رواية حضن بنكهة القسوة الفصل الثاني 2 بقلم حنان حسن
انتي اتعرضتي للقتل والاغتصاب...
والوحيد الي كان عايش معاكي هو.. ابنك
دا الكلام الي قالتهولولي اختي
بعدما فقدت الذاكرة
تعالوا نكمل الحكاية
الجزء الثاني
حضن بنكهة القسوة
للكاتبة..حنان حسن
بعدما اخدتني سعاد للطبيب
اكدلها حاجتين
الحاجة الاولي..
اني اصيبت بفقدان الذاكرة بسبب
( الخبطة الي اخدتها علي راسي)
والثانية..
اني اتعرضت للاغتصاب
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
انا اتفزعت و... اتجننت...
واصريت ان سعاد تعرفني انا مين؟
و تفهمني انا ايه حكايتي بالضبط؟
وفعلا
بدات سعاد تحكيلي حكايتي
وقالتلي..
انتي اختي...
و لينا اخت ..واخ تاني
اسمهم... شادية... و شادي
يعني احنا ثلاث بنات وولد
ابونا ..مات من زمان
وامنا قبل ما تتعب..
جوزتنا كلنا..
وانتي.. وشادية... وشادي
خلفتوا وعندكم اولاد
لكن..
انا مخلفتش ومعنديش ولاد
وبصتلي سعاد
وقالتلي
وانتي برضوا ..
عندك بنتين وولد
ابنك اسمة معاذ...
وعندك بنت اسمها عزة ..
وبنت اسمها هبة
بناتك الاتنين متجوزين
لكن
الولد لسة عازب
وبيدرس في الجامعة
وهو بس الي عايش معاكي
فسالتها
وقلت..
لية قولتيلي انك شاكة
ان الي حاول يقتلني
واحد من العيلة؟
قالت...
اصل كل راجل في العيلة دي مغلول منك
ولية عندك ثأر
قلت..لية انا عملتلهم ايه؟
قالت..
لانك بدون ما تعرفي...
روحتي جوزتي بنتك هبة لواحد شمام ومدم..&ن
وجوز بنتك
علم ابنك معاذ
الشم.. والادم..&..ان
وانتي لما عرفتي كدة
طردتي ابنك من البيت
وفضحتية..
وبلغتي عن زوج بنتك... وحبستية
قلت..تقصدي ان حد فيهم حاول يقتلني
عشان الي عملتة دة؟
قالت..معرفش
اصلك عاملة مشكلة تانية مع جوز بنتك عزة ...
كمان
واتهمتية بالسرقة
فا قدم ضدك بلاغ ...
واتهمك فيه
انك عملتي لابنة الوحيد عاهة مستديمة في عينة
قلت..وليه اتهمني الاتهام ده؟
قالت...
لانك فعلا ضربتي ابنة بعصاية
والعصاية اصابتة في عينة.. وقفلتهاله
قلت...ينهار مش فايت
والولد عامل ايه دلوقتي؟
قالت..للاسف حالته صعبة... وعينة ضاعت طبعا
وبكده ابوه اعتبرك
السبب
في ضياع عين ابنة و مستقبلة كلة
عشان كدة برضوا
في احتمال يكون زوج عزة هو الي حاول يقتلك
قلت...ايه ده؟
هو انا كنت صعبة اوي كدة؟
قالت...ايوه للاسف
انتي عصبية جدا
فا فكرت في كلامها شوية
وبعدها
سالتها تاني
وقلت..
انتي قولتي اني امي مريضة؟
قالت..ايوه
قلت
هي عايشة مع مين من ولادها؟
قالت..
مش عايشة مع حد فينا
قلت... ازاي؟
امال مين الي بيخدم امنا في مرضها؟
قالت...
بيخدموها في المصحة
قلت..مصحة ايه؟
قالت..
للاسف امنا تعبت نفسيا
واحنا حاولنا في علاجها... وفشلنا
فافضلت حالتها تدهور
لغاية ما الدكاترة كلهم نصحونا
اننا ندخلها مصحة نفسية
قلت..مصحة نفسية ؟
قالت..ايوه
...وانتي بنفسك الي دخلتيها المصحة
للكاتبة ..حنان حسن
قلت..ينهار ازرق ...
