رواية احببت ملتحي الفصل الخامس 5 بقلم ام فاطمه
مفيش تفاعل وزعلانة اووى ولو فعلا الحلقة دى كمان ملقتش تفاعل يفرحنى هوقف نشر .بدال مش جايب نتيجة...
فياريت ندوووس لايك قبل القراءة عشان مننساش
وعايزة كومنت حلو مش ملصق مفهمش هى حلوة ولا مجرد مجاملة .......
ذهبت أشجان لمكان الهدف لمعاينته
وحين كانت تجول بنظرها يمينا ويسارا وقعت عينيها على خالد وهو فى محله يتعامل مع زبأئنه والابتسامة لا تفارق شفتيه .
أشجان بإعجاب ...ما أجمل طلعته وابتسامته ..وحاولت إبعاد نظرها عنه فهى جاءت لمهمة محددة تتابعها ولكن سرعان ما سددت نظراتها له مرة أخرى وسرحت فى عالم من الخيال ..
فهى طالما كانوا الرجال يطلبونها وهى تعطيهم جسدها فقط ولكن لم يستطيع أحدهم ان يفوز بقلبها ..
ولا تعلم لماذا هذا الشعور بخفقان قلبها نحو خالد ..
وبينما هى كذلك ..
نظر اليها صهيب وأخذ يحدثها عن الهدف ويتكلم كثيرا ولكن وجدها فى عالم اخر ولا تعيره أهتمام ولا تدرك ما يحدثها به ولا ترد عليه الحديث
صهيب بإستغراب وهو يمسكها من ذراعها لكى تنتبه اليه ...ايه مالك فيه ايه ...رحتى فين ..عمال اكلمك من الصبح وانتى ولا هنا ..سرحانة فى إيه
أشجان بإضطراب...وهى تختلس نظرات أخيرة لخالد
لا مفيش حاجة ..كنت بتقول ايه
صهيب وقد أتجه بصره صوب ما تنظر إليه أشجان ..فوجدها تنظر لخالد وتتأمله ..
صهيب بغضب وهو يمسك وجهها لتلتفت إليه .. ..لا الواد ده اه ملتحى بس مش تبعنا ولا أفكارنا خالص ..ده عادى بيتعامل مع الكفار وبيشترى ويبيع منهم ..
يارب ساعة العملية تصيبه القنبلة هو كمان ونخلص منه بالمرة هو وأشكاله
أشجان بخوف ..لا .لا سبهولى يمكن أقدر اقنعه بأفكارنا ويكون منا ويساعدنا فى العملية عشان هو قريب منهم اوى
صهيب بغيظ...ايه النهردة مفروض جوازى منك ده دورى بعد الاخوة ..عايزة تديه دورى ولا إيه
..لا ده انا اسيح دمه .
.
أشجان بابتسامة مكر ..لا متخفش على دورك فى ميعاده يا سيدى ..بس هو لو قبل يكون معانا يبقى بعدك ..
صهيب بنرفزة ...بس لو عرف القائد ..ممكن يمنعك لانه مش وقته خالص نجيب حد جديد منعرفهوش لسه وخطر علينا
وقدمنا عملية مهمة ولازم نحققها .
أشجان بتودد وهى تمسك يديه ...متخفش بس أنت بس المهم متقلش لحد أى حاجة دلوقتى وسبنى أحاول معاه يمكن يقتنع ويفدنا فى العملية أكتر
على جانب آخر ..
...جويرية بدئت تنزل مع أم خالد ..تجهز نفسها أستعدادا للزفاف .
جويرية....حبيبتى يا أمى ..انا كل مختار الارخص تنقيلى انتى الغالى كتير والله عليكوا ده
أم خالد بابتسامة...انتى هتبقى مرات الغالى فلازم يجيلك الغالى .فنقى احسن حاجة ميهميكيش مستورة والحمدلله ونقى للعروستين الصغيرين أخواتك كمان حاجة تفرحهم .
جويرية..تدمع عينيها من الفرحة..وتبوس راس أم خالد ..وتقول ربنا يخليكى ليه ..أنتى متتخيريش عن أمى بجد فى الحنية وربنا يقدرنى واكون بنت صالحة ليكى واخت لخديجة باذن الله
ام خالد...ليه كده يبنتى متبوسيش رآسى كل ده من خير الله ..وفكرتينى بأختك خديجة ..ادعلها تقدر تنزل وتحضر الفرح
جويرية...ان شاءالله يا امى تنزل وتبقى الفرحة فرحتين ..
ويلا انا تعبتك كتير النهردة كفاية ونكمل يوم تانى ان شاءالله
أم خالد. تعبك راحة يبنتى ربنا يكملكوا على خير وتفرحوا وتتهنوا
وبكرة ان شاءالله فى كتب الكتاب هتبقى زى القمر وخالد حجزلك فى كوافير كويس اوى بشهادة خديجة بنتى عشان اتعاملت معاه كتير
ويلا بينا...نشترى الفستان ال يعجبك ومناسب للعقد فى المسجد ..
