رواية الم البداية الفصل الواحد والستون 61 والخاتمة بقلم فريدة احمد


 رواية الم البداية الفصل الواحد والستون 61 والخاتمة بقلم فريدة احمد


«الم البدابة» حلقة خاصة 

#تعديل.. دخلت ريم من باب الفيلا بعد يوم طويل قضتو في شغلها

 قربت علي شهيرة وهنا اللي قاعدين ..  مساء الخير 

 ‏شهيرة وهنا..  مساء الخير 

 ‏ريم راحت تطلع علطول 

 ‏شهيرة...  تعالي اقعدي ياريم. طالعة علطول ليه

 ‏ريم..  هنزل تاني بس هطلع اغير الاول 

 ‏هنا باستفزاز..  اه ياقلبي اطلعي غيري قبل ما حازم يرجع ويشوفك بلبسك ويفهم انك لسه راجعة 

 ‏ريم...  طب اقولك ايه والله ماكان ليكي غير واحد زييو يربيلك الرعب.. بس حظك بقا ان تامر طيب

 ‏هنا...  مين ده اللي طيب تامر طب والله حازم طيب عنه

 ‏عل الاقل سايبك بشتغلي  تامر بقا اتحايلت عليه كتير اني اشتغل رافض ومش راضي ابدا 

 ‏شهيرة...  يبقي خلاص متزنيش عليه 

 ‏هنا..  وانا اتكلمت ياماما مانا سكت لما لاقيتو رافض مبقتش اجيبلو سيرة 






 ‏شهيرة بصت لـ ريم وقالتلها...  وانتي ياريم مادام حازم نبه عليكي كذا مرة متتأخريش راجعة متأخرة ليه.. اعملي حسابك هيجي في مرة وهيقعدك من الشغل خالص واظن انو محذرك 

ريم...  والله ياخالتو غصب عني داليا مكانتش موجودة النهاردة.. بعدين انا مش متأخرة كتير دي كلها ساعة انا معادي ارجع الساعه  10 ودلوقتي  11 مفرقتش ساعة يعني

هنا...  يعني مش خايفة يعرف انك اتأخرتي الساعة دي 

ريم بشجاعة مزيفة... لأ طبعاً مش خايفة 

هنا  ..  ياشيخة  

ريم...  اه عادي هخاف من ايه يعني

هنا بصت علي باب الفيلا وقالت...  ايه ده حازم

ريم لفت وراها برعب بس ملاقتش حد

رجعت بصت لـ هنا اللي ميته من الضحك 

ريم وهي حاطة ايدها علي قلبها ...    ياشيخة حرام عليكي وقعتي قلبي 

وبصت لـ شهيرة..  عجبك كدة ياخالتـ... 

لاقت شهيرة هي كمان بتضحك

ريم بغيظ ..  تماام 

هنا...  مش كنتي عاملة جامدة دلوقتي  ومش بتخافي 

شهيرة..  خلاص ياهنا اتلمي بقا

ريم...  ياستي انا جبانة

وبصتلها بغيظ وقالتلها بتوعد...  ماشي وربنا لردهالك ياهنا

و رجعت بصت لشهيرة...  انا طالعة ياخالتو 

شهيرة... ماشي ياحبيبتي بس ابقي حاولي متتأخريش.. 

انا عاملة عليكي وانتي عارفة حازم اكتر مني لو دماغه تربست في مرة مش هيخليكي تنزلي تاني 

ريم...  عارفة 

شهيرة...  خدي بالك بقا

ريم..  طب انا هطلع بسرعة اغير قبل ماييجي

وقبل ماتتحرك سمعت صوت عربيته بره

ريم  اتجمدت مكانها وحست انها مش قادره تتحرك 

بلعت ريقها بخوف وقالت .. ه.هو انا سامعة صح.  ده صوت عربيته  مش كده

شهيرة..  اه دي هي..  اطلعي بسرعة 

ريم... ماشي بس علشان خاطري يا خالتو لو لاقيتيه طالع علطول حاولي تعطليه

شهيرة...  حاضر ياحبيبتي بس يلا انتي بسرعة

ريم.. ماشي 

واتحركت بسرعة وطلعت تجري علي فوق 

هنا بضحك... بسرعة 

دخلت ريم الاوضه وهي حاطه ايدها علي قلبها وبتاخد نفسها


تحت 

حازم دخل سلم عليهم ولسه هيطلع 

شهيرة.. حازم 

حازم رجع ليها...  ايه ياحبيبتي 

شهيرة...  مش هتاكل اخليهم يحضرولك الاكل

حازم.. لا انا طالع انام.  تصبحو علي خير 

ولسه هيتحرك 

شهيرة...  طيب هتنام كده علطول اقعد معانا شويه انت مش بتقعد معانا خالص

حازم  ...  معلش ياماما انا تعبان ومحتاج انام. مطبق من امبارح.. متزعليش 

شهيرة... لا ولا يهمك ياحبيبي. انا مقدرة وعارفة انك بتتعب وعليك ضغط كبير 

حازم ميل باس ايدها وقالها.. تصبحي علي خير 

وباس هنا علي راسها وطلع

هنا قامت وقالت.. وانا كمان ياماما همشي تامر زمانه راجع

شهيرة.. ماشي ياقلبي روحي 

...

