رواية خادمة قلبي الفصل السادس 6 الجزء الثاني بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي الفصل السادس 6 الجزء الثاني بقلم زهرة عصام

 

رواية خادمة قلبي 2 الحلقة السادسة

منه :- آسفة إني هقطع عليكم جو الحزن اللي انتوا فيه وليد أنا جعانة

وليد بصلها بصدمة و قال:- جعانة اية يا منه دا دي سادس مره تأكلي فيها

منه بصدمة:- انت بتعد عليا الأكل و أنا أقول مالي كدا نفسي مسدودة مش بأكل زي الأول

وليد :- ما تيجي تكلينا أحسن دا اية الحزن اللي إحنا فيه دا يولاد

منه بصتله و قالت بغيظ :- خلاص سديت نفسي مش هطـ ـفح انا آسفة إن كنت خرجتكم عن حالة الحزن اللي انتوا فيها اتفضوا ارجعوا فيها تاني يلا و حطت ايديها على خدها و كأنها في حالة حزن فعلاً

وليد لوي بوزه و قال:- إحنا كنا وصلنا لـ فين اية المشكلة اللي حصلت مع حازم

منال :- منها لله اللي كانت السبب بنت الصر’مة دي

مالك :- على الأساس إنكم سكتوا يعني دا البت قعدت اسبوعين مبتتحركش يا منال

منال :- تستاهل اللي غلط ياخد جزاه و أنا في قاموسي أنا و اتباعي خد حقك في وقتها

مالك بلوية بوز:- اتباعك هو في حاجة جيبانه لورا غيرك انتي و اتباعك يا منال

منال برقتله و قالت:- شامة ريحة غلط والله أعلم

وليد :- ولا غلط ولا حاجة







منه :- انتوا هتتخانقوا وإلا اية الناس عاوزة تعرف اية اللى حصل لـ حازم ؟

منال :- و يعرفوا لية دول عندهم تحيز كل اللي هاممهم حازم حازم مفيش مالك وليد و بصت ليهم بقرف و كملت مفيش المخفـ ـية المقـ ـتولة جوة دي ؟

مالك :- خليها عليك المرة دي يا منال

منال :- انا مش عارفه قلبي الطيب دا هيوديني لـ فين بعد كدا و كملت بفظاظة:- لكن خد بالك انا لو حسيت بتحيز بعد كدا شباشب للبيت كله و هحدف عليهم

وليد :- خلاص يا منال متتهوريش

منه بلوية بوز:- يعني هنقولهم وإلا لا

مالك :- هنقولهم يلا

فلاش باك…

حازم دخل لقي ملك قاعدة قعد معاها و قال:- ملك عاوز احكيلك على حاجة

ملك :- قول يا حازم يخويا بدل الملل اللي الواحد عايش فيه دا

حازم بهيام:- أنا شكلي كدا و الله اعلم بحب

ملك كانت ماسكة ريموت التلفزيون رمته ورا الكنبة نزل تلت حتت

حازم شافها كدا فتح بقه بصدمة و قال:- انتي عملتي ايه يا ملك دا ريموت التلفزيون دا مالك هيخرب الدنيا

ملك بلا مبالاة:- سيبك من مالك و الريموت دلوقتي ركز معايا أنا بتـ اية بتحب مين و امتي و ازي انا معرفش لحد دلوقتي؟

حازم :- أنا بقول شكلي مش متاكد يا ملك بصي


 ملك برقت جامد و بصتله

حازم بتوتر:- انتي بتبصيلي كدا لية

ملك :- يوه أنت مش قولت بصي ؟

حازم :- مش قصدي كدا انتي كدا بترعبيني مش بتبصي أنا قصدي اسمعيني ركزي معايا

ملك بصت لية باهتمام و مدت ودنها لية و قالت:- سمعاك

حازم:- يا ملك مش كدا أنا شوية و هعيط منك

ملك اتعدلت في قعدتها و قالت بتركيز من أول كلمه لآخر كله أعرفها يا معلم بدل ما أعلم عليك و انت عارف مرات أخوك مبتهزرش

حازم بصلها كأنه باصص لـ مامته و قال:- أنا هحكيلك لانك اكتر واحده برتاح في الكلام معاها و سرح و قال الحكاية بدأت بما كنت نازل من على سلم الكلية

