رواية امبراطورية ال العمراني الفصل الثالث 3 بقلم شغف الاعصار


 رواية امبراطورية ال العمراني الفصل الثالث 3 بقلم شغف الاعصار 


عند جبل 

ليل:هو اي اللى مراتك بطل تهزر دمك مش خفيف على فكره

جبل ببرود :مبهزرش

ليل:يعني اي حصل ده ازاي 

جبل:اهدي علشان احكيلك قبل موت عمي كان خايف عليكي من ابن خالتك عند سماع ليل اسمع خافت وارتجفت

جبل: أنت ِ كويسه

ليل:اه كمل 

جبل:.................

في مدرسه الثانويه بنين دخلت عشق فصل ليث شافت حاله من الهرج والمرح اللى واقف على الديسك بيرقص واللى بيطبل واللى بيسقف وشافت اسد وليث قاعدين بيغنوا عشق وهي بتكلم ليث ومتفجأه من اللى شيفاه:هو اي اللى بيحصل 

ليث:ياعم انبسط معانا شكلك عيل خنيق

عشق:فين الاساتذه

اسد:دا انت عيل نكدي بتفكرني باختي عشق اعوذ بالله 

ليث:ياعم ليه السيره اللى تسد النيه دي بس 

عشق بغيظ:احنا في ثانوي لازم نزاكر منعملش اللى بتعملوه دي نط شاب من على الديسك ووقف قدامها وقال:اي يا زميلي شكلك جديد تعالى ارقص معانا مسك ايديها هي برقت وانصدمت

ليث حس بغضب كده لما الشاب مسك ايد عشق مش عارف ليه راح ومسك ايد الولد ونزلها من على ايد عشق 

ليث:يا عم سيبه في حاله هو عيل خنيق كده تعالى احنا ننبسط ،الشاب :يلا وكله نزل لحوش المدرسه واتلموا بعض من التلاميذ ليهم ووقفوا وقعد اسد وليث علي كرسي وبدؤا يغنوا اغاني شعبيه وعشق تنظر بغرابه لهم والبنات بيتفرجوا 



 عليهم من المدرسه وفجأه.......

عند ساره بنت عمته ارتدت ملابس تفضح أكثر ما تخفي ونزلت وقعدت تدور على جبل ملقتهوش طلعت بره السرايا وعند ابراهيم دخل غرفه ابنه وقال: قوم يلا 

رامز:عايز اي دلوقتي

ابراهيم:قوم ياخويا فوق كده قام رامز وقال:نعم ،ابراهيم:لازم تنفذ خطه اللى اتفقنا عليها امبارح تروح تشتغل في الشركه علشان ليل تشوف انك اتغيرت ومعتش مستهتر وتجاوزها وتاخد أملاكها ،رامز:طيب وخرج ابراهيم ونزل لقي أخته ومراته قاعدين محمود منزلش

سعاد:لا ،ابراهيم:فين جبل،اخته :محدش نزل نزل صقر وسلم عليهم

ابراهيم:اهلا يا صقر يابني 

صقر:الحمد لله يا عمي امال فين رامز وساره

ابراهيم:رامز بيجهز علشان يروح الشركه 

عمته:ساره راحت مشوار ،صقر :تمام ,سعاد:امال فين مراتك، صقر:عند اهلها ،عمته:لسه برده ربنا مرزقكوش بعيال ،صقر:ايوه وعرف الحديث هيحصل فيه ايه وقال طب امشي أنا علشان متاخرش ومشي ....

جبل وهو يحكي ويقول:Flash back 

عمه سعد :جبل يابني

جبل:نعم يا عمي 

سعد:انت عارف احنا كنا عايشين تسع سنين في اسكندريه واول ما ليل بقي عندها تسع سنين احنا جينا الصعيد علشان ابن خالتها طمعان فيها وانا خايف عليها 

جبل:طب وانا في أيدي اي يا عمي 

سعد:أنا عارفك انك جدع أنا عايزك تجوزها ولما تكبر تبثها قولها وقولها تسامحني 

جبل:موافق ياعمي (كان عنده 16سنه)

وحدث الزواج بالفعل 

خلص الفلاش باك.....

ليل:لا مستحيل أنت كذاب وطلعت جري على غرفتها

جبل بغموض:اول سر انكشف ربنا يستر على اللى جاي لازم ارجع جبل الداخليه من ثاني 

عند عدي قام وأخذ شاور وارتدي زي الشرطه ونزل قعد جنب عمته وسلم عليهم وقعدوا مستنيه الباقي علشان يفطروا شاف غرام نازله وهي بتضحك مع رامز 

غرام:بجد انت فظيع يا رامز 

رامز:شكرا شكرا

عدي قام متعصب وقال هنادي لجبل خلينا ماكل ونخلص من القرف ده وراح ينادي لجبل جه جبل وقعدوا على السفره معادا ساره وليل وصقر ومحمود اللى خرج من الصبح بدري 

جبل في نفسه:يا تري هتعمل اي يا محمود باشا

غرام:أبيه جبل هروح الكليه من بكره 

جبل:تمام وابقي خدي ليل(علشان متفكرش في موضوع جوازهم ده كثير )وبعدها قام كل واحد على شغله جبل ذهب إلى واجهته الغامضه وعدي إلى قسم الشرطه ورامز الى الشركه 