حازم فتح باب الاوضة ودخل 

كانت ريم خارجة من الحمام بعد ماغيرت

باسها حازم علي راسها وقالها.. عاملة ايه ياحبيبتي 

ريم ببتسامة وبتداري توترها .. الحمدلله ياحبيبي 

حازم راح علي السرير بتعب وهو بيقول..  تعبان اوي ياريم. حاسس منمتش بقيلي سنة.. 

ريم..  طيب نام ياحبيبي 

حازم.. انتي هتعملي ايه

ريم.. هروح اشوف يحي وريم واطمن عليهم قبل ماانام

حازم هز راسه وقام 

دخل ياخد دش وريم راحت تطمن علي الولاد

دخلت الاوضة عند يحي وريم تشوفهم لاقت يحي بيلعب علي التليفون وريم نايمة 

ريم..  منمتش ليه ياحبيبي  

يحي..  مش جايلي نوم

ريم.. ماانت طول ماانت ماسك الموبايل مش هتنام. وفي الاخر متقدرش تصحي الصبح علشان المدرسة 

يحي بضيق..  ياماما انا مش بحب المدرسة

ريم..  ليه ياحبيبي 

يحي..  كده مش عاوز اروح. انا عاوز اشتغل في الشركة مع جدو

ريم ضحكت ..  طيب ماانت لازم تتعلم الاول علشان لما تكبر تفتح شركات كتير زي جدو. بس لازم الاول تبقي شاطر وتروح المدرسه علشان الميس تتبسط منك

يحي.. ماهي بتتبسط مني وبتتبسط كمان لما بتشوف بابا وبتحط روج

ريم.. هي مين دي

يحي..  الميس بتاعتي. لما بتشوف بابا بتحط روج

ريم اتعدلت ..  وايه كمان ياحبيبي 

يحي..  وبتسألني علي بابا كتير

ريم بتوعد لـ حازم..  تمام 

وبصت ليحي.. نام ياحبيبي 

وخرجت راحت اوضتهم

............. 

ريم راحت  قربت علي حازم اللي نايم علي السرير 

ريم بغضب وصوت عالي.. حازم. قوووم

حازم فتح عينه.. في ايه

ريم بسخرية ..  اخبار الميس بتاعت ابنك ايه 

حازم باستغراب.. مين دي وبتتكلمي عن ايه

ريم..  الميس بتاعت يحي اللي لما بتشوفك.بتحط روج 

حازم قام اتعدل.. وانا بشوفها فين دي ولا هي بتشوفني فين

ريم..  قول لنفسك 

حازم..  انتي مين اللي قالك الكلام ده

ريم..  ابنك.. ومتحاولش تنكر. الاطفال مش بيكدبو وبيتكلمو ببراءة 

حازم.. دول الاطفال اللي قصدك عليهم . مش اللي عندو 70 سنه جوا ده

ريم..  يعني انت مش بتشوفها

حازم..  بشوفها فين. 

كمل بزهول .. انا مش عارف  الواد دا بيألف الحورات دي الزاي.. عيل ابن كلب بس لما امسكه في ايدي 

ريم بضحك.. بتشتم نفسك  علي فكرة

.................... ‏ 

في اوضة ياسين وانجي 

ياسين نايم علي السرير وبيقلب في تليفونه وكانت انجي هي كمان قاعدة علي الكنبه بتذاكر علشان امتحاناتها 

انجي وهي مش عارفة تذاكر وحاسه بالزهق لأنها حامل في شهرها الاخير رمت الكتاب من ايدها بزهق وقامت راحت  قعدت جمب ياسين وهي باين عليها الضيق 

لاحظ ياسين انها متضايقة فـ قام اتعدل وسألها... 

ياسين مالك ياقلبي وهو بيمشي ايده علي شعرها بحنيه


انجي بضيق...  مش عارفة اذاكر ولاقادرة اصلا.. 

بصتله وقالت... ياسين انا خايفة اسقط كفاية السنة اللي راحت عليا خايفة السنادي كمان مقدرش اروح وتضيع عليا زي اللي قبلها.. وكمان معنديش شغف.. شكلي نسيت وخايفة اوي 

ياسين وهو بيحاول يشجعها...  مين قال كده ده انتي طول عمرك دحيحة هتعمليهم عليا 






انجي ابتسمت.. كان زمان

مسك ايدها وقالها... متخافيش وخليكي واثقة في نفسك كده.. بعدين انتي متفوقة وانا متأكد انك هتجيبي امتياز زي السنين اللي عدت

انجي.. دا يبقي انا وانت بنحلم. انا كنت يا ياسين دلوقتي نسيت كل حاجه اصلا

ياسين... لا منسيتيش انتي متهيألك علشان بقيلك فترة بعيدة عن الجامعة ومش بتراجعي.. بس اول ماهتندمجي كده مع المواد وتتدخلي في المود وانتي بتذاكري هتلاقي نفسك كل حاحة سهلة عليكي زي الاول 

انجي.. مش حاسه ومش قادره والامتحانات بعد يومين 

ياسين بصلها وبجديه مصطنعة قالها... قومي ذاكري ياإنجي وبطلي دلع  لأني مش هقبل بأقل من امتياز ..

