رواية وجع حنين الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم ريحانة الجنه


  رواية وجع حنين الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم ريحانة الجنه


وجه يوم ماكنش في حساب حنين ويوسف اللي هيجري فيه 

حنين كان عندها معاد مع الدكتورة وطبعا زي كل مرة يوسف بيعرف من جيهان المعاد وبيروح ورا حنين ويشوفها من بعيد ويفضل وراها لحد ماترجع مع عمار او علي وبعدين يروح . بس اليوم ده بعد ما حنين رجعت مع جيهان وعلي. يوسف لقي عبد الرحمن وخديجة وهنا وعمر نازلين هما كمان وركب عبد الرحمن وخديجة مع بعض ومشيوا وجيهان وعلي والولاد مع بعض ومشيوا وحنين طلعت البيت لوحدها . يوسف هما ازاي يسيبوها لوحدها وكمان راحوا فين 

(في عربية عبد الرحمن )

خديجة :انا قلقانة علي حنين مش كانت جت معانا بدل قعدتها لوحدها . وكمان مرفت كانت عايزاها تيجي عيد ميلاد بنتها وتفرفش شوية بدل اللي هي فيه ده 

عبد الرحمن :حنين اللي هي فيه مش حتنساه بعيد ميلاد . بنتك بتحب يوسف ومش حتنساه لو قعدت مليون سنة .

 منه لله خانها وقهرها انا كان قلبي حاسس ان في بينهم حاجة من قبل الجواز وكنت بكدب نفسي واقول لا اخرها بتحبه وعايزاه ماكنتش اعرف انها ممكن توصل لكدة .

خديجة: والله انا ماعارفة هو ازاي خدعنا كلنا وافتكرناه ابن ناس وطيب . ده انا قلت هو ده اللي حيحطها في عنيه وينسيها اللي شافته . اتاريه جاي يكمل عليها 

يوسف :لا انا خلاص مش قادر انا حطلعلها دي وحشتني اوي 



جرس الباب بيضرب 

حنين تشوف مين تلاقي يوسف قلبها بيدق اوي . هو كان واحشها ونفسها تشوفوا بس اللي حصل وجعها اوي 

يوسف :من ورا الباب . حنين افتحي انا عارف انك جوة وسمعاني علشان خاطري افتحي . انتي وحشاني . 

حنين :من جواها بتتلكك وعايزة تشوفوا. بس قالت لنفسها انا حفتحلو بس علشان اقولوا يبعد عني ومش عايزة اشوفو تاني 

حنين:فتحت الباب ودخلت 

يوسف:دخل وراها وشدها ليه وحضنها اوي . حنين وحشتيني اوي والله انا مظلوم والله ماخونتك 



حنين :يوسف كان واحشها وكان نفسها تحضنه وسابت نفسها في حضنه واتعلقت فيه اوي 

يوسف:حس انها سابت نفسها وانها ماقومتش ضمها جامد 

حنين :لا انا مش لازم اضعف كدة . شالت نفسها من حضنه وبعدت بعيد . 

يوسف:راحلها ولف وشها ليه . حنين ارجوكي اسمعيني . انت لازم تصدقيني والله ماعملت حاجة ولا حكتلها حاجة

حنين :اصدقك . ازاي واناشوفتك في بيتها و في حضنها عريان اصدقك ازاي بعد ما اتهمتني بحاجة محصلتش انت عارف اني عمري ما سلمتك نفسي الا لما اتجوزنا . ليه عملت فيا كدة انا ازيتك في ايه 

يوسف :والله ماحصل كانت لعبة اتلعبت عليا صدقيني 

حنين :امشي يا يوسف امشي مش عايزة اشوفك ولا اسمعك 

يوسف :لف وشها ليه ومسكه بأيده لا يا حنين انتي من جواكي مصدقاني بصي في عنيا وانتي تتأكدي اني مبكدبش 

حنين :بصت في عينه وسرحت في ملامحه اللي كانت وحشاها 

يوسف:كان مش قادر يبعد عن حنين اكتر من كدة . مال يوسف وباسها وهي كمان ممنعتش يوسف شال حنين ودخل الاوضة وفي اللحظة دي سكت الكلام وهما الاتنين مكنوش بيفكره وقتها في حاجة غير انهم يكونوا مع بعض ويسبوا حبهم هو اللي يتكلم ............... 



