رواية الم البداية الفصل الثاني والستون 62 والخاتمة 2 بقلم فريدة احمد


 رواية الم البداية الفصل الثاني والستون 62 والخاتمة 2 بقلم فريدة احمد


الم البداية 

حلقة خاصة 2 

كانت ريم قاعدة ماسكة تليفونها بتقلب فيه بملل وهي ساندة ظهرها علي السرير 

حازم فتح باب الأوضة ودخل 

 اول ماشافته ريم سابت الفون علطول من ايدها وقامت بسرعة من علي السرير وقربت عليه بلهفة وحضنته باشتياق لأنه كان بقاله اسبوع غايب في شغله عن البيت

ريم... وحشتني. وحشتني اوي 

ضمها حازم ليه وهو بيقول بخبث ... واحشك اوي اوي

ريم وهي في حضنه.... امم. اووووي 

حازم رفع وشها من حضنه وقال ... يعني في دلع النهاردة 

ابتسمت ريم قبل ماتقرب تطبع قبله علي شفا. يفه

وقالت بحب... هدلعك 

وبعدين بعدت وهي بتقول... بس الاول هنزل اشوفهم تحت جهزو الاكل ولا لسه علشان تتعشا

حازم وهو بيقلع القميص... انا مش عاوز اتعشا ياريم وبصلها وهو بيمرر عينه علي جسمها وقال... انا عاوز.. 

ريم قاطعته لما فهمت هو هيقول ايه 

وقالت بغباء مصتنع .... لا طبعا لازم تاكل علشان تتغذي ياحبيبييي 

حازم..... متقلقيش عليا. انا جامد يابت من غير حاجة

ريم ضحكت اوي وقالت.... انت سافل ياحازم 

وسبته وخرجت من الأوضة 

وحازم ابتسم ودخل الحمام ياخد دش


وريم كانت نزلت تشوفهم تحت خلصو ولا لسه

............. 

عند ياسين وقف بعربيته قدام الجامعة مسك تليفونه وكلم انجي تطلعه

ياسين... انا بره ياانجي اطلعي

انجي... حاضرانا اساسا خارجة من باب الجامعة  اهو

وقفلت وقربت عليه 

انجي فتحت باب العربية وركبت وقربت باسته علي خده 

ياسين … مش تستني لما نروح.. كده في العربية وقدام الجامعة.. طب اصبري نص ساعة نروح ونتلم في اوضتنا ونعمل اللي عاوزينو براحتنا

وغمزلها بوقاحة

انجي ضربته في كتفه وقالت بغيظ... مش بتفكر غير في السفالة  وقلة الادب وفاكر الناس كلهم زيك.. انا بوستك عادي علشان انتي وحشتني مش علشان قلة الادب اللي في دماغك دي

ياسين…  طب بذمتك في احسن من قلة الادب وكمان لما الواحد يكون وتكاية زيك كده 

انجي بصتله بغيظ

ياسين ابتسم.وبعدين قالها...  المهم عملتي ايه. حليتي كويس 

انجي هزت راسها بسرعة وقالت..  اه. الامتحان كان سهل اصلا 

ياسين..  طيب لما نشوف. عارفة لو مجبتيش امتياز وطلعتي الاولي علي الدفعة هعلقك بقلم فريدة احمد 

انجي بثقة..  اكيد هطلع الاول 

ثم اكملت بغرور...  ماانتا عارف انا بطلع الاولي كل سنه

ياسين...  ياواد ياجامد انت ياللي واثق من نفسك

انجي ضحكت 

وياسين قبل مايشغل العربية ويطلع بصلها وقال ... اوعي يكون في حد بيضايقك هنا

انجي بصتله شوية كده وقالت... انت متخيل ان  ممكن يكون في حد يقدر يضايقني 

او حتي يجيلو الجراة يتكلم معايا

ياسين بعدم فهم...  ليه يعني

انجي بضيق .... علشان بيخافو منك. 

ثم اكملت بسخرية.... اه ما لازم يخافو من ياسين بيه.. 

كملت بحزن.. فاكر واحنا في ابتدائي لما لقيت ولد جي ومسك ايدي علشان نعلب. كنا اطفال منعرفش حاجة. جيت انتبكل بساطة ومن غير ما تفكر ضربتو وكسرتلو ايدو..كنت محرم اي حد يقرب مني اويتكلم معايا 

ياسين كان متضايق من كلامها لانها مش قادرة تنسي الماضي.

ياسين بضيق....  لازمتو ايه الكلام ده دلوقتي. دا احنا حتي كنا عيال بتفتكري الكلام ده ليه دلوقتي بقلم فريدة احمد 

كملت انجي وقالت... وكنت بتعمل نفس الكلام وانت كبير..عموما  نا بس بطمنك ياياسين..  متقلقش خالص. كل اللي بيعرفو اني اخصك بيبعد عني بهدوء

. حتي اللي بيقولي صباح الخير  بيقولي وهو خايف.. 

ياسين ساب الدركسيون وبصلها...  مين ده اللي بيقولك صباح الخير 

انجي بتوتر...  ل. لو حد م. من زمايلي ي. يعني 

ياسين... وانتي بتردي عليهم؟؟ 

انجي بسرعة...  ل لا خالص  . مش برد اساسا 

ياسين...  جدعة 

انجي...  اتطمن خالص متقلقش بقلم فريدة احمد 

ياسين....  مطمن علشان عارفك كويس ياانجي

ومسك ايدها وباسها 

ياسين....  ايه رأيك نروح نتغدي في  اي مكان قبل مانرجع البيت

انجي بحماس...  ونشرب مانجا

ياسين ابتسم وقال..  ونشرب مانجا 

وشغل العربية وطلع بيها


.......... 