فلاش باك

حازم نازل على سلم الكلية و فجاه خبط في بنت كانت هتقع لكنه مسكها من اديها

– أي مش تحاسب في اية كنت هتوقعني

حازم باحترام:- أنا آسف لكن حضرتك اللي جاية جري و مش شايفة قدامك

– البنت برقت و قالت:- انت قصدك إن أنا عامية ؟

حازم :- أنا قولت كدا يا ست إنتي بتقوليني كلام لية

– انت مش عارف أنت بتكلم مين أنا ماهي

حازم بصلها من فوق لتحت و قال:- حصلنا القرف

ماهي بصتله بغيظ و قالت:- هتندم مبقاش ماهي إن ما خليتك تندم

بااك

❈-❈-❈







ملك وهي بتاكل لب :- بتهددك عيني عينك كدا و ضر.بت حازم على كتفه و قالت:- مجتش قولتيلي لية كنت خدت حقك منها يا أ.هبل دي عاوزة علـ ـقة تعرفها هي بتتكلم مع مين ؟

حازم :- يا ستي منفصلنيش سبيني أكمل

ملك :- اتفضل كمل شكلها علاقة قذر.ة أصلاً

حازم:- لا يا ملك متقوليش كدا دا ماهي دي أحلي حاجة حصلتلي في حياتي صدقيني غيرت حياتي جدا

ملك :- اه طبعاً واضح عليك التغيير و كملت بغيظ :- كنت فييين لحد الفجر يبشا امبارح دا مالك مستحلفلك

حازم بلع ريقة و قال:- كنت مع شاهي بنتفسح شوية بنشم هوا

ملك بتبريقة:- لحد الفجر يا حازم دا أنت كنت بتنام من المغرب

حازم :- معلش يا ملك اعتبريني عيل و غلط بس بلاش مالك اتصرفي

ملك :- طب كمل يا حونين كمل

حازم بصلها و بلع ريقة و قال:- بعد كدا

فلاش حازم قعد في الكفترية و باين علي وشة أنه مضايق و ماهي نزلت مع صحتبها في الترابيزة اللي قدامة

صاحب حازم جه و قال:- مالك يسطا فيك اية

حازم :- مفيش يا فهد كله تمام موقف و عدي لحالة

فهد :- أنت هتخبي عليا يا صاحبي برضوا

حازم :- مفيش كل الحكاية إني خبط في البنت دي و من ساعتها وأنا لا طايقها ولا طايق نفسي

فهد :- روق يا بشا ولا يهمك هقوم اجبلك حاجة تشربها


 


حازم :- خليك أنا اللي هجيب عاوز اتمشي و فعلاً حازم قام يجيب مشاريب و هو راجع خبط في حد وقع عليه العصير حازم بص للي خبط فيه و قال:- لا دا انتي مستقصدناني بقي

ماهي :- مستقصدة مين يا حيو ان انت أنت مين عشان استقصدك و بعدين انت اللي ماشي مش مركز

حازم بسخرية:- انا برضوا وإلا حضرتك اللي ماشية باصة في التليفون و مش هامك اللي ماشي شيلي أم التليفون دا من إيدك و ركزي في الطريق

ماهي:- انت مين انت عشان تنظر عليا و تقولي اعمل اية و معملش اية

حازم بصلها بسخرية و قال:- أنا لو ليا حكم عليكي مكنتش هخرجك من البيت أصلا سلام يا قطة

ملك :- لا و لسانها طويل كمان الله أكبر مش هتعمر معانا هنا

حازم:- يعني ايه مش هتعمر

ملك :- يعني يا بص إحنا عاوزين واحدة تاخد على دما.غها و تسكت عشان لو ردت هيكون مصيرها شبشب منال يا برنس

حازم:- هي منال ممكن تعترض عليها

ملك هزت رأسها بايجاب و قالت:- و مالك قبل منال

حازم بغيظ:- ليية ما شاء الله البيت كله لسانة طويل جت عليها يعني






ملك :- انت بتقارن لساني و ايدي بواحدة معرفهاش سكسكيوز مي بقي أنا أرفض إن حد يقارني بحد ماشي يا معلم

