رواية الريان الفصل الثالث 3 بقلم شغف الاعصار
جاء الليل وحان موعد فرح ريان ذهب عاصي ةارتدي ملابسه وكذلك عدي
عند فجر استيقظت وارتدت حجابها ونزلت استغربت من حاله البيت نزلت وجدت همام يجلس
همام ببسمه:تعالى يا بنتي ذهبت فجر وقعدت بجانبه
فجر:هو اي اللى بيحصل
همام:اصل انهارده فرح ابني ريان
فجر:الف مبروك ربنا يتمم على خير
همام:ٱمين
فجر:طب انا هطلع فوق
همام:والله ما تحصل يا بنتي انا اعتبرتك زي بنتي يرضيكي تسيبي فرح اخوكي ها وتزعليني
فجر:ميرضنيش
همام:روحي أنتِ الفطري وانا هطلع اشوف الشغل بره علشان انا عارف دماغ عاصي ابني وذهب....
عند ريان كان نائم دخل عليه عاصي وعدي
عاصي:هو فيه عريس بينما لغيت دلوقت اصحي يلااا
ريان:عايز اي يا زفت
عدي:اصحي يلا يا ريان علشان تلبس
ريان:طب روحوا انتم وانا هلبس
عاصي:يا جدع والله ما هي حاصله انا البسك بأيدي
ريان قعد على السرير وقال:هعد لغيت ثلاثه لو لقيت حد هنا انتم حُرين
عدي عمل نفسه بيكلم حد وخرج وعاصي قال:حاضر يا بوي انا جاي اهو ميقدرش يبعد عني بيموت فيا وقام ريان يرتدي ملابسه
عند سندس وساره
سندس:قومي البسي اجمل لبس عندك
ساره:وده هيفيد بأي ما هو خلاص هيجوز
سندس:اسمعي اللى بقولك عليه
ساره:طيب وقامت ترتدي ملابسها
عند فجر سعدتهم شويه وذهبت لترتدي فستان جميل وطرحه من نفس اللون
عبد الستار:هتحضري الفرح يا مهره
مهره:اه
عبد الستار:طب البس لان هما هيروحوا يجيبوا العروسه
مهره:ماشي وذهبت لترتدي فستان ضيق ووضعت بعض الروج وكان شكلها جميل للغايه وخرجت إلى الحديقه وجدت من يأتي قالت:مين هنا
فجر:انا أنتِ مين وتقدمت منها
فجر:انا فجر أنتِ مين
مهره:انا مهره بنت الغفير
فجر:طب يا قمر أنتِ ممكن تبقي أصحاب
مهره:طبعا وتعالى ندخل القصر
وذهبوا للداخل .....
ارتدي ريان ملابسه ونزل وجد ايوه يجلس وبجانبه عدي وعاصي
همام:اهو العريس جه يلا نروح نجيب العروسه
ريان:انا مش رايح روحوا انتم
همام:ماشي يا ريان
وذهب همام وعاصي وعدي ليأتوا بفيروز
عند فيروز ارتدت فستان الزفاف ووضعت الطرحه على وشها وجاء همام وأخذها وهي تمشي معه كانت تنظر إلى بيت الذي عاشت فيه طفولتها ومرهقتها وعاشت اجمل حياتها مع والديها فيه ومسحت دمعه فرت من عينها وركبت السياره
همام:عايزك تعتبريني في مقام ابوكي ولو ريان زعلك مره تعالى قوليلي
هزت فيروز رأسها .....
بدأ الفرح الرجال بالخارج والنساء بالداخل...
عاصي وهو يقول بصوت عالى:انهارده فرح ريان الصعيد وقبل ما يكون ريان الصعيد هو اخوي وذهب ومسك حصانه وبدأ بالرقص بيه وكان رقصه رائع
ريان لعدي بهمس:اخوك بيفرح على أحزاني
عدي:يا عم فكك كده وتبتسم ده انهارده فرحك مش جنازتك
ريان:وانت الصادق دي جنازتي
عند مهره وفجر اتعرفوا على فيروز واحبوا بعض كثيرا
وذهبت مهره وفجر إلى السطح
فجر:أنتِ وخداني فوق هنا ليه
مهره:هوريكي عاصي بيه وهو بيرقص على الحصان رقصه حلو قوي
وذهبوا ووجدوا بعض الفتيات أيضا ينظروا له عاصي وهو بيرقص لمحها نظر لها قليلا وبعدها نظر بغضب لشافيها وقال ماشي يا مهره
عدي:انت عارف يا ريان انو بحب استفزك
ريان :قصدك اي
عدي:هتعرف وقام وقال انو هيغني وبدأ بالغناء وشاف أيضا فجر نظروا لبعض قليلا ثم نزلت فجر ومهره
سندس بتعالى :خدي دي ووديها للرجاله بره
مهره:في هنا شغالين كثير
سندس:مش فاضين
مهره:طيب وأخذت الصنيه
فجر:أنتِ هنا مش خدامه علشان تعملى كده
مهره:يا ستي سيبك يعني هي هتيجي على دي اعتبرها عمل خير استني وانا جايه هوديها واجى
وذهبت كان عاصي خلص ورأها وهي تقترب من بعيد قام بسرعه وذهب لها
عاصي بغضب:رائحه فين
مهره:جايبه صنيه المشروبات لهما بيه
عاصي:وهو مفيش غيرك هاتي وادخل ملمحكيش بره فاهمه وبعدين اي اللى أنتِ لبساه ده
مهره :فستان
عاصي :ماشي يا مهره ادخلى وهشوف الموضوع ده بعدين واخد منها الثانيه وخرج وخلص الفرح
همام:يلا يا بني روح لعروستك ذهب ريان بصمت
كانت فيروز في غرفه ريان وتنظر حولها بدهشه لان كانت الغرفه بالون الاسود وفجأه انتفضت من مكنها على فتحت الباب بغضب من ريان
ريان بغضب :يلا
فيروز بخوف :انا مش بنت