اشترت جويرية فستان وردى جميل وبسيط وشيك فى نفس الوقت ...وروحت تحلم بخالد وايه احساسها هيكون بعد اول لمسة من خالد بعد العقد
....قد ايه الحلال جميل وليه احساس مختلف عن اللمسات فى الحرام والعياذ بالله
فى اليوم التالى ...عقدت العزم أشجان أن تذهب لخالد لعلها تأثر عليه بجمالها ودلالها وتجعله عضو معهم فى جماعتهم ولا تعلم انه غيرهم ويغض بصره عن جميع ما حرم الله
.... أشجان بإبتسامة عند خالد..السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
خالد...وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
تأمرى بشىء اختنا
أشجان بهيام وهى تقترب منه ...ايوه ...عايزاك أنت ..
خالد وهو يتراجع للوراء . بغضب. ..انتى بتقولى ايه ازاى يعنى ..
أشجان بتودد ... يعنى نكون مع بعض
خالد بغضب اكتر .. بقلك ايه مع السلامة
شوفى حالك يا أختى واتقى الله ..وانا مليش فى غضب الله .
أشجان..لا لا مش قصدى فى الحرام..
قصدى نجوز ولو ليوم واحد ..جواز متعة يعنى ..
خالد بغضب وهو يضرب كفيه ببعضيهما ..أستغفر الله العظيم يارب .... انتى يا ستى مين حدفك عليه النهردة.
متعة ايه وزفت ايه ويوم ايه ده كلام فارغ وحرام
..وعشان أريحك منى انا أصلا مرتبط
ومع السلامة بقه من غير مطرود
شعرت أشجان بالاهانة ..
فخرجت والدموع فى عينيها انه مرتبط ويرفض عرضها ..
أشجان محدثة نفسها ...أعمل ايه مش قادرة أقاوم سحر عنيه وابعد عنه
ولازم يكون معايا يوم ..هرجعله يعنى هرجعله تانى ..
ثم قابلت صهيب ..فمسحت دموعها سريعا كى لا يراها
صهيب بشماتة ..ايه شكلك متغير فأكيد صدك مش قلتلك هو غيرنا خالص ..
أشجان بثقة ..متقلقش هخليه زينا وانا وراه والزمن طويل
.....مرت عدة ايام وجاء موعد عقد جويرية وخالد 😍 وكان فى المسجد
فى يوم العقد....تزينت جويرية وأرتدت فستانها الوردى الجميل فكانت كالزهرة المتفتحة التى يتناثر عبرها فى وقت الربيع .
ذهب اليها خالد ليأخذها من مركز التجميل
وكانت هى تنتظره بشغف وتعد اللحظات التى تجمعهما سويا ..واخذت تفرك يديها تارة ثم تمسك باقة الورد تحتضنها تارة أخرى
ثم استمعت لقول البنات فى مركز التجميل
العريس وصل ..حتى ارتعدت أوصالها فرحا ثم ووقفت بظهرها تنتظره
لتشاهد ردة فعله عندما يراها بالفستان
دخل خالد لمركز التجميل على مضض وخجل...
خالد بسعادة ..جورى فاستدرات إليه على استحياء
.انبهر خالد بها لانها كانت كالقمر فى ليلة تمامه
..ياه مكنتش فاكر انك بالحلاوة دى كلها ..
جويرية بخجل...منته مكنتش بتبص أعملك ايه
خالد بابتسامة..كنت مستنى ابص واكل كمان الحلاوة دى بالحلال
لان الحلال أدوم ولذته أبقى وليه كمان أجر لكن الحرام لحظة نندم عليها عمر بحاله
وكمان من أستعجل شىء عوقب بحرمانه وأنا اهو الحمد صبرت ونولت حتة مانجة ..
جويرية بضحك...ايه ده انا كنت مفكراك متعرفش تقول الكلام ده
خالد بضحك...لا ده انا حبيب اوى بس بالحلال وهتشوفينى حاجة تانية بعد العقد ولا روميو فى زمانه
جويرية بخجل ...لا ده أنا اخاف منك بقه
خالد بضحك ...ايوه هوريكى عينى بس مش الحمرة لا الخضرة.عشان هتكون حياتنا خضرة باذن الله
...ووصلوا المسجد ...وتم العقد وسط فرحة الناس والعروسين ..
.
ثم قام خالد لجويرية فقبلها قبلة حانية على جبينها قائلا...مراتى حبيبتى مبرووك
جويرية بخجل...مبارك علينا زوجى
وهما طالعين مسك ايديها لقاها أرتعشت
خالد بهمس فى أذنها ..وهم فى السيارة
.ايه من أولها كده بترتعشى ..أومال لما اخد حتة سكر من شفايفك العسل دى هتعملى ايه
جويرية بحرج....ولا تقدر ..لما نبقى ندخل بيتنا يا خفيف ..
