رواية جعلني ملتزمه الفصل السادس 6 بقلم اسراء جمال
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ازيك ياماذن
ماذن وعليكم السلام الحمدلله يا عبد الرحمن
عبد الرحمن بجدية بص ياابنى انا مستنيك بكرة انت والوالد والولدة عشان نشرب الشربات سوى
ماذن بفرحة بجد يعنى حياة وافقت احم قصدى انسة حياة
عبد الرحمن بمزاح اومال هجيبك تطلب ايدى انا مثلا
ماذن بسعادة بكرة بعد العشا هتلاقينى قدام باب الشقة
عبد الرحمن ماشى ياعم هستناكم يلا تصبح ع خير
******************
الو ايوا ياشذ ازيك
شذى ازيك يا حياة ها رجعتى من برة
حياة اها لسة راجعة اهو بقولك ياشذى
شذى قولى ياقلبى كلى اذان صاغية
حياة بصى بكرا فى عريس جاى يتقدملى وانا خايفة اوى ومكثوفة ومش عارفة اعمل اية ومحتاجاكى تيجيلى بكرة ينفع
شذى بسعادة اها طبعا ينفع مينفعش لية.
بس تعالى هنا قوليلى عريس مين ها ومجبتلناش سيرة عنو لية يا سوسة
حياة بخجل والله ياشذى انا عبدو كان قايلى من اسبوع وكنت لسة بفكر وبصلى استخارة وفجاة بعد مارجعنا انا وعبدو من الملجئ فاجئنى انو عاوز يسمع ردى ع طلب العريس فا محستش بنفسى غير وهو بيقولى السكوت علامة الرضا ف حسيت انى وشى سخن كدة وقلبى هيقف من الكسوف فطلعت اجرى من قدامة دخلت المطبخ اصلا لغاية دلوقتى مش مستوعبة انى هتخطب
شذى بضحك لا دا انتى حالتك حالة معقولة لسة فى ناس بتتكسف للدرجادى
حياة ولية لاء انتى متعرفيش ان الحياء دة صفة من صفات الايمان
ماسمعتيش الحديث اللى بيقول الايمان بضع وسبعون ا وستون شعبة والحياء شعبة من الايمان
دة غير ان النبى صلى الله عليه وسلم ذكر الحياء ف احديث عدة وقال ان الحياء من سنن النبوة الاولى يعنى من ساعت اول نبى ربنا ارسلة للناس
وسيدنا عمر ابن الخطاب قال "اذ لم تستح فاافعل ماشئت"
شذى بلا مبالة ها ماشى ياحياة ان شاء الله انا هجيلك بكرة متقلقيش
حياة بامتنان متشكرة اووى اوى يا شذى
شذى ببسمة وانا عندى اغلى منك اقف معاه ربنا يتمملك ع خير يا حياة ويفرحك ويسعدك يارب
حياة ربنا يخليكى ليا يا شذى
شذى يلا يابت روحى نامى بقا ونا كمان هروح انام
حياة انام اية انا هروح اصلى قيام الليل وانتى كمان روحى صلي
شذى برتباك ها ماشى ماشى يلا تصبحى ع خير
حياة ببتسامة وانتى من اهلة .
******************
ف اليوم التالى يوم قراية فاتحة حياة
حياة وهى بداخل المطبخ عبد الرحمن الباب بيخبط ممكن تشوف مين عشان ايدى مش فاضية
عبد الرحمن وهو يخرج من غرفتة حاضر يا عروسة وتوجةة ناحية الباب وفتحة وما ان رائها فتاة غض بصرة وانزلة راسة للاسف وظل واقف دون كلام
شذى حضرتك دة بيت الانسة حياة
عبد الرحمن ايوة هو لحظة وحدة اندهالك ودلف للداخل
شذى بحنق قليل الزوق دة حتى ماقليش اتفضلى مش عارفة انا شفت السحنة دى فين قبل كدة
حياة شذى اتفضلى ياقلبى واقفة برة لية
شذى بسخرية الشئ العجيب اللى فتحلى الباب مقليش ادخلى
حياة بضحك عبد الرحمن معلش اصلة مش متعود يقابل اى حد من صحباتى
تعالى يلا ندخل اوضتى
شذى وهى تسير معاها يلا ياختى اما اشوف اخرتها .
*****************
فى مكان ما
اياد لحازم اي يابنى ما تشوفلنا وجةة جديد كدة نقضى معاه السهرة
حازم بمكر اومال فين المزة اللى كانت معاك دى كانت جامدة
اياد شذى متفكرنيش دى علمت عليا جامد اوى بس ودينى ماهسبها غير لما ادمرها عشان تتعلم ازى تضرب اياد حكيم بالقلم وتخلية فرجة للناس
حازم ياعم فكك منها دى شكلها لاسعة انا عندى ليك وحدة انما اية لووووز
اياد بخبث ايوا بقا يا عم هو دة الكلام . الى بالحق امال الواد مراد فين مجاش لية انهاردة
حازم بسكر تلاقية يا عم لاف ع وحدة ومقضى الليلة معاها
اياد يابختو طول عمرو محظوظ ابن الاية
****************
ف بيت حياة اتى ماذن وولدة وولدتة واختة جلسو مع عبد الرحمن ف الصالون بينما نهلة ذهبت اللى حياة بداخل
شذى يابنتى خدى العصير قدمية ليهم اخلصى
حياة لا لا ياشذى انا مش قادرة اطلع حاسة هيغمى عليا من الكسوف خلى نهلة تطلعة
نهلة بضحك الله ونا مالى ياست هو انا العروسة
شذى قوليلها ونبى يانهلة دى هتشلنى
حياة ع فكرة مينفعش ياشذى تحلفى بغير الله عشان اللى بيحلف بغير الله بيكون كاذب
شذى بسخرية مش وقت محاضراتك دى ياست حياة واخلصى طلعى العصير متقرفيناش
نهلة مشجعة ايها وتضع الصنية ف يد حياة يلا بقا ياحياة هما هيكلوكى برة يعنى
حياة وهى تحمل الصنية من نهلة انا مكسوفة اوى وخايفة
شذى متخافيش ياختى لو كلو منك حتة هطلع اعملهم محضر ف القسم
نهلة بضحك والله ياشذى انتى فظيعة يلا يا حياة احسن شذى قربت تجيب اخرها
حياة خلاص خلاص خارجة
خرجت حياة وتوجهة لغرفة الجلوس والقت السلام ووضعت الصنية ع الطاولة الموضوعة امامهم
عبد الرحمن ببسمة اقعدى يا حياة ونا وعمك اسماعيل هنقوم نقعد ف الصالة اللى قدامكم دى والحاجة فاطمة هتدخل للبنات جوة
وسابهم وخرج حيث الصالة وترك الباب مفتوح
ماذن بااحراج ازيك ياانسة حياة
حياة بادب وصوت واطى الحمدلله بخير
ماذن امم انا عاوز اخد رايك ف موضوع الخطوبة انتى موافقة عليا ولا عبد الرحمن ضغط عليكى
حياة بحياء وصوت واطى ها لا ابية عبد الرحمن مضغتش عليا ولا حاجة
ماذن ببسمة طاب عندك اى سؤال عاوزة تسؤلهولى قبل قراءة الفتحة
حياة بنفى لا انا عرفت من عبد الرحمن عنك كل حاجة
ماذن وهو كذالك يبقى نطلع نبلغهم اننا نقراء الفاتحة
وبعد دقايق تم قراءة فاتحة ماذن وحياة وتحديد موعد عقد القران بعد امتحانات نهاية العام .
يتبع.....