انا دخلت امي مصحة نفسية؟
قالت...ايوه يا اماني
منتي كنتي معذورة
اصل امك حالتها كانت صعبة اوي
واصبحت خطر علي نفسها...
وعلي المحيطين بيها كلهم
دي حتي بنتك بتعاني بسببها لغاية دلوقتي
قلت...
بنتي بتعاني بسبب امي لية؟
قالت...
اصل امك قبل ما تروح المصحة جتلها حالة هياجان
فا حاولت عزة بنتك تهديها
فا هجمت امك عليها وفضلت تضرب فيها
لغاية ما اصابت عزة في ر اسها با اصابة خطيرة..
وده السبب الي خلاكي تدخلي امك المصحة
قلت...
وبتتي عاملة ايه دلوقتي؟
قالت..
للاسف بنتك حالتها خطيرة...
وحياتها في خطر
والدكاترة اجمعوا انها لازم تعمل عملية وبسرعة
قلت..وعملتوا لها العملية؟
قالت.. لا
قلت..ليه؟
قالت..للاسف العملية هتتكلف مبلغ كبير
و الحالة المادية بتاعتنا كلنا متسمحش..
اننا ندفع ثمن العملية
والوحيدة الي كان معاها الفلوس وتقدر تدفع.... هي (انتي)
والبنت تعبت اكتر بعد ما قالوا انك غرقتي
والمشكلة ان..
الكل فاهم ان انك اتوفيتي
والي مات مينفعش نورثة غير با اعلام وراثة
واعلام الوراثة ...
مش هينفع نستخرجة...
الا....بشهادة الوفاة
وشهادة الوفاة
لازمها تقرير طبي
والتقرير لازملة جثة...
والجثة مش موجودة
با اختصار
مش هينفع حد ياخد قرش من فلوسك
طالما مفيش جثة
قلت...طيب والحل؟
اموت بجد يعني ولا اية؟
قالت..تموتي ده ايه ؟
دنا كنت هموت لما سمعت انك غرقتي
وحسيت ان الروح ردت فيا لما شوفتك تاني
قلت..
ماشي برضوا وبعدين؟
منا لازم اعمل العملية لبنتي
وبالتالي...
لازم اظهر ادام الناس...
واعرفهم اني لسة عايشة
عشان اقدر ادفع لبنتي ثمن العملية
فاردت سعاد
وقالت
انتي لو عملتي كده ...
وحد عرف انك عايشة
ممكن متلحقيش تنقذي بنتك
لانك هتتعرضي للقتل تاني
قلت..طيب والعمل؟
ردت سعاد
وقالتلي..
استنيني لحظة
ودخلت اوضة من الاوض
وغابت فيها شوية
وبعدها ..رجعت ومعاها هدوم سودة
وقالتلي..
دي عباية..ونقاب
هتلبسيهم طول منتي ادام الناس
عشان تخفي وجهك
ومحدش يتعرف عليكي
قلت..
برضوا مفهمتش ؟
هنتصرف ازاي عشان ادفع لبنتي فلوس العملية؟
قالت..
انا عندي حل..
قلت..
اتفضلي قولي الحل
قالت...
انتي لسة مطلعلكيش شهادة وفاة
يعني تقدري تتصرفي في ممتلكاتك...
و ممكن تيجي معايا الشهر العقاري...
و تعمليلي توكيل رسمي عام شامل
عشان اتصرف بدالك في كل حاجة
وساعتها هقدر ابيع العمارة بالتوكيل...
وادفع لبنتك ثمن العملية
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
معرفش ليه
شكيت في سعاد
فا فضلت ابص علي الصور الي هي حاطاها في الصالون عندها
وانا بفكر
وبعد شوية..
سالتها..
وقلت..الصور دي بتاعة مين؟
قالت..دي صور لاخواتك
قلت..وانا فين صوري؟
لية انا مليش ولا صورة فيهم؟
قالت..اه صحيح
دي صورتك مش موجوده معاهم فعلا
قلت..ليه بقي اشمعني صورتي؟
هو انتي مش كنتي اختي
وحبيبتي زي ما بتقولي؟
يعني اكيد اتصورنا مع بعض قبل كده كتير
قالت..ايوه طبعا
قلت..طيب ممكن
توريني اي صورة ليا معاكي؟
فا بصتلي
وقالتلي...
