رواية قدر اخي الفصل العاشر 10 بقلم ديدا الشهاوي


 رواية قدر اخي الفصل العاشر 10 بقلم ديدا الشهاوي


#البارت_10

#قدر_اخي


فلاااااش باااااك

_ماما... انا عاوز اللعبه بتاعه يامن 

_حبيبي قدر ...  ماانت عندك زيها بالضبط  .. ليه عاوز تاخد بتاعه اخوك 

_مانيش دعوه  انا عاوز بتاعه قدر 

_لا كل واحد ليه لعبته وحاجته

_طيب..... يااستاذ يامن

وبعديومن تلاته 

_ماما... لعبتي اتكسرت مانيش دعوه انا عاوز لعبه دلوقتى 

_حبيبي لما بابا يجي... نقوله  ويجبلك وحده غيرها 

_لا انا عاوز دلوقتى.. اديني بتاعه يامن 

_ياااامن...  يااامن 

_ايوه ياماما 

_معلش ياحبيبي ادي لعبتك لاخوك الصغير.. لحسن بتاعته اتكسرت

_ماما...  انا شايفه بيكسر فيها ياماما هيكسر بتاعتي 

_كداب.... انت واحد كداب...  متصدقهوش ياماما 

_عشان خاطري ياحبيبي...  ادي لعبتك لاخوك 

_حاضر ياماما 


باااااك

في فيلا... يامن

_لما تستعد للخروج انت متعب للغايه 

_انا كويس..  انا لوفضلت ساكت.. انا ممكن اموت.. لازم اساعد نورا 

_يامن انت في حاله اعياء شديد..  اهدي وصحتك مهمه لك ولنورا 

_جون من فضلك  انت كلمت دكتور النفسي صديقك 

_نعم دكتور صالح وهو في انتظارنا في اي وقت

_حالا يااجون  ...  عشان ابعت اللوكشين لنورا  .. اكيد منتظره مني رساله

وهنا في دخول حميد

_صباح الخير  ياجماعه.. الله انت رايح فين.. انت تعبان يابني مصدقنا فوءناك امبارح 

_مش  هرتاح  لغايه مااعرف  حاله نورا وليه هي كده.. وقدر عملها اي خلها كده 

_عملها اي.. هي مش فاكره حاجه..  وهي اتجوزت بموافقتها 

_لا احساسي بيقول  في حاجه  ... وحاجه خطيره 

هنا جون كمل كلامه 

_صحتك ياامن وانفعالك المستمر خطر

حميد رد علي جون

_خلاص سيبه  مش هنعرف نوقفه عن اللي في دماغه


في فيلااا... قدر

نور كانت مستنيه   النهار يطلع عشان الضوء اللي هينور حياتها من عاتمه جواها عايشها وحسها.. نور كل شويه فتح موبيلها  عشان العنوان...  بس كانت خايفه من خيبه الامل  

_ياربي فينك  يادكتور  مابعتش  ليه 

وهنا  دخل قدر عليها وكانت نور علي السرير ولسه صاحيه

_حبيبي صحي...  وهنا قدر باسها من خدها 






_نورا بتوتر ووجع حست بيه  لما باسها... الاحساس دا كان محير نورا... منين وافقت تتجوزه  ومنين رافضه انه يقرب منها او يلمسها

اه لسه صاحيه  من شوي 

_ها خطتك اليوم اي 

_مافيش عندي معاد مع الدكتور  ومستنيه الوقت 

_خلاص هاجي معاكي عشان اطمن عليكي.. واكيد عاوزنا احنا الاتنين

هنا نورا خافت وزاد توترها... وفجاءه موبيلها جاتله رساله  فتحت الموبيل بسرعه ولهفه وتصرفها خلي قدر يقلق  ان نورا فعلا تعبانه ومحتاجه معالج نفسي نورا بصت علي الرساله  وبصت لقدر 

_معادنا بعد ساعه.. هقوم اجهز


في العربيه كان حميد بيوصل  يامن وجون للعياده

_ياامن..  عاوزك تكون هادي ومتحكم في مشاعرك.. 

_حميد..  انا عاوز اعرف الحقيقه...  عاوز اعرف ليه كل دا.. 

دكتور جون هنا طبطب علي كتف يامن...  

_بمصر في جمله اشعر بارتياح  لما اسمعها من يامن 

هنا التفت يامن لجون... وحط ايده علي ايد جون

_وبابتسامه حزينه...  ان شاءلله خير..


في العياده  الدكتور صالح صديق دكتور جون

_خلاص جون...  فهمت  كل حاجه.... 

وهنا الدكتور صالح  بص ليامن 

_دكتور ياامن  انا عرفت كل حاجه عن مشكلتك وانا هساعدك عشان دا وجبنا كادكاتره...  وعشان جون صديقي وانت من اللحظه دي صديق 

_شكرا ليك دكتور صالح 

وهنا فجاءه الباب خبط وكانت الممرضه  المساعده

_الحاله جات... ومنتظره بره

هنا يامن  منتظرش رد دكتور صالح علي الممرضه  

_لوحدها... ولا معاها حد

_معها زوجها 

وهنا دكتور صالح  وجه كلامه للمساعده

_خمس دقايق  وتدخليهم. 