حازم :- طب هتساعديني اخليها مراتي من غير اعتراض حد

ملك بصت ليه و قالت بحاجب مرفوع:- أشوفها و اعاين البضاعة الأول و بعدين أفكر يا بشا

حازم بصلها و قال باقتضاب:- طيب

ملك :- كمل يا حونين اية اللى حصل تاني

حازم ولا حاجة كل اللي حصل بعد كدا إن بقينا نتقابل صدف كل يوم تقريبا لحد ما لقيتها جيالي في يوم و يتقول:-

فلاش باك

انا آسفه كان لساني طويل معاك قبل كدا بس بجد كنت مضغوطه جدا

حازم بصلها و قال بابتسامة:- ولا يهمك

ماهي:- نبدأ من الأول:- أنا ماهي و مدت ايديها تسلم عليه

حازم سليم عليها و قال:- انا حازم

ماهي قعدت و قالت:- تسمحلي اقعد

حازم :- ما انتي قعدتي خلاص

ماهي بكسوف:- يعني أقوم

حازم بسرعة لا طبعاً اقعدي

ملك رفعت نص شفتها اللي فوق و قالت:- يا حونين صدق بالله هتصدق إن شاء الله و ربنا هرجع منك حالا

حازم :- اية القر.ف دا يا عديمة الرومانسية

ملك :- مين دي اللي عديمة الرومانسية يخويا هو في زي رومانسيتي أنا و لوكا حبيب قلبي

حازم :- اه يختي ما أنا شاهد على الرومانسية دي كل شوية كان بيحطلي قطرة

ملك بلوية بوز:- و يا ريت كان بيحطها بضمير دا كان بيحط قطاعي كدا اللي هو شقلب و أجري عشان أخواتي قاعدين بره هيفهموا غلط يا أخي يا ريت كنتوا فهمتوا غلط و سبتوه يركز و يحط بضمير


حازم حط ايدة في جنابة و قال:- أنا بقي عاوز أعرف كان بيعمل اية جوه مش مقتنع بحكاية القطرة دي

ملك بهمس :- اقولك و متقولش لحد

حازم هز رأسه بالنفي و قال:- مش هقول

ملك رجعت لطبيعيتها تاني و قالت:- باسني في بقي

حازم برق و وشه أحمر من الكسوف و قال بخجل:- هو مين دا

ملك بلوية بوز:- ما تصحصح كدا يا حازم هو انا أعرف غير أخوك يخويا

حازم اتكسف و قام دخل اوضة و هو بيقول:- يا ريتني ما سالت ما نابني من السؤال غير قلة القيمة

ملك في نفسها:- قلة قيمة اية مش هو اللي أصر يعرف دا أية الحزن دا يولاد

بااك

منال :- يعني أنت كنت بتستفرد ببنتي و تحطلها قطرة

مالك :- يااااه يا منال فكرتيني بالذي مضي دول كانوا أحلي تلت أربع بوسات

منال خلعت الشبشب و قالت:- و بتقولها في وشي يا قليل الأدب يا اللي مشوفتش بربع جنيه رباية

وليد :- في اية يا منال دي مراتة هو كان شاقطها من الهرم و قعد جمب منه و قال:- تيجي احطلك قطره يا منه

منه بدلع:- تؤ مش أنت مش راضي تاكلني يبقي مفيش قطرات

مالك و منال واقفين جمب بعض و مركزين معاهم و أول ما منه ردت عليه بصوا لبعض و رجعوا بصلهم تاني

وليد :- تعالي بس دا انا بقالي كتير محطتش قطرة من ساعة ما حملتي في إبن الكـ ـلب اللي جوه دا







منه :- قولت لا تجبلي أكل الأول اخليك تحط قطرة هحطهالك أنا يبشا ولا تشيل هم أهم حاجة عندي دلوقتي الأكل

مالك بهمس لـ منال:- تفتكري هيجيب الأكل

منال :- مش عارفه بس شكله هيجيب مهو اخوك مـ ـعفن أصلا و مدلوق

مالك :- صدقي صح طب نكمل نشوف هيجيب وإلا لا

و بصوا ليهم تاني

وليد:- يا بنتي هجبلك أكل بكره بس تعالي بس

منه شالت ايدة و قالت:- انت بتتمحر.ش بيا و بصت لـ منال و قالت عجبك كدا يا منال

منال حدفتهم بالشبشب و قالت:- انتوا خليتوا فيها منال و بصت لـ مالك و مسكته من قميصه و قالت:- أنت اية يا اخي وباء قابل للانتشار خلط على اخوك طب عارفينك بجح و بتعمل أي حاجة لكن وليد النسمة اللي كان يشدها من اديها و يدخل الاوضة من غير كلمة خليته منحر.ف زيك

