رواية وجع حنين الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم ريحانة الجنه
(في بيت أمير)
أمير :بقا كدة هي دي الامانة اللي إأتمنتك عليها وقولتلك محدش يعرف تقومي تقوليها ولمين لرانيا اللي نفسها تدمر يوسف وحنين .
للاسف انا كنت فاكرك اتغيرتي بس واضح ان عمرك ما حتتغيري . بقي تعملي كدة في حنين اللي وقفت جنبك ومامتك في المستشفي اكنها اختك .
حنين اللي اخدت بناتك عندها اسبوعين وهي في اول حملها وتعبانة علشان ميقعدوش معاكي في المستشفي وراعتهم يمكن كمان احسن منك .
في الاخر هو ده جزائها تخربي بيتها وتفضحيها كدة وبعدين هو انا كنت قولتلك ان حنين غلطت مع يوسف قبل الجواز ليه قولتي كدة ليه
إيمان:بتعيط. انا اسفة يا أمير انا كنت فعلا غيرانا من حنين ومن حب يوسف ليها ودلعه الزايد معاها وكنت بنقل أخبارها لرانيا . بس والله ده قبل ما أعرف حنين ولا اقرب منها وخصوصا زي مابتقول بعد اللي عملتوا معايا انا والبنات . وساعتها عرفت قد ايه هي انسانة طيبة وحنينة وماتستهلش مني كدة . وندمت والله وفعلا قطعت علاقتي برانيا ومابقتش اكلمها ولا حتي اقولها أخبارهم علشان كدة هي مقالتليش انها ناوية تعمل كدة. ولو كنت اعرف كنت علي الاقل حزرت يوسف .
صدقني يا أمير والله هو ده اللي حصل
أمير:عموما حسابك معايا بعدين . المهم دلوقتي تيجي معايا لحنين علشان نحكلها كل الي حصل وتعرف ان يوسف ماخانهاش
إيمان:انا معنديش مانع . بس تفتكر هي حتصدقنا ولا حتفكر ان احنا بنقول كدة بس علشان نبرا يوسف
أمير:انا عندي فكرة حتخلي حنين وأهلها يصدقوا كل كلمة نقولها. اسمعي انتي تعملي اللي حقولك عليه بالحرف الواحد فاهمة
تليفون رانيا بيرن
رانيا:الو ... إيمان اهلا عاش من سمع صوتك
إيمان :معلش بقي انتي عارفة ماما كانت تعبانة وانا معاها علي طول . المهم قوليلي ايه اللي عملتيه ده معقول أمير قالي ان يوسف وحنين حيطلقوا
رانيا : بفرحة. بتتكلمي جد يعني خلاص اخيرا حرتاح منها البومة دي
إيمان :ايوة أمير بيقول يوسف ماشي في إجراأات الطلاق . المهم قوليلي عملتي كدة ازاي هو فعلا يوسف عمل معاكي علاقة وخان حنين
رانيا :لا طبعا انا حاولت معاه في الاول ولما رفض نرجع لبعض ملقتش غير اللعبة دي علشان ابعدها عنه خصوصا لما عرفت انها حامل . ساعتها اتاكدت ان يوسف مش حيطلقها بسهولة
إيمان:طيب يوسف راح عندك ازاي وكمان قلع هدومه وانتي كمان دول بيقولوا انكم كنتم يعني في وضع حميم
رانيا: لا ما انا أجرت بلطجي وفهمت يوسف ان طليقي هو اللي باعته علشان يتهجم عليا وكمان كانت فرصة ان أمير جوزك مسافر مأمورية .
واتصلت بحنين وقولتلها ان هو عندي . وبعدين حاولت معاه بس هو رفض وجت حنين وشافته وحصل اللي كنت عايزاه
إيمان :انا بردوا مش فاهمة يوسف قلع هدومه ازاي
رانيا:ههههه انا حقولك انا كنت متفقة مع البلطجي يقطع هدوم يوسف علشان يبقي سهل عليا ان اخليه يقلع ويغير هدومه وهي تيجي تشوفه كدة
إيمان:يا بنت اللذين ده انتي داهية . بس علي فكرة انا مقولتلكيش ان يوسف عمل علاقة مع حنين قبل الجواز انتي ليه قولتي كدة
رانيا :ابدا انا لما عرفت ان اهلها متدينين . قلت اقول كدة علشان احرق قلبها واخليها تكره يوسف أكتر ومترجعلوش وكمان انا عارفة انها مجنونة وبتتعالج قلت اهو ممكن تجيلها صدمة وتموت وارتاح منها
إيمان : مش ممكن انتي مصيبة . طيب بقولك ايه انا لازم اقفل علشان أمير جه . سلام
أمير:اخد التليفون من إيمان وداس علي زرار إيقاف التسجيل . بس كدة بقي حنين حتصدق كل كلمة نقولها . يالا بينا
(في بيت عبد الرحمن )
أمير :انا أسف يا عمي اننا جينا من غير معاد
عبد الرحمن:لا يا بني متقولش كدة انتوا تشرفوا في اي وقت
أمير:عمي انا عايز اتكلم في موضوع مهم بس لازم حنين تبقي موجودة لو سمحت
عبد الرحمن:لو جاي تدافع عن صاحبك يبقي بلاش اللي عمله يوسف. لا يتقال ولا يتحكي
أمير:لو سمحت انده بس لحنين وانت حتعرف ان يوسف مظلوم وانا حثبتلك
عبد الرحمن :أمري لله . ادخلي ياحاجة قولي لحنين تلبس وتيجي
.........................................
