رواية القدر او الحب الفصل الثالث عشر 13 بقلم جوري محمد


 رواية القدر او الحب الفصل الثالث عشر 13 بقلم جوري محمد 


ونبدأ من عند ادم في المستشفى علشان نعرف هو طلب ايه بالضبط

رعد... قول عايز كم وانا هاديك اللي انت عايزه ولا اقول لك خذ شيك على بياض اهو وسيب نور في حالها 

ادم. معقول رعد باشا فلوس ايه ده انا ابن توفيق العمري 

رعد طيب قول عايز ايه وخلصنا 

ادم نور انا عايزها وبرضاها وانت من سيقوم بإقناعها ده انت زوجها المستقبلي ولا لا صح في شخص ثاني يا اخي دي واخده عقله جالها من مصر تخيل

وهنا دخل ادهم وقام بالقبض على عنق ادم اه يا ابن الكلب انت تعمل فيها كده انا هموتك

توفيق وادهم اقتربان سريعا حتى يرفعوا ادهم من فوق ادم حتى لا يقوم بقتله

توفيق اهدؤوا جميعا نريد ان نجد حل

ادم. انا اعذرك هي مميزه تمتلك جسد جميل تأخذ عقلك في ثواني عندما تتحدث معها او تقترب منها فانا لم اشاهد جسد امراه مثلها امراه مكتملة الأنوثة وبالرغم من ذلك في يدك مثل الطفلة قطعه شوكولاتة كم هي شهيه وتمتلك فم مثل الكريز عندما تذوقته جعلتني اخرج من واقعي ولكن الظروف هي من جعلتني عاجز عن استكمال ما بدات ولكن الوقت امامنا نقوم باستكماله في وقت لاحق كم يشعر ادم بالسعادة وهو يرى نظره الغضب الذي تخرج من عين كلاهما 



ولكن تصادم الجميع عندما اقترب توفيق وقام باعطاء ادم ضربه على وجيه

توفيق. كيف تتحدث عن فتاه شريفه بهذه الطريقة اعلم جيدا انك ستقول ما اريده عندما يحضر الضابط ليأخذ اقوالك ا

ادم. انا لن اقول شيء الا الذي اريده

رعد... اه يا كلب انت بتحلم لا يمكن ان اسلم لك نور او اجعلك تلمسها

ادم.... بس انا فعلا لمستها لذيذه جدا 

رعد راح ضربه البوكس وفي وشه 

توفيق ايه ده يا ابني ده طلع حيوان لازم نتعامل معه بهدوء من اجل مصلحه نور

ادم ..اسمع كلام توفيق باشا هو عارف ابنه ممكن يعمل ايه فيا ريت نتكلم بالعقل و انت مش صاحب القرار اعرض الموضوع على نور واعرف قرارها ايه وبعد كده اللي هي تختاره هنفذه

ادم.. على فكره هو ده الطلب بتاعي عاجبك تنفذوا مش عاجبك خلاص

توفيق انا عندي حل تأني يرضي جميع الاطراف لأني عارف نور لا يمكن توافق ستفضل السجن او الحكم المؤبد على ان تقوم بذلك ولذلك سيتم التزويج ادم ونور لفتره معينه ثم يتركها ادم



ادم. فكره حلوه على الاقل واحد 

وهنا خرج ادهم ورعد وتوفيق ليقابله نور في حضور المحامي الموكل من رعد

وهنا نور تفاجات بوجود ادهم معاهم

 نور دكتور ادهم وانت عرفت ازاي ادهم مش مهم يا نور المهم انك تخرجي من المشكلة دي وتأكدي ان انا من دلوقتي مكان وليد لحد ما وليد يبقى كويس

نور شكرا جدا يا دكتور ولكن للاسف قضيتي صعب انها تتحل هم قالوا لي كده وانا جوه في الحجز

توفيق ما فيش حاجه ما لهاش حل بس المهم تخرجي الاول من هنا بكفالة وبعد كده نتكلم وفعلا خرجت نور بكفالة من القضية

وهنا بدا توفيق يتكلم مع نور

 توفيق. بصي يا بنتي انا هاقول لك على حاجه مهمه خلي في اعتبارك ان انت ممكن تسجني 10 سنين على الاقل ف سجن ف سجن ابني ارحم غير كده وليد ممكن العملية بتاعته تفشل لو سمع الخبر ان اخته في السجن وده له دكتور اكده لي لان الحالة النفسية مهمه في علاجه

 نور ليه هو ادم طلب ايه بالضبط

توفيق... طلب يتجوزك



نور كادت ان ترفض ولكنها تذكرت حلمها المفزعة وسرحت بخيالها لتتذكره

 بدات تصرخ بصوت عالي اتركوني هو الذي فعل بيه كل هذا وافقدني اغلى ما املك كان يجب علي انهاء حياته واذا رجعنا لوراء وحدث ما حدث معي سوف اقتله ولكن هذه المرة لن اكتفي بطعنه واحده بل سأظل اطعنه الاف الطعنات بعدد قطرات دمائي الذي استحلها بدم بارد

