رواية جحيم شمس الفصل العشرون 20 والاخير بقلم رشا منصور
شمس...
الوقت عدى خلاص والمفاجأة بتاعتنا وصلت ولقيت هاله داخله عليا وبتجري تحضني ولقيت نسيح وناميران معاها
قولت لهم أنتوا بتعملوا إيه معاها
ناميران مكنش ينفع نسيب بنتك لوحدها كان لازم نخلي بالنا منها لحد ما بمساعدة ملوك الجان قدرنا نساعد في ظهور وفجأة
فجأة لقيت ناديه مراتي قدامي في لحظه نسيت كل حاجه وخدتها في حضني كانت وحشاني أوى ولقيتني بقول ل هاله مامتك أهي وأنا مش مصدق ولقيت هاله قالت ليا ما دى كانت هدية شمس ليا يا بابا ولقيت شمس بتضحك ومسكت أيد الشيخ أو الطيف الأبيض وقالت ليا اسيبك دلوقتي وخلي بالك يا عمو في مفاجأة كبيرة علشانك استعد لها شكرتها وشكرت نسيح وناميران هو أنا مكنتش طايقهم بس كفايه أنهم في غيابي خلوا بالهم من بنتي وقولت له نسيح هو أنت ليه أول ما لمستني اغمي عليا
نسيح ....
حسيتك محتاج تستريح ولقيت أن كلامك هيثبت انك مجنون وكمان كنا محتاجين كام يوم علشان نقدر نخلصك من الموضوع كله قولت له مش فاهم
ولقيت الباب بيخبط ودخل الضابط أحمد ومعاه صندوق في ايده وبيقولي أخبارك إيه يا دكتور أنا عارف أنى اتأخرت عليك وسايبك تلات أيام بس أنا مش ساكت والله وجايبلك أكتر من مفاجأة
بدء الضابط أحمد الكلام بأنه من قبل يوم المهمه قد كلف الخبراء في تركيب الكاميرات حتى تكون دليل إثبات عليهم بالصوت والصوره وعند مراجعه
الكاميرات تم مشاهدتك وأنت تجري لعند صفوان مش علشان توقعوا زى ما كنا فاكرين لكن اتضح لنا الحقيقة وهنا ظهر أمامي نسيح وأشار لي أن اصمت تماماً وفعلاً منطقتش لأني بالفعل كنت عاوز اعرف إيه اللى ظهر في الكاميرات
كمل الضابط أحمد كلامه وقال طلعت كنت عاوز تنقذه من الإعصار اللى حصل ده مجرد ما حركته والاعصار د'مر الدنيا والنار قامت غريبه أنك نجيت من اللى حصل ده أنت ربنا بيحبك ولا يكنش ياعم طلعت مبروك زى ما بيقول عليك الشيخ إسماعيل ع فكره بيسلم عليك وبيقولك تذكر كلامه
هو يقصد إيه
دكتور خالد... كان بيقولى أن بعد العسر يسرا
الضابط أحمد....
فعلاً يا دكتور خالد سبحان الله
أحب ابلغك بأن
أول قضية شروع في قtل صفوان طلعت براءة منها
وتانى قضية سر'قة جثة شمس كمان طلعت براءة منها لأن الكاميرات أثبتت أنك فعلاً سلمت الجثث ل الدكتور زميلك ولعامل المشرحه وأنك خرجت من المستشفى وتم إكتشاف سرقتها وقت ما أنا جيتلك محطه القطر والتذكرة أكبر دليل أنك فعلاً كنت من ركاب القطر وهنا تذكرت كلمة شمس لما أكدت عليا أنى لازم احتفظ بالتذكرة
دكتور خالد...
بصيت له قولتله الحمد لله ربنا عالم أنى برئ وعالم بحال بنتي كانت هتعيش إزاى وسط الناس وأبوها مسجون الحمد لله بقلم رشا منصور
الضابط أحمد..... لسه المفاجأة الكبري ودى كانت مفاجأة ليا أنا شخصياً واثبتتلي أنك إبن حلال وتستحق كل خير يا دكتور
دكتور خالد.....
بصيت له وقولت له خير مفاجأة إيه
الضابط أحمد.....
يوم المهمه كنت مشغول مع الزملاء والجهات الأخرى في توزيع المهام وفجأة العسكري قالي أن في راجل بره عاوزنى ضرورى ومعاه صندوق قولت له خليه ينتظرني نص ساعه
ولما خرجت لقيته عم متولى البواب قولت له إيه اللى جابك هنا
متولي.....
يا بيه أنا الست هانم جاتلي في المنام وقالت ليا اديك الامانه اللى عندى وأنت هتعرف تتصرف وأنا يابيه جيت اديك الامانه علشان ابرئ ذمتي أمام الله
الضابط أحمد..... مش فاهم إيه الصندوق ده
متولي....