حنين :السلام عليكم.. ازيك يا إيمان وازي البنات وحشوني والله
إيمان :الحمد لله بخير . انتي كمان وحشتيهم وبيسالوا عليكي دايما
حنين:ربنا يخليهوملك . ازيك يا أمير حمد علي السلامة
أمير: كان قلبه بيدق اول ماشاف حنين هو كان فاكر انه قدر ينساها لما سافر وحاول مايفكرش فيها بس اول ما شافها حن ليها وحس انها وحشاه
أمير :الحمد لله طمنيني انتي عاملة ايه
حنين :بحزن . الحمد لله خير يا أمير عايز تقول ايه
أمير :انا الاول عايزكم كلكم تسمعه ده. وشغل أمير التسجيل ....................
حنين :عيطت اوي اوي . كنت حاسة قلبي مش ممكن يكدب عليا يوسف مش ممكن يعمل فيا كدة . شوفت يا بابا صدقت .
عبد الرحمن: صدقت يا بنتي . انا مش عارف ازاي في ناس كدة
خديجة :منها لله ربنا ينتقم منها دي واحدة فاجرة
حنين :انا ظلمت يوسف وسبته لوحده ساعدتها انها تنتقم منه قولي يا أمير هو يوسف فين دلوقتي
أمير: ماهو ده الموضوع التاني اللي جاي اقولهولك . يوسف عمل حادثة امبارح بالليل وهو في المستشفي
حنين : كانت حتموت من الخوف علي يوسف . وانهارت من العياط
. يوسف مش ممكن انا السبب انا اللي وجعته انا اللي قولتلوا يخرج من حياتي انا السبب . انا السبب يا بابا هو قالي انه حيخرج من الدنيا بحلها انا حموت لو يوسف جراله حاجة مش حسامح نفسي ابدا ارجوك يا امير وديني ليه
أمير :علشان خاطري اهدي يا حنين انتي العصبية خطر عليكي
حنين:ارجوك يا أمير خدني ليه انا عايزة اشوفه
أمير :حاضر حوديكي ليه بس انتي اهدي بس
عبد الرحمن :انا كمان جاي معاكم يالا بينا
إيمان :حنين قبل ماتمشي انتي مسمحاني
حنين:مسمحاكي . بس انا اهم حاجة دلوقتي اطمن علي يوسف .
خديجة :طيب استنوني اغير هدومي واجي معاكوا. اطمن عليه
حنين :لا يا ماما انا مش قادرة استني وكمان انتي لازم تخلي بالك من الولاد
واخدهم أمير ليوسف وصمم يركبوا معاه ومايخدوش عربيه عبد الرحمن . أمير طول الطريق عينه علي حنين في المرايا مش قادر ينسي شكلها لما شاف صورها علي لاب توب يوسف . وكان بيحسد يوسف عليها
وعلي حبها ليه اللي كان بيتمناه لنفسه . هو ديما بيأنب نفسه . بس مييقدرش يمنع نفسه من التفكير فيها
(في المستشفي )
يوسف قاعد والممرضة بتحاول تاكله
يوسف: خلاص كفاية قولتلك مش قادر
الممرضة نورا :علشان خاطري دي وبس
يوسف:انا مش عارف ايه علشان خاطري اللي ماسكهالي دي . قولتك شبعت
نورا:انا قصدي يعني اشجعك علشان تاكل . اصل شايفاك لوحدك معكش حد . مع اني شايفة في ايدك دبلة وبصراحة معرفش ازاي في واحدة تسيب واحد زيك لوحده كده دي اكيد معندهاش قلب
يوسف :انا ماسمحلكيش تقولي عليها كدة . وبعدين دي حاجات شخصية
نورا :انا بس أقصد اني لو متجوزة واحد زيك اقعد تحت رجليه ومسيبوش ابدا
يوسف :في سره اوففففف ياربي هو انا موعود بالممرضات المجانين ده ايه الغلب ده . لا يا ستي انا مراتي مش سايباني هي بس حامل وتعبانة
نورا:اه قولتيلي . عموما خلاص انا مش حسيبك لحد ماتخرج من هنا . يالا كل دي بس وخلاص
يوسف :اوففف دي وبس وارحميني بقي
في اللحظة دي الباب اتفتح وحنين دخات والممرضة بتأكل يوسف . يوسف اول ماشاف حنين حاول يقوم بس مقدرش من الالم
يوسف:بفرحة. حنين انتي جيتي
حنين :جريت عليه وزقت الممرضة وقعدت جنبه ومسكت ايده وباستها. اه يا حبيبي جيت طمني انت عامل ايه . ايه كل الجبس ده . سلامتك يا روحي الف سلامة
يوسف :حنين والله انا ..
