رواية قدر اخي الفصل الثامن 8 بقلم ديدا الشهاوي


 رواية قدر اخي الفصل الثامن 8 بقلم ديدا الشهاوي


#البارت_8

#قدر_اخي


فلاااااش بااااك


من عشرين سنه 

_عبد الحميد..  عبد الحميد  مالك واقف كده  مش فصلك ليه 

_المستر طردني من الفصل  

_ليه يطردك وفين قدر 

_قدر في الفصل مطردتش عشان هو دفع مصاريف المدرسه انما انا لا 

_طب تعالي معايا 

_هتخدني فين يايامن

.... وهنا يامن  خبط علي المستر  في الفصل 

_مستر.. ممكن ندخل 

_تعالي يامن..  تعالي حبيبي سقفوا ليامن المتفوق والاول علي المدرسه واخلاقه عاليه ياريتكم ربعه

_شكرا يامستر انا عاوز من حضرتك طلب 

_اتفضل يابني...  الله  انت تعرف الولد دا 

_دا اخويا وابن خالتي لو سمحت يدخل وبكره مصاريفه هتتدفع 

_عشان خاطرك يا ياامن...  اتفضل ياعبد الحميد


في المرواح  وبعد الدراسه 

_عبد الحميد كان ماشي مروح البيت...  عربيه وقفت  وكان فيها يامن وقدر مروحين البيت 

__عم ابراهيم اقف عشان هناخد عبد الحميد  معانا

_حاضر يايامن بيه 

_هنخده فين انت اتجننت...  والله اللي اقول لماما 

_انت المفروض  تعامله احسن من كده  انتم اصحاب وابن خالتك

_لا مش ابن خالتي ومش صاحبي 

_عبد الحميد.. تعالي اركب معانا 

_مش لازم انا هكمل مشي 

_لا من بكره عم ابراهيم  هيجيبك وهيروحك معانا  ..  سامع ياعم ابراهيم

_ياامن.  انا بحبك اوي ياريت كان ليا اخ زيك...  يابختك ياقدر 


هنا قدر بيشاور بايده ويعلن استياءه من كلام عبد الحميد علي يامن 

_انا اخوك  وقريبك  واي حاجه انا موجوده  انا اخوك  زي مانا اخو قدر بالضبط  وانتم الاتنين عندي واحد فاهم


بااااااااك

في فيلا... قدر 

_انتي لازم تروحي لدكتور  نفسي انا مش هفضل  كتير كده كل مااعوزك  واخد حقوقي الشرعيه  تبقي بالعافيه

نورا في حاله اعياء شديده  وعيون  كلها دموع 

_حاضر اللي تشوفه 

_انا رايح الشغل  بدل الكأبه اللي واحد عايش فيه ليل ونهار 


في فيلااا ياامن

والكل مجتمع  عبد الحميد  والدكتور جون والياس ااقصد يامن 

يامن...  انا اعرف يامن 

حميد...  بجد...  انت شوفته فين...  انت تعرفه هو بعتك... هو فعلا سابنا عاوز اكلمه من فضلك دكتور الياس  عاوز اكلم يامن 

جون...  سيدي حميد...  اهدي من فضلك  

حميد... قام بتوتر  انتم بتلعبوا عليا  انتم مين وفعلا جايين تستثمروا وفعلا تعرفوا يامن وهنا حميد قام وقام يمشي 

وفجاءه  سمع صوت

عبد الحميد....  اخباررر خالتي ايه  نجلااااااء اي


هنا التفت  عبد الحميد  وبدا  يبص لدكتور جون  والياس  وقرب منهم  وبعصبيه 

_انتم  مين وعرفتوا دا ازي انطقوا...  فين يامن...  عاملتوا فيه اي 

وهنا قرب من الياس لدرجه  اللي كان بينه وبين يامن سنتيمترات بسيطه ورفع صابعه في وش يامن 

_لوعرفت  انكم السبب في اختفاء يامن او حصله حاجه مش هرحمكم...  فاهمين...  مش هرحمكم






وهنا حاول دكتور جون يهدي من عصبيته  ويامن كان واقف وعيونه كلها دموع  بس دموع حب علي ابن خالته ومدي حبه ليه وعلي مدي قلقه ووجعه عليه

جون...  سيد حميد. اهدي ستعرف كل شي ولكن بهدوء الامر في غايه الصعوبه  ولابد من الهدوء لكي احكي عليك الامر...  تفضل سيد حميد بالجلوس رجاءا 