مالك بفخر:- طبعاً مش أخويا لازم يسير على مسيرتي

منال :- و مالك بتقولها بفخر كدا دا إسمه قلة أدب رد ورايا كدا اسمة اية

مالك و عينه بطلع قلوب:- اسمه حب يا منال و أنا بحب بنتك و مستعد أقولها للناس كلها

كلهم اتفاجئوا من صوت الزارغيط اللي طلع بصوا لقوا ملك واقفة على باب الاوضة و يتقول:- أخيرا أبو الهول نطق بزمت اللي جا.بوك يا شيخ قولتها كام مرة من بعد الجواز ؟

مالك هرش في دماغة و قال:- صراحه مش فاكر


 


 


ملك بسخرية:- أنا بقي فاكره ولا مرة قولتها يا بشا

وليد :- اية مش كان بيحطلك قطره كفاية عليكي دا انتي طماعة أوي

ملك ضحكت بسخرية و قالت:- قطره هيئ يخويا قال قطره قال و كملت بزعيق:- أنا عارفة اتلم عليه نص ساعة على بعض شغل و نوم نوم و شغل يخي يخربيت الشغل على النوم بس كدا

وليد :- الحق يا معلم دا انت بيتسيحلك

مالك:- يا نكرة الجميل أنا مش قولتلك مره يا بيبي

منال بصتلة بقرف و سابت القميص و هي بتقول:- يا عيني عليكي و على باختك المنيل يا بنتي لله الأمر من قبل و من بعد و سابتهم و دخلت اوضيتها

مالك بص لـ ملك و قال:- طب يلا هدخل أنام و لسه هيعدي من جمب ملك و هيتجاهلها راحت ماسكة ايدة موقفاه و اتشعلقت في رقبته و قالت:- يلا يا بشا شيل و دخلني جوه جمب البت

مالك بصلها بحاجب مرفوع و قال:- ما تمشي على رجلك انتي اتشليتي وإلا اية ؟

ملك :- هو مش انت عكازي في الدنيا يا بيبي شيل يا عم شيل

مالك شالها و دخلها جوه و قعد جمبها و هي في حضنه و قال:- ملك

ملك :- اممممم






مالك :- حازم راجع خلاص

ملك بصتله و قالت:- يرجع بالسلامة و لسة هتقوم تمشي مالك مسك ايديها و قال:- أنا عارف إنك زعلانة منه بس ممكن ناجل أي عتاب إحنا مش عارفين هو راجع عامل ازاي يا ملك

ملك هزت رأسها باختناق و عيطت بصوت:- ينفع كدا يمشي من غير ما ياخد رأي حد لا و مزعلني أنا و ملوك قبلها ينفع يا مالك

مالك حضنها و هو بيقول:- هششش اهدي خلاص كله عدي هو راجع و هخليكي تطلعي عينه انتي و ملوك

ملك :- و هنقلب جميلة تاني عشان يخاف

مالك ضحك بغلب و قال:- اعملي اللي إنتي عاوزاه بس ملوك متخوفيهاش

ملك:- لا مهي هتقلب جميلة برضوا عشان هو رخم و مزعل الكل منه قبل ما يمشي

مالك باس على رأسها و ايديها و اخدها لحد السرير قعدها و جاب الأكل و قال:- كلي قبل ما أختك تشوفه و تيجي تاخده من ساعة ما حملت و هي بقت مفجوعة أوي

ملك لسة هترد سمعوا منه من بره يتقول:- قولت مفيش قطره غير بعد ما تجيب الأكل يا وليد هو إبنك إبن

الكـ ـلب دا اللي مجوعني علطول

مالك :- جابتها في الواد اللي لسة مجاش

ملك ضحكت جامد و حضنت مالك و هي بتفكر إزاي هتبقي مقابلة حازم ليهم


يتبع....



      الفصل السابع الجزء الثاني من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×