رواية خطف بالاتفاق الفصل الثالث 3 بقلم ايمان شلبي
-ممكن افهم انت خاطفني ليه ؟
قولتها لنادر وانا منفعله وقلبي بيدق برع*ب حقيقي وخاصه بعد ما اكتشفت أنه نادر مش قاسم
عن كميه الخوف والرع-ب والتشتت اللي كانت جوايا وكأني في فيلم اكشن !
اتنهد وهو بيركن عربيته علي جنب وبيبصلي بجمود
-هحكيلك كل حاجه بس ارجوكي تسمعي للأخر
بلعت ريقي بصعوبه وانا بهز راسي بالموافقه بدون ما انطق حرف
-للاسف يامدام جنا "امجد" جوز حضرتك شغال في أعمال غير شرعيه
جملته كانت بمثابه إناء من المايه البارده وقع فوق راسي بكل ق*سوه
جسمي اترعش وانا برد بصوت مهزوز :
-ا انت بتقول ايه ا امجد جوزي انا انت تقصد امجد و و و
سكتت مكنتش عارفه اقول ايه
اصل في الحقيقه الكلام اللي اتقال يطير برج من الدماغ
نادر بحزن :
-انا اسف بس انا عملت كده عشان احميكي
رديت بذهول:
-تحميني من مين من جوزي ؟؟
-لا من اللي شغالين مع جوزك
-وهما عايزين مني ايه
-ي*نتقموا من جوزك عن طريقك
رديت بعصبيه :
-هو جوزي عمل ايه فهمني
-قولت لحضرتك ياجنا هانم جوزك شغال في أعمال غير شرعيه ،ادويه فاس-ده ،سل*اح ،مخ-درات وياعالم ايه تاني
فضلت اهز راسي بهستريه وانا بعيط بح-رقه :
-لا لااا يانادر لا امجد ميعملش كده لا امجد كويس وعارف ربنا امجد بيصلي الفروض كلها مش بيسيب فرض واحد ،ل لا امجد بيساعد المحتاج وبيتبرع لكل الجمعيات الخيريه امجد برئ يا نادر ا اكيد انت فاهم الموضوع غلط ا...
-امجد زعيم مافيا يا مدام جنا ،من قبل موت والده كان هو دراع والده اليمين لما والده توفي بقى هو الزعيم والكل بيعمله الف حساب دلوقتي ووجودك معاه اكبر خطر دلوقتي
-خط*ر!!
-للاسف امجد مو-ت زعيم مافيا كبير اوي وأهله مستحلفين ينتقموا
رديت بخوف :
-وانا دخلي ايه بالموضوع
-انك مراته وانتقامهم من امجد يتلخص في خطفك ومو*تك
-م م موتي
-عشان كده قررت اخطفك وقررت أن الخبر يوصل للصحافه ولكل الناس
-ه هروح فين
-متقلقيش هوديكي مكان محدش يقدر يوصلك فيه
حطيت وشي بين ايديا وانا بعيط بوجع :
-انا مش قادره اصدق ان كل ده بيحصلي انا حاسه اني في حلم لا لا في كابوس انا في كابوس واكيد هفوق منه صح ؟!
اتنهد تنهيده طويله وهو بيبصلي بشفقه :
-متزعليش نفسك انسانه جميله زيك متستحقش تعيش مع م*جرم زي امجد صدقيني
-عمري ما كنت اتخيل أن البني آدم الوحيد اللي حبيته وعملت كل حاجه عشانه يطلع بالبشاعه ديه!