ثم اكمل بحدة... يلاا روحي ذاكري

انجي بصتله لاقيته مش بيهزر وبيتكلم بنبرة جادة 

خافت وقالتلو..  في ايه انت قلبت ليه 

وبعدين قالت بحيرة وهي خلاص هتعيط.. ماانا مش عارفه اذاكر والله ومش فاهمة حاجة 

ياسين حس انها صعبت عليه قالها...  طب روحي هاتي الكتاب وتعالي اذاكرلك ووريني ايه اللي مش فاهماه

انجي بصتله بعدم تصديق.. بجد. هتذاكري بجد 

ياسين هز راسه 

قامت انجي وعلطول جابت الكتاب وراحت قعدت جمبه تاني علي السرير 

وياسين فتح ايده وهي قربت لحضنه وهو ضمها ليه وفتح الكتاب وبدأ يفهمها

وفي وسط ماياسين بيشرحلها انجي قالت بتوهان...  حضنك حلو اووي

رفع ياسين وشها من حضنه وبصلها شويه وبعدين قالها بخبث.. انتي عاوزة ايه بالظبط.. قولي ومتتكسفيش 

انجي بتوتر.. لأ مش عاوزة حاجة. ا. انت فهمت ايه

وبعدين قالت..  يلا كمل 

ياسين.. ثواني بس.. انتي فاهمه حاجه ولا لأ 

انجي..  بصراحة لأ

ياسين... نعممم.. وسيباني انحر في نفسي كل ده

انجي... مـ ماانت السببب انا مش عارفة اركز منك ومن اللي بتعمـله

ياسين.. الزاي. وانا بعمل ايه

انجي بخجل.. يعني مش عارف. انت عمال بتحسس علي جسـ مي 

ياسين ضحك... ماانتي اللي بقيتي 

بصلها وكمل بوقاحة وهو بيمرر عينه علي جسمـ ـها قال وهو بيعض علي شفته السفليه... بقيتي طرية اووي واللمسه فيكي بتدوب

انجي ضربته علي كتفه....  بطل سفالة بقاا

بعدين قالتلو بغيظ.. صدق انا غلطانه اصلا اني صدقتك وافتكرتك هتذاكرلي بجد.. وانت اصلا قاعد تحسس وخلاص 

ياسين وهو بيضمها ليه..  طب اعمل ايه في حد يبقي جمبه الملبن ده والحاجات اللي ترد الروح دي ويشيل ايده 

بيقول وهو بيكمل تحسيس 😂 

انجي بصتله وقالت بغيظ .. والله بابا  كان غلطان انو وافق علي جوازنا قبل مااكمل دراسه.. ولا هعرف اكمل بسببك.. 

هو كان رافض اصلا انا مش عارفه هو الزاي وافق 

ياسين.. بجد مش عارفة.. مش انتي اللي فضلتي تعيطي وتقوليلو انا موافقة يابابا نعمل الفرح ووافق علشان خاطري يابابا وفضلتي تعيطي

وهو وافق لما لاقاكي ماسكة فيا. ولا نسيتي

انجي اتكسفت لأن ده هو اللي حصل باباها كان مصمم ميعملش الفرح غير لما تخلص تعليمها وهي فضلت تقنعه انها هتقدر توفق بين الدراسه والجواز ولما كان رافض كانت بتقعد تعيط لحد ما وافق

ياسين حط الكتاب علي جمب وقالها وهو بيضمها ليه اكتر.. قوليلي بقا الدكتورة قالتلك ايه 

انجي بدون فهم قالت.. قالتلي ايه في ايه

ياسين بخبث... لما كنتي اخر مرة بتكشفي. كمل وهو بيبص علي جسمها ومكمل تحسيس.. مش قالت الحاجات دي نكتر منها الايام دي.. دكتورة بتفهم والله

انجي بغيظ...  مش بقولك سافل وطنط وعمو معرفوش يربوك  كملت وقالت.. بقولك ايه ياياسين انا هنام تصبح علي خير و

وهي بتشيل ايده من عليها وبتشد الغطا عليها وبتنام

ياسين...  متهربيش ياانجي. بعدين انتي لازم تسمعي كلام الدكتورة واللي تقولك عليه تطبقيه 

انجي غمضت عنيها ... نام ياياياسين  ربنا يهديك 

ياسين...  وكلام الدكتورة مش هنطبقه 

انجي ابتسمت غصب عنها وهي مغمضة عنيها 

ياسين..  طب قربي لحضني 

انجي قربت ودخلت في حضنه اوي وهي لسه مغمضة

ياسين بص ليها بعشق وقال..  بحبك 

انجي فتحت عنيها و ابتسمت  ..  وانا بموت فيك ياياسين 

ياسين ميل عليها يبو. سها بشغف وهي دابت خالص معاه  وو

........................... 