انتي مكنتيش بتحبي تتصوري
فسالتها
وقلت.. فين بطاقتي؟
قالت..اكيد في شقتك وهبقي اجيبهالك
قلت..
هو انا ممكن اشوف بطاقتي وبطاقتك مع بعض؟
قالت..استني بقي لما ابقي اجيب بطاقتك
قلت.. طيب معلش عايزة اشوف بطاقتك انتي دلوقتي
قالت...
بطاقتي ضايعة
قلت..
امال ازاي هعملك توكيل بدون ما يكون معاكي بطاقة؟
فا ردت سعاد بتوتر
وقالت..
اقصد يعني ...
البطاقة مش معايا دلوقتي
اصلي نسيتها في بيت العيلة
لكن هجيبها
قلت..
طيب وانا ايه الي يثبتلي
ان روايتك دي صدق فعلا؟
فا ردت سعاد بعصبية
وقالت
قالت..لازم تصدقيني
لاني... انا اختك
و استحالة اكدب عليكي
قلت..
وهو ايه الي ياكدلي انك اختي اصلا؟
قالت..
هو كده
وانا معنديش اثبات دلوقتي
وبراحتك... تصدقي او متصدقيش مش فارقة
قلت...وانا اسفة
انا مش هعملك توكيل
غير لما اتاكد من بطاقتك واتاكد انك اختي
قالت..طيب اسمعي
انا رايحة دلوقتي علي بيت العيلة. ...
وهجيبلك بطاقتي
عشان تتاكدي اني اختك
خليكي هنا لغاية ما ارجع
و اوعي تتحركي...
ولا ..
حد يشوفك
لا تبقي كتبتي نهايتك المرة دي بايدك
قلت...حاضر
وفعلا..تركتني سعاد وخرجت
وكان مفروض
اني انتظرها لغاية ما ترجع
زي ما امرتني
لكن..انا مسمعتش كلامها
وبسرعة لبست العباية ...والنقاب
وبعدما استعديت
عشان اخرج وراها...
سمعت صوت
بيقولي..
متروحيش وراها
فا بصيت حواليا ملقتش حد
وطبعا شكيت اني بيتهيالي
وبسرعة اتجهت للباب
لكن..
قبل ما اخرج
النور قطع
ولقيت نفسي في الضلمة
فا خوفت اوي
وحاولت احط ايدي علي الكبس بتاع النور
واثناء ما كنت بحط ايدي علي الزرار
شوفت خيال واحدة ست في الضلمة
فا ترعبت ...وفضلت افتح في الزارر بتاع النور
لكن...مفتحش
فا سالتها..
انتي مين
قالت...انا روح
قلت..انتي روح الي انا شوفتها في المقابر؟
قالت...ايوه
قلت..ودخلتي هنا ازاي؟
وعايزة مني ايه؟
قالت
انا جاية احذرك
واقولك
متروحيش ورا سعاد
قلت..ليه؟
قالت.. هياكلوكي
قلت..
مش فاهمة تقصدي ايه
قالت..سعاد كدابة
وعايزاكي معاها عشان مصلحتها
و..بعدما هتاخد مصلحتها منك
هتاخدك ليهم
وهياكلوكي.... زي ما اكلوها
قلت..هما مين الي هياكلوني؟
ومين هي الي اكلوها؟
قالت...(امك)
قلت..طيب بس فهميني الاول
هي سعاد تبقي اختي بجد؟
قالت..اه
سعاد تبقي اختك
قلت..
يعني بني ادمة ومش وحش؟
يبقي ازاي بتقولي انها اكلت امي و هتاكلني؟
في اللحظة دي
مسمعتش جواب
واختفي الصوت
وفضلت انادي
يا روح...ياروح
لكن..
