رواية عمياء وسط الذئاب الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم محمد طه
البارت 34
_هبه لنور... هوه أنتي إسمك إيه
_نور... إسمي عمياء وسط الذئاب
_هبه بغل... مش هسيبك يا عميا
_نور... ودا آخر درس هعلمهولك.. العمىَ مش عمىَ العين..
العمىَ عمىَ العقل والقلب.. حاولي تعالجيهم..
يمكن بعد كده تقدري تشوفي
_هبه... أوعدك إن أنا اللي هعلمك درس عمرك ما هتنسيه
_الظابط بصوت عالي... خدوهم
_(الشرطه تاخد هبه واللي شغالين معاها..
قدام اللي شغالين ف المستشفى كلهم) _
_نور للمدير... كنت عايزه أتكلم مع حضرتك شويه
_المدير... اتفضلو ع المكتب نتكلم براحتنا
_نور... نهله انتي وعلي استنوني في غرفتي..
وأنا هروح مع الدكتوره وهرجع معاها
_(نهله وعلي راحوا على غرفه نور..
وأم محمد راحت تشوف شغلها..
والمدير والدكتوره ونور راحوا غرفه المدير) _
_(في غرفه نور) _(نهله وعلي )
_(نهله بتضحك ضحك هيستيري) _
_علي بابتسامه... إيه يا نهله فيه إيه
_نهله وهيا بتضحك... هبه كان شكلها يفطس من الضحك
_علي... هوا بصراحه كلهم يستاهلو..
إن الكل يشمت فيهم ويضحك عليهم
_نهله ما زالت بتضحك... لأ ولا لما هبه قالت لنور..
أنتي إسمك إيه ونور قالتلها.. عمياء وسط الذئاب
_علي... بصراحه نور اديتلهم درس عمرهم ما هينسوه
_نهله بدأت تنهج من كتر الضحك.. الحمد لله.. الحمدلله..
إن قدرنا نخلص منهم
_علي... بس فيه حاجه أنا مش فاهمها..
هوه مش أبو الدكتوره.. هوه اللي كان مشغل الناس دي..
ليه بقى نور قالت للظابط.. إن هبه هيا رئيسه الشبكه
_نهله... إحنا لما نزلنا أنا والدكتوره الغرفه الخاصه..
نور قالت للدكتوره ان أبوها هوه اللي انقذها..
وكمان أنقذ الدكتوره وأمها..
لما تيجي نور نبقى نفهم منها..
المهم دلوقتي إن أنا مبسوطه.. وفرحانه أكتر..
إن فيه حد جدع واقف معانا
_علي... ما أنا قولتلك من قبل ما تعرفي..
إن نور تبقى بنت خالك
_نهله بتفكير... اممممممم قولتلي إيه
_علي... لما كان إسمك ندي.. قولتلك إنك مش لوحدك
_نهله... اه بس انته قولت ل ندي.. وأنا اسمي نهله
_علي.. ههههههههه
_نهله... بقولك إيه ما ينفعش نشتريلك..
رجل كده نص عمر ونركبهالك مكان رجلك دي
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_(في غرفه المدير) _(المدير والدكتوره ونور) _
_المدير... حلو الدب دا يا نور
_نور تردد إسمها ...نور..هوه حضرتك عارف إسمي
-المدير... طبعا عارف.. أنا كل يوم بيجيني تقرير..
عن كل حاله ف المستشفى..
وبعدين انتي أذكى من إنك تسألي سؤال زي ده
_نور... يعني مش ذكيه أوي.. هيا بتيجي مع الواحد كده..
مره جول ومرتين ف العارضه
_المدير بابتسامه... إنتي وديتيها عند الجمهور
_نور... وإحنا بنلعب عشان نبسط الجمهور
_المدير... وانتي اسعدتي كل اللي شغالين في المستشفى
_الدكتوره تقاطعهم بعد نفاذ صبرها... أنا عايزه أفهم
_المدير... شوفي يا بنتي
_الدكتوره تقاطعه... إسمي الدكتوره سناء
_المدير... شوفي يا دكتورة سناء.. أنا معترف إني غلطت..
بس أنا أضعف من إني أقف قصاد الناس دي..
الناس دي ما بترحمش.. وأنا خوفت عليكي انتي وأمك..
هددوني بيكم.. اضطريت إني أوافق
_الدكتوره... يا سيادة المدير.. الحق صوته عالي..
وإن الحق منتصرش عمره ما بيم*وت..
وإن ما*ت بيبقى عشان صاحب الحق جبان
_المدير... أنا مستعد أروح أسلم نفسي دلوقتي..
وأعترف بكل حاجه
_نور... لأ.. مش هتسلم نفسك..
أنتي عندك حق يا دكتورة ف كل اللي قولتيه..
بس الانسان طبيعي إنو يضعف وانو يغلط..
بس ف النهاية بتجيلو فرصه..
انو يقويي ضعفه ويصلح غلطه
_المدير... اوعدكم إن المكان ده مهيحصلش..
فيه الكلام دا على كده حتى لو على جث*تي
_نور... إنك تقفل المكان ف دا مش حل..
الزبون هيدور على مكان تاني..
والقرف دا هيستمر ومش هيخلص
_المدير... قوليلي أعمل إيه وأنا هنفذو
_نور... تحط إيديك ف إيدينا نكشف الناس دي
_(المدير يقوم من على مكتبه..
يروح يقف قدام نور..ويمدلها إيدو) _
_المدير... وادي إيدي
_(نور تقف وتمد إيدها للمدير) _
_نور... ربنا معانا
_المدير وهوا إيدو ف إيد نور يقول ف سره..
على آخر الزمن عيله زيك وعميا كانت هتكشفني
_نور وهيا إيدها ف إيد المدير تقول ف سرها...
لو فاكر إني صدقتك تبقى غبي......
_ويتبع...........
_بقلم... محمد طه 🖋️