رواية قصر زين الشرقاوي ( كامله جميع الفصول ) بقلم شيماء ناصر
الي دايما بيجذب عينك وروحك ليه مش ضروري تحصل علية ويكون ملكك لان لو حاولت تقرب هتختلف وجهه نظرك وهتبتدي تفقد الشغف وهتفهم ان الحاجات الجميلة لزم تفضل مكانها لو مكنتش مكتوبة من نصبنا ف مفيش داعي نتعب نفسنا عشانها......
-افتح البوابة الباشا وصل
=حاضر....
اتفضل ياسعات الباشا
نزل من العربيه ودخل القصر بارهاق
بابتسامة اظهرت جمالها: اخيرا جيت
محمد: اي الي مسهرك لحد دلوقتي
وعد: مقدرتش انام وانت مش في البيت
محمد: معلش ياحبيبتي الشغل كان كتير انهارده انا لسه مخلص
وعد: اكيد تعبان يلا علشان تنام
محمد: معاكي حق انا هموت وانام
وعد: انت كلت بره صح
محمد: اها كلت يلا بق قومي نامى وكفاية سهر انا جيت اهو
وعد: طب وانت
محمد: هعمل مكالمه وجاي
وعد: اوك
ـــــــــــــــــــــــــــــ
صباح اليوم
بيجري بسرعه عليها: ماماااا ماااما فين بابا وحشني
وعد: بابا في المكتب
خالد: اوكي
محمد: مش هعرف اجي الشركه انهارده شوف الشغل عني وبلغني بكل جديد
معاذ: حاضر
بابي وحشتني
محمد: طب يلا سلام...
تعال ياخالد
خالد بحزن: تعرف انك وحشني قد الدنيا دي كلها
محمد بيرفع وش خالد: عارف ياحبيبي وانت كمان وحشني
خالد بعناد: انا مش بحبك انت بعيد عني وكل لما اسال ماما تقولي انك في الشغل انت بتحب الشغل اكتر مني
محمد: لا انا بحبك انت اكتر وخدت اجازه انهارده وهنروح نتفسح علشان اصالحك
خالد:بجد يس يس انا هروح اجهز نفسي
منار:نعم ياست هانم
وعد: حضرتي الغداء
محمد: مفيش داعي احنا هنتغداء بره جهزي نفسك يلا
بفرحه: حاضر ياحبيبي
في العربيه 🦋✨
هنتفسح هنتفسح
وعد: بقالنا كتير قوي مخرجناش سواء
محمد مسك ايد وعد وباسها: اسف اني انشغلت عنكو
وعد: ولا يهمك ياحبيبي انا مبسوطه اننا رجعنا زي الاول
محمد: هعوضكو انهارده ده يومكو هعمل كل حاجه نفسكو فيها
خالد: ولعب كتيرره يابابا
محمد: عيوني ياقلب بابا
وعد: ربنا يخليك لينا ياحبيبي
بعد ربع ساعه وصلو المطعم
محمد: خدي خالد وادخلي هركن العربية وهاجي
وعد: حاضر ياحبيبي يلا ياخالد
نزل خالد ووعد من العربية
ماما
وعد: اي ياحبيبي
خالد: عايز اروح الحمام
وعد: حاضر تعال
معاذ بقلق:الو يامحمد فينك
محمد: في اي يامعاذ
معاذ: ضروري تيجي دلوقتي انا مش عارف اتصرف محتاجينك في المستشفي هي تعبت
محمد:طيب انا جاي
خالد: ماما فين بابا
وعد: مش عارفه هرن علية اهو.....
محمد: الو
وعد: انت رحت فين
محمد: في حاجه ضرورية هخلصها وهاجي مش هتاخر
وعد بزعل: لي كده انت قولت ان انهارده يومنا
محمد: مش هتاخر عليكو جاي علي طول
وعد: ماشي يامحمد وخليك عارف انا وخالد زعلانين منك
محمد: متزعليش منى بحبكوا يلا سلام
خالد ساب الطربيزة وراح عند وعد
ماما هو بابا جاي
وعد: اه ياحبيبي بابا راح يجبلك لعبة ليك وجاي تعال ناكل عقبال ما يجي
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بابا بابا شوف الفراشه
محمود: جميله ياحبيبي
حور: انت مبسطش يابابا بص للفراشه
محمود: مش فاضي ياحبيبي بابا بيسوق
بزعل: بس الفراشه جميله
محمود: يلا ياعم عدي وبعدين في الزحمه دي...
