رواية جعلني ملتزمه الفصل الثامن عشر 18 بقلم اسراء جمال
عددددت اياااام كتييير وعبد الرحمن وشذى لسة ع حاالهم شذى بتحاول تقرب منو بكل الطرق وهو بيبعد عنها وبيتجنبها خالص وفى الفترة دى شذى اتغيرررت كتييير عن الاول ف لبسها واسلوبها وطريقة حياتها وكمان كانت بتفكر تاخد خطوة الحجاب وكل التغير دة كان الفضل فية يرجع لحياة وعبد الرحمن طول الفترة الى قضتها معاهم كانت ديما شيفاهم متلتزمين الى حد ما وهى طبعا بدائت تعمل زيهم اولا عشان ترضى ربنا وثانيا عشان حبت عبد الرحمن بجد
ايوا حبتة مستغربين لية الحب دة بيجى فجائة من غير ترتيب ولا اى مقدمات فجائة بتلاقى قلبك بيدق لشخص انت عمرك ما توقعت انك فيوم تحبة زى ما حصل ل شذى كدة بس ياترى هو كمان حبها ؟!
وعدت الايام ع حال دة لحد ماجة ايام امتحانات نص السنة الى بعدها علطول هيكون فرح حياة .
شذى بتوتر انا خايفة اوووى يا حياة حاسة انى مش هعرف اجاوب كويس وحاسة مش مركزة خالص
حياة بهدوء اهدى ياشذى اشحال اننا مرجعين مع بعض طول الليل وكمان عبد الرحمن شاحلنا المادة يوميا وراى بعض
شذى برتباك منا منا مكنتش بركز ف حاجة وهو بيشرح
حياة بضحك دى مشكلتك بقا انا عارفة ان اخويا فتان وكل البنات بتسرح فية وهو بيشرح
شذى بغيرة قصدك اية ان البنات عندو ف الكلية بيفضلو يبحلقو فية وهو وبيشرح و الاستاذ بقا عاملى فيها شيخ ومربيلى دقنة وهو بيخلى البنات يبصولة
حياة بضحك وهى قاصدة تغيظ شذى لا لا ياشوشو متقوليش كدة هو مالو هو مش بيبص لحد هما الى بيبصو علية اصلا عبدو مؤدب مش بتاع الحاجات دى عشان كدة بقا البنات هيموتو علية
شذى بغضب وهى تضرب بقدميها الارض يارب يموتو البنات الى بيبصولة لا يارب يموت كل البنات ماعدا انا وانتى بس
حياة بضحك يالههههههوى كل دى غيرة يابختك ياعبدو
امال بتيجى قدامة وتقلبى بطة بلدى لية ياختى ولسانك بتاكلة القطة ماتقوليلو الكلام دة امكن يحسن ع دمة اول مرة اشوف اخويا جبلة كدة
شذى بضحك بس يابت متقوليش علية كدة تانى لضربك
حياة بغمزة اها مهو شكل الحب ولع ف الدرة ماشى ياستى يلا بينا بقا نطلع عشان الامتحان شكلة قرب يبداء.
******************
شذى بفرحة وهى تحضن حياة الحمدلله ياحيااة الامتحان كان سهل اووى
حياة ببسمة الحمدلله ياحببتى يلا بقا عشان نلحق تاكسى عشان نروح
شذى بستغراب تاكسى لية مش عبدالرحمن هييجى يروحنا
حياة لا مهو اتصل بيا من شوية وقالى انو لسة مخلصش وقالى اتصلى بماذن ييجى ياخدكم اتصلت بماذن موبيلة مقفول ف هنروح ف تاكسى النهاردة
شذى مووشى يلا بينا
وبعد ان خرجو من باب الجامعة لقيو من يجذب يد شذى الية بشدة
شذى وهى تلتفت لترى من
اية دا ابعد ايدك يا حيوان
اياد بسخرية اية ياشذى هى دى مقابلة تقابلى بيها حبيبك
شذى بزعيق حبك برص يامتخلف سيب ايدى
اياد لا مش هسيب وهتيجى معايا دلوقتى
حياة متدخلة سيب اديها ياغبى انت ولا هصوت والم عليك النا
اياد اية دة مش هى دى اخت المحروس جوزك المغفل
حياة بحدة بقولك سبيب اديها يااما هندهلك امن الجامعة يبهدلوك
اياد ترك يد شذى ادينى سبتها بس اوعدك ياشذى انى هندمك ندم عمرك وتركهم وغادر
شذى ببكاء حيوان حقير
حياة بهدوء اهدى ياشذى اهدى خلاص مشى متخافيش مش هيقدر يعملك حاجة
شذى بخوف هتقولى ل عبدالرحمن.
حياة بهدوء لا ياشذى مش هقولة اهدى بئا
و يلا نروح
******************
السلام عليكم
حياة ببسمة وعليكم السلام حمد لله ع سلامتك ياحبيبى اتاخرت لية كدة انهاردة
عبد الرحمن بتعب اااها كان عندنا لجنتين انهاردة
المهم قوليلى عملتو اية انهاردة
حياة بخبث انا الحمدلله جاوبت كويس
عبد الرحمن بتلقائية طيب وشذى
حياة امممم معرفش ممكن تبقى تسالها بنفسك
انا هدخل اناديها عشان نتغدى
اثناء الغدا وهم جالسين ع السفرة
عبد الرحمن بتحمحم وهو ينظر لشذى احم عملتى اية النهاردة ف الامتحان
شذى بهدوء الحمدلله
عبد الرحمن يعنى حليتى كويس
شذى اها
عبد الرحمن ببرود طيب
شذى بغيظ من برودة وانت عملت اية كنت بتراقب ع بنات ولا ولاد
عبد الرحمن وهو يلوى شفتية نعممممم
حياة بضحك ف نفسها هارابيض دى شكلها هتولع دلوقتى
شذى بغضب بقولك انت كنت بتراقب ع بنات ولا ولاد
اها تلاقيك كنت فرحان انهم بيبصولك
عبد الرحمن برفعة حاجة🤔 انتى سخنة والا اية ثم وجهة كلامة الى حياة فى اية مالها دى يا حياة
شذى بعصبية انا الى بكلمك يبقى توجهه كلامك ليا انا مش لحياة
حياة ف نفسها لا انا اقوم اكركملى بدل مااتهزق دى شكلها هتاكلة الله يكون ف عونك ياخويا
طيب عن اذنكم انا وتركتهم وذهبت مسرعة الى غرفتها
عبد الرحمن برفعة حاجب ايوة كنتى بتقولى اية بقا
شذى برتباك وكان بنسحاب حياة سحبت شجاعتها معاها
ها لا ابدا ابدا داانا كنت بحك بس
عبد الرحمن وهو يكتم ضحكتة بصعوبة لا والله كنتى بتكحى ولا بتهلوسى
شذى بيمائة ايوة ايوة بظبط كنت بهلوس اصلى انا عندى حالة ساعة تروح وساعة تيجى
عبد الرحمن وهو لم يقدر ان يمنع ضحكتة اكثر من ذالك
وبضحكة عالية اذابت قلب شذى بة
اها يعنى مجنونة مش كدة
شذى وهى سرحانة ف ضحكتة بيك مجنونة بيك
عبد الرحمن بعد ان تغيرت ملامحة للجدية انسى
وتركها ورحل .
يتبع.........