عند عمر وندي

كانو قاعدين  علي السفرة بيتعشو 

ندي وعمر وبابا ندي وفريدة بنتهم اللي قاعدة جمب عمر وبيأكلها

وندي قاعدة في الكرسي اللي جمب باباها وعمالة بتهزر هي وباباها ومتجاهلة عمر خالص وعمر قاعد يبص عليهم بضيق 

لحد ماخلصو اكل 

وكانت فريدة نامت 

نادت ندي للمربية بتاعتها علشان تاخدها تنيمها في اوضتها وجات وخدتها 

عمر.. طيب انا طالع ياندي انا كمان هنام.  هتطلعي ولا سهرانة 

وقبل ماندي ترد باباها قال...  تعالي ياندي حطيلنا فيلم نسمعه مع بعض. وبعدين قالها...  بس لو انتي حابه تسهري معايا ياحبيبتي  لكن لو عاوزة تطلعي اطلعي ياقلبي 

ندي.. لأ ياحبيبي انا هسهر معاك 

باباها باسها علي راسها وقالها طب يلا هاتي الاب توب من علي الترابيزة وحطي الفيلم 

ندي باسته علي خده وببتسامه قالت ..  حاضر ياحبيبي

عمر كان واقف هيولع منهم وبعدين خد نفسه وراح يطلع وهو متضايق وبينفخ

ندي وهي بتحضر الفيلم.. عمر ماتقعد تتفرج معانا 

عمر وهو طالع قال بتريقة.. لأ اقعدي اتبسطي انتي وبابي ياحبيبتي.. 

ثم اكمل.. انا عندي محكمة الصبح بدري لازم انام

ندي.. تصبح علي خير

عمر كمل طلوع من غير مايرد عليها 

باباها.. هو مالو كده. حاسس انو مش طايق نفسه.. 

"لأ وانت الصادق ده مش طايقك انت😂" 

ندي.. سيبك منو هو عمر كده 

وشغلو الفيلم وكان فيلم كومودي وفضلو يضحكو وكان صوت ضحكهم مسمع 

عمر كان نايم علي السرير سامع ضحكهم وكان ناقص ينزل يولع في ابوها وفيها

.............. 

عند امجد وشيرين

شيرين قاعدة بتذاكر للولاد ومتعصبة

شيرين لـ حمزة.. اكتب بخط حلو ياحبيبي 

وقالت. لـ زينة وانتي اخلصي بقالك ساعة بتلوني

زينة .. مانا انا بعمل اهو ياماما. اعمل ايه تاني

شيرين.. اخلصي وراكي هوم وورك كتير. كده مش هنخلص النهاردة

زينه.. اووف ماشي. انا اصلا ايدي وجعتني

شيرين. بطلي دلع واخلصي

زينة.. حااضر

شيرين بصت علي كراسة حمزة .. ياحبيبي خطك.. اكتب حلو

حمزة... ياماما مش عارف. طيب امسكي ايدي

شيرين.. و هفضل لحد امتا امسك ايدك 

ومسحت اللي كتبه كلو وقالت يلا اكتب من تانى 

حمزة بعصبية.. يوهاا ياماما بتمسحيه ليه.  مش قادر اكتب من الاول تاني

شيرين بحده.. اخلصص

حمزة ساب القلم .. مش كاتب 

شيرين..  تمام 

وقلعت الشبشب

حمزة بخوف.. خلاص خلاص. هكتب 

امجد دخل..  صوتكم عالي ليه

شيرين..  تعالي شوفهم.. هيجيبولي الضغط

امجد باسهم..  حابيب قلبي مزعلين ماما ليه

حمزة.. يابابا هي اللي كل مااكتب تمسحو وانا بتعب ومش ببقي قادر اكتب من الاول... يعني انا مابصدق اكتب وهي تمسحو

امجد.. ماانت اكتب صح وهي مش هتمسح

حمزة.. مانا بكتب صح. دي عوزاني اكتب بخط حلو وبتضربني بالشبشب يابابا وانا مش عارف هكتبلها انا بخط حلو الزاي يعني وانا لسه صغير. 

امجد.. خلاص ياشيرين متبقيش تمسحي اللي بيكتبو هو لسه صغير ومع الوقت هيتعود ويكتب حلو. 

وبعدين قالها..  بالراحة عليهم شويه ياشيرين

حمزة.. ايوا قولها يابابا دي بتضربنا يابابا وبالحزام  كمان يعني لو سيبتها علينا تمو. تنا عادي 

شيرين بصدمة..  انا بضربك بالحزم ياكداب

حمزة.. اهو وتيجي تكلمها تنكر

شيرين.. انت صغير. داانتا اكبر مني بلسانك ده

وقامت وقالت لأمجد.. وانت خليك بقا معاهم وذاكرلهم انتا مادام انا شريرة اتعامل انتا معاهم بالراحة ياحبيبي.. انا داخلة انام

وسابتهم ودخلت الاوضة

امجد.. شيرين رايحة فين انا جاي تعبان مذاكرة ايه اللي هذاكرها ليهم

زينة اتنهدت براحة اول ماشيرين دخلت و قامت قربت من امجد.. بقولك ايه يابابي

امجد... قولي ياحبيبتي 

زينة.. ايه رايك نتفرج علي التلفزيون ولا نلعب علي الموبايل واكسبك

امجد..والمذاكرة 

زينة..  هي المذاكرة بتخلص. تعالي بس

ومسكت ايده

امجد شالها.. علي رأيك المذاكرة مش بتخلص. تعالي بقا نلعب. بس انا اللي هكسبك 

زينه..  لأ انا هكسبك وهتشوف يابابي

حمزة قام ..  وانا كمان هلعب 

امجد قالو.. تعالي بس وطي صوتك.  علشان ماما متسمعش

وخدهم وراحو قعدو علي الكنبه وفضلو يلعبو لحد مانامو.. 