تاني يوم 

في اوضة حازم وريم

دخلت ريم لـ حازم اللي واقف في البلكونة بيدخن سيجارة 

ريم... حازم بقولك ايه 

حازم واقف في ايده سيجارة ومعاه مكالمة تليفون

ريم وهي مش واخدة بالها من التليفون قالتله بضيق .. ياحازم بكلمك

حازم لف ليها وشاورلها علي التليفون اللي علي ودنه

سكتت ريم  بتفهم وفضلت مستنياه يخلص 

قفل حازم المكالمة وبص لـيها وقالها..  مش شايفاني بتكلم

ريم...  مخدتش بالي وبعدين انت كنت واقف ساكت اصلا.. مخدتش بالي انك معاك مكالمة

حازم...  كنتي عاوزة ايه

ريم... احم كنت هقولك عاوزة اسافر بكرة شرم الشيخ

حازم... ليه 

ريم... بكرة اول يوم رمضان وماما عاوزة نروح نفطر معاهم . وبصراحة انا كمان عاوزة اروح اقضي معاهم اول يوم 

حازم اتنهد...  مينفعش. ابقي روحي بعدين 

ريم... ليه مش هينفع  

حازم... علشان اول يوم ده لازم تكوني معانا هنا ومع العيلة 

ريم...  ما احنا بقالنا 3سنين بنقضيه مع العيلة هنا فيها ايه لما نروح السنادي عند ماما

حازم...  مش هينفع قولتلك.. حط ايده علي كتفها وقالها..  بصي يعدي اول اسبوع وبعدها روحي بقلم فريدة احمد 

ريم ... بس انا عاوزة اروح ياحازم واقضي معاهم اليوم ده بالذات 

حازم وهو داخل ..  بعدين ياريم قولتلك قفلي بقا ومتتكلميش في الموضوع ده تاني.  بعدي اول يوم وابقي روحي براحتك

ريم بعصبية.. يعني ايه يعني.. انا عاوزة اروح بكرة 

بصلها حازم وهو بيلبس القميص..  يعني زي ماسمعتي. قولت بكرة يعدي وبعدين ابقي روحي

ريم بتحدي..  بس انا بقا هروح بكرة مش هستنا لبعدين

حازم..  هو انتي سمعتي اللي انا قولته

ريم... سمعت

حازم بحدة..  امال في ايه مالك بتتكلمي كتير ليه

ريم ... وايه المشكلة يعني اننا نروح اول يوم 

حازم...  انا قولتلك ومش هعيد كلامي تاني. ومتحاوليش لأني مش هغيره. فاهمة

ريم بعند... بس انا هروح بكرة ياحازم 

حازم...  هتروحي من غير موافقتي يعني ولا ايه مش فاهم 

ريم.. اعملك ايه ماانتا اللي مش موافق

 حازم ... اه. يعني يااوافق بالذوق ياهتكسري كلامي وتروحي  ‏

ريم.. اه. مـا.. 

حازم قاطعها بهدوء... طب ماتخلنيش اتغابي عليكي

علشان لو اتغبيت عليكي هزعلك بجد 

وخد تليفونه ومفاتيحه وخرج بقلم فريدة احمد 

ريم نفخت بضيق وقعدت مكانها علي السرير وهي مش طايقة نفسها 

.. 

بعد وقت 

نزلت ريم تحت كان مراد وشهيرة قاعدين وانجي معاهم قعدت معاهم وهي باين عليها الزعل 

شهيرة.. مالك ياحبيبتي 

ريم... مفيش ياطنط

شهيرة...  مفيش الزاي انتي شكلك زعلان. زعلانه انتي وحازم ولا ايه 

ريم عنيها دمعت

مراد... تعالي ياريم جمبي 

قامت ريم وراحت جمبه 

ضمها مراد ليه بحنان وقالها... في ايه بقا

ريم...  مفيش يابابا

مراد... مفيش الزاي. والدموع دي.. قوليلي حازم عملك ايه 

ريم... انا كنت عاوزة اسافر بكرة  لـ ماما وهو مش موافق

مراد... طيب ياحبيبتي ماانتي عارفة العيلة كلهم بيفطرو معانا اول يوم رمضان يعني مش هينفع انتو تبقو مش موجودين

ريم.. ما احنا كل سنة بنبقا موجودين معاكم 

وكملت بضيق... مفيهاش حاجة مفرقتش يعني السنة دي

كملت بسرعة وقالت .. انا اسفة والله بس انا ماما وحشتني واختي كنت عاوزة اروحلهم 

مراد... خلاص لما ييجي انا هتكلم معاه  


شويه وحازم رجع وكانو لسه قاعدين 

حازم ... مساء الخير 

كلهم... مساء الخير 

مراد.. مزعل مراتك ليه

حازم وهو بيقعد ... مزعلها الزاي. ماهي كويسة اهي

وهو بيبص لـ ريم بغضب لما فهم انها اشتكتلهم

بس ريم اتجاهلته ومهمهاش

شهيرة... خليها تسافر ياحازم 

حازم ... انا قولتلها لأ واظن كلامي كان واضح وهي عارفة اني مش هغير كلامي 

مراد.. مفيهاش حاجة خدها وروحو افطرو بكرة عند خالتك ومتزعلهاش

حازم... معلش يابابا بس انا قولت كلمة ومش هرجع فيها 

تروح الاسبوع اللي جاي اوبعد يومين لكن بكرة لأ 

ريم لما قال كدة اتعصبت وقالت.. يعني ايه يعني هو لازم كلامك اللي يمشي مينفعش تتفاهم ابدا بقلم فريدة احمد 

حازم بصلها وبنبرة حادة.. اطلعي استنيني فوق

ريم بعند.. مش هطلع 

حازم... انتي سمعتي انا قولت ايه

ريم  .. وانا قولت مش طالعة. وهروح ياحازم بكرة سواء وافقت او فضلت رافض.. ووريني بقا هتعمل ايه

محسش حازم بنفسه غير وهو قايم وبيقرب عليها بهدوء

وبيقول..  هعمل كده

ورفع ايده بغضب ولسه هيضربها لكن نزل ايدو لما مراد

قال بحدة.... حازززم.. اييه هتضرب مراتك ولا ايه

انجي قامت وقفت وهي خايفة علي ريم 

شهيرة وقفت  قدام ريم بسرعة قالت وهي بتحاول تهدي الدنيا..  حازم. اطلع فوق دلوقتي. ممكن. علشان خاطري.. وهي هتطلع وراك علطول.  بس انت اطلع دلوقتي 

