close

رواية القدر او الحب الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم جوري محمد


 رواية القدر او الحب الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم جوري محمد 


نور والله يا بسمه انا النهارده ضحكت ضحك مش قادره اوصف حاسة اني في جوايا طاقه كبيره جدا 

بسمه طيب الفضل لله الاول وبعد كد انا كل يوم من ده هخليكي تضحكي

 نور ربنا يستر عشان انا لما بضحك كثير قوي قوي بعرف ان حاجه مش حلوه تحصل 

بسمه  يا شيخه ما فيش حاجه هتحصل ان شاء الله ثم يعني هيحصل ايه اكتر من انك غضبانه وزعلانه انت وجوزك يا رب ترجعوا لبعض عشان ولادكم  انت مش عارفه بيحصل ايه للأولاد بين الاهل المفصولين عن بعض وهنا دمعه هربت من عيون بسمه بالرغم محاولاتها في اخفاء الحزن الذي بداخلها

نور هو باباك ومامتك منفصلين يا بسمه

 بسمه من زمان انا ما انكرس ان جوز امي الله يرحمه كان بيعاملني زي بنته بس مرات ابويا منها لله كانت دايما تخليه يجيبني اقعد يومين عندهم علشان انظف لها الشقة كان ظهري بيتكسر من كتر التعب



نور طيب ومامتك سكتت ليه كانت صممت انك ما تروحيش هناك عندهم وكان هو يجي يشوفك

بسمه ما هي امي ما كانتش تعرف كان بيهددني لو قلت لها ان هو بيشغلني خدامه عند مراته هيرفع قضيه وياخذني منها لانها متجوزها

نور ما تزعليش يا حبيبتي

بسمه انا مش زعلانه عارفه انا فضلت شهور وانا على الحالة دي امي تسالني انت تعبانة ليه لما بتيجي من عند ابوكي اقول لها ما فيش كنت خايفه انه يبعدني عن حنيتها وحنيه جوز امي

 لحد ما في يوم جوز امي راح في بيت بابا فجاه اصل هو كان عايز يشوفهم معاملتهم ليا ازاي وانا هناك وسمع مرات ابويا ومعاملتها ليا ودخل شاف البيت يقلب يضرب وانا شغاله تنظيف فيه وهي قاعده هي وابويا قدام التلفزيون تتفرج وحاطه رجل على رجل ما هم جائبين خدامه ببلاش بلقمتها بس ده ان فضل ليا اكل كمان



نور وعمل ايه ساعتها

 بسمه طب والله ماسك بابا من هدومه وزعق له قعد يقول له كلام كثير لو بابا بيحس كان عيط منه ولكن ما فرقش مع بابا بس جوز امي الحق يتفال وقفلوا قال له انت ما بتدفعش حاجه في مصاريفها عايز تشوف بنتك تعال هناك انما هي مش هتيجي عندك

بابا قال له انا هرفع عليك قضيه اخذ البنت انا ابوها واولا بتربيتها 

جوز ماما رد عليه وقال له  اللي انت عايز تعمله اعمله بس ما تنساش المحاكم حبالها طويله ومصاريفها اكثر والراجل يسد فيها وخدني يوميها ومشينا 

ومن ساعتها بابا لا شافني ولا طلب يشوفني لحد ما جوز امي مات من سنه رجع وانا افتكرت اني وحشته وامي قالت لي يا حبيبتي روحي اقعدي يومين معاه ابوك ولما رحت عرفت ان هو عايزني علشان ارجع اخدمه هو ومراته انا رفضت وطبعا مهما استحلف ليا او هدد كده كده انا وصلت في سن اختار اعيش مع مين فسكت و بعد عن حياتي

نور شفتي انت قلبتيها حزن اهو

 بسمه حزن ايه لو فيكي حيل يلا نقوم نهيص تأني

ولكنهم تفاجأوا بدخول الحاج محمد وزوجته عليهما الغرفة



 الحاجه تقترب من نور معلش يا بنتي اوعي تزعلي نفسك قضاء ربنا وان شاء الله تتحل 

 نور ايه اللي حصل في ايه

 الحاج محمد هو انتي ما دخلتيش على النت 

نور لا ما دخلتش احنا كنا قاعدين نتكلم 

حاج محمد اهدي يا بنتي بس اكيد في حاجه غلط 

نور اتكلم يا حاج في ايه

 الحاج محمد ادم تم القبض عليه في قضيه قتل

 نور انت بتقول ايه مستحيل

 الحاج والله يا بنتي الاخبار هي اللي منزله ده ولسه شايفها

 نور اكيد في حاجه غلط ادم استحال يقتل وفقدت الوعي

 وذهبت بسمه مسرعة واحضرت العطر لكي تساعدها لاسترجاع وعيها 

وعندما استعاده نور وعيها مره اخرى انا لازم اروح عند ادم اكيد عايزني جنبه 

بسمه انا مش عارفه كده ليه الناس الحلوين دايما حظهم بيبقى وحش



 الحاجه يا بنتي المؤمن دايما مصاب اهدي يا نور كده وقولي قدر الله وما شاء فعل

 نور ونعم بالله بس انا لازم اروح لادم هو اكيد محتاج مساعده 

الحاج محمد خلص يا بنتي البسي وانا هاخدك ونمشي الفيلا ومن هناك نقدر نشوف هنقابل ادم  ازاي لان هو داخل في جريمة قتل اكيد مش الزيارة مفتوحه كده على طول

 نور حاضر ولكن عندما حاولت ان تقف لم تستطيع فسقطت مره اخرى على سريرها 

بسمه بقول لك ايه انت تستني للصبح لان انت كده هتتعبي نفسك زياده وادم مش هيفرح لما اولاده يتعبوا 

