رواية جعلني ملتزمه الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اسراء جمال
بعد مرور سنة ع الاحداث الماضية
خالووووو ياخاااالوووو الله هو راح فين انهاردة اول مرة ارجع من الكلية ملقهوش ف الصالة بيقراء زى عادتة
دلفت شذى الى غرفة خالها لتجدة ملقى ع السرير بااهمال وقاطع النفس
اسرعة الية وحاولة ان تجعلة يفيق ولاكن دون جدوى
شذى ببكاء لا ياخالو ارجوك اصحى ارجوك اوعى تسبنى ارجوك انا مليش غير ياخالو
ااااااه يااارب
وظلت ع هذا الحال لفترة ولاكن لا يفيق
اسرعة الى الخارج لكى تنادى الى احد جيرانها ومن حسن حظها ان جارهم المقابل يعمل طبيب تركة باب شقتة وهى لا تعلم من الذى يسكن فيها فكل ماتعلمة انة جار جديد اتى لكى يسكن هنا ففتح لها شاب طويل القامة عريض المنكبين ذو هيبة وطلة طاغية لا يتجاوز الثلاثون من عمرة وقال باادب نعم يا انسة فى حاجة
شذى ببكاء الحقنى لوسمحت خالو قاطع النفس خالص ومش بيرد عليا
الطبيب بهدوء ثوانى حضرتك هجيب حاجتى واحصلك
بعد عددت دقائق اتى الطبيب وفحص رؤوف ولاكن للاسف فقد كان امر الله نفذ
الطبيب بااسف وهو ينظر الى شذى البقاء لله ياانسة
شذى بنهيارة لا لا لا مستحيل لا متقولش كدة اكشف علية كويس لا
الطبيب اهدى ياانسة كدة مش هينفع الى بتعملية دا ادعيلوة باالرحمة
شذى ببكاء وهى ترمى راسها ع صدر خالها الملقى ع السرير
لية ياخالو لية سبتنى انت كمان لية مش كفاية ماما وبابا مش كفاية كل الى بحبهم بيروحو منى لية بس لية
الطبيب ياانسة اهدى وقومى شوفى هتخلصى اجرات الدفن والغسل اذاى
شذى ببكاء انا انا مليش حد يا دكتور يقدر يساعدنى ممكن لو سمحت تساعندى اخلص الاجرات دى
الطبيب باسف ع حالها اكيد طبعا متقلقيش انا بنفسى هتصرف وتركها ورحل
وهى ظلت بجوار خالها تحضنة وتبكى وتدعو لة ثم قطع ذالك صوت هاتفها يصدح بجواها همت باالتقاطة ورائت ان المتصل حياة.
شذى ببكاء وهى تجيب عليها الحقينى ياحياه
حياة بقلق مالك ياشذى بتعيطى لية اية الى حصل
شذى ببكاء اكثر خالو رؤوف ياحياة خالو رؤوف توفى
حياة بخضة لا حول ولا قوة إلا بالله ان لله وانا اية لراجعون
طيب اهدى ياشذى وانا جيالك حالا
شذى لاياحياة خليكى هتيجى فين وجوزك مسافر خليكى ف بيتك احسن يقلق عليكى
حياة لا طبعا مينفعش مكنش جمبك ف الظروف دى انا هكلم ماذن واقولة وهجيلك حالا .
حياة بعد ان قفلت مع شذى فضلت تررن كتير ع ماذن رد رد بقا ياماذن يوووة معرفش تلفونة مقفول لية
لا مهو انا مش هينفع اسيب شذى لوحدها انا هلبس واروحلها ولما اوصل هكلمة واقولة .