في شركه العمراني

صقر دخل قعد على المكتب مهموم وفجأه سمع رنين هاتفه وكانت جني زوجته 

صقر:الو يا جني هونت عليكي ده كله 



جني بعياط :اسمعني 

صقر:مالك بتعيطي ليه في اي 

جني:عيزاك تعرف اني بحبك 

صقر:وانا كمان بس ليه بتكلمني كده انتِ فين أنا جايلك 

جني:صقر اسمعني أنا عندي عقم ومش هقدر اخلف ولسه مكتشفه اني عندى سرطان وفي مرحلته الاخيره ومش هعيش خلاص عايزه اقولك عيش حياتك وإنساني واعرف انك احسن حد شوفته 

صقر بحزن :جني بطلى هزارك أنتِ فين أنا جايلك 

جني :مع السلامه يا حبيبي وتوفيت جني 

صقر بزعيق:جننننننننننني ووقع على الأرض يبكي وجري خارج الشركه والكل مستغرب 

رامز:ماله ده 

في مدرسه الثانويه بنين 

المدرسين جم والتلاميذ بدأت تجري وعشق واقفه مصدومه مسك يدها ليث وبدؤا يجروا وأسد بيجري معاهم لغيت لما طلعوا في أحد الفصول الفاضيه 

عشق:اي اللى بيحصل ده 

ليث:لو كانوا مشكوك كنت هتاخد رفد ياعم

اسد:أنا هروح اشوف عملوا اي 

ليث:خالى بالك من نفسك 

اسد:يا عم هي أول مره ومشي ليث التفت إلى عشق وبدء يقرب منها 

عشق:في اي ياض مالك 



ليث:انت مين 

عشق :هكون مني يعني زميلك 

ليث وحاوط خصرها وقال:فكرتني مش هعرفك يا انثي البومه

عشق:عرفت ازاي 

ليث:ملكيش فيه اي اللى جابك هنا

عشق:جايه علشان امسك عليك حاجه واقول لأبيه جبل 

ليث وهو مزال قريب منها وبهمس أمام وجهها:أنتِ عارفه انك جايه مدرسه بنين ولو عرفوا هيعملوا اي وبوقاحه وأنتِ انثي

عشق بتوتر من قربه ونبضات قلبها زادت:ع عارفه وبعدين قالت انت قليل الادب ابعد كده 

ليث بهمس في اذنها :صدقيني هعاقبك على عملتك دي وبعد عنها وهي اتاكدت من الباروكه وجه اسد 

اسد:ممسكوش حد والمدرس بدء الحصه عندنا تعالى نروح وهنقول المدرب كان عيزنا

ليث:يلا مش يلا يا زميلي وهو بيبص لعشق 

عشق بتوتر :ح حاضر وذهبوا للفصل 

المدرس:اتفضلوا ،قعد اسد وليث وكانت عشق هتقعد في ديسك ثاني مع ولد 

ليث بغضب مش عارف ليه:تعال جنبي هنا 

عشق:طيب وذهبت وقعدت 

اسد بهمس لليث:مالك ياض 

ليث:هحكيلك بس بعدين 

اسد:الواد اللى جمبك ده شبه عشق اختي وبعدين ارجع اقول عمرها مايجي هنا 



ليث:اه طبعا 

المدرس:ليث باشا ممكن يعني تتكرم علينا وتقول بتكلم في اي مع اسد بيه 

ليث:لا أنا وأسد بتكلم في موضوع مهم 

المدرس:ليث احترم نفسك الا وانت عارف هعمل اي 

ليث ببرود :هتعمل اي 

المدرس:هقول لجبل باشا 

ليث سكت وبعدين المدرس كتب مساله وقال مين يعرف يحل رفعت عشق ايديها وحاولت والمدرس:برافوا عليك يا بني والله ربنا يحميك 

أحد التلاميذ:أنا عرفت ليه يا ليث انت اخدته يقعد جمبك علشان شاطر بس مش اللى بياكل لوحده يزور خليه يجيلنا شويه ليث التعصب ونسي أنها متنكره ومفكر أنه بيكلم عليها كأنها بنت وذهب إليه ونزل فيه ضرب

ليث:بقي انت يا ******بتكلم عليها كده

الشاب:بكلم على مين أنا بكلم على الولد الجديد 

اسد وفهم أنها عشق وهمس في اذنها:عشق أنتِ ليه يا عشق بس اعرفي انو جبل والعائله مش هتسكت وذهب إلى ليث وسأله من على الواد هو المدرس 

المدرس:بس كفايه اي جاين انتوا من الشارع روح يا ليث وحسابنا أما تيجي بكره لان اعصابك بايظه ذهب ليث ومسح الدم اللى بجانب شفتيه بدراعه ولم اشيائه وأسد كذلك ومشي ولقي عشق واقفه قال بغضب:مش يلااا ولا حابب القعده وراح مسكها من ايديها جامد وزقها وراه  



الفصل الرابع من هنا



تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×