الحاجه والله يا بنتي بسمه بتقول كلام صح ارتاحي والصبح الحاج محمد هيمشي معاكي من بدري

نور طيب وهتيجي منين الراحة وانا عارفه ان ادم دلوقتي حزين ومحبوس بين اربع حيطان 

بسمه لا ما تقلقيش الناس الكبار دول حتى لو دخلوا القسم بيبقى لهم احترامهم اكيد هيقعد في مكتب الضابط

الحاجه خدي يا حبيبتي بس اشربي شويه ميه واهدي كده

 وشربت نور الماء ثم اخذتها الحاجه لترتاح على صدرها وبدات تقرا لها القران حتى ذهبت نور في نوم عميق

 ونتركهم ونذهب عند ادم وهو بداخل القسم انا قلت لكم انا ما قتلتهاش



 المحامي   اهدى يا ادم باشا قول لي بالظبط ايه اللي حصل 

ادم انا كنت في مكتبي وفجاه

 فلاش باك ادم ومعه السكرتيرة يمضي بعض الاوراق

 السكرتيرة كده خلصنا ادم باشا

 ادم تقدري تمشي لاني انا كمان همشي كفايه شغل النهارده بقى 

وخرجت السكرتيرة وبعد خروجها جاء اتصال لادم الو 

جيهان الحقني يا ادم انا عارفه انه عايز يقتلني 

ادم  هو مين ده اللي يقتلك ولا دي لعبه جديده من العابك يا جيهان 

جيهان لا والله انا هحكي لك على كل حاجه بس لما تلحقني اصل حازم 

وهنا سامعها ادم وهي تصرخ وايضا صوت عيار ناري 

ادم جيهان ولم يأتيه الرد فذهب مسرعا عند شقتها وعندما دخل كان الباب مفتوح

 المحامي ادم باشا انت لمست اي حاجه في الشقة ادم لا بس لمست جيهان لما كنت بحاول اساعدها  اوقف نزيف الدم علشان كده الدم موجود على ملابسي غير كده قبل ما اقوم باي حاجه البوليس دخل عليا المكان

المحامي اكيد جريمه القتل دي متدبره انك انت تلبسها

وهنا دخل ادم ومعه المحامي لبدأيه التحقيق معهم وكيل النيابة بدا التحقيق وبعض الأسئلة المعتادة ثم  اتى السؤال الهام ما هي علاقتك بجيهان القتيلة

 ادم كانت صديقتي في الماضي

 وكيل النيابة اخر مره شفتها كان امتى قبل الحادثة



 ادم اخر مره شفتها كان في البيت عندي كنت عامل حفله صغيره بمناسبه رجوعي من السفر وجوازي وبعد كده اتقطعت بينا المقابلات يا ريت حضرتكم تمسكوا حازم هي قالت لي ان هو اللي قتلها 

وكيل النيابة بس ظاهر عندي ان كان الاتصالات مستمرة بينكم 

ادم لو حضرتك دققت هتلاقي هي اللي دايما كانت بتتصل انما انا ما اتصلتش بيها خالص 

وكيل النيابة وما هي كانت نوعيه المحادثات بينكم

 ادم اصل هي اتسببت في مشكله بيني وبين زوجتي لدرجه انها سابت البيت فكانت بتتصل بتعذر وبتحاول تتودد الى وترجع العلاقة القديمة

 وكيل النيابة وطبيعة العلاقة بينكم كانت ايه 

المحامي اظن يا باشا ده سؤال خاص وهو قال لحضرتك ان هم كانوا اصدقاء 

ادم احنا كنا اصدقاء لمده ثلاث او اربع سنين على الاقل

 وكيل النيابة ما ردتش عليا طبيعة العلاقة ايه 



ادم كنا بنسهر سوأ في البيت عندها او في النادي احنا واصدقائنا يعني

 وكيل النيابة طب هو انت ليه قتلتها

 ادم انا ما قتلتهاش قلت لسيادتك كده

وكل النيابة طيب انت خرجت الساعة كام من الشركة و في حد  شافك وانت خارج

 ادم الكاميرات في الشركة ممكن حضرتك تتفرج عليها هتحدد لك الوقت اللي انا خرجت فيه

 المحامي ارجو من سيادتكم الاسراع في مشاهده الكاميرات لانها سوف تؤكد الفرق بين توقيت اطلاق النار وخروج موكلي

وكيل النيابة  على كلام موكلك انها فارقت الحياه وهو موجود اذا فرق التوقيت لا يهم ولكن اكيد سنحاول اثبات الحقيقه في اسرع وقت



وهنا دخل العسكري الذي كان بالخارجي التقرير مبدئي للطبيب الشرعي وقام بوضعه امام وكيل النيابة وبعد قراءته للاسف يا ادم التقرير بيقول ان موجود تحت ضوافر خصله من شعرك وده اللي اكده تحليل DNA

ادم قلت لكم انا ما قتلتهاش شعري يمكن لما كانت ماسكه فيا وانا ساندها مسكت شعري او جت بالصدفه في ايديها

وكيل النيابه انت هتنكر ليه خلاص كل حاجه بانت يا ادم توفيق انت قتلتها 

ادم ما قتلتهاش

 وتفاجأوا جميعا عند استئذان رعد للدخول رعد وهو ينظر لادم بنظره وابتسامه على وجهه لم يستطيع ادم ان يفهمها

 رعد وهو يبتسم انا هقول لكم على الحقيقه



الفصل الخامس والثلاثون من هنا



تعليقات
close