.................. 

عند ندي وباباها 

كانو لسه بيتفرجو علي الفيلم

باباها كان فاهم ان عمر متضايق 

بص لـ ندي وقالها...  يلا ياندي اطلعي لـ جوزك قبل ما ينزل يقتـ لنا

ندي ضحكت وقالت...  حاضر 

وميلت باسته وقالت...  تصبح علي خير 

باباها...  وانتي من اهله ياحبيبتي 

... 

طلعت ندي اوضتهم كان عمر نايم

ندي راحت جمبه وهي بتمشي ايدها علي وشه بروماسية.. عمر انت نمت

عمر وهو نايم.. نامي ياندي

ندي.. انت هتنام مش هتقعد معايا شويه

عمر..  طلعتي  ليه ما كنتي كملتي السهرة مع ابوكي

ندي..  عمر انت هتفضل تغير من بابا لحد امتا

عمر اتعدل...  وهو ايه. دا لحد دلوقتي مش قادر يقتنع انك اتجوزتي 

ندي..  علي فكره بقا بابا بيحبك. دا حتي هو اللي قالي اطلعي 

عمر.. والله كتر خيره

ندي.. طب ايه بقا...هتفضل قافل كدة

عمر.. وانتي عاوزة ايه

ندي قربت منه بدلع.. بحبك 

وباسته و

.....................

في اخر الليل.. عند هنا 

هنا نايمة  وتامر فتح باب الاوصة ودخل بهدوء

قرب. من هنا اللي نايمة علي السرير قعد جمبها ومد ايده يحركها علي وشها بحب وبعدين  ميل باسها

هنا حست بيه فتحت عنيها واول ماشافته ابتسمت

قامت اتعدلت وهي بتقول... اتأخرت ليه. فضلت مستنياك

تامر باسها علي خدها..  معلش ياحبيبتي  كان عندي شغل

هنا.. هتنام 

تامر هز راسه.. تعالي 

وفتح ايده وهي دخلت في حضنه 

وهو ضمها ليه ونامو

............ 

صباحا 

عند ريم وحازم 

ريم واقفة قدام المرايا بتبص علي نفسها وهي بتظبط لبسها وشعرها 

كان حازم قاعد علي الكنبة في اديه ورق ومشغول فيه 

لم الورق وبعدين شاله وراح قرب منها 

حازم لف ايده علي وسطها وهو بيجذبها لحضنه وهي ضهرها ليه رفع ايده التانيه وشال شعرها من علي رقبتها وهو بيزيحه علي جمب  وميل باسها علي رقبتها بشوق 






ريم..  حازم 

حازم...  امم 

وبدأ يبوسها تاني قبلات متفرقة علي رقبتها 

ريم...  حازم بقولك ايه. انا عاوزة اسافر لـ ماما يومين. قولت ايه

حازم كان مش معاها 

ريم بضيق .. ياحازم بكلمك

حازم بعد بصعوبة بعد ما عضها علي رقبتها 

طلع من ريم صوت تأوه غصب عنها 

ريم .. .ياحازم ليه كده. هخرج الزاي دلوقتي 

وهي بتبص علي رقبتها 

بعدين قالت.. هضطر بعد ماكنت هلم شعري هسيبه مفرود 

اتنهدت ولفت ليه...قولت ايه هتخليني اسافر 

حازم... تسافري فين 

ريم.. عند ماما 

حازم... ليه 

ريم... عادي وحشتني وشاهندة كمان انا داخلة علي السنة مشفتهمش وبيكلموني كل شويه علشان اروح.. وكمان ريم وحشاهم

حازم وهو بياخد تليفونه..  شوفي عاوزة تروحي امتا 

ريم بسرعة... بكرة

حازم قرب منها وباسها علي خدها... بس هما يومين بالعدد اللي هتقضيهم هناك  ثم اكمل بضيق وقال...  ومش عارف هنام من غيرك الزاي 

ريم ابتسمت وهي بتلف اديها حوالين رقبته وقالت... للدرجادي مش بتقدر علي بعدي 

حضنها حازم وقال...  انا بتنفسك ياريم  

ريم بهيام.. بحبك. بحبك اووي 

حازم رفع وشها من حضنه وهو بيبصلها برغبة

وميل علي شفايفها ولسه هيبوسها رجع تاني شد منديل من علي التسريحة ومسحلها الروچ 

ريم ضحكت عليه علشان عارفة انو مش بيحب يبوسها وهي حاطة روچ

ميل حازم يبوسها بهدوء وهي غمضت عيونها واستسلمت وسابت نفسها ليه باستمتاع وهي حاسه انها متخدرة 