يامن  كان ساكت وعيونه كانت علي حميد واللي نظرات حميد لم تفارقه  

_اتفضلوا  احكوا انا سامعكم وكلي هدوء 

_سيد حميد  ابن خالتك  تعرض  لحادثه اختطاف في المانيا  وتم حبسه  ايام في مخزن كبير للصناعه الكاوتشوك  وبعدها تم نشب حريق  بفعل فاعل  وكان من الضحايا  قريبك  يامن والمسؤل عن احتجازه بالمخزن 

_ياعني ايه  يامن مات فهموني 

_قريبك يامن اتي بالمستشفى الذي اعمل بها وكان الحريق التهم  جزء كبير من جسمه  ووووو... وووو

_كمل دكتور جون فانا بموت في ارضي 

_كان وشه محروق للغايه وملامحه  غير متعارف عليها 

وهنا الدكتور جون بدا يحكي كل تفاصيل اللي حصل ليامن والخطا الطبي اللي حصل واستبدل ملامح اللي كان حبسه مع ملامح يامن 

ووقت ماكان الدكتور ياامن بيحكي كانت عيون حكيم علي دكتور الياس وكان قلبه بيوجعه من اللي سمعه واللي حصل لابن خالته  وكان عنده احساس ان اللي قاعد ادامه هو ممكن يكون يامن لغايه عينه وقعت  علي ايد يامن اللي كان عليه اثر من الحريق وبعض الرتوش البسيطه في رقبته من اثر الحريق 

وبعدها انتبه لكلام الدكتور جون

_كل هذا سيد حميد وقريبك  الان بملامح  مختلفه وباسم مختلف 

حميد...  قام وقرب من الياس وهنا كان دقات قلب  يامن بدق بسرعه  وقرب منه  وفجاءه ارتمي في حضن ياامن 

_اخويا. وصحبي...  كان قلبي حاسس انك في مشكله وحصلك حاجه.. مكنتش مطمن لغيابك  انت استحاله تسبنا كده  .. وهنا حكيم  طلع من حضنه  وهو بينظر لعيون يامن من ساعه ماشوفتك في المطعم وانا بقول نظرات الشخص دي انا عارفه اسلوبك  طريقه مشيتك  .. وارتمي  في حضنه مره اخري...  اااه  يااخويا تعبنا من غيرك... حياتنا اتشقلبت بغيابك 


وهنا ياامن بدا يتكلم 

_غصب عني والله..   عمري ماكنت اقدر اسيبكم  انتم كنتم عيلتي  وحياتي واللي عايش ليها بس دلوقتي  واللي عرفته واللي شوفته  

ماينفعش ارجع واعيش وسطيكم تاني 


هنا حميد  طلع من حضن يامن 

_ليه مش تقدر ترجع احنا متقابلينك  باي شكل واي وضع احنا محتاجينك  امك وانا واخوك

وهنا تعالات ضحكات يامن ولكنها  ضحكات اسي وحزن 

_مالك يايامن في اي تاني معرفوش...  اقولي حصل ايه بينك وبين اخوك  وليه قالنا انك هجرت واتجوزت هناك ليه 


يامن قام  واتحرك  ومشي خطوات لشباك فيلته واللي كانت مفتوحه 

_جون كمل لحميد  باقيه الحكايه  

جون كمل كلامه 

_بعد سنه من حدوث الوقعه  واصبح ياامن اوالياس دكتور كبير 

عرفنا اللي حصله  دا بفعل فاعل  

حكيم قام وقرب من يامن 

_مين اللي هيعمل فيك كده  انت ملكش اعداء انت في حالك  وكنت مسافر مؤتمر وراجع مين اللي هيعمل فيك كده 

وهنا دكتور جون كمل كلامه ويامن وحكيم  وقفين

_اللي دبر كل شيء مسيووو قدر هو اللي دبر الحريقه   وهو اللي سعي لتخلص من دكتور ياامن 


هنا جات صدمه لحميد  والتفت لدكتور جون 

_انت بتقول ايه قدر...  قدر يعمل فيه كده.. استحاله  دا اخوه وهنا دكتور جون  فتح فيديو للشخص  اللي كان زار يامن في المستشفى واللي مفكره صاحبه وشغل له تسجيل بانه  اجرشخص ليخطف دكتور يامن و يشعل به الحريق لتخلص منه


ولما شاف حميد.. الفيديو والتسجيل بالاعتراف من الشخص اللي كلمه هو قدر بيه  وطلب منه  يبعت حد وراه ويسافر المانيا ويخطفه 

دفن حميد  وشه بين ايده وفضل يبكي  علي صاحبه  ومدي شره وعلي اخوه وابن خالته واللي شافه واللي اتظلم من كلام قدر عليه

يامن قام وقرب من حميد.. 