مراد...  اطلع ياحازم يلاا

حازم متكلمش وطلع 

مراد بص لريم وقالها بهدوء... ينفع اللي عملتيه ده 

ريم وهي بتمسح دموعها...  وانا عملت ايه يابابا.. يعني انا اللي غلطانه دلوقتي. وابنك اللي كان هيضربني مش شايفه غلطان

مراد... انا مقولتش انو مش غلطان.. بس انتي كمان غلطتي .. مكنش ينفع تردي عليه كده. مفيش واحدة ترد علي جوزها كده . وبعدين مش انا قولتلك انا هتكلم معاه.. اتكلمتي ليه

ريم سكتت

شهيرة...  يلا ياحبيبتي اطلعي

ريم هزت راسها بخوف وقالت...  لا انا هخليني معاكم

شهيرة...  مش هيعملك حاجة. حازم بيحبك. بس انتي اطلعي واعتذريلو 

ريم.... نعمم.واعتذرلو ليه

شهيرة... علشان عليتي صوتك عليه.. مفيش واحدة ترد علي جوزها كده ياريم. مينفعش 

ريم...  يعني انا اللي غلطانه وهو برئ. 

كملت وقالت… طبعا. وحضرتك هتقولي ايه ماهو ابنك لازم تطلعيه برئ 

شهيرة...  اخص عليكي ياريم . انتي عارفة اني دايما باجي عليه علشانك 

بس المرادي. انتي عصبتيه. مكانش ينفع تردي عليه كده ياحبيبتي 

ريم…  انا اسفة

شهيرة قربت باستها.. مفيش حاجة خلاص. وانا مش عاوزاكي تزعلي. انا هتكلم معاه تاني واخليه يخليكي تروحي 

ريم...  لا مش عاوزه خلاص. هو كده كده مش هيوافق

.. 

ريم فتحت الباب ودخلت كان حازم واقف يدخن في البلكونه 

ريم بصت عليه بدموع وراحت قربت منو ووقفت جمبه 

ريم بخفوت..  انا اسفة 

حازم مبصلهاش حتي 

ريم…  حازم 

حازم وهو بياخد نفس من السيجارة ولسه باصص قدامه..  ادخلي نامي

ريم بصت عليه بدموع ودخلت 

نامت علي الكنة وفضلت تعيط

حازم دخل لاقها كده 

اتجاهلها ودخل الحمام اخد دش وطلع 

لاقها زي ماهي لسه بتعيط 

حازم بصلها شوية وبعدين قال...  يعني غلطانه وبتعيطي

ريم بصتله ودموعها نازلة ومتكلمتش

قرب منها وميل باسها وقال...  ليه اضطرتيني اعمل كده.. انا مبحبش ازعلك 

ريم كانت بتعيط بس 

حازم مسحلها دموعها وقال...  يلا تعالي ننام 

ريم من غير ماتبصله...  انا هنام مكاني 

 حازم من غير مايتكلم ميل شالها

وراح بيها علي السرير

ريم...  نزلني. نزلني بقولك 

حازم ابتسم ..  ماانا هنزلك  مش هفضل شايلك يعنى 

ونزلها علي السرير 

حازم ...  مش هتبطلي عياط بقا 

ريم بدموع...  انت كنت هتضربني 

حازم مسح دموعها وقال...  لأ مكنتش هعمل كده 

ريم بصتله وهي مش مصدقاه وقالت..  كنت هتضربني ياحازم لولا مامتك وبباك. انت كنت هتقدر تعمل كده بجد

حازم...  صدقيني مكنتش همد ايدي عليكي. كنت بخوفك بس. وبعدين مش لازم علشان اادبك امد ايدي عليكي. يعني لما احب اادبك هأدبك بطريقة تانية. ومن غير ضرب

ريم...  ممكن متخوفنيش منك 

حازم…  انا مش بخوفك. انا بعرفك اللي هيحصل لو قليتي ادبك تاني مرة وبحجتي ما كنتي واقفة تبجحي تحت كده

ريم...  انا اسفة اني عليت صوتي ورديت عليك. بس انت كمان بتخوفني. انا مش عاوزة اخاف منك.  حازم انا بحس معاك بالامان مش عاوزة ابقي طول الوقت خايفة منك.. قبل كده انت وعدتني انك عمرك  ماهتمد ايدك عليا تاني 

حازم.. وانا لسه عند وعدي عمري ماهعملها..  ريم انا بحبك وعمري ماهأذيكي..  واوعي تخافي مني. انا مش عاوزك تخافي مني خالص. فاهمة.. انا بحبك 

ريم..  وانا كمان بحبك اوي 

حازم فتح ايده ليها... تعالي 

ريم قربت ودخلت في حضنه وهو ضمها ليه. ونامو

... 

عند تامر 

تامر فتح باب شقته اللي كان متجوز فيها بوسي ودخل بهدوء 

وهو شايفها في كل ركن في الشقة 

اتنهد بحزن ودخل اوضة النوم وهو بيبص علي كل حاجة فيها بحزن مسك هدومها وهو بيشمها وبرافناتها والميكاب بتاعها وهو بيلمس كل حاجة بتاعتها

 قعد علي السرير ومسك صورتها اللي علي الكومود مسح التراب من عليها وهو بيتأملها بحزن

تامر…  وحشتيني يابوسي. وحشتيني اووي 

وبعد وقت كان نام  مكانو علي السرير وهو حاضن صورتها

……….. 