حازم بعد ماكان بيبو. سها بهدوء بدأ يتعمق اكتر وهو 

بيبو. سها بشوق ولهفة وهي كانت بدأت تتجاوب اكتر معاه

بس لابد من الفصلان

فجأة الباب خبط 

حازم وريم بعدو عن حضن بعض بصعوبة بس كانو قريبين من بعض لسه 

حازم قال ...  ادخل 

ريم الصغيرة فتحت الباب ودخلت لقيتهم قريبين من بعض

ريم ضيقت عنيها بشك وقالت... كنتو بتعملو ايه 

ريم..  مكناش بنعمل حاجة ياحبيبتي 

ريم الصغيرة بغيرة..  لأ انتو اكيد كنتو حضانين بعض 

وبصت لـ حازم وقالت بزعل...  انت كنت حاضنها يابابي مش كدة 

قرب حازم منها وشالها وقالها...  لأ ياعمري انا اقدر ياباشا انا بعيد خالص اهو 

اتغاظت ريم اووي وقالت لـ حازم بضيق.. هو انت خايف منها 

ورجعت بصت لـ بنتها باستفزاز...  ايوا  كان حاضني عند الهانم مانع

بصت ريم الصغيرة لـ حازم بدموع وقالت.. بس انت بتحبني انا ياببي وبتحضني انا بس 

يحي دخل وهو لابس يونيفورم المدرسه وهو متضايق وباين عليه النعاس

ريم قربت عليه..  مالك ياحبيبي 

يحي بضيق... علا صحيتني وانا كنت عاوز انام 

"علا دي المربية بتاعته" 

ريم... طيب ماانت لازم تروح المدرسة

يحي بزهق ... انا عاوز انام ياماما. مش عاوز اروح المدرسه انا 

ثم اكمل بضيق.. هي المدرسة دي كل يوم انا زهقت

حازم بحدة ... يعني ايه يلامش عاوز تروح المدرسة 

يحي بخوف من نبرة حازم بلع ريقه وقال ... لأ مين اللي قال كده انا بحب المدرسة اصلا 

وهو بيمسك في ريم

ريم بضحك ...  انت لسه قايل انك زهقت من المدرسة 

يحي ...  لأ انا قصدي اقول ان انا بحب المدرسه وبحب اروح كل يوم كمان بس علشان نعسان ومش مركز الكلام طلع بالعكس 

ومسك ايد اخته وقالها...  يلا ياريم علشان هنتأخر 

ريم وحازم ضحكو عليه 

يحي خد ريم بعد ماحازم وريم باسوهم ولسه هيتحركو

ريم قالت.. استنو ياحبايبي

وبصت لـ حازم وقالتله... ايه رأيك ننزل كلنا النهاردة مع بعض 

ونوصل الولاد المدرسة بلاش يروحو مع السواق  وتوصلني انا كمان 

حازم.... وانتي لما تسيبي عربيتك هترجعي بإيه

ريم...  ما انت تبقي تعدي عليا ونرجع مع بعض 

حازم... بس انا بتأخر 

ريم...  عادي براحتك. انا هستناك. وبعدين قالت.. ياريت  ننزل مع بعض كل يوم وانت راجع تعدي عليا ونرجع مع بعض. فكرة حلوة صح

حازم...  اه حلوة الفكرة وبالمرة تتأخري براحتك وتتحججي ان انا اللي بتأخر عليكي. ابتسم وقالها..  انا فاهم دماغك ياريم. انا مش غبي 

ريم بغيظ... الواحد مايعرفش يتزاكي عليك ابدا 

حازم..  انتي لسه صغيرة  ولسه بدري عليكي

ريم..  دول هما 3 سنين اللي بيني وبينك 

... 

تحت 

كلهم كانو بيفطرو

نزلو حازم وريم ومعاهم يحي وريم 

حازم وريم...  صباح الخير 

كلهم..  صباح النور

وبعدين قالو ليهم تعالو افطرو 

بس حازم كان مستعجل وقال انو هيفطر في شغله وريم كمان قالت هتفطر مع داليا 

ويحي وريم قالو ان علا فطرتهم

يحي وريم قربو من مراد اللي شاورلهم

خدهم مراد في حضنه وباسهم بحب 

وهما كمان باسو علي ايده

مراد...  البرنسيسة بتاعتنا عاملة ايه 

ريم ...  كويسة ياجدو 

مراد لـ يحي ...  والبطل عامل ايه

يحي..  كويس ياجدو واكمل بصوت واطي علشان حازم مايسمعوش وقال ... بس نعسان اوي وعاوز انام 

مراد ضحك وقالو لما فهم انو مش عاوز يروح المدرسة...  انت مش عاوز تروح المدرسة 

يحي..  انا بنام هناك في الكلاس ياجدو حتي بصعب علي الميس وبتاخدني تنيمني علي الكنبه اللي في المكتب بتاعها .

مراد.. دا بجد 

يحي.. اه يعني الميس حنينه عليا مش دول 

وهو بيشاور علي ريم وحازم وبيقول.. كأني مش ابنهم

مراد.. تصدق صعبت عليا انا كمان..