وبدأت الرياح تعزف سيمفونيتها الغاضبه وصوت الرعد افزع كل من كان موجود في قاعه المحكمة والامطار نزلت بغزاره كأنها تصرخ وتطالب ببراءة هذه الفتاه

وبرغم كل هذه الاصوات الغاضبه

التفت لترى نظره الانتصار في عين ادم وضحكت هي بصوت عالي برغم دموعها التي تنهمر على وجهها كأنها امطار ارسلتها السماء لتغسل عن جسدها لمساته التي لم يستطيع الطبيب الشرعي اثباتها

وتوجهت اليه بالحديث ادم اعلم جيدا انك لم تنتصر وانا لم انكسر فانت حصلت عليا وانا فاقده الوعي فعلت ما فعلت وانا مغيبة ما فرحه انتصارك اذا كانت المعركة مع ضحيتك وهي مسلوبة الإرادة ستظل دائما اقتحم احلامك لأجعلك تتمنى الموت لتخلص من احلامك المفزعة و اعلم جيدا اننا سنلتقي ليس الان ولكن عندما يحين لقاءنا في دار الحق 



ونظرت اتجاه الى رعد بعيناها وقالت احبك فسكت 

ونظرت الى وليد الذي لم يتحدث وكلما يفعله هو البكاء سامحني اخي انا فعلت ما يجب علي فعله 

وهنا نطق القاضي وسقط وليد وصرخت نور والجميع يلتف حول وليد

وفجاه.. ؟؟؟؟

فتحت نور عيناها لتستعين بالله على هذا الحلم المفزع

وفاقت من شرودها على صوت توفيق يا بنتي هتعملي ايه

نور هاعمل ايه انا موافقه

رعد... انت بتقولي ايه يا نور انا هاحاول اني اتصرف 

نور رعد انا ما ليش الا اخ واحد ولو وليد عرف اللي حصل ده ممكن يروح فيها يا ريت هتيجي على العملية بس ده ممكن يموت وانا ما استحملش اني افقد اخويا ثم على راي توفيق باشا في الحالتين هتسجن بس ده سجن هابقى حره في شويه اخرج اروح انما الثاني هيبقى سجن بشع انا جربت يومين صعب جدا



نور. .توفيق باشا احنا هنعمل الجواز في السفارة بس الجواز الفعلي مش هيبقى الا في مصر .نعمل فرح ويجي يطلبني من

 اخويا قدام كل الناس

توفيق... وانا هاعمل لك اكبر واحلى فرح اتعمل في مصر كلها

رعد... كان هيتجنن نور انا باحبك وانت بتحبيني ليه هتعملي كده استنى يمكن نلاقي حل

نور...رعد اسمع الكلام اللي هاقوله لك كويس لانه اخر مره تسمعوا مني عشان بعد كده مش هينفع اقوله لك خالص حتى لو بيني وبين نفسي انا والله عمري ما حبيت ولا هاحب احد 

غيرك انت النور اللي منور حياتي فعلا بس ربنا ما اراد ان احنا نكون مع بعض تحت سقف واحد والله لولا وليد ممكن يموت لو فضلت هنا انا عندي ابقى هنا طوال حياتي على اني ابقى مع الحيوان ده في مكان واحد

توفيق...انا اسف والله يا بنتي بس اعمل ايه ده ابني والله لو شهدتي هتنفعك كنت شهادت معاكي ولكن كلامي هيثبت كلامه

ادهم احنا ممكن نقول الكلام اللي هو اعترف بي في المستشفى



 توفيق هينكر هيقول انه ما قالش حاجه

ادهم ولكن انت والده كيف سيكذبك

توفيق وهل طريقه معاملته معي تؤكد انه يعاملني كوالده

نور.. ممكن نروح نتمم الزواج علشان اروح لوليد في المستشفى

توفيق ولكن ادم لن يستطيع ان يخرج من المستشفى

 نور اذا ماذا سنفعل 

توفيق هيا بنا نذهب الى المشفى عند ادم اولا ونتأكد هل حالته تسمح بالخروج معنا و بعد ذلك نحدد ماذا سنفعل

توفيق يوجد حل اخر سأتصل واذا كانت حالته تسمح سيقابلنا عند السفارة

ادم اهلا توفيق باشا ماذا قررت نور

 توفيق وافقت على الزواج ولكن هي اشترطت ان الزواج الفعليه سيقام في مصر بالطريقة التقليدية سنذهب لخطبتها ثم لإتمام الزواج بعد موافقه اخيها طبعا 



ادم لا يهم سنفعل لها ما تريد المهم انها ستصبح زوجتي وامتلكها في اي وقت احب

توفيق حيوان انت يا ابني المهم لا نعرف كيف سيتم الزواج فانت لا تستطيع ان تحضر الى السفارة