مساءا

 ‏عند دينا اللي اتجوزت هي وكريم من شهرين 

 ‏دينا قاعدة في الاوضة بملل بعد ماقفلت مع صحابها اللي اقترحو عليها  يخرجو مع بعض وهي قالت ليهم هتقول ل كريم وترد عليهم

واتصلت علي كريم 

كريم.. ايه ياحبيبتي 

دينا بسرعة...  كريم عاوزة اخرج

كريم... تخرجي فين 

دينا.. هخرج مع صحابي في اي مكان

كريم...  وانتي عارفة الساعة كام دلوقتي

دينا..  الساعة عشرة 

كريم بهدوء ...  ولما تخرجي الساعة عشرة هترجعي امتا..الفجر  

دينا.... بص مش هتأخر والله ساعه وهرجع

كريم برفض ...  ولا دقيقة. ولاهتخرجي من باب البيت 

دينا بضيق ... يعني ايه ياكريم.. بقولك انا عاوزة اخرج وزهقانة. فيها ايه يعني لما اخرج

كريم... قولت مفيش خروج في وقت زي ده..  ويلا  علشان مش فاضي.. سلام

دينا...  ماشي ياكريم.. بس انا بقا خارجة.

كريم... طب جربي تعمليها علشان اكسرلك رجلك يادينا

دينا خافت لكن مبينتش وقالت... ما انت من يوم ماتجوزنا مش بتخليني اخرج ولا اشوف صحابي 

كريم...  ياشيخة..  ومين اللي كل يوم مع صحابها. امي..  منعتك امتي تخرجي يابت

دينا..  ماانت بتمنعني اهو 

كريم...  علشان الوقت متأخر...  والمفروض انتي من نفسك متقبليش تخرجي في وقت زي ده.. انتي اتجوزتي يادينا. وبقيتي مسؤلة عن بيت. اكبري بقا

دينا...  وانت شايفني ايه يعني هاا.. قصدك ايه. قولي

كريم غمض عينه...  انتي زي الفل..يلا دلوقتي علشان مشغول.. وياستي لو رجعت بدري هخدك ونخرج

دينا...  تمام ياكريم. سلام

وبعد ماقفلت بصت لقت صحابها بيكلموها تاني وفضلو يقنعوها تخرج حتي لو من ورا كريم 

دينا قفلت معاهم وقالت في نفسها..  يعني هو هيعرف منين 

انا هخرج وهرجع من غير مايعرف وهو كده كده بيرجع في نص الليل. يعني مش هيعرف اني خرجت اصلا وشجعت نفسها وقامت تلبس

خلصت لبس وفتحت باب الاوضة وخرجت وهي بتاخد نفسها ومتوترة. لكن حاولت تطمن نفسها وقالت كده كده مش هيعرف

ونزلت 

تحت كامليا قاعدة مع مامتها وهي حاطة ايدها علي بطنها ومبتسمة بعد مارجعت من عند الدكتور اللي قالها انها حامل في شهرين كامليها مكانتش مصدقة نفسها لانها متجوزة من تلت سنين ولما كشفت كذا مرة علشان اتأخرت في الحمل الدكاترة كانو بيقولها انها عندها مشاكل وممكن تاخد وقت كبير علشان يحصل حمل او احتمال كبير ميحصلش

كامليا كانت فقدة الامل وكانت حزينه انها مش هتقدر تخلف وكمان كانت نفسها تحمل علشان حسام اللي رفض يسمع كلام اهله ويتجوز علشان يخلف واتمسك ب كامليا 

وقالها انو عاوز يكمل حياته معاها هي بس حتي لو مش هتخلف وانو مستكفي بيها 

كامليا بفرحة... انا مش مصدقة ياماما..  انا حامل بجد. حامل ياماما 

مامتها حضنتها بفرحةوقالت... الف مبروك ياقلبي. ربنا يتملك علي خير ياحبيبتي 

كامليليا....  يارب ياماما

ومسكت تليفونها وهي بتقول... حسام هيفرح اوي. انا لازم اكلمه وافرحه 

 ولسه هتتصل بيه رجعت تاني قالت.. لأ هستنا لما يرجع واعملهالو مفاجأة 

 ‏في الوقت ده نزلت دينا من فوقت لانها عايشة هي وكريم في الفيلا معاهم 

 ‏دينا قربت عليهم...  مساء الخير 

 ‏كاميليا ببتسامة...  ازيك يادنيا 

 ‏دينا... ازيك ياكوكي.. انتي هنا من بدري

 ‏كاميليا....  لسه من شوية 

 ‏دينا بصت لاقت كاميليا ماسكة اشاعات 

 ‏دينا...  كنتي عند الدكتور.. وقالك ايه.. لسه بردو

 ‏وقبل ماكامليا ترد

 ‏وفاء مامت كاميليا ببتسامة قالتلها. باركيلها يادينا كاميليا

حامل 

دينا فرحة.... بجدد

وقربت حضنت كاميليا ‏بفرحة

دينا....  الف الف مبروك 

كاميليا....  الله يبارك فيكي ياحبيبتي. عقابلك 

دينا...  ان شاء الله.. 

وكملت بضحك... اخلص بس امنتحاناتي الاول

كاميليا...  ربنا معاكي

دينا... طب عن اذنكم

وفاء..  علي فين كده

دينا.. خارجة مع صحابي 

وفاء..  وقولتي ل كريم 

دينا سكتت 

وفاء…  دينا ياحبيبتي لو مش موافق بلاش تخرجي انتي عارفة كريم عصبي. بلاش تجيبي لنفسك المشاكل

دينا…  ياطنط ماهو اللي بيتحكم بزيادة 

وفاء..  بيخاف عليكي 

دينا… بيخاف عليا يخنقني..  بصي انا كده كده اتفقت مع صحابي. وهرجع قبل ماييجي يعني مش هيعرف. بس بالله لو اتكلم في التلفيون وسال عليا ابقي داري عليا ياطنط. ماشي 

باي بقا 

ومشيت 

وفاء…  يابت استني. بردو هتعملي اللي في دماغك. ربنا يستر


.. 

