رواية ابن الجن ( كامله جميع الفصول ) بقلم حماده زهران


 رواية ابن الجن ( كامله جميع الفصول ) بقلم حماده زهران


"احيانا البشر بيتعرض عليهم عروض كلها غلط وحرام في اللي متعلم وإيمانه قوي وفيه اللي إيمانه ضعيف وجاهل زي انا.....


انا (رباب)عمري ٣٢سنه عايشه ف اسكندريه مع لعنتي اللي مش قادرة اخلص منها ازاي والمشكله انو مش عايزه اخلص منها لأن اللعنه دي يبقي طفلي بس من اب جني..

قصتي بتبدأ من زمان ف سن العشرين لما كنت عايشه مع (باباوماما)ف (اسوان) بالمناسبة أنا كنت وحيده ،كانت اجمل حاجه بشوفها ف حياتي لما اشوف فرحت بابا وماما بنجاحي........

في يوم كنت عند صديقتي المقربه(صابرين) اللي كانت جارتي ،وكنت بساعدها في فرش بيتهم اللي عايشه فيه هي وامها بس وفجأة سمعنا صوت (انفجار) اتخضينا ومنعرفش في ايه لما طلعت شوفت اصعب منظر ممكن اتخيله لقيت بيتنا ادمر وبابا وماما جوه البيت ولما خرجوهم كانوا جثث المشهد أشبه بالكابوس ولكنه حدث بالفعل ،فقدت الوعي بعدها مش عارفه بعد كد ايه وقت فوقوني في بيت جارتي والحزن مخيم علي وشوشهم والدموع ماليه عيونهم عليا وعلي بابا وماما انا كنت فاقده النطق والحركه 



صبرين اتكلمت وبكل نبرة حزن .البقاء لله يا رباب شدي حيلك 

واول ما سمعت الكلام ده

 انهارت من البكاء اخدتني في حضنها وفضلت تطبطب عليا.......... ‏

عدا يوم،اتنين، اسبوع نفس الحزن لحد ما ف يوم كنت ببكي ونمت وانا ببكي بس انا حاسه اني انا مش نايمه كأني كده غمضت عنيا وفتحتها تاني شوفت شاب قدام السرير وسيم وجميل جدا قرب عليا وقلي متزعليش يا حبيبتي ومسح دموعي وسحبني لحضنه، الغريبه اني كنت مستجابة معاه وزي القماشه ف ايديه،وبعدها وقف ورفع المخده اللي نايمه عليها وحط خاتم دهب وقرب عليا وقال متحكيش لحد عني.

صحيت من النوم وانا مبسوطه اوي وجسمي بيتحرك طبيعي ومفيش اي حاجه، قمت بقي ارتب فرشتي اللي كنت نايمه عليها لقيت الخاتم تحت المخده فضلت متنحه ومش مصدقه....

دخلت( صبرين) عليا وقالتلي حمدلله على السلامة بسم الله ما شاء ألله صحتك ردت ،قلتلها شكرا ربنا يخليكي...



قالتلي الحمام جاهز ودخلت الحمام اخدت دش ميه وبفكر ف اللي حصل وأنا بقول لنفسي معقولة اللي حصل ده كان بجد مكانش مجرد حلم بس مين هو الشاب ده وانا هعيش فين بعد ما البيت ادمر انا مليش حد غير خالتي اللي ف اسكندريه وبتبعد عليا مسافات أهل بابا بيكرهوني أنا وأمي ومقاطعين ابويا...

صبرين وامها طبعا رفضو اني امشي وخصوصا اني يعرفوا اني خالتي ساكنه في اسكندريه بعد الحاح من (صبرين وامها) اضطريت اقعد معاهم ....

عدا اليوم ونسيت الحلم رغم انو معايه الخاتم بس جايز يكون من الاول تحت المخده ومفكرتش كتير ونمت_نفس الشاب الوسيم عندي ف الأوضه قرب عليا وانا مستسلمة وببادلو بنفس الشعور والحب......

قام وقف ورفع المخده وحط سلسله دهب وقرب عليا وهمس متعرفيش حد بيا، فوقت وأنا جسمي كله عرق قررت ارفع المخده وأديا بتترعش ورفعت المخده وكانت المفاجأة السلسلة موجوده........



وظهر اليوم الثالث وساب خاتم ونفس الشرط محكيش لحد ،اليوم الرابع،الخامس،السادس...