كمل مراد.... يلا يابن الكلب امشي علي المدرسة

  

شهيرة...   ايه ده بقا فين الحضن بتاع تيتا 

ريم ويحي راحو ليها وشهيرة حضنتهم بحب وباستهم


ياسين ميل علي انجي اللي قاعده جمبه  ...  مش بتاكلي ليه

انجي... مش قادرة

ياسين... كلي انجي وبطلي دلع 

انجي.. يعني انا بتدلع

ياسين... ايوا دا اسمه دلع..لازم تتغذي. انتي في بطنك اتنين ياماما 

وقبل ماانجي تتكلم كان ياسين ملا المعلقة ورفعها علي بوقها..

انجي بصوت واطي.. ياسين احنا مش لوحدنا

ياسين... افتحي بوقك

انجي اكلت بكسوف

ياسين  باسها علي راسها.. شاطرة

ولسه هايأكلها تانى 

مراد... سيبها هي بتعرف تاكل لوحدها ياحبيبي 

انجي بصوت واطي وهي هتموت من الاحراج.. عجبك كدة

ياسين...  محدش ليه حاجة عندنا 

وقال.. في ايه يابابا الواحد مش هيعرف ياخد راحته في البيت دا ولا ايه

مراد... خد راحتك ياحبيبي بس في اوضتك 

..... 

عند ياسر وداليا

ياسر نايم علي السرير علي بطنه

وكريم ابنه بيمشي علي ضهره 

ياسر..  اطلع فوق شويه 

كريم طلع علي رقبته 






ياسر صرخ.. مش هنا ياحمار انزل شويه

كريم نزل خالص من علي ضهره.. متتعبنيش معاك ياعم انتا بقيلك ساعة مخليني ادوس علي ضهرك وفي الاخر مش عاجبك  انااصلا مش فاضيلك

ياسر اتعدل.. وانت وراك ايه 

كريم.. ورايا ماتش

ياسر..  ماتش.. وانا اللي فاكرك هتذاكر

كريم..  مذاكرة ايه بس ياجدع احنا بتوع مذاكرة

ياسر بصدمة..  انت بتجيب الكلام ده منين يلا

كريم ببراءة  ..  من عمو كريم

ياسر.. ماشي ياكريم الكلب 

وبص لأبنه.. بقولك يلا انت متقعدش مع كريم تاني 


"" جماعة علشان محدش يتلخبط ابن ياسر اسمه كريم علي اسم كريم اخوه بعد ماكريم صمم وخلاهم يسموه علي اسمه اجباري "" 


كريم باعتراض..  لا طبعا الا عمو كريم دا هو الوحيد اللي بيفهمني اساسا

قام نزل من علي السرير وقال.. انا رايح اكلم فريدة 

ياسر بزهول.. فريدة مين  يلا

كريم .. بنت عمو عمر يابابا

ياسر رفع حواحبه بندهاش ..  وانتو بتتكلمو من امتا

كريم.. من زمااان. دي البت بتاعتي اصلا

ياسر..  البت بتاعتك.امم.. وكريم بردو اللي علمك كدة

كريم..  اه. اسيبك انا بقا واروح اطمن عليها

وراح يخرج من الاوضة

ياسر..  استني يلا. انت مش كنت وراك ماتش 

كريم وهو خارج.. هكلم فريدة الاول. مش بعرف ابدا يومي غير بيها

ياسر وهو بيخبط كف علي كف.. الله يخربيتك ياكريم الكلب الواد نقل فيروسه في ابني بوظ دماغ الواد

وقام يلبس 

دخلت داليا لاقته واقف بيقفل في زراير القميص

راحت حضنته من ضهره.. اتأخرت ليه الفطار جهزته من بدري 

لفها ياسر ليه وباسها علي شفا. يفها بوسه خفيفة 

وقالها.. يلا انا خلصت 

داليا..  امال فين كريم مش كان معاك هنا في الاوضة 

ياسر بضحك.. راح يكلم البت بتاعته

داليا.. فريدة

ياسر.. وانتي كمان عارفة

داليا ضحكت .. اه. انت مكنتش تعرف ولا ايه

ياسر.. لأ  دا انا اخر من يعلم بقا.  الواد بيتكلم معايا النهاردة مش مصدق ان دا ابني اللي عنده تلت سنين 

دا مش طفل دا عنده 90 سنه.. تربية كريم الكلب الله يحرقه 

داليا ضحكت.. كريم بيحبه ومتعلق بيه

ياسر.. بيحبو ايه لأ قعدته مع كريم خطر هيبوظله دماغه

.............. 

 عند كاميليا 

 ‏دخل حسام لاقها واقفة في المطبخ 

 ‏حسام من علي باب المطبخ...  بتعملي ايه ياكاميليا

 ‏كاميليا لفت ليه ببتسامة... بحضرلك الغدا ياحبيبي 

 ‏دخل حسام حضنها من ضهرها ومسك ايدها باسها 

 ‏حسام.. وليه بتتعبي نفسك..

 وبعدين قالها.. انا مش فاهم انتي ليه مشيتي الشغالة  اللي كانت هنا 

 ‏كاميليا لفت ليه وحاوطت رقبته وباسته علي شفايفه برقة وقالت.. مش عاوزة انثي في البيت هنا غيري

 ‏حسام.. يعني بتغيري من شغالة

 ‏كاميليا... لا طبعا شغالة ايه دي اللي اغير منها. 

