رواية مغامرات طفلة مع الجينرال الفصل الخامس عشر 15 بقلم ميرو محمد
#البارت_الخامس_عشر *
وصل احمد الي بيت رقيه بسرعه جدا وصعد الي اعلي مسرعا وخبط جااامد علي الباب .
كانت رقيه تجلس في غرفتها وبتجهز حاجتها ومامتها كمان خرجو مفزوعين من الخبط .
رقيه بخوف : هو في ايه ياماما .
ام رقيه بقلق : معرفش يابنتي هفتح ونشوف .
وقفت رقيه بخوف وام رقيه فتحت الباب وكانت الصدمه للكل احمد واقف ينظر لرقيه
نظرات غضب وعصبيه نظرات المو'ت وكانت رقيه تقف وهي خايفه من احمد .
احمد بغضب الجحيم: شنطططط مييين دييييي .
رقيه وحبة شجاعه : شنطي انا وماما في حاجه يااستاذ احمد .
احمد من بين سنانه : وعليييي فيييين ان شاء الله.
رقيه : هنسافر ملناش مكان هنا .
احمد بزعيق : وميييين قاااالك اني هسمح ليكي تسافري .
رقيه بدموع: وانت تمناعني ليه ان شاء الله تكون مين عشان تسمحلي ولا لاء روح يااستاذ احمد واه الف مبروك المفروض انك عريس وجودك هنا ملوش لازمه .
&كانت رقيه تقول هذه الكلمات وقلبها يتقطع^من جوه&
احمد بخبث : مش المفروض طيب حتي تكوني جنبي في فرحتي دا لو انتي معندكيش مانع علي فرحي .
رقيه بتوتر : وانا هيكون عندي مانع ليه بس انا عاوزا اسافر اليومين دول عشان اخد علي الجو هناك .
احمد وهو يوجه كلامه ل ام رقيه : بس الحجه مش هيخلصها تسيب ابنها في فرحه
وخصوصا ان مليش ام واعتبرتها امي صح ولا اي ياحجه .
ام رقيه وهي تنقل النظر بين رقيه واحمد : ها ايوه اكيد يابني . خلاص يارقيه يابنتي مش
هيحصل حاجه لو استنيا اليومين دول نحضر الفرح وبعدين نسافر يابنتي .
رقيه بقلة حيله وهي مش عارفه تقول لاامها هي حطتها في موقف لا تحسد عليه : ماشي
ياامي حتي عشان استاذ احمد ميقولش اننا مش عاوزين نفرح له .
قطع كلامهم دخول امجد وهيثم وهما مش قادرين يخدو نفاسهم 😂
رقيه :في ايه يابابا مالكم . ميرو محمد
امجد : كنت خايف عليكم من المجنو.ن دا .
ام رقيه: ليه بس ياخويا دا كان جاي يعزمنا علي فرحه .
نظر امجد لهيثم وهما مصدومين 😧😧
احمد : ايه مالكم . يلا ياحجه كويس انكم مجهزين الشنط تعالو بقا اقعدو عندي في القصر
عشان تكون بتشرفو علي كل حاجه هناك .
رقيه بعصبيه : افندم واحنا مالنا .
احمد : ينفع كده ياحجه ياعني مش عاوزا تشرفي علي فرح ابنك .
ام رقيه: ياخبر يابني لاء طبعا . رقيه متقصدش لاء هنيجي معاك ونكون معاك .
رقيه نظرت لاامجد وهيثم والتالته فضلو يبصو لبعض وهما 😁😁😁
بعد وقت قصير نزلت رقيه ومامتها وامجد واحمد وهيثم نزلو بلشنط لتحت .
حطو الشنط في العربيات وركبو وبعد وقت قصير وصل الي القصر .
#بقلمي_ميرو_محمد
الحرس نزلو الشنط ودخل الجميع الي القصر ....
ولاكن كانت زينه تنتظرهم في الداخل بغرور وكبرياء .
طلعت تجري علي احمد وحضنتو وتقوله : ايه يابيبي وحشتيني .
كانت رقيه تقف والدموع في عينها.
احمد حس ان رقيه غيرانا : احم وانتي كمان وحشتيني اوي. مش تسلمي علي الحجه
ورقيه وبابا .