حكيت في اليوم السادس لصبرين....

شخص بيزورني كل يوم ف الحلم ويسبلي دهب ده حاجه مش طبيعيه،(صبرين) اترعبت لما شافت الدهب وقالتلي يمكن هلوسه يا حبيبتي والدهب ده بتاعك ما انتي اللي حصل معاكي صعب نامي دلوقتي وانشاء الله هتبقي كويسه....

نمت ف اليوم السابع ظهر مقربش مني وبكل هدوء قلي "انا مش قلتلك متجبيش سيرتي مع حد انتي كده منعتي خير كان جايلك باللي عملتيه"، وفوقت الغريبه اني ف حلم مليش سلطه في الكلام مسلوبة الاراده....

عدا يوم اثنين وثلاثه واسبوع وشهر.....

عدا ٣ شهور ومظهرش كنت حزينه اوي ووحشني اوي........

في ضيوف عند (صبرين) ابن عمتها اللي كان متقدملي ورفضته علشان خاطر كنت بحب اخوه اللي هو خطيب( صبرين) دلوقتى 

اول ما شافني عمل نفسه مش شايفني.......

وقت الغدا كنت ف المطبخ بساعد صبرين وامها..........

خطيب (صبرين)وحبيبي السابق بينادي علي ام( صبرين )طلعتلو ووراها (صبرين) وبقيت أنا لوحدي ف المطبخ و فجأه لقيت اخوه معايا ف المطبخ وحاول يتهجم عليا جريت منه وانا بصرخ لبره المطبخ (صبرين) وامها وخطيبها اتفزعوا اول ما شافوني خارجه أصرخ حبيبي السابق سألتي فيه إيه ؟؟وأنا باخد نفسي بالعافيه مش قادره ارد........



 و فجأه اخوه فضل يصرخ في المطبخ وجري عليه لقيه ميت بمنظر بشع شرب الزيت اللي بيغلي علي النار ولك أن تتخيل المشهد...........

خرجت اجري من البيت وانا مش عارفه اروح فين لقيت نفسي عند قبر بابا وماما قعدت قدام القبر وفضلت ابكي............

ظهر الشاب واول مره يظهر قدامي من غير ما اكون نايمه

مش عارفه ليه اول ما شفتو جريت علي حضنو وفضلت اعيط ،قالي متعيطيش اي حد هيحاول يأذيكي هيموت انتي ملكي انا وبعدها اختفي.........

كلمت صبرين أنها تقابلني بعيد عن البيت طلبت منها هدوم والدهب اللي موجود ف البيت اللي جاني من الشاب ده......

وصلت عندي صبرين وطبعا حاولت ترجعني وانا رفضت لأني قررت اروح عند خالتي......... 

اخدت الدهب وانا مش عارفه مصدره ايه زي الهبله ومعرفش الشاب ده ايه........

 وبعدين مش مهم مصدره المهم يكون حاجه تجيب فلوس اصرف منها روحت عند خالتي في محافظه اسكندريه......... ‏

خالتي قعيده عايشه هي وبناتها 

(ليله) ٢٣سنه،(حبيبه)١٦سنه،(ولاء)٩سنين.



انا فرحانه بلمت عيله جنبي وهما كمان فرحوا بوجودي..........

حضروا غرفه ليا ولوحدي و ف ليله ظهر الشاب وقرب عليا و مسكني من ايدي ومشي ومشيت معاه وقام فاتح باب الأوضه ولكن الباب مفتحش علي صالت البيت بتاع خالتي، الباب فتح علي مكان كبير مليان زرع والسماء زرقا وصافيه وحاجات جميله وفيه ممر كبير محاوط بالاشجار والورود الجميله الملونة ف اخر الممر عرش كبير وشوفت حاجه غريبه كده كأنات غريبه جسم قرد بوجه كلب ولما سألت ايه دول قلي دول الخدم بتوعك وف آخر الممر مسكني من ايديا وقعدني على العرش وقعد على ركبته وطلب مني الجواز .....

ولكني قمت من نومي قبل ما جاوب فضل اسبوع مش بيظهر واليوم الثامن ظهر وعرض نفس العرض وقبل ما أجاوب بأيوه او لا كنت بصحي....... تابع الجزء الثاني....



الفصل الثاني من هنا




تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×