دينا خرجت ولسه هتخرج من بوابة الفيلا اتجمدت مكانها لما لاقت كريم داخل بس بسرعة فاقت لنفسها ودخلت تجري علي جوا وهي مرعوبة


 كريم وقف العربية ونزل ودخل بغضب

 ‏دينا استخبت ورا وفاء....  ا. الحقيني ياطنط. الحقيني

 ‏كاميليا ومامتها وهما مش فاهمين حاجة.. في ايه يادينا. مالك 

وبصلو لقو كريم داخل وباين علي وشه الغضب

دينا استخبت فيهم اكتر وهي بتتعرش من الخوف 

كريم كان بيحاول يجيبها من وراهم ودينا بتسمك فيهم اووي ‏

 ‏كريم... كنتي رايحة فيين يابت 

 ‏دينا بتوتر....  ک. ک. كنت. مم. م كنتش رايحة

 ‏وهي بتبلع ريقها بخوف

كريم.. انا قولتلك ايه في التليفون 

 ‏وفاء... استهدي بس بالله ياكريم 

 ‏كريم....  عديني يامرات عمي بس 

 ‏دينا وهي بتمسك فيهم اكتر ومرعوبة اوي....  لا لا هيضربني ياطنط والله

 ‏كاميليا...  خلاص ياكريم. متخوفهاش بقا 

 ‏دينا من وراهم وهي بتتعرش...  ا. انا اسفة. مش هعمل كده تاني ووالله

 ‏كريم...  اطلعي قدامي علي فوق يلا

 ‏دينا هزت راسها برعب. لا

 ‏كريم....  قولت اطلعي.. 

 ‏دينا.. ط. طب مش هتضربني

 ‏كريم... سمعتي.اطلعييي. يلااا

 ‏دينا…  حاضرحاضر وسحبت نفسها وطلعت وهي بتتشاهد علي روحها

 ‏كريم لسه هيطلع وفاء وقفته وهي بتقول.. بالله ماتعملها حاجة.براحة عليها 

 ‏كاميليا... اوعي ياكريم تزعلها. علشان خاطري 

 ‏كريم بهدوء مصطنع... متقلقوش 

 ‏وطلع


....................................................... 

عند هنا كانت قاعدة مع ليلي مامت تامر 

هنا بدموع بصت ل ليلي وهي ماسكة تليفونها بعد ماحاولت تتصل علي تامر اكتر من مرة ومش بيرد عليها ... انا متأكدة ياطنط انو في الشقة

ليلي... وعرفتي منين ياهنا..ياحبيبتي بلاش تظني فيه كده 

هنا مسحت دموعها... انا متأكدة 

ليلي.... تامر بيحبك سيبك من الافكار دي.وبعدين انتي بتغيري من واحدة ميتة

هنا اتجمعت الدموع في عنيها تاني وقالت... علشان هو فعلا مش قادر ينساها ياطنط.. انا مش غبية دا جوزي وانا حاسة بيه.. تامر مش قادر ينساها 

ليلي...  وانا بقولك ان كل اللي في دماغك دي اوهام. وبالنسبة ل بوسي هو كان شفقان عليها مش اكتر  علشان مرضها.. سيبك من الافكار اللي في دماغك دي. تامر محبش ولا هيحب قدك ياهنا 

.... 

عند كريم ودينا

دينا واقفة في اخر الاوضة بتعيط وهي خايفة

كريم....  ماشي انا هربيكي من جديد 

دينا مسحت دموعها...  مـ. ماانت اللي موافقتش. فيها ايه يعني ل لو كنت وافقت و سيبتني اخرج 

كريم.... وانا قولت  لا  تقومي تمشي علي حل شعرك ولا كأن في بهيم ليه كلمة عليكي..  بس تمام. تمام اوي. انا هعرف اادبك الزاي.. ومن هنا ورايح هحبسك في الاوضة دي حتي تحت مش هتنزلي.ادبا ليكي

دينا بلعت ريقها.. طب ممكن تهدي نفسك. ماانا قولتلك اسفة. عارفة اني غلطت. مش هعمل كده تاني

كريم… انتي فعلا مش هتعملي كده تاني..  علشان قبل ماتفكري تعملي كده. هكون كاسرلك رجلك 

وسابها وراح نام 

دينا راحت قعدت علي الكنبة بصتله شويه وبعدين قالت..  انت هتنام 

كريم فتح عينه...  وانتي عاوزة ايه 

دينا...  اقعد معايا





كريم ابتسم ابتسامة جانبية ... طب انا مش طايقك..  هقعد معاكي اعمل بيكي ايه

دينا...  متبقاش دمك تقيل بقا..  قولتلك اسفة. وعارفة اني زفت غلطانه.. 

كريم قام اتعدل علي السرير وهو بيولع سيجارة خد منها نفس وبعدين نفخه بصلها وقال...  تعرفي يادينا.

دينا بصتله باهتمام

كمل كريم.  انا كنت جاي ليه

دينا بصتله ومستنيه يكمل

كريم...  مهونتيش عليا وسيبت الشغل وقولت اجي اخرجك 

دينا ابتسمت...  بجد ياكريم 

كريم.. اه والله

دينا قامت.راحت جمبه .. انا بحبك اوي وبعدينكملت وقالت..  طب يلا بقا نخرج. انا لابسه اهو 

كريم وهو بياخد نفس تاني وينفخه بهدوء... ياريت. كان علي عيني  بس مبقاش ينفع

دينا....  لييه

كريم ببرود....  انتي بعملتك السودة دي. مش هتشوفي الشارع لمدة سنة. عقابا ليكي

دينا…  كريم انا اسفة.. انا والله مش هعمل كده تاني.. 

كريم…  تمام 

دينا فرحت… يعني خلاص 

كريم…  انا عارف يادينا انك مش هتعملي كده تاني. ومصدقك وواثق فيكي

دينا ابتسمت وقالت بحماس…  طب يلا بقا 

كريم…  لا 

دينا…  لييه مش خلاص 

كريم…  دا عقاب ولازم يتنفذ. يعني مالوش علاقة خالص بأنك هترجعي تكرري الغلط تاني او لأ

دينا نفخت بضيق... اوووف. دانت بني ادم. ياساااترر

و راحت قعدت علي الكنبة تاني بضيق لانها عارفاه 

دينا... . ياسااتر. بارد ورخم ومستفزو.. 