زينه: ايوه اكيد اهلا بيكم .
هيثم : يلا نقعد الاول ياجماعه . داده تحيه تعالو طلعو الشنط فوق .
تحيه : حاضر ياهيثم بيه . ازيك ياست رقيه .
رقيه بابتسامه : ازيك ياداده عامله ايه.
تحيه بابتسامه: بخير بيكي ياست البنات .
زينه بزعيق : انتي ليسه هترغي كتير روحي يلا عشان تجهزي السفره .
ذهبت تحيه بحزن . رقيه زعلت جدا علي تحيه .وقالت : انتي بتكلميها كدا ليه .
زينه 🤨: افندم وانتي مالك . اه صح اوعي تفكري عشان جايه تقعدي يومين يبقا
هتحكمي البيت لاء ياحبيبتي انتي هنا ضيفه وبس وكمان عشان تساعديني في تجهزات . يعني زيك زي الخدمه .
احمد بزعيق : زيننننننه .
رقيه بدموع: عن ازنكم انا هطلع ارتاح .
امجد : اطلعي يابنتي .
طلعت رقيه وهي مش شايفه من كثرة الدموع .
ثم وجه امجد كلامه لزينه وقال : بصي يازينه .
زينه : نعم .
امجد : رقيه بنتي فاهمه يعني ايه بنتي . يعني ليها الحق في كل حاجه قبل احمد يبقا لو
حسيت في يوم انك هتهيني بنتي لاء دا يبقا بنتي جوا وانتي وجوزك برا .
ام رقيه بدموع: يكرم اصلك الطيب.
زينه بغيره وغضب طلعت للجنينه .
خرج وراها احمد .
امجد : يلا نقعد ياجماعه .
فوق عند رقيه........ميرو محمد
كانت تبكي وتلعن الزمن الوصلها لكده .
تحيه الداده: قومي يابنتي خدي دوش والبسي وخليكي زي مكنتي فراشة القصر.
ابتسمت رقيه: انتي ليسه فاكرا ياداده .
تحيه : ايوه ليسه ويلا قومي ادخلي الحمام وانا هجهزلك الهدوم .
رقيه بابتسامه: حاضر يااحلي داده ميرو محمد.
دخلت رقيه واخذت حمامها وخرجت وشافت اللبس ال تحيه جهزتو .
رقيه : ياخبر ياداده عاوزاني البس دا ياداده .
تحيه : ايوه ياست البنات.
رقيه : ايوه بس دا مغري اوي . لاء لاء مينفعش .
تحيه : اومال هتغيظي المفعوصه^ التحت دي ازاي .
رقيه بحزن : انا هنا لكام يوم بس ياداده مش عاوزا مشاكل.
تحيه : انتي حره انا هنزل اجهز السفره .
نزلت تحيه ورقيه لبست بنطلون اسود وعليه تشرت موف ورفعت شعرها وطلعت تقف في
البلكونه بتاعت غرفتها بحزن . وهي واقفه شافت احمد هو وزينه واقفين بيكلمو .
لمحها احمد وهي واقفه فاحب يعمل كام حركه يغيظ بيها رقيه . بقا يلمس شعر زينه
ويضحك جامد ويحضنها ويميل فيها . نظرت اليهم رقيه ودخلت وكانت بتكلم نفسها
بدموع وتقول . فوقي يارقيه انسي يارقيه زمانك وراح عيشي زمانك هو مش ليكي .
نظرت الي اللبس بتفكير . .........
#بقلمي_ميرو_محمد
جهزت تحيه السفره والكل اتجمع علي السفره وكانت ناقصه رقيه .
امجد : تحيه اندهي علي رقيه .
رقيه من الخلف : انا هنا يابابا .
الكل نظر اليها وكان الكل في زهووووول .
ابتمست تحيه .
كان الكل ينظر ومصدوم وفي زهول تام واحمد كانه هيدخل في غيبوبه ..
ولاكن يأتي من يعكر هذا الحدث وهو ............
ياترا رقيه عامله ايه ومين الجيه دا وهل فعلا زينه هتجوز احمد ورقيه هتسافر بعد الفرح 😍😘
#مغامرات_طفله_مع_الجينرال
#بقلمي_ميرو_محمد