رواية زواج مصلحه الفصل العاشر 10 بقلم ضحي محمود

 


رواية زواج مصلحه الفصل العاشر بقلم ضحي محمود  


سيف بخوف : حضرة الظابط فية لا تريد ولماذاـني ؟!

أدهم : يقـتلك ؟ .. استني أنا شوفتك فين قبل كدة ؟

 عسكرى من أورا سيف بينهج : متاسف يا سرور البيية أنا هاخده أأدبة ! أنت ازاى يا جدع أنت أثر على حضرة الظبط كدة !؟

لماذا سمعت صوتها قامت مفزوعة ، جريت عليه و محستش بنفسها إلا انها بتحط ايدها على وشة و بتسأل بخوف : ميين تريد يقـتلك !؟ أنت كويس !!؟

أدهم : خلاص يا شاويش روح أنت .. نسمة عارفة .. 

أدهم اتضايق ووقف جنب نسمة وبيبعدها عنة 

سيف بيبلع رقة : .. ابن عمتك يا نسمة ! 

الشخص بصدمة : عمر ؟! عمر حاول لماذاـك ! 

أدهم بنفاذ صبر : .. اتفضل اقعد استريح قول الى عندك 

سيف قعد عال كرسيى قدام المكتب ، قصاد نسمة وهو بيجف عرقة بمنديل مطرز ..سيف : أنا سمعته طالبة عندى بتكلم وبتقول خلصو علية .. ويظن اللى تقصد دا تبقى أنا ! 

أدهم : فاهمة حاجة يا نسمة ؟ 

نسمة باصة لسيف بقلق : مروة صح ؟! أنا من الاول مكنتش مطمنة ليها بنت الـ … هي صح ؟!

سيف : .. سمعتها بتقول اسم ابن عمتك يا نسمة ، بتقول خلصوا علية انتو لأنى مش بثق فعمر البكرى !

نسمة : وايش دراك أن قصدها عليك هيا قالت اسمك ؟!

سيف بيبلع ريقة .. : لا ، بس قبلي كنت شديت معاها فالكلام نسعى لتعزيز حدودها وتسأل فاللى ميخصهاش..

نسمة رفعة حاجب : أزاى يعني ؟

سيف : بتسالني على جوائزنا

أدهم بصدمة : انتو مجوزيين ؟!



نسمة وسيف بصوت واحد ..

_طليقى

_جوزها اه.

الناس بصتلت مكرمة اورتها : .. نعمم ؟!

سيف : اقصد طليقتى .. بالـ .. ورقة طلاقك ه تتبعك بكرة ..

نسمة نبرتها اتغيرت : .. تكون أحسن .. 

أدهم ارتسمت على وشة ابتسامة ارتياح .. وقال باحترام 

أدهم لسيف : .. أنا عمرى ما امنت بالصدف ، لكن من أجل هيكل قصيرا بعد ما قابلت الآنسة نسمة و ( اتك على كلمة آنسة بسنانة ) .. حبيت الصدف وآمنت بيها ..

سيف رفع شفته اللى فوق باستهزاء : وحضرتك جاى تطمنى بمحاضرة عن الصدف يعني ولا ايه ؟! 

أدهم بنفسي النبرة : .. كنا بندور على التجارة المخدرات واذ بآنسة نسمة تيجى تشتكى من اختطاف طفلة وخلصنا نراقب بنت عمتها و يطلع هو التاجر .. مكناش لوهلة نشك فية بسبب الوالدة المضمونة وتعاملنا معاة ..بعدها نبتدى نشك بوجود شركة أو مستثمرين . .وتيجى أنت دلوقتى تقول طالبة عندك فاقدة ذكرت اسم فمكالمة مع بعض التشكيك بحدوث جريمة قـ'تل ! 

نسمة :صحيح أنا مقولتلكش يا حضرة الظبط أن دكتور سيف هو السبب كل دة ؟ .." بسخرية " لولا استهزاءة بيا مكناش نهائيا له، لا بد أن نشكر على خطفة لنور .."



سيف يتنحنح ويبصلها بطرف الفني .. : المحاكمة ؟ 

أدهم : .. أنتو هتبقوا جواسيس ، انت فالجامعة مع مروة أنتى يا نسمة مع عمر .. حسسوهم أساسيين فى حياتكو وانكم بدأتوا تفوقوا وتعرفوا اعترافهم .. أنتو حقيقيين دلوقتى فحبهم .. اتجاهاتكوا من بعض كان عاميكم وملغوش رؤية ، فهمنى ؟!

أصبح بلمسة سيف بطرف عينها : جايز الحاضر عمر يبقى أفضل من بعض الناس ..

سيف حس أن نسمة بت تحاول تستفزة فمتكلمش ..

نسمة : .. بس محتاجة الحاجة اللى حضرتك جبتهالى لأنى طبعا مجبتهاش وأنا معجب مع عمر .. 

دهم بالتأكيد .. : طبعا .. متقلقش يا نسوم 

سيف جز على سنانة بغيظ : نـ آية ؟ .. 

نسمة بإستفزاز : ما هو أنا و حضرة الظبط الباقية من أرواحنا ! 

إبتسم سيف بعصبية ، بينما أدهم اندهش من نسمة و أعجبه وصفه ليه بصديق ..