حنين :ششششش بس متقولش حاجة انا خلاص عرفت اللي حصل المهم دلوقتي سلامتك
يوسف:حنين اوعي تسيبيني تاني فاهمة
حنين :مش حسيبك يا قلبي والله مش حسيبك انا معاك
يوسف :مسك ايديها وباسها وحشتيييييني اوي
حنين :انت وحشتني اكتر
نورا الممرضة :كانت واقفة متغاظة من لهفة يوسف علي حنين كدة . لو سمحتي عن اذنك هو لسة مكملش اكله
يوسف :قولتلك شبعت خلاص
حنين :لا يا حبيبي انت لازم تاكل كويس . هاتي انا حاكله
نورا :لا معلش ده شغلي
يوسف :قالتلك هي حتأكلني سبي الاكل متشكر اتفضلي بقي
نورا :اصلا انت لسة تعبان والزحمة دي غلط عليك
عبد الرحمن :خلاص يا بنتي احنا حنمشي ونسيبه يرتاح .
يوسف :لا يا عمي انا كويس . لو سمحتي اتفضلي من هنا
نورا :خرجت. وهي مش طايقة نفسها
يوسف :عمي انا أسف مسلمتش عليك . اصلي لما بشوف حنين بنسي الدنيا
عبد الرحمن:ولا يهمك يا بني . انا عارف انتوا قد ايه واحشين بعض . احنا نمشي ونسيبك ترتاح . حتيجي معايا يا حنين .
حنين :لا يا بابا معلش انا مش حسيب يوسف
يوسف :بس يا حبيبتي انتي تعبانة وحامل ومش حمل قعدة المستشفي
حنين :لا يا روحي انا ببقي كويسة. وانا معاك متقلقش
يوسف: بصراحة انا كمان مش عايزك تمشي
عبد الرحمن :بس انتي ممعكيش حاجة حتقعدي ازاي
حنين :انا حكلم ماما تحضرلي شوية حاجات ومعلش حضرتك تجبهملي
أمير: لا ماتتعبيش عمي كلميها وانا حوصل عمي واجبلك كل اللي انتي عايزاه
يوسف :أمير . شكرا
أمير:علي ايه انا اللي عايزكم تسامحوني انا وإيمان
يوسف :مسامحك يا صاحبي . المهم ان حنين روحي رجعتلي تاني
ومشيوا كلهم وفضل يوسف وحنين لوحدهم
يوسف :تعرفي يا حنين بطنك كبرت
حنين :ههههههه اه كبرت شوفتني وانا كرنبه
يوسف : احلي كرنبة في الدنيا . قوليلي الواد العسل ده عامل ايه
حنين :هو مش ولد بالظبط
يوسف :بنت ياعني احسن علشان تطلع حلوة زيك
حنين :و كمان مش بنت بالظبط
يوسف :ايه يا حنين هو مين فينا اللي عمل الحادثة انا ولا انتي يعني حيكون ايه
حنين :ههههههه لا انا قصدي انهم هما مش هو بس ولا هي بس
يوسف:وعنيه كلها فرحة . حنين انتي تقصدي ..
حنين :ابتسمت وهزت راسها . اه توأم
يوسف:عايز يتنطط من الفرحة . بتتكلمي بجد توام. ازي وليه الدكتورة مقلتلناش من الاول
حنين :ماكنوش باينين لانهم في كيس واحد ومشيمة واحدة وكانوا ورا بعض . ولما حصلي النزيف الدكتورة عرفت وقالتلي اول مافوقت بس انا اللي قولتلها متقولش
يتبع 👇