رواية شمس الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم امل السيد
الفصل الثالث والعشرين
#شمس
شمس كانت بتعيط حماتها مستنياها تتكلم مسحت دموعها
شمس: أنا ولا حاجة بس افتكرت ولاء
قوم أشوف يونس خلص الواجب بتاعه ولا لا
شمس طلعت لقت يونس بيرقص
ماسك أيد ولاء بيحاول يخليها ترقص معاه
يونس: باباكي هيتجوز مش هنروح المدرسة بكره هيه هيه
شمس بعصبية: خلصت الواجب بتاعك وحفظت اللي وراكَ
يونس: هو أنتِ بتطلعي لي منين بس حفظت آه
شمس: سمع اللي حفظته
يونس: قولي أول كلمة وأنا أكمل على طول
شمس: أنتَ هتهزر تعالة احفظ
يونس: أنا تعبان
وجرى عند عمار في الأوضة شمس راحت وراها
عمار: كويس إنك جيتي شمس قولي لي أنهى بدله أحلى لاني محتار ولا اشترى بدله تانية أنتِ ما تعرفيش اليوم ده مهم بالنسبة لي قد إيه أحلى يوم في حياتي ولا أقول لك استني اتصل بمي أشوف لون الفستان بتاعها أنا وهي شبه بعض والصور تطلع حلوة إيه رأيك
شمس: هو أنتَ بتتكلم بجد
عمار: هو إيه اللي بتكلم بجد قصدك على أية تجوز يعني آه بجد أنتِ ما شفتيش مي عسل إزاي عينيها خضراء هو حلوة ولا جس.مها عود فرنساوي ولا ضحكتها جنان
شمس بغيظ: إلهى ترماي وهو معدي يدوسها هو أنتَ لحقت تحفظ الحاجات دي أيوه بان على أصلك ما أنتم رجاله عينكم زاي'غه تدب فيها 360 رصا"ص فين غض البصر اللي بيقولوا عليه ولا خلاص شايل بر"قع الحياء
عمار: وهي جت عليا يعني وبعدين لازم أشوف اللي هتجوزها مش أحسن تطلع نكدية رحت فيها أنا وبعدين يا شموسه ما فيش ترماي في قطار في أتوبيس عربية مترو وكمان نسيت أقول لك في الفرح واحد صاحبي هي وصحابها كانت
بتر"قص حلو قوي لازم أشيل بر"قع الحياء في الأوقات دي لأحسن البس في محكمة الأسرة
وأنا مش قدها
شمس هتتنقط من كلام عمار: شفت حاجة تانية وبعدين أنتَ بتقولي الكلام ده والواد قاعد
يونس: دي تبقى مز"ه حلوة أوي هي دي اللي أنتَ كنت بتقول لها أكلمك بعدين
شمس: لا والله هو في إيه بالظبط
عمار: أنا أنام اسأليه هو
يونس : أنتَ رايح فين وسايبني دي هتنفخني لا هتطيرني مامي أنا مش عاوزه اتجبس مش هروح المدرسة بكره صح
شمس: هو أنا هنفخك بس ده أنا هاكلك أنتَ إزاي ما تقوليش على موضوع البنت دي
يونس: نسيت
عمار: لو مش واخده بالك دي اوضتي
يونس: أنام هنا
عمار: بره
يونس طلع يجري وقعد يلعب مع ولاء
لغاية ما نامت شمس بقت تبص له وهو يبص لها
شمس دلوقتي ما فيش غيري أنا وأنتَ سبتك تلعب براحتك تحفظ وتسمعلي وتخش تنام هسيبك 10 دقائق والله يا يونس ما سمعت الكلام هتنضر"ب بجد
وأنتَ عارف
يونس بص لها بخوف: حاضر
يونس قعد يحفظ وشمس بتفكر في مي إن هي ممكن تكون زي ما أوصفها عمار يونس سمعلها ودخل ينام وهي كمان دخلت نامت علشان ما نامت إمبارح ومنتظره بكره بفرغ الصبر
الصباح
شمس قامت اتوضت وصلت كانت ولاء صحيت غيرت لها هدومها وأكلتها وقعدتها تلعب شمت ريحه برفان عمار عرفت إن هو خارج راحت على أوضة عيالها أنس قام لوحده أما يونس ما صحتهوش زي كل يوم شالته بس كانت حرارته عالية شمس مرضتش تؤديه المدرسة بتعمل له كمادات وقالت لعمار هو يشوفه
عمار: يونس حبيبي لازم تأخد الحقنة دي عشان تبقى كويس
يونس لنفسه: دي فيها حقنة كنت رحت المدرسة كانت أسهل، أنا بقيت كويس
شمس: إديها له هو أنتَ تسأله
يونس: مش أنا اللي هاخدها ومش عاوز أخدها
شمس: أنتَ أكلت شطه صح
بصت لعمار أنتَ أديته فلوس
يونس: لا ما كلت
عمار: أيوه أديته فلوس
يونس: فتان الفتنة أشد من القتل
عمار: بعدين هتاخد حقنه ولا لا أنا مش فاضي لك أنا ورايا كم حاجة لازم أخلصها
يونس: لا
عمار: امسكي لي الواد ده خليني أمشي
يونس: طب أنا مش حاضر فرحك
عمار أداله الحقنة ومشي شمس
تبص ليونس غطى وشه
شمس: هي مين البنت اللي عمار كان بيكلمها وكانوا بيقولوا ايه
يونس: مش فاكر
شمس: بقي كده طيب
بالليل
شمس لبست وجهزت نفسها عاوزه تشوف مي وكلام عمار عليها إن هي جميلة بالشكل ده خلصت ولبست عيالها ومشيت شافت غزل موجودة في الخطوبة ونغم
شمس: أنتم مين اللي دعاكم تيجوم
غزل: جوزك قلت أجيب نغم معايا تؤنسني
شمس: طب حلو عنده واجب عشان تشوفوا درورتي الجديدة
غزل: بتقولي حاجة
شمس: لا عمرو ما جاش معاكي ليه
غزل: جايه كمان شوية
نغم: هي دي اللي هي هيخطبها عمار
غزل: مالك مش عارفة تجمعي الكلام ليه!
