله وبخوف: طبعا يافندم عارف..هو في حد ميعرفش عيلة الزياني؟!..سكت شويه وكمل: ماشي..اقعد وقلي كل المعلومات اللي تخصها ومكان العربيه عشان نفحصها..
بعد ماخلص حسام مع الظابط..ركب عربيته واتوجه لبيت ساره..خبط على الباب ففتحت له سميحه وهي فحالة هيستيريا: لقيتها يا حسام؟!!..لقيت ساره؟!!
حسام بتعب: دورت عليها كثير يا طنط وملقتش لها أثر أكإن الأرض اتشقت وبلعتها..بس متقلقيش انا عملت محضر عند البوليس باختفائها ولما يتوصلوا لحاجه هيكلمونا..
سميحه بعياط: يارب رجعلي بنتي!!..دي بنتي الوحيده وملهاش حد غيرنا يارب!!..
حسام: يارب..أنا هخش أتوضا واصلي ركعتين وادعيلها..ممكن؟
سميحه: طبعا يا ابني اتفضل..
بعد ماخلص..
حسام: انا هروح ادور عليها تاني..محتاجه حاجه؟
سميحه بخوف: عايزه بنتي يا حسام..ساره وبس..
حسام حط راسه في الأرض: هنلاقيها ان شاء الله..انا هتصل بماما تيجي تقعد معاكي..مهو مش هينفع تقعدي وحدك وانتي في الحاله دي..كلمتي عمي الحاج؟
سميحه بابتسامة مؤلمه: ايوه يا ابني كلمته وبكره هيكون هنا ان شاء الله..ربنا يخليك لينا يا حسام ويرجع ساره بالسلامه..
______________________________________________
عند ساره..فحالتها مكانش اقل من حالة اهلها..بعد ما عتد*و عليها المجر*مين دول للمره الثانيه..وسط مقاومتها طبعا..
________________________________________________
فاقت ساره باليوم التالي ولقت نفسها لسه فمكانها..افتكرت امبارح فبدإت تعيط بقهر..بصت للسقف ولقت صورة حسام قدامها..اتكلمت بتعب: آسفه جدا يا حسام..مقدرتش أحافظ على نفسي ليك..بحبك اوي يا قلبي..لفت لجهة اليمين ولقت شباك صغير وشوية عصافير رايحه جايه..فقطع شروذها صوت فتح الباب..
قامت بفزع من على السرير وغطت نفسها بملايته..ساره برجاء: أرجوك يا مراد..مش انت مراد برضه..سيبني اروح مش خلاص خدته اللي انتو عايزين؟
حط مراد صينية الفطار جمب السرير واتكلم باستهزاء: شكلك ماتعلمتيش الدرس!..قرب منها..وهي صوتت لدرجة ان اغمى عليها من الخوف..فسابها وطلع وهو بيضحك..
________________________________________________
بعد أسبوع بالظبط على اختفاء ساره..وبأوضة ساره اللي بينام فيها حسام مؤخرا..قام على صوت التيليفون اللي بيرن..فرد بسرعه من غير مايبص على الرقم..
حسام بفرحه: ساره؟!!
الظابط بشفقه علي حالته: صباح الخير يا دكتور حسام..
حسام باستسلام: نعم يا حضرة الظابط لقيتو حاجه؟
الظابط بحزن: بصراحه مش متأكدين..بس يعني لقينا جث*ه مشو*هه لبنت قريب جدا من المنطقه اللي فيها عربيه الآنسه ساره..
حسام برعب وعصبيه: اييييه؟!!!!!..
رواية: انتقام امرأة
الفصل: الخامس