محدش رد عليا
ولقيت النور رجع تاني
فا سحبت نفسي وخرجت بسرعة من شقة سعاد
وبسرعة نزلت اجري من الشقة
وانا لابسة النقاب والعبابة السودة
لكن
علي ما نزلت
كانت سعاد مشيت بعربيتها
فا فضلت اسال نفسي
هروح وراها ازاي؟
وانا معرفش عنوان بيت العيلة؟
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
لمحت السايس بتاع الجراج
راجع يقعد علي الكرسي
بعدما فتحلها الباب وطلعها بالعربية
فا عملت نفسي
ضيفة جاية لسعاد
وسالتة عن سعاد
وقلتلة..
لو سمحت هي مدام سعاد فوق؟
فارد السايس
وقال...
لا ...دي لسة ماشية بالعربية حالا
قلت...ياررربي.. اديني اتاخرت وملحقتهاش
وسالتة تاني
وقلت...اصل مدام سعاد صاحبتي
و انا سمعت ان شقيقتها ماتت
فا قلت اجي اعزيها
وسالتة
وقلت..
متعرفش عنوان بيت العيلة
لما اروح اعزيهم بالمرة؟
فا رد السايس
وقال...ايوه فعلا انا سمعت ان عندها حالة وفاة
عموما تقدري تروحي تعزيها في بيت العيلة
المكان مش بعيد من هنا
وفعلا ..
اخدت العنوان من السايس
وفضلت اسال
لغاية...
ما روحت علي بيت العيلة
واول ما صلت للبيت
شوفت عربية سعاد واقفة
فا اتاكدت انه هو البيت فعلا
فا فضلت واقفة اتابع من بعيد
واول ما قربت من مدخل البيت
لقيت البوابة الحديد
اتفتحت لوحدها
ولما بصيت جوه البوابة
شوفت بنت وولد صغيريين بعمر ست او سبع سنين
كانوا بيلعبوا في مدخل البيت
فا دخلت من البوابة
وبمجرد ما دخلت
البوابة اتقفلت عليا وانا جوه
المهم..
قربت من الاطفال
وسالتهم
قلت..لحظة يا حبايبي
هسالكم عن حاجة
فا بصلي الولد
وقالي..نعم
قلت.. انا جاية اعزي
بس مش عارفة فين البيت الي فيه العزاء
فا ردت البنت
وقالتلي..انتي جاية تعزي في تيتا؟
قلتلها..
هي المرحومة تيتا كان اسمها ايه؟
قالت..اسمها اماني
في اللخظة دي
فهمت ان الكلام عليا...
وده بيت العيلة فعلا
ودول احفادي
فا حبيت اعرف دول ولاد مين في ولادي بالظبط؟
فسالت الولد
قلت..انتوا ولاد مين بالظبط؟
وقبل ما الولد يرد عليا
سمعت صوت واحد راجل بيسالني
وبيقولي...
انتي مين؟
يا ست انتي وعايزة اية؟
فا التفت بسرعة عشان اشوف مين الي بيكلمني
ولقيت ادامي
شاب ...و معاه واحدة ست
وقبل ما ارد عليهم
لقيت الولد بيشاورلي
علي الست
وبيقولي..هي دي مامتي
ولما عرفت انها مامتة
فا قلت اكيد دي بنت من بناتي
ولو اتكلمت هتعرفني
فا التزمت الصمت و مردتش اتكلم
فا عادت الام عليا السؤال
وقالتلي..
ما تنطقي يا ست انتي
وتقولي انتي مين ؟
وعايزة ايه؟
وبرضوا سكت ومردتش عليهم
فا رد الشاب
وقالها
يظهر ان الست دي مجرمة
وكانت جاية تخطف الاولاد
اطلبي البوليس يا (عزة)
فا قلت في نفسي
عزة؟
هي مش سعاد قالتلي...
ان عزة...
عندها ولد وحيد
وعنية مقفولة؟
في اللحظة دي
فهمت ان سعاد كدبت عليا فعلا
و بما ان عزة معندهاش غير ولد وحيد وعنية طلعت سليمة
ومفيهاش حاجة
يبقي ده معناة ان كلام روح صح
لا... لحظة تاني كده
كلام روح صح ؟
عارفين ده معناه اية......؟
لو عايز باقي احداث الرواية
صلي علي رسول الله
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن