رواية احببت الرعد ( كامله جميع الفصول) بقلم شغف الاعصار
كانت تجلس على مكتبها بشرود تتزكر تلك الزكره التي لن تنساها
Flash Back 📸
أخبرها اللواء عز الدين أنها سوف تخرج في مهمه تنكريه لتكشف أحد رجال الأعمال فدخلت شركته أنها سكرتيرته الخاصه وعدي شهر وكانت أحبته وتعلقت به مده الشهر ولكن كانت تزكر نفسها أنه مجرم يجب ألا تعشقه فهو متورط مع كبار رجال المافيا وفي يوم تنفيذ المهمه وجائت لتقبض عليه لم تجده وبينما وجدت رجال المافيا ولكنها رأت ورقه مكتوب فيها
هو:تبقي هبله وعبيطه لو مفكره انك تقدري تمسكي عليا حاجه واه مينفعش تحبيني مستحيل اخليكي تحبيني وبين قوسين مكتوب الشبح وكان يوجد معه قلاده مميزه وذهبت إلى شركته لمده شهر وكانت تجده مسافر بره مصر ظنت أنه لن يعود وفقدت الامل
نرجع من الفلاش باك والعسكري ينديها
مؤمن:يا عشق باشا
عشق:نعم
مؤمن:هنفذ المهمه امتي علشان ادي العساكر الموعد
عشق:على الساعه 11كده
مؤمن:تمام يا فندم وخرج وهي تنهدت بملل
نذهب لمكان في أحد القصور الفخمه ولما لا فهو قصر الرعد
ندخل نجد أن الأم تجلس في الصالون مع زوجها ويكون ابنها الكبير في الشركه وابنها الاصغر في الكليه وابنتها الأخري بالكليه أيضا فهم تؤام
الزوج (محمود):انا مش عجبني وضع عيالك
الزوجه(حنان):مالهم يا خويا ما هم كويسين اهو
محمود:الكبير ما شاء الله عليه مسبب الرعب لكل اللى حوليه هولاكو في نفسه كده وغير كده والأصغر يبقي فاشل وصايع مفيش فيهم غير بنتك بس
حنان:سيبهم يتمتعوا بشبابهم
محمود:انا مش ممانع بس يتمتعوا بما يرضي الله سيبك منهم وتعالى اقولك كلمه سر
حنان بكسوف:انا رايحه اشوف الاكل
محمود:اهربي اهربي مسيرك تقعي هتروحي فين يعني
في كليه ( الطب)
كان يجلس الابن الأصغر(مازن)مع مجموعه من أصدقائه في كافتيريا الكليه
مازن:هنسهر فين يا شباب
احد اصدقائه ويكون ابن خالته(دياب):انا حجزت شقه في مكان كده ونسهر فيها
صديق اخر:اشطا يابا
مازن:شكلها هتبقي سهر لوز اللوز
دياب:هوووف
مازن:مالك يلا
دياب:شوف مين جاي ياعم ينظر مازن ليري فتاه ترتدي ملابس تعري اكثر مما تخفي وتضع الكثير من ادوات المكياج وذهبت الى طاوله مازن
الفتاه:هاي
ردوا كلهم معادا مازن ودياب
الفتاه:اي يا بيبي مالك ما بتردش علي اتصلاتي ليه
مازن:معلش يا سوزي كنت مشغول
سوزي:ماشي يا روحي
احد اصدقائه كان ينظر لمكان ما
دياب:مالك يلا سرحان في اي
الشاب:بصوا هناك كده
نظروا كلهم كانت فتاه جميله جدا وما يزيدها جمالاً لبسها المحتشم وحجابها وما يشدك لها هو عينيها
احد اصدقائه:اوبااا اي الصاروخ دي
سوزي:عاديه اصلا
احد اصدقائه:يا عم ابعد عنها دا بت قفل كده وملهاش علاقه بالشباب خالص
مازن:هتلاقيها بتمثل
دياب:يلا المحاضره بدأت
ذهب كل واحد منهم إلى مدرجه وكان دياب و مازن في مدرج واحد دخلوا وجلس مازن ودياب واتفجأ مازن بدخول تلك الفتاه وجد أنها تبحث على مكان فارغ فلم تجد سوي بجانب مازن ذهبت وجلست بهدوء
مازن:اسمك اي
هي لم تعيره اي اهتمام اكنه لم يتحدث
مازن اتعصب امسك يدها بقوه :انا بكلمك
هي بهدوء:لو سمحت سيب ايدي
مازن ومسكها أكثر:مش هسبها
هي :لو سمحت مينفعش كده هو ترك يدها لان الدكتور كان دخل مازن رمي ورقه علي الدكتور
الدكتور:مين اللى رمي الورقه
مازن :دي يا دكتور وبيشاور على الفتاه
بقلم (الدوك كاتبه شغف إلاعصار 🌪️)
الدكتور:أنتِ اللى رمتيها
الفتاه:والله لا
الدكتور :اسمك اي
الفتاه:ليل
الدكتوره:بره
ليل بدموع:والله لا يا دكتور انا مرمتهاش واسئاهم هو اللى رماها وبتشاور على مازن
مازن:انا اللى رماها ولا هي
بعض المدرج شهد انو هي اللى رمتها والبعض الآخر سكت
الدكتور:بره
ليل لمت اشيائها ونظرت إلى مازن بنظره غضب وهو نظر لها بنظره متعه وانتصار خرجت ليل من المدرج
في شركه الرعد
نجد أن أحدهم غاضب جدا لان صوته يملأ الشركه في مكتب فخم جدا
رعد:قولت فين ورق المناقصة
السكرتيره:يا فندم حضرتك انا وديته مكتبك امبارح
رعد:المكتب عندك اهو طلعي ورق المناقصة خلال خمس دقائق بس ولو مطلعتهوش أنتِ مطروده
بدأت السكرتيره في البحث وحمدا ربها أنها وجدته واعطته لرعد رعد اخده وخرج بهيبه تجعل من يراه يشعر بالرهبه وذهب لغرفه الاجتماعات وبدأ الاجتماع
وعند عشق روحت بيتها لتجهيز نفسها للمهمه
عند ليل خرجت وكانت تبكي بحرقه وجدت فتاه جميله محجبه تعطيها منديل اخدته ليل
ليل ببكاء: شكراً
الفتاه:عادي أنتِ بتعيطي ليه
ليل:الدكتور طردني بسبب شخص مغرور ومتهور ورخم كمان هيه
الفتاه :معلش
ليل:لا مش معلش وبكت
الفتاه:خلاص اجبلك شورما وتبطلى عياط
ليل وبتمسح دموعها:موافقه وايس كريم
الفتاه:ماشي يا ستي أنتِ في سنه كام
ليل:ثالثه وانت واسمك اي
الفتاه:انا قمر وفي ثالثه برده واتفجأت قمر لمي شافت ليل وقفت وذهبت بإتجاه احد ما
ليل:عملت كده ليه
مازن:اهو مزاجي
ليل بعصبيه:مزاجك اي مزاجك اني أسقط في الماده علشان حضرتك المدلل بتاع ماما وبابا يا شيخ حرام عليك
مازن :صوتك ميعلاش عليا أنتِ متعرفيش انا مين
ليل:معرفش ولا عايزه اعرف وكانت ماشيه رمي مازن قدامها قشره موز واتزحلقت ووقعت ضحك عليها الجميع بهستريه
مازن:اسندي نفسك بس الأول
قامت ليل بكسره وحزن ومسحت دموعها ونظرت له نظره لن ينساها ومشيت نظره قمر لاخوها مازن بغضب ومشيت وراء قمر لتهديها.......