_حاضر..  يادكتور 

دكتور صالح  شاور لاستراحه صغيره 

_دكتور يامن..  هتنظرنا جوا 

وهنا يامن دخل بسرعه الاستراحة

خمس دقايق ووهنا الباب خبط 

_اتفضل....

الدكتور صالح  قام  سلم علي قدر ونورا

_اهلا... قدر بيه.... اهلا مدام نورا 

_اهلا ياادكتور....  احنا كنا جايين لحضرتك  لاستشاره  وهنا بص لنورا...  لزوجتي نورا  عندها مشكله وكنا حابين الاستشاره 

وهنا نورا قطعت قدر بغضب 

_قدر... سبني انا احكي حالتي 

قدر  بص لنور وكان في قمه غضبه  

وهنا الدكتور صالح حس بالتوتر بين الاتنين 

_قدر بيه انا اتشرفت بمعرفه حضرتك  ..  وبما ان الحاله اللي محتاج  الاستشاره تخص زوجتك فانا افضل اقعد واسمعها علي انفراد واعرف مشكلتها وبعدها اقعد مع حضرتك  لوحدك... وفي المراحل الجايه هيكون الجلسات بينكم انتم الاتنين

_كويس تمام...  وهتبدا نورا الجلسات من امتي 

_من دلوقتي  لو حابب وهي لو حابه

هنا نورا...  حابه دلوقتي  من فضلك 

وهنا قدر بص لنورا ولدكتور. 

_خلاص انا همشي وهنتظرك بره 

وهنا دكتور صالح... لاخظ...  بقدر وتحكمه في نورا وكانها شيء يخصه

_قدر بيه...  اول العلاج..  انك تسيب مدام نورا تتعامل. متحسسهاش انها  محبوسه  في تصرفاتها  اديها  مساحتها من الحريه

_هنا قدر قام... وكله غضب... تماام  ياادكتور 

وهنا كمل وبص لنورا...  اول ماتخلصي رني عليا عشان اوصلك البيت 

نورا هزت راسها وعيونها في الارض... بتهرب من نظرات قدر ليها واللي كلها  اعتراض

_حاضر 

خرج  قدر وطلع من العياده  وهو متعصب وركب عربيته  واتحرك بسرعه وطلع غضبه في سواقته

_دكتور حيوان وشكله حمار... لما ترجع لازم تغيره


في مكتب الدكتور كلم المساعده في الانتر كام 

_نفين... قدر بيه مشي 

_ايوه حضرتك 

_خلاص مش عاوز حد يدخل علينا...  فاهمه 

_امرك ياادكتور 

وهنا قام دكتور صالح  ودخل للاستراحه وهنا يامن طلع وبص لنورا كانه بيشبع منها وهي تبادلت معه نظرات الاستنجاد

وهنا كمل دكتور صالح

_خد راحتك محدش هيزعجك...  وانا هخرج من الباب التاني ولو في حاجه  ابعتلي 

_شكرا ياادكتور






وهنا خرج دكتور صالح  ويامن قعد مكانه قصاد نورا  واللي كانت بتبص ليه  نظرات غريبه  كان عيونها بتسال انت مين ليه حاسه اني عارفه عيونك... اما يامن كان باصص ليها  وكانه  بيعوض حرمانه منها... وهنا نورا حست انها سرحان في عينها.. واتكلمت 

_مش عارفه اشكرك زاي... علي اللي عاملته  عشاني 

_هنا يامن انتبه  ... انه دكتور المفروض نفسي...  انا تحت امرك 

عاوزك تنسي اني هشتغل في المستشفى  عاوزك تشوفني... دكتورك  .... سرك....  المكان اللي تحسي بيه بالراحه 

اتفضلي... علي الشاذلونج  عشان تقدري تحكي وانتي مرتاحه 


نورا قامت وفعلا نامت علي الشاذلونج  .. وهنا يامن طفي الانوار وشغل انوار خافته  عشان تريح المريض 

_بصي اسمحيلي...  اقولك  نورا من غير القاب.. عاوزك  تحكي كل  اللي جواكي   اللي بيضيقك... ولا بيبسطك

وهنا نورا...  قطعته

_انا مافيش حاجه بسطاني

_هنا يامن بوجع علي نبره نورا اللي كلها حزن...  احكي كل حاجه جواكي

وهنا نورا بدات تحكي معاناتها 

_حياتي بدات من وقت ماصحيت في مستشفى  .. مش فاكره حاجه ولاقيت حد بيقولي انا ابوكي.... وحد بيقولي.. ان خطيبك  سابني وطفش 

وهنا يامن بدا باعصابه تفلت.. 