خالد بزعل...كده برده ..
جويرية بابتسامة...ايوه كده .
خالد طيب على الأقل ..لمسة ايد ومسك ايديها وقبلها بحنان المحب
خالد بفرح..مبروووك علينا يا أجمل واحن زوجة فى الدنيا
جويرية ..بسعادة...ربنا يخليك ليه يا زوجى الغالى ..وربنا يقدرنى وأسعدك لاخر يوم فى عمرى
.....خالد بفرحة..تحبى نتفسح شوية
جويرية...بسعادة ياريت
.....اخدها خالد يتفسحوا شوية بالعربية ونزلها عند مطعم شيك
خالد...أتفضلى اميرتى الساحرة .
جويرية...بس ده شكله غالى اوى ..لا بلاش تعال نروح الحسين وناكل فى المسمط أحسن
ده عنده شوية لحمة راس على ممبار ايه حكاية ..
خالد.بضحك.....مسمط فى فرحنا ...لا خليها يوم تانى ...وملكيش دعوة غالى ولا رخيص ...خلينا نتبسط من نفسنا شوية ..
جويرية بحب...ال تشوفه يا زوجى
خالد بمزحة....يسلام على احلى كلمة سمعتها فى حياتى ..قوليها كمان ..عايزة اسمعها
جويرية بابتسامة...زوجى
خالد بفرح...الله ..الله ...
شوية حبتشتنكات كده ...😂😂 وسهوكة ملناش فيها ندخل على المهم
....جماعة الشنقيطى فى الشقة المختبئين فيها للتحضير للعملية الارهابية
الشنقيطى بكلمات صارمة ...لقد اقترب موعد الهدف فلنستعد سريعا بالعدة والقنابل والأسلحة والذخيرة
الجماعة. باذن الله ...الله اكبر...هنيئا لنا الشهادة
أشجان مكنتش مركزة خالص مع الجماعة وكانت سرحانة برده فى خالد ..وقررت تنسحب وهما بيحضروا لمهمتهم من غير محد ياخد باله وتروح لخالد وهما منشغليين
وفعلا راحت أشجان لخالد
أشجان بابتسامة لما شفته ...السلام عليك اخ خالد ..
خالد وهو مش واخد باله منها . وعليكم السلام
أشجان .الا تتذكرنى .جئت اليك من قبل اعرض نفسى للزواج
خالد بغضب .. انتى تانى عايزة ايه منى..أنا مجوز يا ستى وبحب مراتى ويستحيل ابص لغيرها
فروحى لحالك الله يخليكى ..مش ناقصاكى وياريت تخلى عندك شوية دم ومتجيش هنا تانى
أشجان على قد ممقهورة من كلامه بس حولت تانى
أشجان بدلع..الشرع حلل لك التعدد
خالد بضيق....وانا مش عايز غير مراتى ومش شايف ولا هشوف غيرها
أشجان بحزن...وهو كذلك ..أنت حر ..
ولكن هناك موضوع اخر اريد ان احدثك به .
أشجان وهى تكتم غيظها ..أنت رجل ملتزم واكيد تحب الجهاد فى سبيل الله ..فلتأتى تجاهد معنا ضد الكفرة
خالد بتعجب ...كفار ايه. .وجهاد ازاى يعنى ..
أشجان بصوت منخفض لكى لا يسمعها أحد غيره ..النصارى .وايضا المسلمين العاصين المتمردين
خالد وهو يزفر غضبا وضيق ..استغفر الله العظيم ..ده فى شرع مين بس
النصارى ليهم عهد عندنا والرسول صل الله عليه وسلم قال من اذى ذميا فأنا خصيمه يوم القيامة..
وبدال مش بيتعدوا علينا ومسالمين يبقى كل واحد ليه دينه وربنا ال بيحاسب بس
..اما المسلم العاصى فليه نكفره ..حرام كده بدال بيشهد الشاهدتين وكلنا بنعصى الله ونسئل الله العفو والعافية ..
..مش عارف انتم أشكالكم ودماغكم متركبة ازاى ربنا يهديكم ويبعد عننا شركم
ولو عايزين تجاهدوا عندكم فلسطين ..رحوا جاهدوا هناك ...
أشجان حست انه بيكلم صح ..بس مش قادرة تقتنع لانهم عمللوها غسيل مخ وفهموهم انهم هم الصح وانهم كده بيجاهدوا فى سبيل الله
أشجان.بغضب ممزوج بالحب ...انت دماغك ناشفة اوى ..بس مش عرفة ابعد عنك .وداخل دماغى ..
خالد ...استغفر الله ..ربنا يهديكى لنفسك ..
اتفضلى بقه من غير مطرود
خرجت اشجان تلتوى حزنا وألما ولكن وقفت مرة اخرى ثم ألتفتت تقول له
أشجان بثقة ..مش هيئس وهجيلك تانى قريب
يا ترى هتقدر تأثر عليه ؟