يوم ما الهانم ما وصتني ع بنتها شمس قالت ليا ع الصندوق ده وع مكان المفتاح وقالتلي لو سمعت أنى مت خد الصندوق واوعي حد يعرف حاجه عنه ده أمانه تسلمه ل شمس لما تكبر ولو بنتي جري لها حاجه افتحه ونفذ اللى فيه
ويوم ما حضرتك جيت الفيلا وحققت معايا خوفت اقولك ع الصندوق ويطلع فيه حاجه تخص صفوان باشا وساعتها ممكن يموتني لكن امبارح حلمت بالست ناريمان بتطلب مني بأني اديك الصندوق وأنا يا بيه والله ما فتحته
الضابط أحمد
خدت منه الصندوق ووضعته في الخزنه وقولت له روح عند أختك دلوقتي علشان ورايا شغل ولما اخلص هجيلك وطبعاً بعد اللى حصل كله مكنتش فايق ل حاجه لحد امبارح بفتح الخزنه لقيت الصندوق ولما فتحته وقرأت الورق اللى فيه صدقت أن الحسنه بعشر أمثالها وأنت عملت خير زمان ربنا عوضك بزيادة أوى
دكتور خالد .. . أنا مش فاهم بردو قصدك ايه
الضابط أحمد .... اتفضل أقرء بنفسك
دكتور خالد.... مسكت جواب مكتوب
ابنتي المحبوبه شمس في حاله استلامك للورق يبقي أنا مت واكيد ع ايد صفوان اللى دبر لي باباكي الحادثه اللى مات فيها المهم عوزاكى تتواصلي مع سيدة إسمها ناديه عثمان وزوجها الدكتور خالد منصور وابنتهم هاله الناس دى لهم فضل عليا وعليكي لولاهم مكنتيش زمانك موجودة أنتى عايشه بفضل ربنا وبفضل جوز ناديه وأنا واثقه أنك لو احتاجتي أى مساعده عمرهم ما هيتأخروا عنك وأنا وصيت ناديه عليكي وفي حاله يابنتي عدم وجودك في الحياة اتمني من يجد هذه الأوراق يسلمها إلى الدكتور خالد منصور المقيم في حدائق الاهرام رقم...... . هذه أوراق ملكيه الفيلا والسيارات والشركه هديه مني نظير معروفهم معايا وأتمنى منهم مراعاة عم متولى وسعديه ومراعاة الناس الغلابه من وقت وفاة حسين مبقاش حد يراعي المحتاجين وهذه وصيتي أنا ناريمان الاباصيري
ولكم جزيل الشكر
خلصت القراءة وببص ل الضابط أحمد اللى قال اتفضل الصندوق حلال عليك وقالى ع فكره تم تسجيل كل محتويات الصندوق في محضر رسمي يعني أنت بقيت صاحب الأملاك بشكل رسمي
دكتور خالد.....
كنت ساكت ومش قادر استوعب اللى حصل ولقيت شمس ظهرت ومعاها الأطياف البيضاء ونسيح وناميران وهاله وناديه وطبعاً الضابط أحمد مش شايف غير هاله بس
وحضنتني وقالت ليا يلا يا بابا ع بيتنا الجديد قولت لها لسه مش دلوقتي مينفعش أخرج من نفسي
لقيت الضابط أحمد مطلع ورق بأخلاء سبيلي وبراءتي من كل التهم
وتم نشر أسمي في مواقع التواصل الاجتماعي أنى ساهمت في كشف المقبرة الفرعونيه
ونقلنا الفيلا وخليت عم متولى جاب أخته وجوزها عاشوا معانا وتركت الدور الأول ل سعديه الشغاله وعم متولي وابناؤه وأخته وزوجها أما بالنسبة لنا اخدنا الدور التاني
أنا وناديه مراتي أو بمعنى أوضح قرين ناديه في اوضه وشمس وهاله في اوضه ونسيح وناميران في اوضه
وأصبحت أشهر طبيب واسمي أتعرف واستضافونى في برامج في التليفزيون وكهذا قد ابتسمت ل الحياة
وهنا تذكرت أن مع العسر يسرا
وطبعاً منسيتش الناس الغلابه عملت جمعيه لمساعدة المحتاجين وبعمل أسبوعياً وليمه في جنينه الڤيلا لكل أفراد الأمن والبوابين وكل العمال واى حد وطبعاً جبت شغالين جداد لأن عم متولي واخته زينب وسعديه شمس اعتبرتهم أهلها ومن وقتها وأنا بعاملهم ع أنهم أفراد العيله مع دفع مرتبات شهرية لهم كمان .....
******************
وهنا شوفنا إيه اخرة الطمع والجشع وايه اخرة عمل الخير بدون انتظار مقابل
تمت