سيف بصعوبة ابتلاع الغصة فى حلقه وقال لادهم : وانا مفيش حاجة تساعدنى .. ؟ 

أدهم : … حضرتك مفيش ضرر عليك تقدر تيجى هنا فاى وقت تقدرنا عليه .. 

نسمة يضحك من تحت لتحت .. وسيف كان على شوية و يقوم فيلق دماغ أدهم من الغيظ ...



أدهم بهدوء : تقدروا تتفضلوا انتوا علشان الوقت اتاخر ..

اثنان خارجين من القسم 

سيف : .. أنتى اسبقيني علشان لو يعتني بك .. 

نسمة بتهز راسها : تمام .. 

سيف بيمسكها من ايدها بتردد وهو بيقول ..

سيف : اسمعى متخليش الى اسم عمرة ما يقارب منك ولا يلمسك بأى شكل من الاشكال ! 

نسمة ببرود : مش عايزة تسمع كلام زى دا من طليقى … 

سيف : أنا بقول كده علشان خايف عليكى .. نسمة أنا...

نسمة بضيق وضيقته : مينفعش تأخر علي عمر اكتر من كدا و إلا هيشك ! .. سلام ..

تسحب يدها بخفة بين يدى سيف ، و يتركه و نظره الحزن و المركب باديه على ودج .. 

.. وتخرج هيا مسرعة كمن تود أن تختفى بين خلق الخلق ..



فى المساء ..

سيف بيتكلم فالفون : ايوة يا ست امنية … أنا عارف أن حضرتك لسة راجعة من السفر واكيد تعبانة بس طبعا مش هتكسفى طلبى .. وتكسرى عشمى وتوافقى 

أمنية بضيق : خلص تريد اية يا سيف ؟ 

سيف : ينفع تخدى بالك من نور على ماجى .. يعني أنا على عشرة كدة هكون عندك ، .. اللى يخلينى اطلب منك طلب زى دا .. هو أنى يعتبرك زى امى وقد أية أنت كنتى قريبة منها ...

أمنية : .. عمرك ما هتخلص من كلامك المعسولة ؟! .. قفل خلاص ملكش دعوة … 

سيف : تسلمى يا جميلة .. 

معلومة بهزار : ولها اختشى ثم بجد .. وحشانى نور اوى ، عالقل هتآنستى ..

سيف : .. متشكر أوى يا امى ..

أهمية : .. روح شوف يابنى وراك ايه و متشغلش بالك 



بعد قليل .. 

سيف يدخل المكتبة وهو يراقب مروة بالداخل تتصفح كتابا واقفة على سلم ..سيف بيقف على نفس المؤسسة العامة لها ..

مروه من غير ما تبس : اريد اي ؟

سيف .. بتنهيدة :اممم أنا آسف يا مروة ، أنا كنت متعصب أوى ومش عارف اموف أون من احترام دى .. بوضوح تانى جوازات ليا زى مانت شايفة

مروه مش بترد .. ستيف بيكمل.

سيف : .. ممكن اكون زودتها وكلامى بس صدقى مكنتش اقصد كل الكلام اللى قولتة … 

مروة : .. مكنتش سكير يا سيف ؟ .. واحد لما بيغضب بيقول كل اللى فقلبة واظن حضرتك واضحت كل حاجة 

سيف : مستاهلش منك الكلام دا يا مروة ، هي كانت اعتراضية واحتجت لحالها ..

مروة بتبلة من فوق : دة بعت ماأمورة سابتك جيت تدور عليا ولا علشان نور الا هتكون لوحدها فحابب حد يشاركك المسؤولية ؟ ..

سيف : .. لا أنا وعيت للى تريدة .. أنتى عمرك ما تخليتى عنى بعدى دايما جنبى .. " أردف يتم لقها " ذكية وشاترة ومحبوبة وسط الجامعة كلها .. بنت شيك مش زى نسمة نسمة الى كانت جاية منها ، لا انتى حاجة تانية ومش هتسبينى عن أول محطة .. أنا متأكد


 

مروة : .. وفهم لا من كلامك دة ؟

سيف : ..مروة تقبلى تتجوزينى ؟! 

 مروة : مش المهم أنا مسبكش عن أول محطة مهمة أنت متسبنيش لآخر محطة .. 

رمت نفسها من على السلم فمسكها سيف ووقعت بيها عالارض بين ايديه ساندة راسها على صدرة .. 

مروة : لو كنت سبتني اقع مكنتش صدقت .. بس واضح انك ناوى بداية جديدة ؟ 

سيف : هيبقى أجمل خبر تسمعة ودانى .. 

مروة بتحط ايدها على دقنة : مش بالسرعة دى .. دا تثبتلى بجد انك ولى ليا 

سيف : ازاى ؟! 

فى قصر عمر .. 

عمر بسخرية : ..رجعتى ؟ مش كان مشوار عالسريع ؟ 

نسمة : أنا آسفة يا عمر بس ..الظابط طلع بارد أوى و قال أي مش يريد الرجوع إلى الشقة .. هو أنا كنت تقعت فيها ؟! 

بس على مين أنا خليتة وافق باسلوبى ..

عمر : عارف أنك ذكية ، .. بس مش وقتة أنا عايزك فموضوع ضرورى اسبقينى على اودتى .. 

نسمة بخوف بتبص غطاءها : لـ ، لية ؟!




الفصل الحادي عشر من هنا 



تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×