ماشي علي طريق السريع
محمد: انا مش قولتلك اتصرف انت
معاذ: محمد انا حولت تعال انت واتعامل براحتك
محمد: علي الطريق اهو شويه وهوصل
.... لسه هيقفل التلفون ملحقش يتحكم في العربيه وراحت علي عكس الاتجاه ووووو
حور: بابي بص
محمود بعصبيه بص لي حور في المراية: مش انا قولت مش دلوقتي بابا بيسوق....
العربيه طلعت مره واحده قدامه وووووو
ـــــــــــــــــــــــــــــ
في المطعم
ماما انا زهقت
وعد: معلش ياحبيبي اطلبلك حلويات
خالد: انا عايز بابا وبس
وعد بصت علي الساعه: طبعا مش هيجي الشغل اهم مننا....
يلا نمشي ياحبيبي
دفعت الفاتورة...
يلا بينا خلاص بق متكشرش كده انا هزعق لي بابا لما اشوفه...
خرجت من المطعم وركبت تاكسي
خالد بلهفه: ده بابا صح
وعد: لا رقم غريب... الو
معاذ: الو مدام وعد
وعد: ايوا مين معايا
معاذ بيبلع ريقة: اانا معاذ صاحب محمد تعالي علي المستشفى بسرعه
وعد باستغراب: مستشفى لي حصل اي!؟؟
معاذ: محمد عمل حادثه
وعد:.....
معاذ: الو مدام وعد سمعاني الو
وعد بصدمة:السواق معاك قوله علي مكان المستشفى.... اتفضل
=الو
معاذ: المستشفى في ///////////
خالد: انتي بتعيطي؟
وعد مسحت دموعها بسرعه: لا
ـــــــــــــــــــــــــــــ
في المستشفى...
الممرضه خرجت بسرعه: دكتور يادكتور البنت فاقت
الدكتور دخل الاوضه
=انتي كويسه حاسة بي اي
حور فتحت عنيها: بابا
الممرضه بصت للدكتور
=فين مامتك
حور: ماما ماتت من زمان قولي فين بابا ولي دماغي بتوجعني كده
الدكتور بص للممرضه: حاولي توصلي لي اي حد من اهلها
الممرضه: حاضر يادكتور
حور عيطت لما افتكرت الي حصل احنا عملنا حادثه
الممرضه خدتها في حضنها اهدي ياحبيبتي اهدي
حور: بااااباااا هاتيلي بابا
الممرضه: هو عند ربنا
حور بشهقه: ك كل ده بسببي كل ده بسببي
الممرضه: لا ياحبيبتي ده قضاء ربنا اهدي
معاذ: هو بق كويس
الدكتور بص في الارض:اصابتة عميقه احنا حاولنا انا اسف كله بايد ربنا تعيش انت
معاذ بنهيار مش قادر يتكلم
وعد كانت واقفه وراه وسمعت كل حاجه قربت من معاذ
=الي سمعته ده صح
معاذ لف ليها: مدام وعد
وعد: الي الدكتور قاله ده بجد
معاذ ساكت مش بيتكلم وبيعيط بس علي صاحب عمره
وعد سابته ودخلت الاوضه...
في حد علي السرير ووشه متغطي قربت منه وبصعوبه لحد ما شالت الغطاء عن وشه
وعد بصدمة لمست وشه وايدها بترتعش:... لا لا بطل هزار بق انا عارفه ان ده كله هزار و.. وانت بتعمل كده عشان تخوفني عليك يلا قوم عارف اني زعلانه منك عشان كده انت بتهرب يلا قوم محمددد يلا قوووم
معاذ فاق من صدمتة علي صوتها ودخل بسرعه
معاذ: مدام وعد اهدي
وعد: ابعد عني وانت يلا قوم خالد بيسال عنك كل شويه اقوله اي
معاذ بيحاول يشدها لبره: انتي كده بتعذبيه يلا تعالي
وعد: لااااا محمد انا عارفه انك بتحبني انت قولتلي كده يلا قوم
عشان خاطري
ووقعت علي الارض معاذ قعد جنبها
=اهدي
وعد لي معاذ: كل شويه يقولي انا مش هتاخر مش هتاخر انا جاي بصله دلوقتي هو خلاص مشي ومش هيجي
خالد راح مسك ايده: بابا لي سبتني لوحدي
وعد زاد عياطها اكتر
الدكتور: لسه مظهرش حد من اهلها
الممرضه: لا يادكتور الظاهر كده ان هي ملهاش غير ابوها
الدكتور: طيب كده هنوديها لي دار الايتام