-المهم انك خرجتي من الموضوع ده سليمه
ضحكت بسخرية :
-سليمه؟؟
-علي الاقل ج-سدياً علي الاقل عايشه يامدام جنا
-طب وقلبي يا نادر ،وقلبي اللي اتكسر علاجه ايه ؟
-الرضا بقضاء ربنا
-انا راضيه و والله يارب انا راضيه بقضاءك بس غصب عني غصب عني نفسي بتضعف وبلاقيني منهاره يارب خفف عني خفف علي قلبي الحمل وريحني يارب صبرني علي الابتلاء يارب
-ان شاء الله هتكوني احسن صدمه وهتعدي زي اي حاجه عدت في حياتك
-يارب ياااارب
-نتحرك؟؟
-علي فين
-مكان بعيد عن هنا شويه
-فين يعني ؟
-للاسف هو في وسط الصحراء
رديت بخوف :
-ص صحراء؟؟
-المكان الوحيد اللي اقدر اكون متطمن وانتي موجوده فيه
-ه هعيش لوحدي في الصحراء
-لا طبعا ...في جماعه طيبين هيستقبلوكي وهتعيشي معاهم لحد ما نقدر نقبض علي امجد وكل العصابه ونتأكد انك مش في خطر ..وقتها هترجعي بيتك وحياتك من غير اي خوف
بصيتله وسكتت وعيوني مدمعه وجوايا الف سؤال لكن مش قادره انطق
-مشكتش فيا ليه مع اني مراته ؟!
ابتسم ابتسامه لطيفه وهو بيكمل سواقه :
-لان بني ادمه جميله زيك وفي رقتك وطيبه قلبك والحب اللي بتوزعيه علي كل اللي حواليكي استحاله تكون مجرمه
بصيت قدامي وانا برد بصوت مخنوق بالعياط :
-لكن للاسف وقعت مع واحد مجرم لابس وش ملايكه
-تسمحيلي اقولك أن امجد مش ملاك ولا حاجه ..حتي معاملته مع الخدم ومع الناس في الشركه ،ومعاكي انتي شخصياً بتوضع قد ايه هو شخص بشع واناني
-للاسف كنت ببررله كل تصرف عشان بحبه !
وكنتي بتيجي علي نفسك كتير عشان بتحبيه
هزيت راسي بتأكيد وانا بشهق وبحط ايدي علي بوقي وحاسه أن قلبي من كتر الحزن هيقف
مسك ايدي تلقائياً وهو بيبصلي بشفقه:
-ميستاهلش دموعك ياجنا انتي ربنا بيحبك عشان كشفلك حقيقته قبل فوات الاوان احمدي ربنا انك بخير
رديت بهمس وانا بضغط علي أيده بدون وعي :
-الحمد لله يارب الحمد لله
سحب أيده من ايدي بأحراج وكمل سواقه وانا في عالم تاني ،عالم بفتكر فيه كل اللي حصل من وقت ما قابلته
الذكريات ،التفاصيل ،الحب ،الاحلام الورديه اللي رسمتها ،الوعود ، نظراته اللي كانت بتخلي قلبي يدوب
لمسه ايديه اللي بتخلي كل ذره فيا تتنفض
الفراشات اللي كانت بتطير من حوليا وانا في قربه !
بفتكر وبفتكر وبتمني لو مكنتش قابلته ولا حبيته
-بكرهكك*-ككك بكرر*--رهكككك يا امجد بك*رهك وبكره اليوم اللي شوفتك فييه
وفي الخلفيه صوت عمرو حسن :
قالت..
كرهاه!!... اه كرهاه .. ابقي مع الخوف والم-وت حتي انما مقبلش اني ابقي معاه.. انا اخر نور ف حياتي لحقته وكان هيضيع ازاي كان قلبي كئيب وحزين... انا كنت بصلح اي و ف مين..!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا المكان بعد حوالي ساعتين
تم استقبالي احسن استقبال ، اتعرفت علي الناس اللي عايشيين في المكان
كان راجل كبير ومراته واضح علي وشهم الطيبه
لقيت اوضتي متجهزه وفيها كل حاجه
،لبس ،كتب ،فون جديد ،لاب توب
كل حاجه حرفيا كانت في الأوضه!
بصيت حوليا وانا بسأل نادر بذهول :
-ايه كل الحاجات دي
نادر بهدوء :
-ديه كل المستلزمات اللي ممكن تحتاجيها في فتره وجودك هنا
-بس بس ده كتير اوي يانادر مين اللي جاب كل ده ؟
-انا
-انت معقوله جبت كل الحاجات دي من فلوسك
هز أكتافه بحيره:
-وايه المشكله ؟!
