رواية قرية الجحيم ( كامله جميع الفصول ) بقلم محمود الامين


 رواية قرية الجحيم ( كامله جميع الفصول ) بقلم محمود الامين


تنويه / القصة تمت اضافة احداث ليها عشان تتناسب كقصة للقراية وانا جبت معلومات مؤكدة عنها وان شاء الله تعجبكم 

وهتلاقوا في فيديوهات بيتكلم عن موضوع القرية دي وكمان برنامج صبايا الخير للاعلامية ريهام سعيد راحوا القرية دي وسجلوا مع الناس 

يعني القصة المرة دي موثقة بحقايق 

...... 


انا سائر.. أنا من أملك المعرفة في عالم المردة والشياطين 

أحذر كل من يقترب من عالمي ستنقطع أوصاله وسيذهب إلي الجحيم 

... 


عواد قال أنا حذرتكم كتير.. اللي هنعمله ده هيلعنا كلنا انتوا متعرفوش اي اللي موجود هنا؟ 

واحنا واقفين.. لاقينا عقارب كتير خارجة من تحت الارض شكلها كان غريب جداً 

توفيق جري أول ما شافها.. أما العقارب فهجمت عليا انا وعواد 

أنا فضلت تلسع في رجليا وده اتسبب في بترها 

لكن عواد العقارب هجمت علي رقبته اللي انفجرت من كل حتة والدم ملي المكان في لحظة.. ومن يومها وقريتنا بقيت قرية الجحيم. 

.... 


أسمي يوسف عبد النعيم.. صحفي وبحب المجال بتاعي جداً، عندي 30 سنة خاطب وعلى وش جواز 

عايش لوحدي والدي ووالدتي متوفيين من زمان ومليش اخوات 

البداية كانت مع يوم عادي جداً في الجريدة 

وانا متعود اني بتابع برنامج الاعلامية ريهام سعيد

فتحت التليفزيون عشان أشوف حلقة النهاردة 

لقيت حلقة عن قرية بتحصل فيها حرايق كتير وناس بتموت وناس بتطفش 

والاستاذة ريهام سعيد كانت بتلتقي بالناس وتسألهم اللي عايشين هناك 

وكانوا بيحكوا ان عفشهم بيولع وبيتحرق من غير سبب؟! 

وحتي لما خرجوا العفش بره.. برضو بيتحرق 

لكن الادهي من كده هي ظهور عقارب شكلها غريب بتطلع من تحت الارض 

.. 



الموضوع كان غريب فعلاً.. ووقف لحد كده محدش عارف حصل اي تاني؟ ولا السبب اي؟ 

وعلى بليل الموضوع كان علي قناة يوتيوب شهيرة 

حسيت بشغف وفضول اني اعرف سر القرية دي 

واللي عرفت انها قرية صغيرة اسمها برسيم في محافظة قنا  

.. 


تاني يوم دخلت لمديري المباشر وبلغته بقصة القرية واني عاوز اروح هناك واعرف اي اللي حصل 

والمدير كان متحمس جداً وقلي ربنا يوفقك وشوف انت محتاج اي 

اخدت مبلغ مش كبير واستعديت عشان اروح للتحقيق الصحفي اللي هيرفعني لفوق 

اخدت معايا كل حاجه هحتاجها اقلام ونوتة وتليفوني طبعاً اللي هسجل عليه كل حاجة هسمعها 

وتاني يوم كنت في القطر المتجه لقنا عشان ابدأ اول تحدي ليا.. بدون الدخول في تفاصيل مش مهمة من سكة سفر طويلة وصلت قنا.. وروحت موقف العربيات وسألت علي القرية.. وعرفت انها ساعة بالعربية لحد هناك 

وفعلا بعد ساعة كنت واقف قدام قرية كبيرة في المساحة فيها بيوت كتير.. وورا البيوت دي أرض زراعية كبيرة 

دخلت القرية اللي كانت معظم بيوتها باين عليها اثار الحرق.. الناس وشوشها واضح عليها الحزن والبؤس وكل واحد مشغول في اكل عيشه.. بس كل الناس بدأت تسيب اللي في ايديها وتتلفتلي وكأن حال لسانهم.. أنت مين؟ 

.. 