ثم اكملت بثقة وقالت  . بعدين  انا مش بغير من حد اصلا انا واثقة في نفسي ياحبيبي

 ‏حسام بغمزة..  ياجامد انتا.. وبعدين قالها.. طب مشيتيها ليه بقا

 ‏كاميليا  ..  هي اللي كانت بت بتتمايع وحركاتها مكنتش  بتعجبني.. من الاخر مكنتش بستريحلها

 ‏حسام.. خلاص شوفي واحدة تانية. علشان متتعبيش

 ‏كاميليا  .. لا انا مرتاحة كدة 

 ‏شردت وهي بتفتكر من 3 سنين لما اتجوزها مكانتش بتعرف تدخل المطبخ ولا تعمل اي حاجة 

 ‏بصتله وقالت... فاكر لما مشيت الشغالين اللي كانو هنا في الفيلا وقولتلي مراتي هي اللي تخدمني 

 ‏وهي بتقلده

كملت بحزن ظهر علي ملامحها.. ‏وكنت بتخليني اعمل كل حاجه  وانا اصلا مش بعرف لحد مااتعلمت

 ‏كملت وقالت بضيق.. ياساتر دا انت كنت وحش 

 ‏حسام ضمها لخضنه وقالها.. طب ودلوقتي 

 ‏كاميليا...  انتا دلوقتي احن واحد في الدنيا.. مش مصدقة اصلا ان انت اللي كنت بتعاملني المعاملة الزبالة دي كأنك كنت واحد تاني






 ‏بصتله بحب وقالت.. بحبك اوى ياحسام 

 ‏حسام باسها.. وانا بموت فيكي ياكوكي  ‏

 ‏كاميليا.. بس انتا بردو كنت بتذلني. داانتا عملت فيا عمايل

 ‏حسام .. مايبقاش قلبك اسود بقا. انسي ياكاميليا 

 ‏كاميليا  ..  ماانا نسيت

 ‏حسام..  كده ونسيتي 

 ‏كاميليا ابتسمت .. لابجد نسيت لاني حبيتك اوي 

وباسته ‏وبعدين دخلت في حضنه اكتر

 ‏حسام بخبث...  طب ونظام الاكل ايه. هناكل ولا نطلع فوق.. انا بقول نطلع 

 وهو بيحرك ايده علي جسـ مها بحرية

 ‏كاميليا فاقت... لا الاكل.. اطلع بره ياحسام خليني اكمل

 ‏حسام.. انا اساسا مش جعان اكل. انا جعان منك انتي

 ‏وهو بيميل يشيلها 

 ‏كاميليا  ..  حسام متهزرش الاكل علي النار بيستوي

 ‏حسام.. نطفي علي امه

 ‏وقرب من البوتجاز وقفله.. 

 ‏وهو شايلها وقالها.. انتي واحشاني

 ‏وخرج بيها من المطبخ وهو وبيبو. سها وطلع علي الاوضة

  

 ‏...... 

مساءا

 ‏حازم كان واقف بعربيته قدام مركز التجميل بتاع ريم 

 ‏وكلمها وقالها تنزل 

 ‏ريم نزلت بسرعة وقربت عليه وفتحت العربية وركبت

 ‏وقربت باسته علي خده

 ‏حازم بخبث..  اصبري لما نروح 

 ‏ريم خبتطه علي كتفه وتمتمت.. سافل وبعدين قالت.. انا ببوسك عادي علي فكرة علشان وحشتني مش علشان اللي في دماغك

 ‏حازم..  ايه هو اللي  في دماغي

 ‏ريم. قلة الاا. مكملتش وقالت اطلع ياحازم. ربنا يهديك

ابتسم حازم عليها وطلع بالعربية

..

في الطريق 

حازم واقف بالعربية بعد ماطلب سجاير من السوبر ماركت اللي وقف قصاده 

الولد جابلو السجاير وحازم حاسبو وادالو فلوس كتير ليه

والولد فرح اوي

حازم لسه هيطلع بالعربية فجأة بنت عدت من قدامه لابسه ملابس خليعة وكان شكلها ملفت اوي

حازم غصب عنه عينه كانت عليها وهي ماشية وريم لاحظت ده

ريم بحدة .. حازم بتبص علي ايه 

حازم بصلها.. ببص علي ايه

ريم..  انا اللي بسألك 

حازم..  مش ببص علي حاجة

ريم.. لأ كنت بتبص علي البنت اللي كانت ماشيه دي. كنت بتبص عليها ليه بقا

حازم.. ماهي اللي شكلها ملفت

ريم بحدة.. طب بص قدامك 

وبعدين قالت لما استوعبت الكلمة.. ثواني بس انت بتقول شكلها ملفت

كملت وهي بتجز علي سنانها...  يعني عجبتك

حازم.. عحبتني ايه. اهدي.. مش قصدي ان شكلها ملفت معناها انها عجبتني. 

ريم بدموع..  امال معناها ايه ياخاين

اتفاجأ حازم بدموعها ضمها ليه وقالها.. في ايه ليه الدموع دي صدقيني انا محدش يملا عيني غيرك 

وباس علي خدها

ريم.. بجد 

حازم.. انابعشقك ياريم... من اول مرة شوفتك فيها وانتي سحرتيني

ريم.. وانا بحبك اوي

....... 


               الخاتمة من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×