******************
اية دة رايحة فين يا حياة
حياة بلهفة عبد الرحمن كويس انك جيت
عبدالرحمن بستغراب مالك وكنتى نازلة رايحة فين
حياة كنت رايحة لشذى
عبدالرحمن لية فى حاجة
حياة بحزن اها خالها توفى وهى لوحدها وانا لازم اكون جمبها ف ظرف زى دة
عبدالرحمن بحزن لاحولة ولا قوة الا بالله استاذ رؤف توفى
حصل امتى دة
حياة من شوية كنت برن ع شذى اطمن عليها لقيتها بتعيط ومنهارة وعرفت انو توفى
عبدالرحمن بحزن انا لله وانا الية لراجعون الله يرحمو ثم اكمل بتسائل طيب لية ياحياة مااتصلتيش بيا تقوليلى انك خارجة مش انا وماذن مااكدين عليكى قبل مايسافر لو احتجتى اى حاجة او عاوزة تروحى اى مشوار تكلمينى اجيلك يا حياة لية كنتى نازلة من غير ماتتصلى بيا
حياة بتردد اصل اصل بصراحة خوفت تمنعنى اروح لشذى
عبدالرحمن وهو يجز ع اسنانة وانا من امتى منعتك تروحيلها ياحياة ولو همنعك يعنى مهجيش امنعك وهى ف الظروف دى
يلا يلا يا حياة الله يرضى عليكى اوديكى ليها
حياة بهدوء يلا
عبدالرحمن التفت اليها استنى هنا انتى اتصلتى بماذن استئذنتية ولا لا
حياة برتباك والله ياعبدو انا رنيت علية كتير وموبيلة مقفول قولت اروحلها ولما اوصل يكون فتح موبيلة ابلغة
عبد الرحمن بصرامة اياكى اياكى تتكرر تانى يا حياة وتخرجى من غير ماتعرفى جوزك انتى رايحة فين ايان كان الموقف انتى فاهمة
حياة بخضوع حاضر ممكن نمشى بقا عشان نشوف شذى عملت اية ولا فى حاجة تانى
عبدالرحمن بنفاذ صبر اتفضلى قدامى ع العربية ياهانم ونتكلم بعدين
******************
فى المساء ف منزل شذى بعد ما تولى عبدالرحمن ودكتور بسام اجرائت الغسل والدفن
وانتهى العزاء ورحل كل من جائو ليعزو حياة
جلس عبدالرحمن والدكتور بسام بعد ما انتهو من العزاء فى الصالون الملحق ب الشقة
وكانت حياة برفقت شذى فى غرفتها توسيها ع مافقدتة وتخفف عنها
وشذى تبكى وتبكى وتتشبث فى حضن حياة كفتاة صغيرها تركها ولادها ورحل
حياة شذى كفاية بقا ياحببتى عياط انتى من الصبح وانتى ع الحال دة ادعيلو ياشذى ادعيلو هو دلوقتى محتاج دعواتك وبس
شذى بدموع حياة متسبينيش خليكى جمبى انهاردة
حياة بحنو وهى تربط ع ظهرها مش هسيبك ياحببتى من غير ماتقولى هبات معاكى انهاردة
هطلع بس ابلغ عبد الرحمن واخلية يمشى وارجعلك
شذى بائمائة من راسها ماشى
******************
بعد مرور شهر
ها ياشذى نويتى ع اية
شذى بهدوء ف اية ياحياة
حياة ف حياتك ياشذى هتعملى اية بعد ماخالك توفى
شذى مش هعمل حاجة فضلى سنة واتخرج وبعدها هدور ع اى شغل.
حياة طب ولحد ما السنة دى تخلص هتعملى اية
شذى عادى مش هعمل حاجة ادينى عايشة ف الشقة خالى كان كاتبها باسمى وكان شايلى فلوس ف البنك هعيش منها لحد ما ربنا يسهل
حياة ببتسامة طيب مابتفكريش ترجعى لعبد الرحمن
شذى خلاص يا حياة انا وعبدالرحمن طريقنا وقف من زمان
حتى لو انا نفسى ارجعلة هو مفكرش فيوم من ساعة ماعرف الحقيقة وانى مظلومة انو ييجى يرجعنى
اصلا هو عمرو ماحبنى وانا مستحيل افرض نفسى علية تانى لينا سنة اهو سيبين بعض عمرك جيتى قولتيلى عبدالرحمن عاوزك ترجعيلة او زعلان انك بعيدة عنو او حتى بيفكر فيكى
انسى ياحياة بالله عليكي وسبينى انا كمان انسى
حياة وهتقدري تنسى ياشذى
شذى بدموع للاسف مش قادرة ومش هقدر انساه عبدالرحمن معلم ف قلبى ياشذى وساكن ف كل خلية فية و للاسف مش عارفة اخرجو منو
الله يسامحك ياحياة انتى السبب ف كل دة
حياة بتسائل انا لية هو انا عملت حاجة
شذى مهو لوما انتى خدتك الشهامة اوى ياختى وخلتينى نتجوز مكنتش حبيتة
حياة بضحك من اعمالكم سلط عليكم مش انتى بردو الى لبستية تهمة شنيعة قال واية بتنتقمى منو
شذى بسخرية طلعت بنتقم من نفسى .
******************
يتبع.....