شمس بصت عمار كان ماسك أيديها بصيت لها جامد بعدين بصت لعمار كان مبتسم لقيته بيبصلها هو كمان ديرت وشها لمحته جايه عليها
عمار: شمس تعالي أعرفك على مي
شمس: وماله هتعرف ما تعرفش ليه على فكرة مش حلوة
نغم: هي مين دي اللي مش حلوة حرام عليكي شمس دي قمر يا ريت أنا كده
شمس: تجميل مش حقيقة وبعدين ده أنا أحلى منها
غزل: حتى لو تجميل بس حلوة أنا هعمل تجميل أنا كمان
شمس: أولدي وبعدين فكري مش عارفة هتموت.توا عليها على إيه
عمار: هي دي غيره ولا إيه بعدين أنا سايبه واقفة لوحدها ما ينفع كده
شمس: أنتَ خايف عليها تبرد قال وقفه لوحدها ما تقف أغير من دي بس تحمل وتولد وتفرج
شمس راحت سلمت عليها: مبروك
عمار: شمس اللي حكيت لك عليها يا مي
شمس: حكيت إيه عني
مي: أنك طيبه واخده بالك من ولاء بنته بس ما تقلقي كلها ست شهور أشيل عنك كل ده
شمس: وليه ست شهور
مي: نتجوز بس
غزل: معلش في السؤال هو ده طبيعي ولا تجميل
مي بضحك: طبيعي
شمس في سرها: ضحكتك مسهوكه كذابة في أصل وشك بقي ده طبيعي أنتِ حاطه 2 كيلو بودرة على وشك وبعدين ما لقاش غير عود القصب ده اللي يتجوزها
نغم: ظلمتيها شمس هو ما فيش جاتوه ولا إيه
شمس: لما يتزفتوا يلبس الدبل وبعدين أنا ماشية مش مستنيه جاتوهات
نغم: متنرفزه ليه أمال ولاء فين
شمس: مع شيماء في البيت كنت أجيبها بس لقيتها نايمه
غزل: تعالي نتصور معاها
شمس: أنا ماشية وحاسة بشويه صداع
شمس خدت أنس ويونس ومشت
في البيت
شمس: شيماء لو عايزة تروحي قومي لو هتباتي قومي نامي
شيماء: مالك شكلك مش مبسوط ليه
شمس: كل واحد يخش ينام وأنا كمان هنام علشان تعبانة
بعد مرور ست شهور
النهارده كتب كتاب عمار ومي
عمار بيجهز نفسه في اوضته شاف الباب بيتفتح ودخلت شمس كانت لابسة دريس أسود بس ملامحها كانت حزينة
عمار: شمس تعالي أنتِ كويسه إيه رأيك في البدلة حلوة
شمس: هو أنتَ بجد هتتجوز بتتكلم بصوت مبحوح
عمار: أيوه بجد هتجوز وأنتِ مش شايفة المأذون قاعد بره
بعدين أنا استنيتك تقولي لي ما تكمل في الخطوبة بس أنتِ متكلمتي أنا عمري مفرد نفسي عليكي مش هنزل من نفسي أكتر من كده مش ناسي القلم اللي أنتِ ضربتهو"ني
أنا اتأخرت ولازم اطلع
وقف مكانه مش بيتحرك شمس حضنته جامد وبتعيط
عمار: أهدى في إيه بس
شمس: هو أنا لو قلت لك ما تتجوزش تسمع كلامي وتلغي كل حاجة
عمار: وأنا هعمل كده ليه وعشان إيه
عايز جواب مقنع يخليني أعمل كده
شمس: عشاني أنا لو بتحبني أو لسه بتحبني بلاش الجوازه دي
تعبت وكل حاجة بتروح مني لما اتجوزت ما عرفت أقول آه قلتها وأنا مش مقتنعة بيها لما خلاص حبيت راح مني ما بكاش قدامي حاجة تانية غير أني حارب الدنيا عشان أكتر أعيش ومحدش يبص لي وربي عيالي بس الدنيا مسابتني شيلتني وجع وخوف من بكرة لدرجة أني بخاف أبص ورايا عمري فكرت لا بفلوس أن ممكن يحصل معايا كده خلاص ما عادش حاجة حارب علشانها غير عيالي وأنتَ
عمار: أنا ليه تحربي علشاني أنا مش بيهمك أصلا نسيتي الكلام كله اللي أنتِ قلتيه
شمس: عاوزاك تبقى جنبي وما تسيبني لوحدي ونكمل الطريق سوا
عمار: حيرتني معاكي معنى الكلام
ده ما تقوليها وتخلصي وتريحيني وتريحي نفسك
شمس: بحبك آسفة على كل حاجة جرحتك بسببي غبية بقي تقول إيه
عمار: بحبك وبموت فيكي غبية بس
هفضل جنبك ومش هسيبك أبدا نكمل الطريق سوا زي مانت قلتي
سمعوا صوت عياط جاي من على الباب عمار بيبص شاف مي!
عمار: مي استني أفهمك
شمس بغير: أنتَ رايح فين استنا هنا و...
يتبع......
#روايه_شمس
#بقلم_أمل_السيد