_حميد انا بخير...  وبقيت احسن...  ودا.. قدر ونصيب من ربنا.. وكمان قدر اعرف  مين اللي مخلص ليا.. ومين اللي باعني 

_ محدش بااعك  


في فيلا نورا 


كانت شارده  وسرحانه وكل ماتفتكر ليله امبارح وطريقه قدر معاها وفجاءه لاقت الشغاله 

_مدام نورا والدك  تحت منتظرك

_حاضر انا نازله






نزلت نورا لوالدها واللي جاي يطمن عليها  بعد شكوي قدر ليه

_اهلا يابابا وحشتيني 

_اهلا حببتي عامله 

_الحمد الله بخير 

_مزعله قدر ليه منك

_يابابا انا مزعله نفسي ومزعله قدر انا  حاسه اني عايشه عيشه مش عيشتي مش حياتي مش مكاني انا بموت الف مره كل يوم وهو بيقرب مني انا بموت وانا مش فاهمه  ليه بحس الاحساس دا 

انا بكرهه قدر... بكرهه.. ومش عارفه ليه...  جسمي رفضه ورفضه نفسه  ومش عارفه ليه

انا تايهه يابابا...  تايهه  ... 

وفجاءه موبيل قدر رن 

_نورا حببتي اجهزي عشان هعدي عليكي ونروح المستشفى 

_هو انا لازم اروح 

_طبعا لازم مش هعمل حاجه فيها من غيرك...  اجهزي...  بحبك

_حاضر

نورا قفلت مكلمتها  وبصت لوالدها  حياتي معاه اجبار علي مزاجه هو 


في فيلا يامن

_لا يامن متظلمش حد احنا تعبنا كتير في غيابك  انت متعرفش حصل ايه  لامك ولنورا

_امي مالها ياحميد  انطق 

_امك تعبت بعد ماقدر بلغها انك هاجرت واتجوزت ومعنتش راجع تاني  وبقت تتحرك بصعوبه 

_ونورا  برضوا زعلت ولما صدقت  اتجوزت اخويا...  وهنا يامن قام ووراه حميد

_نورا حكيتها حكايه  ولو انظلمت من اخوك  فهي اتظلمت مليون مره  

هنا يامن التفت لحميد وبقي قصاده 

_ياعني اي فهمني انا هموت من ساعه ماشوفتهم مع بعض  ...   فهمني ياحميد

_نورا لما سافرت  وهي كاعادتها  لما كانت بتروح الفيلا بتاعتكم  تخلص حاجات فيها.. منعرفش وقعت ازي من الدور التاني وووواثر الوقعه...... 

_ايه ياحميد  حصلها ايه انطق

_نورا فقدت الذاكره  بسبب الوقعه..  ياعني مش فاكره  حاجه خالص ولا فاكرك اصلا حتي لورجعت بشكلك  الاول 

_وقعت  ازي وشغل ايه اللي في الدور التاني وهو خلصان اصلا 

_مش عارف بس دا التقرير اللي طلع من المستشفى 

_ياعني ايه...  نورا مش فاكره  حاجه.. مش فاكره حبناوخطوبتنا واحلامنا .. طب اتجوزت قدر ازي.... انا هتجنن ليه قدر يخلص مني وملقاش غير نورا يتجوزها 

هنا حميد بصوت كل توتر وقلق 

_اصل.... اصل...  قدر كان بيحب نورا من زمان  وكان نفسه يتجوزها وكان هيخطبها 

_ بدهشه يخطبها.... 

_ايوه... يوم ماكنتم عنده في مكتبه انت ونورا بتعرفوه بخطبتكم  كان قبلها قايلي انه هيكلم والدها.. وجيتم انتم صدمتوه

_طب نورا كانت تعرف بالكلام دا

_نورا عمرها ماكانت شايفه قدر...  ولا بينت ليه  اي اعجاب حتي لما كنا في كليه واحده

_طب حاله نور ا دي علي طول ولا مؤقته

_والله يعرف قدر ووالدها 

_حميد عاوزك تساعدني عاوزه اعرف حاله نورا بالضبط  وكمان عاوز اعرف تقرير الكشف الطبي وقت الحادثه

_مش عارف...  بس هحاول..... 

