رواية قمر الفصل التاسع 9 والاخير بقلم رحاب جمال

 


رواية قمر الفصل التاسع 9 والاخير بقلم رحاب جمال


قرب منها قمر انا اسف علي الحصل صدقيني انا مكنش قصدي   انا عملت كل دا عشان كنت عايز اوجعك زي ما وجعتيني  انتي مدركه  يعني ايه  خيانه  انا بني ادم زي زيك

 حطي نفسك مكاني لما تقوليلي بكرهك وعمري ما حبيتك وتخبي عليه وتكلمي واحد غيري وبتنامي في حضني وانا زي المغفل بالظبط .         " لكل فعل رد فعل "

مش عشان بحبك اغفر لك و اسامحك علي أي غلطه انتي بتعمليها .

دانا  اللي مربيكي علي ايدي    لحد ما كبرتي وبقيتي انسه  الكل يحلف  بذكائها ويوم لما تخوني   تخونني انا  .

قمر بحزن : اديك قلت بلسانك تربيت وكبرت علي إيدك . 

حته مش سبت ليا حريه الإختيار احب مين اكره مين . 

من ساعت ما دخلت هنا وانا بعتبرك اخ ليا حته انت نفسك

قلت لي اقولك يا ابيه.  فجاه في يوم وليله تبقى انت بتحبني وجوزي وملكتني ما سبتنيش اختار . 



عاصم هوا مركز في عيونها : ما سبتكيش تختاري لأنك ملكي وانا احق عليكي من اي راجل تاني.

قمر  :  وانا عمري ما هسامحك علي الي عملته معايا .

بتحاول تخبي مشاعرها : كنت فرحانه لانك رجعت تاني  بس بعد الي حصل منك انا ما بقتش عايزاك   .

سالي دخلت الاوضه بغضب : مش كفايه ولا اية انت ناسي اني عروسه ومن حقي تكون معايا .

عاصم : عندك حق كفاية  خدها معاه وخرج من اوضه قمر

قمر دورت وشها ناحيه تانيه .

عاصم  اول ما خرج الاوضه زقها بعيد عنه .

سالي اتجننت وراحت ورا : ممكن افهم اية الي بتعمله دا يكنش شايفني لعبه قدامك وقت ما تحتاجني تلاقيني 



عاصم ظفر بضيق وهو بيقلع قميصه : عايزة اية دلوقتي يعني..... وقعد علي سرير

سالي بصراخ : انت اتجوزتني ليه

عاصم بنرفزة : انا عارف مش هنخلص  خلي الليله دي تعدي احسن لك انا مش فايق لك 

سالي بغضب : هو انت واخدني كوبري ليك ولست هانم جوة 

عاصم : لمي لسانك 

سالي ببرود  : ولو ما لمتش هتعمل ايه  



عاصم قام  فتح الباب    

سالي : ايه البرود اللي انت في دا  انا بكلمك  رايح فين 

قفل الباب ونزل من غير ما يرد 

عاصم بينادي علي ام سعيد : جبتي العلاج  .

= جبته يا عصام بيه .

عاصم   : اعملي ليها اكله حلوة وبعدين تاخد العلاج دا بانتظام مفهوم .

دادة : حاضر يا بيه 

 عاصم : قعد علي الكنبه بيفكر في الي عمله مع قمر والحاله الي وصلت ليها بسببه  ولع سيجار    واتنهد بضيق 



سالي قفلت الباب بحزن .

بعد شويه من الوقت    طلع عاصم  غرفه قمر فتح الباب

 براحه شافها نايمه ونظر اليها نظرة مطوله قرب منها حسس علي شعرها براحه وطبع قبله رقيقه علي شفايفها .

اتحركت قمر حركه بسيطه   عاصم خرج قبل ما تشوفه ...ولكن هي كانت صاحيه لما حست بالباب بيفتح وشمت ريحه البرفان بتاعته عرفت ان هوا بس فضلت مغمضه عشان ما تضعفش قدامه .

اول ما خرج    فتحت قمر عينيها وقعدتت تفتكر شويه ذكريات الي كانت بتجمعهم  مع بعض.



وشويه ورجعت نامت..

عاصم كان هيدخل غرفه سالي  ولكن فضل ينزل تحت .

عاصم بهدوء : ام سعيد 

الداده : نعم 

عاصم : قمر اكلت قبل ما تاخد العلاج 

الداده : عملت زي ما حضرتك طلبت مني

عاصم : طب معلش ممكن تعمليلي قهوة انا قاعد شويه في الجنينه برا 

الدادة : حاضر 

خرج عاصم وشويه وداده جابت القهوة قعد وشربها وفتح اللاب توب ..............يشوف شغله عليه 

خلص شغله علي اللاب    نام مكانه من التعب 



في الصباح اليوم التالي.

في شركه ندي .

ندي : اية اخبار المبايعه الجديده .

ادهم كان ماسك الورق وينظر اليه بعشوائية.

ندي : يا ادهم انت مش معايا ولا اية 

نظر اليها معلش سرحت شوي كنتي بتقولي ايه

ندي : لا دا انت حكايتك حكايه والله    خدتت منه الورق 

هااا احكيلي بقي سرحان في ايه

ادهم : كان عندك حق .

ندي : عندي حق في اية بالظبط



ادهم : لما قلتيلي احاول مرة وعشرة عشان الي بحبه  لما سالي راحت مني وبقت ملك لغيري حسيت اني بقيت وحيد يا ندي كنت فاكر ان فتره وتعدي   انا مدمر من جوة 

ندي : نصيحه مني ليك يا ادهم الي فات مات لو كانت سالي وحيدة كنت هساعدك ونحاول من جديد بس مينفعش تفكر فيها بقت في بيت راجل خلاص..... ويا سيدي البنات علي  قفا من يشيل.

ندي بهزار :  اية رأيك  نتخطب انا وانت 

قام من علي كرسي ..... مش عايز ههههههه

ندي : لية دانا زي القمر والله.

ادهم : لا هههههههه  . 

ندي  : صدق انا غلطانه وانا الي كان قلبي عليك بدل ما تعيش وتموت لوحدك اكسب فيك ثواب 

ادهم : اقعدي ونبي مش ناقص اربي اطفال

ندي بتذمر : بقي انا طفله ماشي    رمت في وشه الملف .

عقاب ليك مافيش نوم  النهاردة غير لما تخلص الشغل دا    انا يا انت يا ادهم .

ادهم فتح الباب :  مجنونه والله دا انتي تربي الواحد العصب 

ندي بصريخ : براااا يا ادهم 



عند عاصم 

قامت سالي من النوم ملقتش عاصم خرجت تشوفه  مش موجود    قالت يمكن خرج ..

دخلت غسلت وشها وسرحت شعرها ونزلت عملت قهوة    عملتها وطلعت  قعدتت في البرنده ومعها القوة

 لسه جايه تقعد علي كرسي لمحت عاصم نايم في الجنينه  قامت  نزلت علي تحت ..

قربت منه بقلق : عاصم اصحه بتهز كتفه براحه 

عاصم بهلوسه : ق مر  قمر  كان بيردد اسمها كتير 

سالي دموعها وقفت في عينيها  .

عاصم صحي من النوم حاطط ايدو علي رقبته اااااه انا نمت هنا الزاي .

سالي : مش عارفه انا كنت بشرب القهوة في البرنده شوفتك نايم قلت انزل اشوفك .

عاصم : انا اسف ليكي يا سالي لان اتعصبت عليكي امبارح انا معرفش ايه بيحصل لي المهم متزعليش مني وبعدين انتي فطرتي عشان تشربي" قهوة  خد منها القهوة "  احنا نفطر الاول بعد كدا تشربي الي انت عايزة .

= قبل اي شئ يا عاصم حابه اكلمك في موضوع....وياريت تسمع مني للاخر ..



طلعوا هما الاثنين الاوضه .

عاصم : موضوع ايه .

= بس ارجوا منك ما تقاطعنيش في الكلام .

سالي بندم : انا صح حبيتك ومازلت بحبك رغم الي شوفته منك    قررت افتح معاك صفحه جديدة قلت لي    اننا محتاجين وقت نقرب من بعض زي اي زوج وزوجه.... صحيح احنا اتجوزنا وعملنا الفرح في اكبر قاعات وبقي علني قدام الناس كلها    بس انت متخيل لحد دلوقتي مش قادر تقرب مني انا مراتك حاليا بالاسم بس 

عاصم : سالي اديني فرصه

سالي قطعت كلامه : لو سمحت خليني اكمل كلامي وبعدين قول الي انت عايزو.. مش همنعك 

منكرش حبي ليك عماني وخلاني اتصرف تصرف وحش مع قمر لان مكنتش شايفه اي حاجه غير اني اكون معاك بأي وسيله .... بس اكتشفت اني ببني سعادتي على حساب شخص تاني ونسيت ان قمر بنت زي 

انا ما يرضينيش اللي حصل لها   لان  لو كان حصلي نفس اللي حصل لها   كنت هموت  بحسرتي.....  قمر استحملت كثير قوي يا عاصم بلاش تيجي عليها اكثر من كده احنا ظلمناها كتير قوي ..

عاصم شايفها بتلم هدومها في الشنطه : انتي بتعملي ايه

سالي بجمود  : بصلح كل الي دمر بسببي وباقي عليك انت يا عاصم     انا هرجع تاني ايطاليا هستقر هناك ابقي طمني عليك    وما تنساش تبعت لي ورقه طلاقي قبل ما اسافر 

عاصم : انا بجد اسف ومش عارف اقولك ايه انا فعلا ظلمتك وظلمت قمر معايا .



سالي فتحت الباب ..

عاصم : خلي مالك من نفسك ولو احتجتي اي حاجه انا موجود 

سالي ابتسمت  : متشكرة

بعد مرور الوقت طلق عاصم سالي رسمي و ودعت اصحابها و صحبتها ندى قبل ما تمشي وسافرت .



بعد مرور 5سنين 

قرب ادهم وندي من بعض اكتر واتجوزوا وعمل فرح في اكبر القاعات في مصر وبقوا اسعد مخلوقين على وجه الارض  .  

عاصم فضل مهتم بقمر ويشوف محتاجه ايه لحد ما تم شفاها على خير .

ورجعوا هما الاثنين تؤام بعض  .

بعد فترة ...

انجبت ندى  طفلين زي القمر تميم ومالك واخدين ملامح ابوهم

ووو

 قمر انجبت طفله اسمها حنين و وطفل اسمه مراد 

قمر بتذمر : يا عاصم تعال شوف ولادك انا تعبت 

كان قاعد بيشتغل علي اللاب  : سيبيهم يا حبيبتي يلعبوا 

قمر جايه تقعد جنبه طالعين قرود معرفش لمين 

عاصم بصوت خفيف : ليكي اكيد

قمر : بتقول حاجه.

عاصم بابتسامه  :  لا يا حبيبتي ولا حاجه واخدها في حضنه انتي الخير والبركه انا ليا مين غيرك   واخد شفايفها في رحله من الشوق والحب والهيام......



يقول نزار قباني

من يحبك حقا يقرؤك وقت صمتك ، يرى طيبتك وقت عصبيتك ، يشعر بجنانك وقت قسوتك ،يري حزنك خلف ابتسامتك ، و يتحملك وانت في اسوء حالاتك .

مافيش انسان مش بيغلط ضروري نغلط ضروري نتعلم من غلطنا ولو وقفنا على بعض على الواحده  " المركب عمرها ما هتمشي."

 كلنا عارفين ان الحياه مش ورديه دائما ضروري نمر بمشاكل وظروف صعبه    عشان كده حابه اقول بدل ما نفتكر لبعضنا الوحش بس    نفتكر لبعضنا اللحظات الحلوه اللي احنا مرينا بيها وشكرا 



تمت

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×