وفعلا بدأت ناس منهم تسألني.. قولتلهم اني صحفي وجاي اعرف اللي حصل 

وكان رد واحد منهم 

_ وحضرتك بقا تبع التليفزيون ولا تبع مين اه ما احنا خلاص بقينا لعبة ومحدش مقدر المصيبة اللي احنا فيها 

وبعد نقاش وجدال.. لقيت واحد بيقول يا استاذ ممكن تروح لعم حسين.. ده شغال تبع المدافن وهو عارف كل حاجة 

ودلني علي بيته 

اتمشيت شوية كان بيت في اخر البلد عليه اثار حرق.. خبطت وفتحتلي بنت صغيرة وسالتها 

بابا موجود يا حبييتي 

هزت راسها انه موجود.. ودخلت البيت وشوفت حاجة صعبة جداً.. حسين ده كان علي السرير ورجليه الاتنين مقطوعين.. منظر صعب جداً 

.. 


اتكلم وقال 

_ اتفضل يا أستاذ.. خير حضرتك مين؟ 

_ انا اسمي يوسف انا جاي اعرف منك اي اللي حصل بالظبط وليه رجليك مقطوعين وليه التليفزيون مسجلش معاك؟ 

_ هحكيلك كل حاجة بس هتدفع كام.. متأخذنيش يبني انت شايف الحال بقا عامل ازاي دلوقتي انا بقيت عاجز مش عارف اصرف علي مراتي وبنتي 

_ احكي وهديلك مبلغ كويس 

... 


أنا سمعت من عم حسين وهحكيلكم علي لسانه.. أنا اسمي حسين.. انا التربي بتاع البلد دي 

قبل اي حاجة الناس هي اللي منعت التليفزيون يصور معايا.. وانا رجليا اتقطعت بسبب العقارب عشيرة العقارب 

هحكي كل حاجة دلوقتي 

أحنا قرية كبيرة وكل واحد بيصحي يجري علي أكل عيشه.. البداية كانت مع توفيق الجارحي واحد كان عايش بره هو وعيلته وكان ليهم بيت في البلد عندنا 

رجع توفيق وفتح البيت.. ولمدة 3 شهور كان يعتبر مش بيخرج 

لحد ما في يوم جيه لتوفيق ضيف أسمه عواد كان راجل من لهجته مش مصري.. وبعد ساعة من دخوله عند توفيق 

لقيت توفيق جيلي البيت وبيطلب مني اجبله عمال حفر ضروري وانه هيراضينا بمبلغ كبير 

من غير ما أسأله وافقت اه وافقت هرفض ليه حد يقول للرزق لأ

... 


اخدت 6 عمال وانا السابع وروحنا علي بيت توفيق دخلنا ولقيناه هو والراجل اللي اسمه عواد 

واتكلم توفيق وقال 

_ أنا عاوز حفرة بعمق 6 متر ومعاكم أسبوع 

_ ليه العمق ده كله؟! 

_ مش شغلك أنت تنفذ وبس وليك فلوسك وبس 

_ اهم حاجة لو حد سألكم بره انتوا بتكسروا حطيان وبس فاهمين 

.. 


وبدأنا الشغل مجهود جبار كنا بنعمله.. اللي مطلوب مننا عمق كبير ومش سهل نخلصه بسرعة 

أول يوم فات عادي.. ورجعت البيت رميت جسمي علي السرير ونمت 

لما فتحت عينيا لقيت نفسي واقف في مكان غريب أشبه بمعبد وقدامي تابوت كبير.. مكتوب عليه من بره حروف وطلاسم كتير 

مديت ايدي وفتحت التابوت.. جثة اشبه بالمومياء 

شكلها من الآف السنين وانا واقف ببصلها فتحت عينيها.. وخرج من بوقها عقرب.. عقرب بشع 



صحيت وانا بصرخ.. مش عارف اي معني الكابوس ده؟ 

تاني يوم واحنا شغالين واحد من العمال اسمه كريم قتل حشرة.. حشرة كبيرة اشبه بعقرب 

نفس اللي شوفتها في الحلم.. خلصنا شغل في اليوم ده ولسه هغير هدومي وانام.. سمعت صراخ من بره البيت.. طلعت من البيت جري عشان اللاقي جثة كريم في بيته مقطوعين ايديه ورجليه وميت منظر صعب جداً مش قادر اتحمله.. خرجت من البيت وبمجرد ما خرجت.. نار مسكت في البيت كله الكل كان بيحاول يسيطر علي الحريق.. لكن مقدرناش 

.. 

معرفش ليه حسيت ان السبب هو العقرب اللي كان قتله جوه 

روحت لتوفيق وقولتله انه لازم يقول الحقيقه ومين السبب في موت كريم؟.. يتبع الجزء التاني 



الفصل الثاني من هنا 



تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×