رديت بأحراج :
-المشكله أن تكلفتهم اكيد عاليه
-ولا يهمك
حطيت وشي في الأرض بخجل وانا بفرك ايدي بتوتر ومش عارفه ازاي اقدر اعبرله عن شكري وامتناني
اتنهد تنهيده طويله وهو بيقولي بهدوء :
-هستأذن انا بقي ولو احتاجتي اي حاجه كلميني من الفون الجديده انا سجلت رقمي عندك
رفعت راسي وانا بسأله بتلقائية:
-انت بتساعدني ليه ؟
سكت لحظه وهو بيبصلي وعلامات الذهول واضحه علي ملامحه من سؤالي الغريب والمفاجئ
هز رأسه باستغراب :
-بساعدك ليه؟
-ايوه عايزه اعرف ليه بتساعدني ،ليه بتعرض حياتك للخط*ر عشاني
حط أيده في جيوب بنطلونه وهو بيتنهد وبيرد بجديه:
-عشان انتي ملكيش ذنب تروحي في الرجلين
-مش خايف
رد باستغراب :
-اخاف من ايه؟؟
-مش خايف امجد يعرف انك ظابط وانك مخبيني ويأذيك!
-لا مش خايف ...اللي بيخاف ده شخص جبان ومش راجل وانا مش جبان يا جنا ..انا اساعد المحتاج واقف معاه لو علي رقبتي ..المهم أن طول مانا موجود محدش يتأذي
قعدت علي طرف السرير وانا بسأله بتوتر :
-هو انا هفضل هنا قد ايه
-للاسف مقدرش احددلك لاني مش عارف أمتي هنقدر نوصل للعصابه كلها
اتنهدت وانا بضغط علي ايدي وبغمض عيني جامد عشان معيطش
رديت بصوت مبحوح :
-تمام يانادر ش شكراً
-محتاجه مني اي حاجه
-اه بعد اذنك
ابتسم ابتسامه لطيفه :
-اتفضلي
-م ممكن تخلي بالك من أهلي و وتعرفهم اني بخير لانهم اكيد قالبين الدنيا عليا
هز رأسه بهدوء :
-حاضر
-طلب كمان
-اتفضلي
بلعت ريقي وانا بفرك ايدي بتوتر وبرفع راسي وببص في عيونه
-خ خلي بالك من نفسك
ابتسم ابتسامه واسعه برزت الغمازه اللي علي خده اليمين
-حاضر وانتي كمان ياجنا ..عن اذنك
-لا اله الا الله
-محمد رسول الله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فات يوم ورا التاني ورا التالت وانا لسه علي حالي مفيش اي جديد يُذكر غير شعوري بالحزن والوجع واللي بدأ بالتدريج يقل
كنت طول عمري بقول ازاي ممكن البني آدم يتخطي بسهوله كده
ازاي بعد الخذلان ،وتحطيم الاحلام ،والجروح اللي صعب تتداوي ،ممكن يتخطي ويبقي احسن من الاول بكتير وكان محصلش حاجه من الأساس !
ولكن وجودي هنا في المكان ده علمني درس وقدرت الاقي اجابه علي سؤالي
لما رضيت بقضاء ربنا ،لما صبرت علي الابتلاء ،لما اتقربت اكتر من ربنا ودعيت وانا كلي أمل أن قلبي يرتاح ،اني اقدر استوعب واتخطي بأقصي سرعه
في كل مره كنت بسجد فيها بحس براحه نفسيه وطبطبه علي قلبي من ربنا
بسم الله الرحمن الرحيم
"لا تحزن إن الله معنا فأنزل الله سكينته عليه وأيده بجنود لم تروها " صدق الله العظيم
في وسط شرودي سمعت صوت الباب بيخبط
-اتفضل
-احم ا انا نادر
قومت من مكاني بلهفه وطلعت اجري علي الباب وفتحته
-نادر
ابتسم بحزن :
-ازيك ياجنا
ملامحه الحزينه ونبره صوته قلقتني في الحقيقه
بلعت ريقي ودقات قلبي سريعه
-ف في ايه ؟
-ا احم م مفيش ا انا انا بس..
قاطعته وعيوني بتلمع بالدموع :
-في ايه يانادر مين اللي اتأذي من عيلتي
هز رأسه بلهفه وهو بيقرب مني خطوه :
-لا لا اهلك بخير متقلقيش
-ي يبقي امجد مش كده ا امجد حصله حاجه
حط وشه في الأرض بحزن :
-البقاء لله ياجنا امجد تعيشي انتي
يُتبع