الممرضه باعتراض: لا انا هخدها معايا لحد ما احاول اوصل لي حد من اهلها
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بعد يوم في القصر بليل
معتز: الله يرحمك يابني
منار: مش قادره اصدق لحد دلوقتي ربنا يرحمك ويصبر اهله زعلانه قوي علي المدام لحد دلوقتي مكلتش حاجه
معتز: الي راح ده جوزها ضهرها وسندها في الدنيا ربنا يقويها كل شيء نصيب يابنتي كله نصيب
بعد ما القران خلص واحده واحده بدأت الناس تمشي
جيهان: كفايه عياط ياحبيبتي هو في مكان احسن ربنا يرحمه
وعد في حضن جيهان: مش قادره ياماما علي بعده
=البقاء لله يابنتي شدي حيلك ربنا يصبرك
بعد شويه
وعد: مناار
منار: نعم
وعد: خالد فين
منار: في اوضته ياهانم انا فضلت معاه لحد ما هدي وسبت الحاجه جيهان معاه
وعد: قفلي الباب يلا وقولي لي عم معتز يقفل البوابة
منار: حاضر
وعد عنيها جت علي صورة محمد متعلقه علي الحيطة وعد بصوت ضعيف: وحش تني
منار: ست هانم في واحده بره عاوزاكي
وعد: انا مش حمل اتكلم مع حد قوللها تيجي بكره
منار: عملت كده وقالتلي لا عاوزاها دلوقتي وضروري
وعد مسحت دموعها واستجمعت قوتها: دخليها
منار: حاضر ياهانم...
اتفضلي
دخلت ومعاها عيل عمره ٨سنين
منار: اهي ياهانم
وعد:اتفضلي اقعدي اعملي قهوه يامنار
قعدت وهي متوتره ودموعها علي خدها وعد رفعت عنيها وبصتلها استغربت عياطها بالطريقه دي
وعد: انتي كويسه
هزت راسها وبس
وعد: طيب خير كنتي عاوزاني لي
= اا انا اعرف محمد
وعد بعدم فهم: تعرفيه؟ يعني اي
=انا كنت في المستشفي وشوفتك هناك ولما عرفت الي حصل انهارت وتعبت اكتر وخرجت برغم انه مكنش مسموح ليا بالخروج
وعد باستغراب: معلش مفهمتش حاجه وانتي تنهاري لي من العياط انتي من قرايبه
=لا
وعد: اومال اي؟
=انا اابق مراته التانيه
وعد بانفعال: انا عارفه الحركات دي امشي اطلعي بره
=صدقيني انا مكنتش اعرف انه كان متجوز لو اعرف مكنتش اتجوزته
وعد قامت وقفت: امشي اطلعي بره
=انا عارفه انك مصدومه بس انا معايا دليل علي كلامي هو كان ضاحك علينا كان مفهمني اني اول حد في حياته واني حبه الوحيد مكنتش اعرف انه عيشني سنين وهم
وعد بعصبيه وصوت عالي : سنين اي وهباب اي الي بتتكلمي عليه ده يبق جوزي انا وبس هو مستحيل يعمل كده ويتجوز عليا انا عرفاه اكتر من نفسي اي الدليل علي كلامك ده طبعا مفيش دليل لانك واحده كدابة
=الدليل قدامك اهو
وعد: قصدك اي؟
=ابنه زين محمد الشرقاوي... قبل ما تقولي حاجه اتصلي علي معاذ هو كان شاهد علي الجوازه دي
وعد بصوت عالي: مناااار منااار
منار: نعم ياهانم
وعد: تلفوني في اوضة المكتب هاتية
منار: حاضر....
اتفضلي
وعد مسكت الفون واتصلت علية
معاذ: الو
وعد: ٥دقايق وتكون قدامي
معاذ: لي... الووو الو
جيهان كانت نزلت علي صوتها: بتزعقي لي يابنتي
وعد شاورت عليها واكملت: الهانم جاية بتقول ان محمد جوزها وان ده ابنها وابن محمد
جيهان بصت عليها وعلي الولد الي كان مستخبي وراء امه من خوفه
-اكيد ده سوء تفاهم مش اكتر محمد ميعملش كده
وعد: وده الي انا بقوله
=معاذ جاي وافهمي منه كل حاجه هو صاحبه وغطاء علية
منار: استر يارب وخلي الليله دي تعدي علي خير
بعد نص ساعه وصل معاذ علي القصر
معاذ:جيت علي ملا وشي حصل ااا😳😳😳😳
يتبع ❤🦋✨