رواية جعلني ملتزمه الفصل الخامس 5 بقلم اسراء جمال

 


رواية جعلني ملتزمه الفصل الخامس 5 بقلم اسراء جمال


عادت حياة الى المنزل وتوضائت وصلت فرضها وذهبت اللى المطبخ كى تعد طعام الغذاء لاخيها 

بعد وقت قليل وهى تضع اخر طبق ع السفرة

عبدالرحمن بمرح ياااة ع الروايح الجميلة 

هنا كل من هنا وندخل الانعاش من هنا

حياة بزعل مصطنع كدة ياعبدو انا زحلانة منك ومخمصاك

عبد الرحمن بضحك عالية لا لا مقدرش ع زعل حياتى ابدا دا انتى ست بيت مية مية ولا تزعلى نفسك

حياة بفرح طفولى وهى تسقف ع يديها هيييييي يعنى انا شطورة

عبد الرحمن بضحك دا انا لسة بمدح فيكى وبقول عليكى ست بيت وكلام كبير وكدة فجاة تتحولى لطفلة 

حياة بضحك طاب كل بس وقولى رايك

عبد الرحمن وهو يتناول طعاملة بقولك يا حياة فى موضوع كدة عاوز اكلمك فية من فترة ومجتش فرصة

حياة بنتباة موضوع اية ياعبدو يااارب يكون اللى فبالى

عبد الرحمن بستغراب واية يا فصيحة اللى فبالك 

حياة ببسمة الموضوع اللى ياما كلمتك فية خطوبتك انت ونهلة

عبد الرحمن بضيق تانى ياحياة مش انا قولتلك انا مش هتجوز غير لما اطمن عليكى واسالمك بايدى لا رجل يصونك ويخاف عليكى

حياة بقلة حيلة طيب ياعبدو و احنا هنجيب الراجل دة منين دلوقتى

عبد الرحمن بغمزة لا مهو خلاص جة ياحياتى

حياة بعدم فهم جة جة اذاى يعنى مش فاهمة

عبد الرحمن ببهدوء ماهو دة الموضوع اللى عاوز افاتحك فية ماذن ابن عم اسماعيل طلبك منى والرجل احنا عرفينة مهندس و كويس و محترم ومتربى واهلة ونعم الاهل غير كل دة ملتزم و عارف ربنا كويس انا بصراحة قولتلة انى موافق بس الراى الاول و الاخير ليكى وهشورك وارد علية ها يا حياة قولتى اية تصلى استخارة وتشوفى ولا لاء

حياة بخجل هصلى استخارة واقولك ياعبدو اذا كنت موافقة او لاء

عبد الرحمن ببسمة ماشى ياحببتى ع اقل من مهلك انا مش مستعجل ع الرد

              ★★★★★★★★★



شذى الو ايوا ياحياة ازيك ياقلبى

حياة ببسمة الحمدلله ياشذايا عاملة اية انتى

شذى بمرح كويسة ياحياتى بقولك انا ومنى هنروح النادى اى رايك تيجى معانا

حياة بهدوء ماانتى عارفة يا شذى ان عبدو مابيرداش يخرنى لوحدى لازم اكون معاه عشان يبقى مطمن عليا 

شذى بضيق انا مش عارفة اخوكى دة عقليتة متخلفة كدة لية ما كل البنات بتخرج لوحدها عادى مابياخطفوش يعنى

حياة بضيق مماثل شذى بلاش تتكلمى عن عبد الرحمن كدة عبدو مش عقلية متخلفة دة دكتور ف الجامعة يعنى عقليتة متفتحة اوى كمان كل الحكاية انو بيخاف عليا جدا ونا مبرداش ازعلو ومقدرة خوفو عليا 

وبعدين انتى عارفة انى يوم الجمعة بروح اصلى ف المسجد وبحضر الدرس وبعدها بطلع انا وعبدو نزور الاطفال الايتام ف الملجىء 

شذى بهدوء خلاص يا حياة متزعليش منى 

حياة بمرح خلاص ياستى مش زعلانة 

هقفل انا بقا عشان اصحى عبدو يروح يلحق الصلاة اول مرة يتاخر كدة ف النوم

شذى بضحك ولا كانك مراتة والله دا لو متجوز مكنش هيدلع كدة

حياة بضحك ماشى اما اشوفك يا شذى بتتريقى عليا

شذى بضحك لا ياستى ابدا يلا روحى صحى روميو ياچوليت سلام

حياة ببسمة سلام ياحببتى

قفلت حياة مع شذى وتوجهة الى غرفة شقيقها. 

            ★★★★★★★★★★



(فى النادى ) 

كانت شذى وصديقتها منى يجلسون فى احد الاركان حينما توجهه اليهم ذالك السقيل اياد 

اياد ببسمة صفرا ازيك يا شذى ازيك يامنى

شذى بقرف اهلا

منى بشمئزاز وسهلا

اياد بسخرية ما لكم فى اية شوفتو عفريت بتتكلمو من تحت رسكم كدة لية 

شذى وهى تقف امامة اها شوفنا عفريت وبصراحة كدة وجودك غير مرحب بية هنا 

اياد بسخرية والله ودا من امتى دا ياست شذى

منى ب انفعال من دلوقتى يااياد وملكش دعوة ب شذى وخليك ف حالك

اياد ببرود وان مخلتنيش هتعملو اية يعنى

شذى ببسخريةهعمل زى ماعملت اخر مرة 

فاكر ياايدو ولا نسيت

اياد وهو يضع يدة ع خدة فاكر فاكر اوووى ومش ممكن انسى واوعدك هيتردلك ف اقرب وقت وتركهم ورحل 

شذى بانفعال فى داهية 

منى سيبك منو دة غتت وتلم ولا يقدر يعمل حاجة 

شذى بقولك تعالى ننزل البسين نعوم شوية خلينا نفك عن نفسنا

منى بحماس اوووك يلا بينا .

       ★★★★★★★★★★★★



فى المساء ف منزل حياة بعد ما عادو من الملجئ 

حياة ببسمة يااااة متتخيلش ياعبد الرحمن ببقا مبسوطة اد اية وانا فوسط الاطفال وبلعب معاهم وببقى مستنية يوووم الجمعة ييجى بفارغ الصبر عشان اروح اشوفهم

عبد الرحمن ببسمة اكبر ونا كمان يا حياة ببقا فرحان اوووى اوووى وانا معاهم الاطفال دول ونا معاهم بحس انى طفل زيهم 

حياة ببسمة طيب ادخل ياحبيبى غير هدومك عبال ما اجهز السفرة عشان نتعشى

عبد الرحمن ماشى 

واثناء دخولة الى غرفتة تذكر شئ ف عاد سريعا وقال حياة صحيح نسيت اسالك ع ردك ف موضوع ماذن فات اسبوع اهو وهو سالنى النهاردة ف المسجد وقولتلة هرد عليك بكرة 

حياة بخجل وهى تضع راسها ف الاسفل ومردتش عليةة

عبد الرحمن بضحكة عالية الله الله ع الكسوف ياناس افهم من كدة ان السكوت علامة الرضا ولا علامة الشتيمة ف السر 

حياة وخدودها بقو عبارة عن حباية فرولة الى تشوفة يا ابية وجريت من قدامة دخلت المطبخ 

عبد الرحمن بصوت عالى بقى ع خيرة الله .

يتبع....


الفصل السادس من هنا 




تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×