قاطعها كريم...  كلمة كمان وهقوم اخلي وشك والارض واحد

دينا سكتت وهي بتنفخ

خلص كريم السيجارة وبعدين بصلها ثواني وقالها...  بقولك ايه 

دينا.. ايه 

كريم... ماتقومي ترقصيلي شويه كده قبل الفجر. دا الواحد هيصبح صايم حتي..ما تقومي يابت تفرفشي كدة وتدلعيني

دينا بصتله بغيظ ونامت علي الكنبة واديتلو ظهرها.. وهي بتقول في سرها والله بارد ومستفز

كريم…  طب تعالي نامي جمبي 

دينا…  لا انا كويسة مكاني. نام انت مش انت بتعاقبني ملكش دعوة بيا بقا ومتطلبش مني حاجة

كريم…  كنت هدلعك. انتي الخسرانه 

.....

..... 

عند هنا 

كانت واقفة في البلكونه وهي رايحة جايه بغضب لحد ما لقت تامر داخل بعربيته 

دقايق وتامر فتح باب الاوضة وقبل مايتكلم 

هنا بجمود...  كنت فين 

تامر...  يعني ايه كنت فين

هنا... بسألك عادي ممكن اعرف كنت فين. كنت متأخر فين ده كله

كملت بدموع متجمعة في عنيها...  تامر انت كنت في الشقة اللي كنت متجوز فيها. مش كده..  للدرجادي مش قادر تنساها 

تامر قرب ومسح دموعها اللي نزلت وقال... انا عمري ماحبيت قدك يا هنا. بحبك وبعشقك 

هنا بصتله وهي مش مصدقاه

تامر...  والله بعشقك 

وحضنها 

هنا رغما عنها استسلمت لحضنه بس كانت بتعيط بوجع

تامر وهو بيمشي ايده علي شعرها بحب..  اقسم بالله بعشقك خد نفس وبعدين قالها… هنا 

هنا... ايه

تامر وهو لسه حاضنها....  تيجي نتسحر بره النهاردة

هنا رفعت وشها من حضنه..  اشمعنا

تامر.....  عاوز اخرج معاكي..  يلا اجهزي


وفعلا خرجو وقضو وقت جميل مع بعض وقدر تامر يحسسها و يأكدلها قد ايه هو بيحبها. لأنو فعلا بيحبها بجد هو اه حب بوسي وزعلان ومتأثر بموتها بس حبه ل هنا حاجة تانية. ميتقارنش

…………………… 

عند كاميليا كانت رجعت بيتها بعد مامشيت من عند مامتها

وجهزت احلي عشا ل حسام وعملت جو رومانسي جميل

حسام … ايه ده كلو

كاميليا…  دا كل الاكل اللي انتي بتحبو 

حسام..  دا انا امي دعيالي بقا.. بس بردو ليه دا كلو وايه المناسبة.

كمل بمكر…  محضرالي ليلة حلو زي الاكل ده ولا ايه. ولا هاكل ارديحي 

كاميليا  ضحكت اووي وقال..  بصراحة مفيش ليلة حلوة. انت هتاكل ارديحي. 

حسام…  ليه بس. انا مكنت عاوز الاكل. انا عاوز الليله

كامليا…  انت لازم تنسي الليالي الخلوة اليومين دول. لان مش هينفع 

وقبل ماحسام يتكلم كامليا قالت…  في مفاجاة. هتعجبك اوي ياحسام 

بصلها حسام وهو مستني تقول 

مسكت كاميليا ايده  وحطها علي بطنها وقالت بسعادة…  انا حامل 

حسام وهو مش مصدق…  بتتكلمي بجد.. كاميليا الحاجات دى  مفيهاش هزار

كاميليا… لا انا بتكلم بجد. انا حامل والله حامل بجد 

حسام حضنها بفرحة وهو مش مصدق  

حسام…  انتي احلي حاحة حصلتلي في حياتي

.................................................. 

 

تاني يوم كانو عيلة مراد وعيلة شهيرة كلهم متجمعين في الفيلا اول يوم رمضان واصحابهم ومعارفهم 

وده اللي بيحصل كل سنه في بيت مراد بيعمل عزومة كبيرة جدا ل عيلته اول يوم رمضان

….. 

عند هنا وتامر

هنا قعدة بتقرأ قرأن وتامر فاتح المصحف بيسمعلها 

هنا..  صدق الله العظيم.  

تامر باسها علي راسها وقالها…  ليكي عندي هدية كبيرة اوي. اول ماتخلصي المصحف

هنا…  انت هديتي ياتامر 

تامر خدها في حضنه وهو بيقول..  انا بموت فيكي. انتي احلي حاحة في حياتي. ربنا يديمك ليا 

اتنهد وقالها…  يلا. تعالي ننزل. 

لين دخلت…  بابي مامي تيتا شهيرة وجدو مراد بيسألو عليكم  وكلهم بيسالو عليكم

هنا… نازلين اهو ياحبيبتي 

ونزلو مع بعض  

…. 

ريم وشرين وداليا وندي كانو قاعدين مع بعض بيتكلمو 

فجأة شيرين عينها جات علي حمزة ابنها اللي عندو 3 سنين 

قاعد مع ريم الصغيرة بنت حازم وريم وعمال بيحسس علي شعرها بحب

شيرين....  كبيرة عليك دي ياحبيبي. شوفلك واحدة اصغر منك

هنا ريم بصتلها وقالت...  نعمم. دا علي اساس ايه.. اننا هنموت علي ابنك يعني ولا ايه. دا انا بنتي مزة

شرين....  مقولتش حاجه ياستي. قمر زي مامتها 

ورجعت كملت وقالت... بس كبيرة عليه ياريم. الحقيقة متزعلش 

ريم.... كبيرة عنو ب قد ايه يعني دول هما شهرين 

شرين...   ولو يوم واحد. ابني مش ناقصه حاجة علشان يحب واحدة اكبر  


ندي....  عندك حق ياشيري لا وكمان بت متدلعة. ابوها مدلعها تقولشي محدش خلف غيره.اقولك خديلو انتي فريدة بنتي 

ريم ببساطة … اه محدش خلف بنت حلوة زي بنتي. من حقها تدلع

داليا بصت ل ندي بغيظ...   وابني مش مالي عينك ولا ايه

ندي افتكرت وضحكت وقالت....  اه تصدقو انا بنتي مرتبطة ب كريم. 