وهنا جون.... 

ياساده معاد قدر والمستشقي  الان 

وهنا حميد.. بص ليامن. 

_هتعمل ايه مع قدر... فهمني 

_هعمل ايه  ...  اخد حقي بس...  واعرف ليه عمل معايا كده

_حميد بخوف وبقلق... 

_يامن انا مش عاوز اخسركم انتم الاتنين  فهمني يا يامن 

_فهمك ياحميد


بعدساعات 

وفي المستشفى 

_ايه رايك حببتي المستشفى  كبيره  وهيقدوا يطورا فيها كويس 

_اللي تشوفه 

وهنا قدر.. اتصل بحميد واللي كان في العربيه 

_حميد فينك  مش ظاهر من الصبخ

_داخل عليك اهو 

_والمستثمرين مجوش ليه

_كلموني  وهما في الطريق 

_طب يلا بسرعه


وبعد ساعتين وبعد مرور الدكتور جون والياس علي الغرف والادوار  وكلهم اجتمعوا  في اوضه مدير المستشفى 

جون.... رائع  سيكون استثمار عظيم 

قدر....  اكيد بيكوا  وبمجهودهم... شايف دكتور الياس مش بيقول رايه

الياس...  رائع  ومشجع علي الاستثمار 

وفجاءه دخل عليهم  مدير المستشفى  

واللي تصدم يامن منه لانه رفده من المستشفي   بسبب سلوكه المشكوك فيه

_قدر بيه من فضلك  ممكن كلمه علي انفراد

وهنا قدر قام  

_عن اذنكم ثواني 

وهنا دكتور جون  بدا يتحدث مع حميد في بعض الامور 

ويامن كان باصص لنورا اللي كانت عيونها حزينه طول الوقت  

_ حضرتك  تعبانه شكلك مجهده 

_شوي...  قله نوم بس 

_تسمحيلي  اسالك  

_اتفضل...  عيونك ليه علي طول حزينه 

_انا...  بتهقيلك...  هي بس قله نوم 

_انتي ممكن تحكي اللي مضيقك افانا دكتور نفسي وممكن اساعدك







وهنانورا بلهفه 

_ بجد  دكتور نفسي 

_اه والله وللعلم كل اللي هتقوليه هيكون سرا لانه اسرار المريض 

_طب اقدر اجيلك فين...  عنك  عياده هنا في القاهره

_زي ماتحبي 

_عاوزه اجي عياده  

_انا حاليا مع دكتور صديقي بعيادته تقدري تجي 

_كويس جدا.... بس.... بس 

_متقلقيش محدش هيعرف حاجه 

_خصوصا قدر 

_هنا يامن حس ان في حاجه غلط بحياه نورا 

_زي ماتحبي...  وهنا يامن بص لايد نورا ومسك موبيلها ومسك موبيلها.. وسيف رقمه عندها 

_غريبه انك  لسه مش عامله رقم سري لموبيلك  

نورا استغربت طريقته وازي عارف ان موبيلها من غير رقم سري 


فلاااااش باااك

_بص ياسيدي من ساعه المؤتمر  والدكاتره  الستات نازلين تصوير معاك  لوسمحت ياادكتور الباص ورد بتاعك  عشان اتابع معجبينك 

_ياسلام  اتفضلي ياستي بس انا برضو هاخد الباص ورد بتاعك

_ههههه  مش لما اعمله انا اصلا مش بحب اقفله بنساه علي طوله وحتي بنسي الاشكال فرحيت دماغي

بااااك


فجاءه دخل قدر واللي لاقي نورا كانت سرحانه  وبصه ليامن  وهو كان مشغول في موبيله  

_نورا....  يلا حبيبي عشان اروحك شكلك تعبان 

_حاضر.... وهنا نورا بصت  ليامن عن اذنكم 

وخرجت مع قدر


وهنا حميد. خد الياس وجون وفجاءه وقفه دكتور يامن يعرفه كويس 

_استاذ حميد..  استاذ حميد

_ايوه مع حضرتك...  انا عاوزك ضروري.. 

_انا... عاوزني انا...  انا مش دكتور 

_عارف...  انا دكتور هشام وبدا هشام يلتفت حولينه واللي استغرب حميد ويامن وجون من طريقته 

__طب عاوزني بخصوص ايه

_بخصوص حادثه البشمهندسه نوررررا


           الفصل التاسع من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×