_خطيبك... مين 

_معرفش بيقولوا  اسمه يامن 


في مكتب قدر 

كان قدر قاعد متعصب وفحاءه  دخل عليه حميد

_فينك... انت بقيت بتختفي كتير...  هو اي الحكايه

_عادي ياقدر بخلص شغل بره... امال شكلك متعصب ليه

_الهانم  عند دكتور نفسي... وشكله  مش مريح

_لا انت بس مضايق انها مش تحت سيطرتك  في الوقت اللي عند الدكتور 

_ياعني ايه يااستاذ حكيم

_ياعني بلاش الخنقه  دي ممكن تطفش  منك

_ بعصبيه... حكيم  اتفضل علي شغلك 


في العياده 

_انا مش فاكره حاجه بس اللي اتقالي انه خدعني وغدر بيا وسبني 

_مين اللي قالك... كده 

_قدر... 

_وليه مصدقاه.. 

_عشان اتاكدت... 

_اتاكدت من ايه.... 

وهنا نورا بدات تحكي ليله دخلتها علي قدر...

كنت موافقه علي قدر... بس لما قرب مني بقيت حاسه بخنقه   توسلت ليه انه يصبر عليا لما كان بيحاول يقرب كنت بكرهه رحته  

مش عارفه ليه.... مع ان وافقت عليه...  كنت بتهرب... وهو مستحملنيش ولا صبر... لغايه ماخد حقوقه الشرعيه مني بالعافيه 

وهنا اتصدمت...  لما لاقتني... وهنا نور بخجل.... وخوف


_يامن كان بيسمع  منها وهو قلبه  موجوع من اللي شافته.. واللي ظلم اللي ظلمها...  وهنا نورا كملت 

_في يوم  اتهجم عليا وبدا يتحجج انه معتش قادر يصبر... واكتشفنا اني مش بنت....  وبدات تنهار... واكدلي ان خطيبي  هو اللي عمل كده... ماهو انا مش كده ياادكتو.... وبعياط وانهيار.. انا هتتجنن. مش عارفه  انا بموت من احساس الانكسار اللي انا فيه قدام قدر..... 


هنا يامن كانت صدمته  كبيره من حقاره اخوه... وهنا نورا انتبهت بحاله  يامن 

_دكتور.... دكتور....  انت كويس.. 

_يامن...  اه بخير نكمل المره الجايه... وهبعتلك المعاد

_نورا... بنظره  شكر... هنتظرك..  وشكرا ليك 

وهنا نورا خرجت من المكتب... ورفضت تتكلم  قدر... ونزلت وروحت مشي وكان اول مره تحس احساس الحريه  والانطلاق وكانه هم بدات تتخلص منه 


في مكتب دكتور صالح

دكتور جون ودكتور صالح. جروا علي يامن اللي كان منهار 

وهنا بص يامن لجون محتاج اروح 







في الليل.... 

كانت نورا احسن...  وكان العتمه بدات تنور وهي قاعده..  في سريرها دخل عليها قدر...  وهو كل غضب 

_انتي مابعتيش ليه اجي اخدك

_نورا بصوت عالي وبثقه اكتر....  عشان انا مش صغيره  ..  واعرف اروح

_وعملتي ايه عند الدكتور دا 

_يااه بجد ارتحت...  مش قادره اقولك.. حسيت بتغير بعد ما طلعت من عنده 

وهنا نورا قامت... من السرير. 

_اجهز العشا...  انا مستنياك 

قدر كان مستغرب نورا....  وطريقتها 

_ااه انا جعان 

_ثواني وهجهز العشا

_فين الشغاله... 

_استاذنت....  وهتجي بدري 

نورا وهي قايمه  ... قدر صدم نورا... 

_انا شوفتلك دكتور تاني غير دا...  

_ليه انا مرتاحه مع دا.... 

_وانا مش مرتاح دا... وهنا قدر طلع من الاوضه ونورا وراه

_انا اللي تعبانه وهكمل مع دا فاهم 

_هنا قدر لسه هينزل لتحت... واول ماسمع كلامها

_انا قولت اللي عندي وكلامي اللي هيمشي واقولك  انا هتعشي عليكي الليله دي 

_نورا.... بخوف... انت مجنون انت مش طبيعي وهنا قدر حاول يمسك نورا... وهي بتجري منه 

_انتي ملكي فاهمه... بتاعتي محدش هياخدك مني 

وهنا نورا بتبعده عنه وهو بيحاول بيقرب فجاءه ورجلها علي طرف السلم 

_ وهي بتصرخ..... سبني.... سبني انت مجنون 

وهنا نور وقعت من السلم  لتحت......  وهي بتصرخ 

وراسها اتخبطت في حافه اخر سلمه والارض كلها دم وقدر اتخض من منظرها

'نوراااا...... نورا...... حبببتي

                     

          الفصل الحادي عشر من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×