(في بيت مرفت اخت حنين )

مرفت : بس ياماما مكنش ينفع تسيبيها لوحدها

خديجة اعمل ايه بس يا بنتي هي مش عايزة تكلم حد ولا تشوف حد دي مابتقولش كلمتين علي بعض

عبد الرحمن :انا بكرة لازم اكلم الدكتورة كاميليا واسالها حتخلينا نكلمها امتي احنا مش عارفين راسنا من رجلينا لازم اعرف هي عايزة ايه علشان لو حتطلق نطلقها ونخلص 

مرفت :بصراحة يا بابا انامش قادرة اصدق ان يوسف يعمل كدة معقول ده كان شايل حنين من علي الارض شيل ومدلعها أخر دلع ليه بس يعمل كدة انا حاسة ان في حاجة غلط 

خديجة :ازاي بس يا مرفت وهي وعمار شافوه بيعنيهم في بيت المزغودة دي وهما مفيش حاجة ساتراهم . استغفر الله العظيم . ده غير الكلام اللي قالتوهولها اللي يارب اشوف فيها يوم . الموضوع واضح يا بنتي 

مرفت:هما الولاد لسة ميعرفوش حاجة 

خديجة :لا طبعا هما بيكلموه كل يوم في التليفون . وهو مفهمهم انه مسافر وهماحيقعودوا معانا لحد ما يرجع 

عبد الرحمن :مش يالا بقي يا خديجة . حنين لوحدها وممكن تعوز حاجة اندهي يا بنتي للولاد 

مرفت :حاضر يا بابا وكمان حجبلكم التورتة بتاعة حنين 

خديجة :هي حنين بتاكل اصلا علشان تاكل تورتة



(في بيت عبد الرحمن ) 

حنين بتقوم من السرير وتلبس الروب بتاعها وتروح تقف عن الشباك 

يوسف :يقوم وراها ويلف ايده حوليها ويحضنها . مالك يا حبيبتي 

حنين :بتعيط . امش يا يوسف مش عايزة اشوفك انا بكرهك بكره ضعفي معاك بكره حبي ليك طلقني يا يوسف طلقني واخرج من حياني مش عايزاك

يوسف :حنين انتي بتقولي ايه انا مستحيل اطلقك مستحيل . 

في الوقت ده حنين شافت باباها بيركن العربية . 

حنين :يوسف انت لازم تمشي. بابا وماما . جم وانا مش حمل كلامهم كفاية نظرتهم اللي بتقتلني كل يوم 

يوسف :لبس هدومه بسرعة واخد قميصه وهو خارج قالها 

يوسف:انا حمشي يا حنين بس افتكري انك صدقتيهم وكدبتيني كدبتي حبي ليكي مع اني عمري من يوم ما عرفتك ماكدبت عليكي . انا حخرج من حياتك زي ما قولتي مش بس كدة حخرج من الدنيا بحالها 



ومشي يوسف بس محبش ينزل علي طول علشان ميقبلش باباهاومامتها ويشفوه هو ماكنش فارق معاه حد بس مش عايزهم يضايقوها بكلمة كفاية اللي حصلها بسببه طلع الدور اللي فوق واول ماشفهم خرجوا من الاسانسير ودخلوا الشقة نزل يوسف بسرعة وركب عربيته وجري لدرجة ان عجل عربيته كان بيصرخ زي قلبه بالظبط ومشي وهو مش حاسس ولا شايف حد ولا حتي عارف هو رايح فين وفجأة يوسف مبقاش شايف حاجة آخر حاجة شافها نور كبير وبعد كدة غاب عن الوعي 

يوسف عمل حدثة وخبط في تريلا كبيرة وعربيته اتقلبت الحادثة حصلت جنب كمين شرطة ظابط من اللي كان في الكمين راح يشوف ايه اللي حصل الظابط اسمه احمد . احمد اول مارفع وش يوسف صرخ . يوسف . يوسف . اطلبوا الاسعاف بسرعة . بسرعة 

احمد كان صاحب يوسف وامير ولؤي وأمجد وكمان حضر فرح يوسف وحنين . احمد اخد يوسف المستشفي بس 

يا تري يوسف حيعيش ولا حيخرج من الدنيا زي ما قال لحنين...

يتبع 👇👇



الفصل الثاني والثلاثون من هنا



تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×