ريم لشيرين ...  تمام. انتي اللي قولتي. متخليش ابنك يحب بنتي

حمزة... بس انا بحب ريم ياماما 

وسحب ريم وخرج الجنينة 

ريم بصت ل شرين باستفزاز…  امنعيه عن بنتي بقا لو تقدري 

في الجنينه ياسين نايم علي الارض وانجي قاعدة جمبه بتحسس علي شعره

ويحي ابن حازم نايم جمب ياسين 

ياسين....  يحي انت صايم

يحي هز راسو بهدوء...  اه

انجي....  مينفعش تصوم ياحبيبي.. افطر علشان متتعبش انت لسه صغير

يحي قام اتعدل وقام بغضب...  انا مش صغير..  انا عندي 6 سنين

ياسين بضحك....  محسسني انهم  60 سنه

يحي لسه هيتكلم فجأة بص قدامه واتصدم لما شاف حمزة وريم قاعدين جمب بعض وحمزة بيبوسها علي خدها

يحي قام بسرعة وقرب عليهم بغضب وفي ثواني كان ضرب حمزة بوكس خلاه وقع علي الارض

وراح مسك ريم من شعرها بغضب...  بتخليه يبوسك. انا هربيكي

انجي وياسين قامو يجرو عليهم 

ياسين بعد ريم اللي بتعيط عن يحي وانجي اخدتها في حضنها

ياسين  مسك يحي وكتفه قبل مايفترس حمزة ويحي اللي بيحاول يفلت من ايد ياسين وعمال يقول سيبني... انا همو. ته. ابن الكلب ده 

ياسين...  اهدي بقا واهمد

حمزة قام.....  وربنا ماهسيبك يايحي 

يحي وياسين لسه ماسكه....  هتعمل ايه يلا. دا انا لو مسكتك هساويك بالارض ياااض

حمزة بغضب هو كمان...  تعالي وريني هتعرف تعمل ايه

يحي....  سيبني. سيبني ياعمو انا هعرفو ماقامه

حمزة....  وربنا ماهعديهالك وهعرفك الزاي تضربني

ياسين ل حمزة.. ماتبس انت كمان. انت اللي غلطان. بتبوس اخته ليه





حمزة باندفاع...  ياعم انا بحبها

ياسين....  حبها ياخويا.بس من بعيد

يحي بعصبية....  ميحبهاش خالص ياعمو.. متعصبنييشش انت كمان

انجي واقفة عمالة تضحك

ياسين...  بتضحكي علي ايه انتي كمان

انجي بضحك.... يحي ده نسخة منك اقسم بالله. نفس اللي كنت بتعملو وانت صغير 

ياسين بصلها بضيق وساب يحي وهو بيقولو...  يلا ادخل جوا يلا. واياك تضرب الواد تاني. هعلقك

.. 

حازم وامجد وتامر وعمر قاعدين 

بص حازم لقي ريم بنته جات عليه وهي بتعيط 

ريم بدموع....  بابي

حازم بصلها واول ماشاف دموعها اتخض

حازم... مالك ياعمري. بتعيطي ليه. تعالي 

وفتح ايده ليها ريم دخلت في حضنه وفضلت تعيط

حازم... مين ياحبيبتي اللي زعلك

ريم بدموع...  يحي ضربني يا بابي. وكمان ضرب حمزة ابن عمو امجد.. 

امجد.... ايه.  ضرب حمزة. ضربو الزاي 

حازم... ايه اللي حصل

ريم سكتت

حازم...  عملتي ايه ياريم

ريم بصت في الارض وقالت بخوف..  ع. علشان. حمزة  باسني..    

حازم رفع حواجبه بزهول...  باسك الزاي 

ريم بسرعة....  باسني من هنا والله 

وهي بتشاور علي خدها

وكملت وقالت....  مش باسني من هنا. 

وهي بتشاور علي شفايفها وقالت... 

انا مش بخلي حد يبوسني من هنا خالص يابابا. علشان انت قولتلي كده عيب

حازم....  شطورة

تامر...  وفيها ايه ياعم...  ماتخلي الواد يبوسها. مش بيحبها 

وهو بيضحك. خلي العيال يعيشو حياتهم

امجد وهو بيتوعد ل يحي...  مااشي يايحي الكلب. 

وبص ل ريم… ضرب حمزة  الزاي ياريم

ريم... ضربو في وشه

حازم بفخر... واد جدع.ابن ابوه 

امجد.... دا انا هعقهولك ان شاء الله.اللي فرحان بيه ده   

حازم...  اسكت بدل مااخليه يحط عليه

امجد سكت لانو عارف يحي وشقاوته

عمر بضحك.. سكت يعني يا امجد

امجد....  ماهو ابنه دا استغفر الله. فيه شقاوة بالله مشوفتها علي عيل في سنه 

حازم بص ل ريم .. ريم ياحبيبتي

ريم...  نعم يابابا

حازم... متخليش حد يبوسك خالص ماشي ياعمري. اوعي 

ريم ببراءة...  ولا حتي من هنا

وهي بتشاور علي خدها 

حازم....  ولا من هنا 

ريم...  حاضر 

حازم باسها....  شطورة ياحبيبتي 

ريم ... بابي. اضرب حمزة علشان ضربني. اضربو يابابا 

حازم....  هعلمه الادب علشان ميزعلش القمر ده تاني 

ريم ابتسمت وباسته

امجد....  تعالي ياريم. هاتي بوسه 

ريم مشيت خطوة ناحية امجد ورجعت افتكرت و بصت لحازم 

حازم هز دماغه ب لا 

ريم رجعت تاني جمب حازم وقالت...  مش هينفع ياعمو بابا قالي عيب 

امجد بغيظ....  بقا كده. مااشي. شوفي بقا مين اللي هياخدك معاه عند الحصان 

ريم وطت علي حازم وبصوت واطي قالت.. بابي اديله بوسه وخلاص. علشان ياخدني معاه عند الحصان. انا عاوزة اشوف الحصان واركبو 

كلهم ضحكو

حازم...  لا انا هوديكي. بس اهم حاجه متخليش حد يبوسك  

ريم... حاضر 

و بصت لامجد وقالت....  مش عاوزة اروح معاك ياعمو. بابا هياخدني 

حازم باسها...  حبيبة بابا انتي

... 