 ادم من قال لك ذلك سأحضر لإتمام زواجنا حتى لو في سيارات اسعاف ههههه

ثم اغلق الهاتف وذهبوا جميعا الى السفارة

 بعد ما ادم ذهب اليهم وتم الجواز

رعد... يلا يا نور علشان نروح المستشفى عند وليد

ادم... تروح معك فين دي امراتي وهتروح معي بيتي

نور... احنا اتفقنا ان هاكون مراتك لما نوصل مصر خليك قد كلمتك لو سمحت جوازنا مش هيبقى فعلي الا بعد الفرح اللي هيتعمل قدام الناس اونكل توفيق هيفهمك على كل حاجه

ادم... وانا موافق ما تخافيش هاعرف امثل الدور كويس جدا اني لسه ما اتجوزت

رعد.. نور انا عايزك تعرفي اني هافضل جنبك وما تخافيش من اي حاجه

وادهم وانا كذلك

ادم... بصفه ايه انت وهو انا ما بحب زوجتي تتواصل معكم وهنا كاد ان ينقضوا عليه ادم ورعد ولكن اوقفهم صوت نور

نور... لو سمحت كفأيه بقى عايزه اتنفس عندي اخ لازم اطمن عليه



ادم سأتركك ولكن تعلمين انني اصبحت امتلكك

نور واقتربت من اذن ادم وتحدثت بنفس طريقته المستفزة الايام بيننا واعلم جيدا هذا الجسد ملكي وما تم هو مجرد ورقه وسيظل ورقه حتى يتم انفصالنا وابتسمت ابتسامه ساخره او سأقوم انا بخلعك سلام مسيو ادم

و تركته نور ورعد ومعهم ادهم وذهبوا الى المستشفى وادم جاء يمشي وراهم

توفيق.. سيبها يا ابني مش دي اللي تخاف انها تخونك دي كل اللي يهمها في حياتها في شرفها دي ما فكرتش لحظه وحاولت قتلك لما لقيتك عامل فيها كده خلاص هي بقت مراتك خليها تتنفس وتهدى علشان تعرف ترتب حياتها الجايه

رعد... ليه يا نور كنت استنيت يمكن نلاقي حل

نور... ممكن من دلوقت تساعدني ان احنا نبقى اصحاب واخوات علشان اقدر أتأقلم مع الوضع الجديد علشان ما احس ان انا خائنة

رعد.. طيب اساعدك ازاي وانا مش قادر اتقبله

نور.. ارجوك

رعد... هاحاول يا نور

وصلت المستشفى نور وطلعت عند وليد في العناية المركزة

نور حبيب اختك عمل ايه يا قلبي شفت اللي جرى بنور وانت بعيد عنها وراحت انهارت وبكى بشده حتى سقطت فاقده للوعي وعندما اقترب رعد ليحملها 



ادم... مش من حقك واقترب ادم وحمالها ورعد قام بطلب الدكتور

الدكتور حاله انهيار عصبه انا اديتها حقنه مهدئه يا ريت ما تضغطوش عليها نفسيا

رعد يا ريت الناس تفهم ان وجودهم بيزود الضغط عليها

ادم يلا بقى انت وهو كده ورونا عرض اكتافكم وتفضلوا امشوا لأني سأظل بجوار زوجتي 

وادم قفل الباب وقعد يضحك و ذهب عند نور قعد يتأمل ملامحها

ونور بتنادي علي وليد اخوها وهي تبكي حتى وهي نائمه وادم سمع وذهب اليها وعندما وجد انها نائمه وتحلم قام باحتضانها

ادم... ما تخافيش يا نور انا مش هاذيك يمكن كرهي لك لأنك اول واحده تقف قصادي 

مش عارف انا يمكن كنت عايزه اذيكي من اجل الانتقام من نفسي او احاول اؤكد ان انا مش بحبك انا عارف اني وحش في صوره انسان ولكن انا ليه قلب برده هي السبب وانت كنت كويس هي السبب دمرتني ايوه هي قالت لي لازم ادمرك اقضي عليها جوايا في صورتك سامحيني يا نور



وراح واخدها في حضنه ونام وبدا ادم يحلم بالكابوس اللي دائما بيحلم به و صوته بدا يعلى

نور. كانت رجعت في كامل وعيها سمعته وهو بينادي على امه ويقول لها ليه يا ماما خنتيني انا وبابا ليه خليتين اكرهك و اكره كل الستات حولتيني الي شيطان 

حتى نور خسرتها بسبب اني وحش وشيطان والدموع نزلت من عيون ادم هو نائم واخذ وضعيه الطفل وهو في بطن امه

 ونور بتلقائيه لقت نفسها بتمسح دموعه بيديها راح هو زي الطفل حط راسه على صدر نور وراح نائم ونور مش عارفه تعملي

ومما جعل نور تصاب بالصدمة والخوف والفزع الرهيب عندما سمعته يقول

وبكده الفصل انتهى سنستكملها لنعرف ماذا سمعت نور وماذا ستفعل 

وهل القدر وضع في طريقها سر سيمكنها من الطلاق والرجوع الى رعد هذا ما سنعرفه الفصل القادم



الفصل الرابع عشر من هنا




تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×