عند ريم كانت واقفة كاميليا جات جمبها.. ريم

ريم بصتلها...  نعم

كاميليا...  احم. مش ناوية تصفي من ناحيتي بقا.. ريم انا مش عاوزاكي تبقي شايلة مني. مش عاوزة يبقي في بينا عداوة ونبقي شايلين من بعض. انا بجد اسفة علي اي حاجة عملتها معاكي. ممكن بقا تتعاملي معايا عادي 

ريم بهدوء...  مفيش حاجه يا كاميليا. احنا في النهاية قرايب

كاميليا...  يعني احنا اخوات دلوقتي ومش زعلانه مني

ريم هزت راسها بهدوء

كاميليا بفرحة باستها وحضنتها

كاميليا....  بحبك اووي 

...... 


............. 

بعد وقت وكان قرب ادان المغرب وتقريبا كان الكل موجود

ريم واقفة باين عليها الحزن وهي كان نفسها تبقا معاها مامتها واختها

حازم اخد بالو ف  قرب عليها 

حازم.....  الجميل زعلان ليه 

ريم بهدوء...  مش زعلانه 

حازم كان فاهم انها زعلانة قربها وباسها علي راسها وبعدين قالها بصي قدامك كده 

ريم باستغراب....  ابص علي ايه 

حازم....  بصي قدامك بس 

ريم بصت قدامها لاقت سحر واختها داخلين من باب الفيلا

ريم بصت لحازم بزهول وهي مش مصدقة 

حازم ابتسم وباسها علي راسها 

وهي جريت علي سحر وحضنتها 

ريم....  وحشتيني اووي ياماما. وحشتيني اووي

سحر...  وانتي اكتر ياروح قلبي.  كل سنه وانتي طيبة ياقلبي

ريم باست ايدها....  وانتي طيبة ياماما 

وقربت من شاهندا اختها حضنتها بحب واشتياق 

ريم....  وحشتيني ياشوشو 

شاهندا....  وانتي واحشاني مووت. عاملة ايه

ريم....  انا تمام 

وبصتلهم باستغراب وهي عاوزة تسالهم هما جم الزاي والزاي محدش قالها. انهم جايين

فهمت سحر وقالتلها....  حازم عزمنا وصمم لازم نيجي من شرم علشان نفطر معاكم النهاردة. علشان متزعليش ياريم 

ريم بصت بحب علي حازم اللي واقف مع تامر 

ورجعت بصتلهم....  وحشتوني اوي

والعيلة كلهم قربو سلمو عليهم


.. 






الادان ادن وكل العيلة اتلمو علي سفرة كبييرة وقعدو كلهم يفطرو في جو جميل ولمة رمضان اللي مفيش اجمل منها

... 

بعد ساعات في اخر الليل وكان قرب الفجر 

في اوضة حازم وريم 

حازم قاعد علي السرير  وساند ضهره وهو بيدخن سيجار

ريم اتعدلت وهي جمبه علي السرير وهي بتغطي جسمها كويس وبعدين وطت جابت الروب بتاعها من الارض ولبستو 

ريم بصت لحازم وقالت ... شكرا يا حازم 

حازم...  علي ايه ياريم 

ريم....  يعني علي المفاجاة اللي عملتهالي النهاردة لما جيبت ماما وشاهندا يقضوا معايا اول يوم رمضان 

حازم مد ايده حركها علي خدها بحب....  انا عاوز ابسطك بكل الطرق ياريم. ومش بحب اشوفك زعلانه ابدا

ريم قربت ودخلت في حضنه بحب وقالت...  انا بحب حياتي معاك ياحازم..  مكنتش اتخيل اني هحبك الحب ده كلو. انا بحبك لدرجة مش عارفه اوصفها. بموت فيك وبعشقك. انت احلي حاجة في حياتي 

حازم....  وانتي كل حياتي ياريم 

ريم بصتله بتوهان وقربت باسته بعمق وهو ضمها ليه وبدأ يتعمق اكتر معاها وغابو في دنيا تانيه لحد ماريم حست بأيد حازم اللي بيزيل عنها الروب 

بس راحت علطول مسكت ايده وقالت...  حازم. الفجر هيأدن كمان خمس دقايق 

وبعدت عنو بهدوء

حازم بصلها ثواني وبعدين  قالها...  اخفي من وشي ياريم 

ريم. وانا عملت ايه بس

وضحكت اوي وقامت علشان تاخد دش 

ومشيت قدامه ماشية كلها دلع 

حازم بص عليها وغمض عينه وهو بيقول...  استغفر الله العظيم يارب 

ريم قبل ماتدخل الحمام بعتله بوسه ودخلت

حازم.. يابنت ال.. هتروحي مني فين. هنتقابل بكرة بعد الفطار

ريم كانت سمعاه وهي في الحمام وبتضحك

دقايق وخرجت بعد مااخدت الدش بتاعها 

وحازم كمان دخل اخد دش وخرج  وكان الفجر ادن 

و بعد ماريم لبست اسدال الصلاة وقفو الاتنين مع بعض وصلو الفجر 

‏🦋


‏كنت أعتقد أني أحبك فقط ولكن اكتشفت أني اعشقك أني أتنفسك لدرجة أنني لا أستطيع بدونك أن أتنفس فأنت الهواء الذي بدونه أفقد  الحياة

بقلم فريدة احمد 

تمت

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×